PrataBasdisten!

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Hugo Drax
Medlem+

Inlägg av Hugo Drax »

Betalade min för nån vecka sen så nu väntar jag till tusen på att den ska dimpa ner i brevlådan.
Hur ser det ut tidsmässigt måntro?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Hugo Drax skrev:Betalade min för nån vecka sen så nu väntar jag till tusen på att den ska dimpa ner i brevlådan.
Hur ser det ut tidsmässigt måntro?
Den dimper ner hos dig på måndag förhoppningsvis. Hämtade ut lådan med den nya batchen i em men hann inte packa om och skicka iväg i tid.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Häpp! Där låg den, PrataBas-disten The Great Alfonzo Über-Fuzz nr. 023!

Jag har precis provat lite och måste säga att jag är nöjd med ljudet i både Fuzzen och Overdriven, framförallt bottedraget i den sistnämnda. Overdrivens gainjustering är en mycket bra idé, där fanns en del att hämta för de som gillar finlir. Det enda lilla minuset är volymskillnaden mellan de två kretsarna, men det går kanske att ratta fram en jämnare nivå.

Jag är toknöjd, tack alla inblandade och en stående ovation för Moody! :clappy:

Edit: Den är grymt snygg också!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Hugo Drax
Medlem+

Inlägg av Hugo Drax »

ohhhh, idag anlände pedal nr 020 hem till mig. har inte hunnit testa den så mycket ännu, men när jag drog fuzzen på full gain lät den såhär, http://www.marblesun.se/coversongs/pbdist-fuzz.mp3
Är det bara jag som får det eller är jag bara dum nog att kräma på så mycket? :oops:
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Japp, så låter min också. Det som händer är att fuzz-kretsen börjar oscillera. Detta brukar avhjälpas med ett litet motstånd men Moody verkar ha valt bort det. Så sluta kräma max! :)
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem

Inlägg av newheartshadow »

Cool så den har även inbyggd oscillator? :P
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Idel nya features! :mrhappy:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Nej, där tappade jag mitt intresse för pedalen.
En pedal för 1500 (1800?) ska inte låta så för att man kör full spätta...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

blackparkas skrev:Nej, där tappade jag mitt intresse för pedalen.
Äh du har ingen pejl. Grejen med en fuzz är att den i max läge vara out of the limits. Vill man känna sig trygg backar man bara lite.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

blackparkas skrev:Nej, där tappade jag mitt intresse för pedalen.
Du är naiv.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Snicksnack.
De Fuzz-pedaler jag testat har inte låtit som ett ufo när man vrider på max.
"Out of limits" är en sak, men när det slutar låta som en Fuzz tycker jag att det är nåt galet.

Varför ska vi behöva tumma på kvalitet/funktion bara för att det är ett forumprojekt?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

blackparkas skrev:Snicksnack.
De Fuzz-pedaler jag testat har inte låtit som ett ufo när man vrider på max.
"Out of limits" är en sak, men när det slutar låta som en Fuzz tycker jag att det är nåt galet.

Varför ska vi behöva tumma på kvalitet/funktion bara för att det är ett forumprojekt?
Den mest intressanta frågan är väl ändå hur den står sig från 0-9,9. Det kan också vara så att det beror lite på vad man har för bas. Jag kan tänka mig att även en bas med relativt svag output får chansen i denna lilla låda.

Det är inte en fråga om kvalité utan om möjligheter
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Självklart är det väl intressant det också, men om det finns saker som gör att det går att undvika att det låter bajs så vore väl det en ganska bra idé?

Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Det är helt en designfråga. Vissa väljer att sätta dit det där motståndet som hejdar oscilleringen men då tappar man säkert lite kraft nån annanstans, vissa sätter inte dit det. Gilla läget eller köp nåt annat! ;)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Rix skrev: Gilla läget eller köp nåt annat! ;)
Precis, det är ju det jag ska..! :P

Användarvisningsbild
Hugo Drax
Medlem+

Inlägg av Hugo Drax »

anli skrev: Äh du har ingen pejl. Grejen med en fuzz är att den i max läge vara out of the limits. Vill man känna sig trygg backar man bara lite.
Mjo precis, jag kommer nog aldrig vara ens i närheten av full gain när jag lirar så det är inget som kommer att störa mig, fuzzen på full kräm känns lite overkill. Tänkte bara att man skulle kolla så de inte var något produktionsfel innan man börjar pilla allt för mycket på den 8)
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Enda problemet jag har så långt är att jag inte gärna vill trampa på den eftersom den är så sketans snygg.

Jag har avhjälpt lite av det genom att trampa på den i strumplästen så den inte ska slitas eller få ont. Å andra sidan är det så lagom bekvämt för mig...
Risken är dessutom att knappen hamnar mellan tossingarna om man har otajta strumpor. Det kunde ni väl fan ha tänkt på när ni desajnade den?
Breda mjuka knappar för tårna! Hur svårt kan det va? VA?

:wink:
Jomen. It's the Chriller.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Chriller skrev:Enda problemet jag har så långt är att jag inte gärna vill trampa på den eftersom den är så sketans snygg.

Jag har avhjälpt lite av det genom att trampa på den i strumplästen så den inte ska slitas eller få ont. Å andra sidan är det så lagom bekvämt för mig...
Risken är dessutom att knappen hamnar mellan tossingarna om man har otajta strumpor. Det kunde ni väl fan ha tänkt på när ni desajnade den?

Du får köpa en Zoom-pedal du, det hör jag det....

Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Chriller skrev:Enda problemet jag har så långt är att jag inte gärna vill trampa på den eftersom den är så sketans snygg.

:evil:

:oops: Ska ta upp detta med Albin inför kommande....
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Man borde starta en omröstning angående forumets gnälligaste medlem :-D
Det är bara att kolla igenom de klassiska trådarna ;)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

anli skrev:Man borde starta en omröstning angående forumets gnälligaste medlem :-D
Det är bara att kolla igenom de klassiska trådarna ;)
Det räcker med handuppräckning.... :wink:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Men wtf....
Ni är ju för go i huvet hela bunten...
Det är precis som att bara för att det är en pratabasprodukt så får man inte ha åsikter/synpunkter.
Alla kommer totalt ääälska pratabasbasen också och tycka att det är den bästa basen de någonsin spelat på bara för att den är ljusblå och det står pratabas på den...

Gnällig?
Det får ni tycka, men jag vill ha valuta för pengarna...

Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Du får gärna ge uttryck för missnöje med pedalen när du väl har provat en. Rätt dumt att fetdissa nåt som du gör utan ens ha sett röken av den.
Känns inte så schysst om man säger så.
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+

Inlägg av kanifflesmannen »

Jag har min på förstärkaren och trycker försiktigt på de små knapparna med mina fingrar. :D
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212

http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+

Inlägg av kanifflesmannen »

blackparkas skrev:Men wtf....
Ni är ju för go i huvet hela bunten...
Det är precis som att bara för att det är en pratabasprodukt så får man inte ha åsikter/synpunkter.
Alla kommer totalt ääälska pratabasbasen också och tycka att det är den bästa basen de någonsin spelat på bara för att den är ljusblå och det står pratabas på den...
Gnällig?
Det får ni tycka, men jag vill ha valuta för pengarna...
Precis, du har fattat rätt där. :wink:
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212

http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar