basens förbannelse och styrka, en liten urkräkning.

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Hehe, musiklärare?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Gäst
Kontot är inaktiverat

Re: basens förbannelse och styrka, en liten urkräkning.

Inlägg av Gäst »

daionsavage skrev:Om man frågar några nybörjarbasister varför de valde bas så slår det mig hur ofta man får svaret "därför att det är ett lätt instrument". Och det är ju sant på sitt sätt. Det krävs inte så mycket teknik för att få ton ur en bas, och den är ofta billigare än ett vettigt keyboard/piano (som jag tycker är det absolut bästa nybörjarinstrumentet eftersom det inte går att spela orent på det och det är lätt att uppfatta harmoniläran på det).

Problemet är att många som börjar spela bas för att den betraktas som ett enkelt instrument helt enkelt är för slöa eller omusikaliska för att lära sig något instrument ö h t. Att minnas en låt går dem fullständigt förbi och att stampa i takt är för svårt. Det är vad jag betraktar som basens förbannelse: genom sin "enkelhet" attraherar den en oproportionerligt stor andel omusikaliska personer.
Jag tror att det är orsaken till att man ofta får läsa och höra kompletta idiotkommentarer i stil med "alla basister är misslyckade gitarrister".

eller har jag fel?
Du har helt rätt.
Men att basen är ett lätt instrument är ju helt fel. Vill man är det ju hur komlext och komplicerat som helst att spela bas...
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

TDHP skrev:Hehe, musiklärare?
HAHAHA!!
-----------------

Dear Mr Savage

Jag förstår vad du menar och hur du tänker.. men samtidigt är det ju likadant på merparten instrument tills individerna inser att man behöver kämpa för att komma framåt??.. Även någon med dumb luck behöver öva för att sätta sitt favorit-komp såfort intresset av att spela just den låten tar över från "nu är jag i skolan och måste välja instrument"??

Måhända att bas är en snabbare platform att komma till och landa på i ett större sammanhang än andra instrument.. men det dröjer inte länge förens en intresserad inser att det krävs mer än "dumb luck" att spela bra bas...

eller vad vet jag..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

jadu.. "alla basister är misslyckade gitarrister" är ju lite komiskt. Många gånger verkar det vara svårt att få tag i bra basister så att en gitarrist "tvingas" axla basen.. Jag tror snarare att det gäller inom vissa musikgenres som gitarrister mer frekvent än andra tar sig an basen..

Men uttrycket är ju föga smickrande iallafall..
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

För ganska många, dvs de som inte hittat hit, så innebär bas att man pumpar grundton i 8-delar med plektrum. Så hyfsat lätt jämfört med att behöva spela gitarrsolon.

Har man däremot hört Cream någon gång så inser man att bas kan vara f-n så mycket roligare än gitarr.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

cub skrev:För ganska många, dvs de som inte hittat hit, så innebär bas att man pumpar grundton i 8-delar med plektrum. Så hyfsat lätt jämfört med att behöva spela gitarrsolon.

Har man däremot hört Cream någon gång så inser man att bas kan vara f-n så mycket roligare än gitarr.
Tyvärr tror jag även att för en ny generation är det med bas och trummor precis som med telefonsladden.. Behövde man en sån?
Bas och trummor spelar man ju in på datorn?? Har kompisar som ropar Seinfeld! såfort jag spelat något med slap-bas.. vilket iof säger mer om min teknik kanske... :cry:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Att sätta grunderna och lära sig kompa lite är nog lättare på bas än något annat instrument men om man vill bli riktigt BRA tycker jag nog att bas är ett av dom svårare instrumenten. Instrumentet kräver en annan typ av lyssnande/mentalitet och bassister är av en viss personlighetstyp, har jag märkt. Någorlunda litet ego och ofta ganska lyhörda. M.m. m.m.....

//Jan
Användarvisningsbild
Basare
Medlem+

Inlägg av Basare »

Jag brukar svara: " -Bas, hur svårt kan det vara? En sträng och en ton åt gången." när det händer att nån ska berömma en. När jag tackar nej till gig och vik så brukar jag upplysa att "Alla kan spela bas, ta vem som helst." Visst finns det väl nån sanning i att det är lättare att komma igång med bas då man slipper hålla reda på ackord och dyl.
Men efter att varit i studio nyligen fick jag känslan ibland att "Nej, alla kan inte spela bas" om mig själv när det jävlades.
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Liten skrev:Har kompisar som ropar Seinfeld! såfort jag spelat något med slap-bas..
:D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

