Plektrum vs. 3 fingrar
- the_great_alfonzo
- Medlem+++
- Bastappe
- Medlem+
Oj vad hårt det går att spela med fingrarna. Garanterat hårdare anslag än med plektrum. Sen att plektrumanslag låter "vassare" beror på materialet som berör strängen. Det finns de som använder mynt som plektrum och det anslaget kan omöjligt fixas med fingrarna.the_great_alfonzo skrev:snackar inte rock nu grapparnu snackar vi ren HÅRDHET!
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Vad änna glödheta???!!! Är det DU Tappe? Ha ha! A small worldBastappe skrev:Oj vad hårt det går att spela med fingrarna. Garanterat hårdare anslag än med plektrum. Sen att plektrumanslag låter "vassare" beror på materialet som berör strängen. Det finns de som använder mynt som plektrum och det anslaget kan omöjligt fixas med fingrarna.the_great_alfonzo skrev:snackar inte rock nu grapparnu snackar vi ren HÅRDHET!

Visst ska man använda både och...eller hur? En "bra" basist ska ju kunna allt...eller hur? Och när det kommer till mynt...så är det väl spanska gulddubloner som gäller...eller hur?

- Cliffy
- Medlem++
Nu fick jag en riktigt bra anledning att inte lära mig spela med plektrum.kmo skrev: En gång i paus på ett gig fick jag ett oanständigt förslag av en blondin(!) för att jag hade så snabba fingrar. Hon var inte intresserad av gitarristen som spelade med plektrum..
Med andra ord är det bättre att spela med fingrarna!!
Men det räcker bra med två.

- bootsy
- Medlem+++
Jag vill inte ha med Lennart Hyland att göra, det vet du. Pekka Langer däremot...GrafZeppelin skrev:Tur att du är så jävla mogen då!bootsy skrev:Fan vad barnslig du är, Grafen. Ditt SLAN!
"nej jag tycker verkligen inte om den nedsättande tonen mot Lennart Hyland bla bla bla"
Stallet liknar mest ett veteflak.
- Bastappe
- Medlem+
Javisst är det jag. Vad jag minns så använde du pekfingernageln som plektrum. Ska man få fram riktiga flamencotoner ur en bas så är det givetvis gyllene gamla spanska mynt som gäller.BassLobster skrev:Vad änna glödheta???!!! Är det DU Tappe? Ha ha! A small worldBastappe skrev:Oj vad hårt det går att spela med fingrarna. Garanterat hårdare anslag än med plektrum. Sen att plektrumanslag låter "vassare" beror på materialet som berör strängen. Det finns de som använder mynt som plektrum och det anslaget kan omöjligt fixas med fingrarna.the_great_alfonzo skrev:snackar inte rock nu grapparnu snackar vi ren HÅRDHET!
![]()
Visst ska man använda både och...eller hur? En "bra" basist ska ju kunna allt...eller hur? Och när det kommer till mynt...så är det väl spanska gulddubloner som gäller...eller hur?

Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
- JonnyTrobro
- Medlem+
-
- Nykomling
- JonnyTrobro
- Medlem+
- the_great_alfonzo
- Medlem+++
-
- Medlem+
För att det visar att vi har ett släktdrag gemensamt med gu*anisterna.....TDHP skrev:VARFÖR är det för övrigt "ballare" att spela med fingrarna?
Har har bra mycket bättre flyt med plektrum när det ska vara hårt och snabbt och gillar dessutom ljudet. Varför är det fel?
Spelar gärna tex blues med fingrarna, får bättre känsla då, men varför tycker så många att det är kass att spela bas med plektrum?
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |
Karma Tree är bandet.
Karma Tree är bandet.
- JonnyTrobro
- Medlem+
- hosse
- Medlem+++
+1TDHP skrev:VARFÖR är det för övrigt "ballare" att spela med fingrarna?
Har har bra mycket bättre flyt med plektrum när det ska vara hårt och snabbt och gillar dessutom ljudet. Varför är det fel?
Spelar gärna tex blues med fingrarna, får bättre känsla då, men varför tycker så många att det är kass att spela bas med plektrum?
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
- groovyjr
- VIP medlem
Funderar lite på den och återkommer snart med svar, under tiden tänker jag köra plektrum, en finger (vilket för övrigt är jämnare än två och tre) samt tumme där det passar.macahan skrev:men hörnini, vad är bäst vintage eller moderna basar??
eller är en vintage fender värd sina pengar eller.. elller..

