Fender Jazz -66 på Jam!

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

basmicke skrev: Däremot tycker jag inte att 76-78orna är speciellt rackiga utan bra instrument och väldigt populära bland bassister som ägt en men du kanske syftade på vintagevärdet. Det kommer naturligtvis att dröja rätt länge innan dom närmar sig 60-talarnas pris men tiden går och har man varit med hela resan från det att dom kostade 2500:- upphör man aldrig att förvånas.
Den här diskussionen har vi tidigare haft på forumet och jag anser att du har fel. En proportionerligt större andel av sena 70-talsfenders är riktigt dåliga som instrument - tunga, stumma, döda, med dåligt torkat trä och risig elektronik och slutligen illa ihopskruvade. Det finns guldexemplar och naturligtvis finns det basister som älskar sina -78:or, men generellt måste man säga att dessa år var Fenders absoluta lågvattenmärke.
Jag är förundrad - och förfärad - över att dessa basar går för uppåt 20 lax i dagens läge.
Men återigen finns det folk som älskar sina sena 70-talare. Vi har flera forummedlemmar som hävdar att deras ex är grymma.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Bild <----- 1975! Grym!

Gott & Blandat-påse fram? :D

Edit: Kom på att detta inlägg blir rätt mysko om jag byter avatar! La in en bild!
Senast redigerad av TDHP den tis 09 sep 2008, 09:16, redigerad totalt 1 gånger.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

TDHP skrev:<----- 1975! Grym!

Hehe, jag avser ju sena 70-talare. 1975 anses om jag minns rätt också vara det sista året då det fanns kvar trä som hade hunnit torka rätt i Fenders lager. Jag skulle osett och ospelat ta en 75:a farmför en 76:a tio gånger av tio.
Men vi har som sagt haft denna diskussion förut och har säkert samma åsikter som tidigare.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

bootsy skrev:
TDHP skrev:<----- 1975! Grym!

Hehe, jag avser ju sena 70-talare. 1975 anses om jag minns rätt också vara det sista året då det fanns kvar trä som hade hunnit torka rätt i Fenders lager. Jag skulle osett och ospelat ta en 75:a farmför en 76:a tio gånger av tio.
Men vi har som sagt haft denna diskussion förut och har säkert samma åsikter som tidigare.
hade jag fått välja så hade jag tagit Gun Hellsvik...
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Gäst---
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst--- »

En smaksak.
Håller med om att 70-talarna fram till 75 är kända som rätt trista men sen hände ngt och dom bassister jag känner som har eller haft 76-78 är ofta överens om att det är kanonbasar som på många sätt överträffar 60-talarna spelmässigt med bättre attack och slapljud och dessutom välbyggda. Har själv ägt en rätt länge och kvaliten var det definitivt inget fel på. Bättre än på dom 60-tals fendrar jag ägt. Sen gör ju den ngt ändrade mickplaceringen och dom fetare banden att basen får en annan profil än 60 talarna som känns tröttare, och därmed också varmare i ljudet.. smaksak som sagt.
Men tror att det alltid finns en anledning till prisökningarna dock. Kända namn som använder dom (Marcus Miller m fl) och att även en 70-talare ter sig gammal för ngn som är född på 80-talet eller senare.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

basmicke skrev:En smaksak.
Håller med om att 70-talarna fram till 75 är kända som rätt trista men sen hände ngt och dom bassister jag känner som har eller haft 76-78 är ofta överens om att det är kanonbasar som på många sätt överträffar 60-talarna spelmässigt med bättre attack och slapljud och dessutom välbyggda. Har själv ägt en rätt länge och kvaliten var det definitivt inget fel på. Bättre än på dom 60-tals fendrar jag ägt. Sen gör ju den ngt ändrade mickplaceringen och dom fetare banden att basen får en annan profil än 60 talarna som känns tröttare, och därmed också varmare i ljudet.. smaksak som sagt.
Men tror att det alltid finns en anledning till prisökningarna dock. Kända namn som använder dom (Marcus Miller m fl) och att även en 70-talare ter sig gammal för ngn som är född på 80-talet eller senare.
Smak åsido måste jag säga att det är förvånande att du och dina basistkompisar anser 76:or - 78:or välbyggda. Det råder i det närmaste konsensus bland vintagekunniga om att just dessa år generellt är kvalitetsmässigt klart sämre än de tidigare.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Det finns ju en och annan sanning att välja bland har vi märkt! :D
TDHP
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

