Hur ser en P-bas ut utan skydd?
- Dramo
- VIP medlem
Hur ser en P-bas ut utan skydd?
Kan någon bara med hjälp av en bild visa hur en P-bas ser ut under plektrumskyddet?
- funkys**t
- Medlem++
- Kontakt:
Eeehh.. Det var nog den konstigaste fråga jag hört. Varför undrar du..?
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Geddan
- VIP medlem
En normal Fender kan du inte ha utan plektrumskydd, eftersom den är fräst
för potarna på ovansidan.
Däremot kan du sätta på en kontrollplatta för P-bas:

Sedan beror det på vad det är för bas och hur den är fräst, som sagt.
Många billigare basar fräser de inte ut så noga för mickarna, eftersom det ändå ska sitta ett plektrumskydd på, så då blir det ganska mycket luft mellan mick och kropp. Ex nyare Squire-basar. (åtminstone Jazz-basarna)
Jag har en kropp, som du kan få köpa, med P/J fräsning med kontrollutrymmet från baksidan
vilket gör att du kan köra den helt utan plektrumskydd, om det är intressant
Den är till hälften nerslipad, så det är lite pyssel med den.
för potarna på ovansidan.
Däremot kan du sätta på en kontrollplatta för P-bas:

Sedan beror det på vad det är för bas och hur den är fräst, som sagt.
Många billigare basar fräser de inte ut så noga för mickarna, eftersom det ändå ska sitta ett plektrumskydd på, så då blir det ganska mycket luft mellan mick och kropp. Ex nyare Squire-basar. (åtminstone Jazz-basarna)
Jag har en kropp, som du kan få köpa, med P/J fräsning med kontrollutrymmet från baksidan
vilket gör att du kan köra den helt utan plektrumskydd, om det är intressant
Den är till hälften nerslipad, så det är lite pyssel med den.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Dramo
- VIP medlem
Jo, det var lite det jag undrade. Man kan ju inte ha den utan plektrumskydd, men om jag skulle ta och såga ut ett eget ur någon tuff plastbit så vill jag gärna veta hur mycket som behövs för att täcka hela hålet.
Och så vill jag veta om man kan använda ett Standard plektrumskydd till en Squier P-bas Special. Båda typerna har tre hål, men de sitter annorlunda, så jag undrar om pothålens position spelar roll.
Och så vill jag veta om man kan använda ett Standard plektrumskydd till en Squier P-bas Special. Båda typerna har tre hål, men de sitter annorlunda, så jag undrar om pothålens position spelar roll.
-
- VIP medlem
Det beror helt och hållet på hur den är fräst. Många modeller är idag med fräst kanal till mickutrymmet och inte borrad vilket gör att den variant Gäddan visar inte funkar. Oftast är det så på billigare instrument (och Fender.....)Dramo skrev:Jo, det var lite det jag undrade. Man kan ju inte ha den utan plektrumskydd, men om jag skulle ta och såga ut ett eget ur någon tuff plastbit så vill jag gärna veta hur mycket som behövs för att täcka hela hålet.
- hosse
- Medlem+++
då faller den idén liteDramo skrev:Jo, det hade ju varit det. Men jag äger ingen P-bas.TDHP skrev:Vore det inte enklast att skruva av p-skyddet och titta?

www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
- Geddan
- VIP medlem
-
- VIP medlem
VAd är det för bas?Dramo skrev:Hmm, verkar som om jag får köpa en och chansa.
Men tack så fruktansvärt mycket för hjälpen! Det är därför jag gillar detta forumet.
ÄR det en Squier så kan du räkna med fräst kanal som den övre i mitt inlägg, den undre i Gäddans inlägg. Det är den vanligaste varianten på billigare basar (och Fender.....)
- Dramo
- VIP medlem
Tänkte köpa mig en Squier. Antagligen en P-bas Special. Men om jag skulle köpa den med "krom"-plektrumskydd, så kommer jag nog vilja byta skydd. Så då undrar jag lite om man kan använda ett standard P-basskydd på Special-varianten.Matte skrev:VAd är det för bas?Dramo skrev:Hmm, verkar som om jag får köpa en och chansa.
Men tack så fruktansvärt mycket för hjälpen! Det är därför jag gillar detta forumet.
ÄR det en Squier så kan du räkna med fräst kanal som den övre i mitt inlägg, den undre i Gäddans inlägg. Det är den vanligaste varianten på billigare basar (och Fender.....)