Basjonas skrev:
Personligen tycker jag att det är rätt fräckt och enkelspårigt av McCahan att kategoriskt såga alla skolade musiker.
Man kan väl säga att det spårade ur.. det blev ju som det blev.
Jag menar inte att skolade musiker är sämre än några oskolade eller vice versa men nu kom det ut som det gjorde.
DÄREMOT sågar jag kategoriskt den åsikten som många skolade musiker slänger sig med (precis som skolade fotografer, skolade konstnärer etc.) som innebär att se ner på någon annans konstnärliga förmåga av just den anledningen.
Basjonas skrev:
Personligen tycker jag att det är rätt fräckt och enkelspårigt av McCahan att kategoriskt såga alla skolade musiker.
Man kan väl säga att det spårade ur.. det blev ju som det blev.
Jag menar inte att skolade musiker är sämre än några oskolade eller vice versa men nu kom det ut som det gjorde.
DÄREMOT sågar jag kategoriskt den åsikten som många skolade musiker slänger sig med (precis som skolade fotografer, skolade konstnärer etc.) som innebär att se ner på någon annans konstnärliga förmåga av just den anledningen.
anli skrev:Har några stoora musiker gått på musikhögskola?
Nyfiken
Uppviglare.
Vad som än skrivs som svar på din fråga kommer att provocera någon.
Skriver jag Kalle Anka kommer någon annan att tycka att;
"Kalle Anka är minsann inte är en stor musiker...Men Pippi, hon ÄR en stor musiker och det pga en taskig barndom med en frånvarande pappa, en apa och en häst...(känns lite som dagens 50-åring)"
Så återigen.
Uppviglare!
Hälsar,
/Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
anli skrev:Har några stoora musiker gått på musikhögskola?
Nyfiken
det beror helt på vad du menar men en trummis som jag tycker smiskar Per "överguden själv" Lindwall runt hela jordklotet är Janne Robertsson och han har gått 4 år på individuell...Sen kanske det tog stopp....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Liten skrev:Frågan är bara om du gått "rätt" musikhögskola??
Fan ,Liten...nu ser du ju UT som Billy SHeehan också!! Vackert....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
rolig tråd detta. måste erkänna att jag gillar inte amanda jenssen överdrivet mycket. men jag förstår varför hon går hem hos det svenska folket. hon är det där lilla extra som de flesta av oss vill vara. en duktig artist helt enkelt.
och angående alla sura toner och absolut gehör och sånt skitsnack.. det är musik! en sur ton i ditt öra är himmelsk ton i en annans. lev med det. =)
Johannes skrev:Men sjunger Amanda så surt egentligen? Hon är ju inte 100% klockren men jag tycker absolut att hon håller sig inom gränsen för vad som är acceptabelt.
Johannes skrev:Men sjunger Amanda så surt egentligen? Hon är ju inte 100% klockren men jag tycker absolut att hon håller sig inom gränsen för vad som är acceptabelt.
Oj, akta Johannes. Har med en dåres envishet hävdat att en viss "Göteborgsk visrocksångare med förflutet i ett flertal tuffa indieband" (censurerat namn med hänsyn till Geddan) inte alls sjunger vidare falskt heller...glider mellan toner absolut, men skulle det vara falskt hela tiden skulle man ju knappast ens uppfatta melodierna...?
Det var väl kanske nå´t som var värre under Idol-tiden vilket hon kanske slipat på lite så det inte låter riktigt så surt.
Ang Hellström så tror jag att jag var med i någon diskussion förut i tidernas begynnelse om honopm och tyckte han var bedrövlig och sjöng falsk etc etc...
Där har jag dock omvärderat en hel del och tycker det är ganska trevligt ändå. Jag gillar honom inte på nå´t sätt, men kan tycka det är lite småtrevligt ändå.
mikkejohansson skrev:
... en viss "Göteborgsk visrocksångare med förflutet i ett flertal tuffa indieband" (censurerat namn med hänsyn till Geddan) inte alls sjunger vidare falskt heller...glider mellan toner absolut, men skulle det vara falskt hela tiden skulle man ju knappast ens uppfatta melodierna...?
Tack mikkejohansson för den fantastiska språkutvecklingen. Jag tar det genast till mig! Helt plötsligt sjunger inte heller jag falskt, jag bara glider mellan toner.
mikkejohansson skrev:jag menar till skillnad från att pricka pitchen exakt direkt. Skulle du säga att ett gliss till en ton på bandlöst är att spela falskt?
Nej, där håller jag med dig! Men jag är mer imponerad av de som prickar direkt. Inte bara basister, utan även sångare/sångerskor. Även om de har stämbanden som sina instrument, så kör de alltid bandlöst (tack farbror Leo för att jag slipper).
Hurru Contrebasse....Amy Winehouse...sjunger hon för surt för att vara "bra" ?
Äh...Frank Sinatra....han kunde ju inte frasera.....