If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
- MatsD
- Medlem++
Det står tämligen oavgjort mellan finger- och plektrum-gängen. Själv är jag uteslutande fingerspelare men plektrumbas kan ju låta bra ibland också, i synnerhet i riktigt rockiga sammanhang. För mig som i huvudsak lirar gitarr och ofta med plektrum kanske det egentligen är konstigt att jag så totalt har valt bort det för bas men jag tycker bara inte jag får till nåt bra ljud, den blir för hårt och rassligt och ingen fjong och snärt i tonen. Det enda jag kan sakna ibland är möjligheten att lira lite snabbare. Jag har inte lyckats komma upp i samma hastighet med fingerspel som med plektrum. Det går ju bevisligen som alla vet som sett Billy Sheehan eller Nils Henning men rent allmänt får man nog ändå säga att det är enklare att bli snabb på alternate picking än på fingerspel. Men ljudet är viktigare än snabbhet.
/Mats D
/Mats D
-
- Nykomling
Re: Plektrum vs. 3 fingrar
Det är och förblir en smaksak men tre fingrar är garanterat snobbigare i vissa baskretsar! Jag har spelat med plektrum i 20 år och har aldrig ångrat mig eller känt begränsning men jag lyssnar mest på fingerbasister för det verkar som att fler fingerbasister driver tekniken längre inom solistisk elbasmusik. Jag kan förstå charmen i den ofta lite snubblande tendensen och dova attacken i fingerspel då snabbare basgångar på alla strängar spelas eller då man spelar kromatiska fraseringar inom fusion/jazz men den tendensen är vanligare bland dem som inte spelat så länge. Själv vill jag dock vara helt tät och distinkt med plektrum. Jag kanske ska rekommendera triangulära "basplektrum" tjockare än 1 mm. Med 1.22 mm. får jag både lite svikt och snärt samt tillräcklig ljudstyrka och basrespons. Det kanske är bra att både kunna spela med lite styvare plektrum med vassare spets för ett spikigare och distinktare ljud som med ett plektrum med mer svikt och rundare spets för ett mjukare ljud med mer avrundad snärt. Av fingerbasister gillar jag Stanley Clarke och John Entwistle bäst och Entwistle spelade tydligen mycket med anslag ovanifrån med alla fingrarna vid greppbrädans slut för övertonsrik attack (då han drog på diskanten och driven) och ett lite djupt och "kluckande" ljud. Fingerbasister som inte får till en bra attack intresserar mig inte. Jag tror inte jag har sett någon efterapa Entwistle på äldre dar men det är den fingerteknik jag tycker låter bäst inom rock. Annars tycker jag plektrumspel är oöverträffat bra. Synd bara... Jag vill höra fler virituoser med plektrum, några tips?the_great_alfonzo skrev:Vilket är hårdast?
IMO, 3fingrars 4-ever!
- GROVIS
- Medlem+
Man kan ju gilla Phil Lynott fastän han använde droger......det behöver ju inte betyda att DU använder droger........Bastappe skrev:Ball och Fall. Tyvärr.bootsy skrev:Vi kan väl öppna diskussionen med att kolla upp i vilka kretsar det är ballare att spela med fingrarna.TDHP skrev:VARFÖR är det för övrigt "ballare" att spela med fingrarna?
Och sedan kan vi därifrån dra våra egna slutsatser.
Gillade honom mycket, förutom de oballa drogerna.

http://www.myspace.com/marcwhite" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.paintedblind.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/paintedblindmetal" onclick="window.open(this.href);return false;
Gibson Thunderbird Studio, Morgan aukustisk, Warwick SCREAMER STD,300W top,1x15,4x10, KorG pedal
http://www.reverbnation.com/paintedblindmetal" onclick="window.open(this.href);return false;
Gibson Thunderbird Studio, Morgan aukustisk, Warwick SCREAMER STD,300W top,1x15,4x10, KorG pedal
- GROVIS
- Medlem+
Kör dessutom bägge och.....plektrum när det behövs och fingrar när det behövs.......

http://www.myspace.com/marcwhite" onclick="window.open(this.href);return false;