bootsy skrev:Den här diskussionen har vi tidigare haft på forumet och jag anser att du har fel. En proportionerligt större andel av sena 70-talsfenders är riktigt dåliga som instrument - tunga, stumma, döda, med dåligt torkat trä och risig elektronik och slutligen illa ihopskruvade. Det finns guldexemplar och naturligtvis finns det basister som älskar sina -78:or, men generellt måste man säga att dessa år var Fenders absoluta lågvattenmärke.
Jag är förundrad - och förfärad - över att dessa basar går för uppåt 20 lax i dagens läge.
Men återigen finns det folk som älskar sina sena 70-talare. Vi har flera forummedlemmar som hävdar att deras ex är grymma.
Jag har kollat priser på vintagefender i flera år och just 78 verkar vara det år som Fender fullkomligt vräkte ut basar. Det finns hur många som helst! Det måste ha inneburit en kvalitetssänkning, de kan omöjligt ha hunnit vara speciellt noggranna. Eller också så är 78-orna kassa av nå'n annan anledning och det är därför de säljs oftare än andra...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

BarbequeVillage skrev: Jag har kollat priser på vintagefender i flera år och just 78 verkar vara det år som Fender fullkomligt vräkte ut basar. Det finns hur många som helst! Det måste ha inneburit en kvalitetssänkning, de kan omöjligt ha hunnit vara speciellt noggranna. Eller också så är 78-orna kassa av nå'n annan anledning och det är därför de säljs oftare än andra...
Det har också att göra med att folk tror att alla serienummer som börjar på "S8" är -78:or. Men Fender använde detta prefix även 1979 och 1980, så därför är det lätt att få för sig att 78:orna är fler än vad de egentligen är.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Så kan det förstås vara, jag har bara utgått från att folk vet vad de pratar om... Aldrig ett bra utgångsläge! :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Gäst---
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst--- »

Hmm.. vintagekunniga?
Ja, tydligen går åsikterna isär där.
Min uppfattning i ämnet baseras på mina egna erfarenheter och självklart har vi alla olika uppfattning om vad som är bra och dåligt.
Det intressanta är vad allt detta som kallas "fakta" baseras på, typ att det vräkte ut jazzbasar just 78, he he. Är det nån som har en morsa som jobbat på fender från 60 till 80 så hör av er.
Tydligen en het potatis det här.
Gäst---
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst--- »

Tar hur som helst ingen bas osedd iaf.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

basmicke skrev:Hmm.. vintagekunniga?
Min uppfattning i ämnet baseras på mina egna erfarenheter och självklart har vi alla olika uppfattning om vad som är bra och dåligt.
Det intressanta är vad allt detta som kallas "fakta" baseras på, typ att det vräkte ut jazzbasar just 78, he he. Är det nån som har en morsa som jobbat på fender från 60 till 80 så hör av er.
En och annan "vintagekunnig" ska väl gå att hitta här, ja...
Och du kan nog hitta vintagediskussioner så att det tar nån vecka att läsa igenom allt i alla fall! :D

Edit Hur vet du att det INTE levererades ovanligt många -78:or förresten? En kusin på fabriken? :wink:
Senast redigerad av TDHP den tis 09 sep 2008, 09:21, redigerad totalt 1 gånger.
TDHP
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

basmicke skrev:Hmm.. vintagekunniga?
Jag baserar naturligtvis mina egna åsikter på högst personliga erfarenheter av ett större antal Fenders från både 60- och 70-talet.
Vad det gäller åsikterna hos de som kallas vintagekunniga står de inte för en absolut sanning, men de kanske i alla fall är en indikation på vad som möjligen skulle kunna vara sant.

Men sök lite på forumet så hittar du fler trådar om detta.
Du kommer att hitta åsiktsfränder, även om jag tror att du är den första som försökt hävda att kvaliteten på sena 70-talare faktiskt är bättre än tidigare årgångar.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Vill man ha ett snärtigt slapljud så är säkert de sena 70-talarna det man letar efter (jazzbas) eftersom micken flyttades.. och marucus miller har ju en så det kan ju inte göra hypen sämre i det fallet.

Skulle vilja säga att det beror på vad man vill ha för ljud. Sen är ju känslan i instrumentet en egen historia...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

bootsy skrev:
Men sök lite på forumet så hittar du fler trådar om detta.
Du kommer att hitta åsiktsfränder, även om jag tror att du är den första som försökt hävda att kvaliteten på sena 70-talare faktiskt är bättre än tidigare årgångar.

Ja.... Där är han nog ensam om Basmicke.... ensam i världen om att tycka...

Jag spelar själv på en 76:a och tycker den är helt kanon att lira på, ljudmässigt så finns det säkert bättre ex, men just nu så funkar det här perfekt, men att hävda att den är bättre än basarna från första hälften av 70-talet?
Njae, knappast, låter ju hetl absurt måste jag säga.
Jag undrar verkligen vilka det är som Basmicke snackat med.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar