Tips på trådlöst in earsystem?

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Tips på trådlöst in earsystem?

Inlägg av Hellish »

Sitter och kollar lite på Thomann. De har ett gäng system för starx över 2000lappen, såna här http://www.thomann.de/se/db_technologie ... 00_mhz.htm

Tro om det kan vara nåt att satsa på? Vore skönt om man kunde köra på såna istället för att släpa med sig monitorer till varje gig. (Ja jag är lat :D)
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem

Inlägg av klasextas »

Kan ingen berätta hur det ligger till? Jag vill också veta mer om in-ear... :) I mitt band har idén poppat upp att ha dem till att repa med...
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

klasextas skrev:Kan ingen berätta hur det ligger till? Jag vill också veta mer om in-ear... :) I mitt band har idén poppat upp att ha dem till att repa med...
Verkar som att jag få ta reda på det the hard way. :D
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem

Inlägg av klasextas »

Hellish skrev:Verkar som att jag få ta reda på det the hard way. :D
Kul ändå att det finns ett ämne som INGEN på detta kunskapsspäckade forum behärskar :D
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

klasextas skrev:Kul ändå att det finns ett ämne som INGEN på detta kunskapsspäckade forum behärskar :D
Det finns säkert flera här som lirar med in ear, men då är det nog 40.000 kronors-system. 8)
Användarvisningsbild
Basisten
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Basisten »

Det enda jag har tesat är Shures grejjer.
Man får vad man betalar för och jag tror att de billigare systemen tyvärr ger sej tillkänna efter ett tag...
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem

Inlägg av newheartshadow »

Satsa på bra proppar och ett system som är 2-kanaligt så du kan mixa din egen medhörning separat från bandmixen.
Viktigt är väl annars att tänka på att lurarna bör kunna återge bas trovärdigt, något som kan vara ett problem med just in-ear.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

jag brukar ha telesladden i örat.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

newheartshadow skrev:Satsa på bra proppar och ett system som är 2-kanaligt så du kan mixa din egen medhörning separat från bandmixen.
Viktigt är väl annars att tänka på att lurarna bör kunna återge bas trovärdigt, något som kan vara ett problem med just in-ear.
Har ett par Kosspluggar som har väldigt fin bas så de borde ju med fördel kunna användas.
busse
Medlem+

Inlägg av busse »

Jag lirar med ett JTS system som kostade runt 4000 kr på kampanjpris, tycker att in-ear är riktigt bra då man blir van det. Medhörnings mixen tycker jag dock är mycket känsligare med in ear än med monitorer men då man hittat hem kan man ha lågt i hörlurarna och ändå höra bra. Jätte skönt att slippa höga ljudvolymer och sus i öronen så man skall sova efter spelningar.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Tar och bumpar denna tråd. Det blev aldrig något in ear-köp förra gången men nu har frågan lyfts igen.

Jag tänker som så att det vore ju kul att kunna prova först så att alla i bandet får känna efter. Därför kanske man skulle köpt in ett lite billigare först. Eftersom Thomanns T-bone har fått bra betyg på deras trådlösa system så de kanske är rätt ok på in ear också?

http://www.thomann.de/se/the_tbone_iem_100800_mhz.htm
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Kolla med Dereborn, han har pratat om in-ear tidigare.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Hellish skrev:Tar och bumpar denna tråd. Det blev aldrig något in ear-köp förra gången men nu har frågan lyfts igen.

Jag tänker som så att det vore ju kul att kunna prova först så att alla i bandet får känna efter. Därför kanske man skulle köpt in ett lite billigare först. Eftersom Thomanns T-bone har fått bra betyg på deras trådlösa system så de kanske är rätt ok på in ear också?

Rent spontant: Om det finns db/shure etc för strax under 2000 eller där i krokarna så känns det väl nästan som lite dumsnålt att inte lägga till de få hundralapparna?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

blackparkas skrev: Rent spontant: Om det finns db/shure etc för strax under 2000 eller där i krokarna så känns det väl nästan som lite dumsnålt att inte lägga till de få hundralapparna?
Iofs är ju DB billigare än T-bone. Det har du rätt i.
Subsonic
Medlem

Inlägg av Subsonic »

Man får definitivt ganska precis vad man betalar för även på det här området, och många billiga trådlösa IEM-system skapar mycket mer huvudvärk än de löser. Det är inte ett uttryck för snobbism utan bygger på riklig erfarenhet. :wink: Vill man kunna ha möjlighet att utöka med fler system behöver alla ha kompatibla frekvensplaner och dessutom gärna vara fritt ställbara med hyfsad upplösning. Grejorna behöver ha bra RF-prestanda, och då menar jag inte enbart räckvidd, för att kunna samexistera med trådlösa miksystem med någorlunda marginal mot interferensstörningar. Om de sen har åtminstone hyfsad dynamik, anständig drifttid, och är rimligt stryktåliga är det en bonus. Sennheiser ew300 G3 tycker jag är en rimlig lägstanivå (kostar ungefär som ett halvt monitorsystem - 9000 SEK hos Tysken), finns det inte budget för det så är det IMHO bättre att ligga lågt och fortsätta spara. (Eller köra trådbundet IEM så länge.)
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Ok. Nej några 9000 spänn per system finns det inte pengar för så då är det väl bara att glömma då.
Subsonic
Medlem

