Jag tänkte mig fräsa lite i en ofräsig bas men jag har då ingen fräs.

Finns det andra verktyg som gör samma grej (alltså fräser) fast inte är stora läskiga fräsmaskiner?
fräs fräs!

Jag måste fråga, brukar du fräsa när du är kåt? Finns det ljudklipp?newheartshadow skrev:Nej jag är inte kåt eller förkyld och har ingen katt, men jag undrar över hur alla här på forumet gör när de fräser upp sina baskroppar och får det att låta som världens självklaraste sak, äger alla en fräs?
Finns det andra verktyg som gör samma grej (alltså fräser) fast inte är stora läskiga fräsmaskiner?
fräs fräs!
Haha, jag försökte bara värja mig lite mot göteborgarnas benägenhet för ordvitsar, fräs som i ståfräs alltså.Jan Brodin skrev:Jag måste fråga, brukar du fräsa när du är kåt? Finns det ljudklipp?newheartshadow skrev:Nej jag är inte kåt eller förkyld och har ingen katt, men jag undrar över hur alla här på forumet gör när de fräser upp sina baskroppar och får det att låta som världens självklaraste sak, äger alla en fräs?
fräs fräs!
Hmm, ja det låter ju onekligen som en investering/ett lån är en bra idé.BarbequeVillage skrev:Jag skulle absolut råda dig att investera i eller låna en fräs för det jobbet! Jag har iochförsig aldrig provat med stämjärn och borr, men de stallen är lite bökiga. Det syns väldig väl när det inte är exakt rätt...
kostar hur mycket?BB5000 skrev:Dremel + överhandsfrästillsats till den !
Najs! precis det jag ville höra.Foxbat skrev:Jag utförde exakt en sån operation på min Rockbass för ett år sen med Handborrmaskin och stämjärn. Köp/Låna/Hyr en Handöverfräs! Och gör en mall för den att följa runt stränghållaren. Jag var fruktansvärt försiktig med min bas men det vill gärna bli lite sämre utan en fräs.
Jag har en sådan av lite äldre modell och den duger utmärkt för hobbybruk. När jag köpte så ingick frässtål.newheartshadow skrev:bumpar denna lite.
fortfarande inte fixat till basen än
duger en sån här till sånt tro?
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=38881622
Nån som ser om det ingår stål till fräsen?
i så fall får farsan en sån när han fyller.
newheartshadow skrev:Haha, jag försökte bara värja mig lite mot göteborgarnas benägenhet för ordvitsar, fräs som i ståfräs alltså.Jan Brodin skrev:Jag måste fråga, brukar du fräsa när du är kåt? Finns det ljudklipp?newheartshadow skrev:Nej jag är inte kåt eller förkyld och har ingen katt, men jag undrar över hur alla här på forumet gör när de fräser upp sina baskroppar och får det att låta som världens självklaraste sak, äger alla en fräs?
fräs fräs!
newheartshadow skrev:Allright nu är fräshelvetet äntligen inköpt, nån som vill ge mig lite vägledning om bästa tillvägagångssättet för att få ner ett warwickstall i en rockbass?
Typ en checklista med värt att tänka på saker vore kanske bra....
okej ja så långt har jag fattat, men vad mallen består av och hur den ska se ut är jag inte med på..Gamba skrev: en fräsmall är alltid bra som hindrar en från att fräsa utanför avsedd yta
en sån tillverkar man själv lite svårt att förklara verbalt om du inte vet vad jag menar kanske nån på PB som har en bild
(frihandsfräsning är inte att rekommendera det brukar gå åt skogen)
Hmm, det vet jag inte om jag fick med mig. Köpte denna: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=56909696Gamba skrev:till det behöver man ett frästål med kopieringskullager på skaftet
samt att skären är ganska korta tror jag är att föredra i det här läget
nä de är lite lätt rundade, jag köpte därför 6 olika storlekar på frässtålen.Gamba skrev: om du hittar ett stål med samma radie som hörnen på stallet är bra
annars måste du handjaga hörnen med stämjärn efter fräsning
hade en FNA förut men jag kommer inte ihåg hur stallet såg ut
men det är väl knappast skarpa hörn ?
stämmer bra det men nån gång måste man väl lära sig?Gamba skrev:du har uppenbarligen aldrig använt en överhandsfräs förut så jag
tycker att du ska provfräsa i nån annan träbit innan du går på basen
hur vet man åt vilket håll som är rätt?Gamba skrev:man måste köra fräsen åt rätt håll annars kan den fara iväg som f-n
och det tar typ 0,5 sek att förstöra arbetsstycket om man gör fel
viktigt är också att inte försöka fräsa för mycket på en gång
nu ska du väl inte fräsa så djupt? så det kanske funkar att ta allt på
en körning (testa som sagt) och fingra aldrig under fräsplattan när stålet snurrar fräsar är lömskare än dom ser ut
den är lite välvd ja men hyfsat plan över stalldelarna.Gamba skrev:det är inte ett helt lätt projekt för baskroppen är väl inte helt plan antar jag så det måste till någon form av jigg/mall om resultatet ska bli exakt
haha okej tackGamba skrev:hade jag sett den här tråden förr hade jag rekommenderat dig
hammare+stämjärn+nogranhet+tålamod men det är så dax att komma med det nu så prova dig fram med fräsen så går det nog bra