[quote="Randy "SilverBack&"]
Liten skrev:Har kompisar som ropar Seinfeld! såfort jag spelat något med slap-bas..
:D[/quote]
Låter bekant. Förknippar Seinfelds klädstil och signaturlåt med slap-basande. Nu har jag lärt mig att det var en synt... men kläderna stämmer rätt bra fortfarande.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Tycker det är många nybörjare som inte fattar betydelsen av taktsinne när man lirar bas.
Användarvisningsbild
Max
Medlem

Inlägg av Max »

Bas är ju inte alls lätt, enligt mig. jag har spelat i ungefär 2 år nu. tycker fortfarande vissa delar är svåra, t. ex hur ackord är uppbyggda, slapping, att läsa noter är inte heller lätt. så jag har några grejer jag fortfarande har att lära mig :P. men jag är ju långt ifrån proffs också... :D

det är min åsikt iaf.
// Max

Mitt band:
https://www.facebook.com/Slatemetal/?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Lite som Othello - A minute to learn, a lifetime to master...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
sebad
Medlem

Inlägg av sebad »

Bassiter, det är sånna som händer med musiker
Den har man väl hört ett antal gånger med.

Visst, vilken gitarrist som hellst kan ju sätta sig ner och navigera sig på basen. Men många sätter sig ner och skall lira får ju inte till en enda ren ton.
Jag menar, jag kan ju också ta vilken gitarr som helst och ta ett dur-baré ackord. Men rent, det låter det inte 8)
seBAStian
K# ∆ Ab
--
Fender J-bass USA - Funkar till det mesta
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

De flesta vet inte att det kan vara sångaren alla flickor trånar efter och gitarristen alla pojkar vill vara, men det är basisten som får allihop att dansa och gilla musiken.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
optic
Medlem+

Inlägg av optic »

fieldflower skrev:De flesta vet inte att det kan vara sångaren alla flickor trånar efter och gitarristen alla pojkar vill vara, men det är basisten som får allihop att dansa och gilla musiken.
Äh, jag är allt det där när jag är på scen.
Varjefall i min egen lilla värld.
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
Användarvisningsbild
sorghwind
Medlem

Inlägg av sorghwind »

jag är omskolad gitarrist, var sämst på gitarr så jag tog basen :oops:
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Max skrev:Bas är ju inte alls lätt, enligt mig. jag har spelat i ungefär 2 år nu. tycker fortfarande vissa delar är svåra, t. ex hur ackord är uppbyggda, slapping, att läsa noter är inte heller lätt. så jag har några grejer jag fortfarande har att lära mig :P. men jag är ju långt ifrån proffs också... :D

det är min åsikt iaf.
Jag har spelat bas i 30 år och tycker fortfarande att det är svårt. Enda skillnaden är att man spelar färre fel när man hållit på ett tag då man blir bättre på att gissa.... För i slutänden handlar det BARA om tur. Och man har mer tur när man hållit på ett tag......

//J
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Re: basens förbannelse och styrka, en liten urkräkning.

Inlägg av Chriller »

daionsavage skrev:Det är vad jag betraktar som basens förbannelse: genom sin "enkelhet" attraherar den en oproportionerligt stor andel omusikaliska personer.
Jag tror att det är orsaken till att man ofta får läsa och höra kompletta idiotkommentarer i stil med "alla basister är misslyckade gitarrister".

eller har jag fel?
Jag tycker att det är bra att många attraheras av basen och ser verkligen inte det som ett problem att det känns som ett enkelt instrument.
Hade inte startsträckan varit relativt kort (knocking on heaven's door-grunden tog under en minut att lära sig...) hade jag kanske inte spelat nu och mitt första band hade aldrig skapats eftersom jag var drivande och inte hann lära mig spela gitarr snabbt nog.

Att bli bra på att spela bas i ett band är en annan sak. Det är i mitt tycke precis lika enkelt, eller svårt, som att bli bra på vilket instrument som helst. Det handlar ju alltid typ om att vara musikalisk, lyhörd och att se till helheten ju.
Typ.

Så jag ser inte den här påstådda "enkelheten" i basen som något negativt.
Användarvisningsbild
Jo4cim
Medlem+

Inlägg av Jo4cim »

Jag spelar bas för jag var sämre än än gittaristen på gitarr när vi började ;)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Det är i alla fall bra mycket marigare att sjunga och spela bas än att sjunga och spela gitarr!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Jag började spela bas för att basen var så drivande och grym på Hawkwinds Space Ritual 1973... innan fuskade jag med diverse gitarrer utan att få till det. Att Lemmy sedemera skulle starta Motörhead var en senare historia.
Jag hade tidigt god smak...
Fick dock aldrig till det med bas heller...
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Skriv svar