Inlägg av Subsonic »

Hellish skrev:Ok. Nej några 9000 spänn per system finns det inte pengar för så då är det väl bara att glömma då.
Är man inte ultrakoreograferade... utan ett "vanligt" band som mest lirar på små scener, så kommer man IMHO väldigt långt med trådbundet in-ear också. Kanske bara en eller två som behöver/vill ha trådlöst om ens det. Fischer batteridrivna hörlursbeltpacks som Tysken säljer för typ 1700 spänn är bra, men om man kan leva med lurförstärkare som inte sitter i bältet (och köra längre lursladd istället) så är Samsons billiga blå lurförstärkare för 450 spänn helt ok också. De har några andra små modeller utöver S-monitor, som också är helt ok.
Med trådbundet in-ear får ni nästan alla fördelar som trådlöst ger, utom rörligheten. Samtidigt slipper ni alla potentiella problem som kan uppkomma med (även de dyraste) trådlösa grejor och får en mer driftsäker setup, till väldigt mycket lägre kostnad.

En kompromiss kanske annars kan vara att använda Shure PSM 200 mottagare, de går att använda både trådlöst och trådbundet och kostar 2000-2500/st. Ett komplett system med sändare och en mottagare ligger runt 5000-5500, om man börjar med bara var sin mottagare så kan man bygga på med valfritt antal sändare om/när man känner att man behöver det. Kör man mottagarna trådbundet är de egentligen inte bättre än t.ex Fischer för 1700 (eller Samson stationär för 450), så i det perspektivet är de inte helt prisvärda. Men tänker man in flexibiliteten, att de går att köra trådat eller trådlöst, så blir det en rätt prisvärd bandsetup. Även om den trådlösa prestandan inte riktigt når upp till ew300.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Jao det är väl det där med trådbundet då. Vi står inte direkt stilla på scenen så risken för trassel är total. Vi gick över till trådlösa system med instrumenten just för att slippa från alla gånger vi trasslade in oss i varandra och stampade på kablarna. :)

Vi får väl se vad framtiden utvisar. Man kanske lyckas få tag i något bättre beggat system nån gång.
Subsonic
Medlem

Inlägg av Subsonic »

Hellish skrev:Vi får väl se vad framtiden utvisar. Man kanske lyckas få tag i något bättre beggat system nån gång.
Precis, begagnat bra är - återigen IMHO - ljusår roligare än nytt cheapo. Kolla då och då på exempelvis http://ljudoljus.net/ , där dyker upp beg grejor titt som tätt. :tummenupp:
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Hörde på ett halvt öra att de trådlösa systemens dagar är räknade. Frekvenserna ska prioriteras till mobil-, TV- och datatrafik. För något år sedan slumpades väl trådlösa system ut av musikaffärerna eftersom de skulle komma att bli obrukbara/otillåtna?

Är det sant eller berör det bara vissa frekvenser?
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Cuba skrev:Är det sant eller berör det bara vissa frekvenser?
Det var väl 800-bandet som drabbades om jag inte minns fel?
Subsonic
Medlem

Inlägg av Subsonic »

Cuba skrev:Är det sant eller berör det bara vissa frekvenser?
Både och. Det är sant att ett stort frekvensband där vi svenskar (och många andra europeer samt amerikamer) av hävd använt trådlösa miksystem tagits i anspråk för annat - exakt vad är ovisst, men frekvenser kommer mycket riktigt att auktioneras ut (och har redan delvis skett) till kommersiella aktörer för mobila datatjänster. Dessutom har övergången till marksänd digital-tv inneburit att det blivit trängre i etern. Men helt kört är det inte, det största problemet är att det är svårt eller omöjligt att se så långt in i framtiden som man skulle önska. Det finns utrymme här och var, i praktiken är man hänvisad till vad som kallas white space - alltså outnyttjade luckor - på UHF-området mellan ca 470-790 MHz plus ett par mindre band på 823-832 och 863-865 MHz med vissa begränsningar i sändareffekt.
Vad som gäller just för tillfället går att läsa om på PTS hemsida http://www.pts.se .
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++

Inlägg av Peavey Dude »

Finns ett par lurar som jag tycker är tokbra, Sennheiser IE-7. Mina kostade 2200 när jag köpte dom. Låter bra och dämpar bra, trådlöst eller inte! :D
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
lagus
VIP medlem

Inlägg av lagus »

Hellish skrev:Tar och bumpar denna tråd. Det blev aldrig något in ear-köp förra gången men nu har frågan lyfts igen.

Detta system kikar mitt band på. Hur är det, är denna frekvensen laglig i sverige?
Fender JV P-Bass lefty ´83, Rickenbacker 4003 lefty ´82, Tokai T-bird lefty, Fender Bassman 100, Fender Bassman 4x12"
Skriv svar