Få till faded-finish
-
- Medlem+
Få till faded-finish
Jag har fått för mig att försöka få till den, i mitt tyckte, trevliga finishen worn cherry på min eb-3. Alltså den som finns på sg special faded-gitarrerna. Tror ni det är genomförbart? Hur tror ni blir bäst att gå tillväga? Min idé är att helt enkelt bara sandpappra med relativt fint sandpapper på typ hela basen för att ruffa upp lacken lite. Gnuggla lite extra på valda ställen. Kanske ställen man bör undvika att ge sig på?
-
- Medlem+
- GNUlars
- VIP medlem
- Kontakt:
Nejförihelvete!
Inget sandpapper! Det blir bara grova repor och ser ut som om någon misslyckats med att få bort lacken. Det skulle i så fall vara våtslippapper grovlek 2000 för att matta ner ytan.
Superfin stålull är rätt smidigt om man vill ha lacken matt: 000 eller 0000 i grovlek.
Om det skall vara slitage genom lacken kan man slipa med 600 tills lagom mycket försvunnit på kanterna, därefter finare (kanske 1200, sedan 2000) för att det inte skall bli så amatör-repigt.
Hoppas jag fattat vad du är ute efter....
Lars
Inget sandpapper! Det blir bara grova repor och ser ut som om någon misslyckats med att få bort lacken. Det skulle i så fall vara våtslippapper grovlek 2000 för att matta ner ytan.
Superfin stålull är rätt smidigt om man vill ha lacken matt: 000 eller 0000 i grovlek.
Om det skall vara slitage genom lacken kan man slipa med 600 tills lagom mycket försvunnit på kanterna, därefter finare (kanske 1200, sedan 2000) för att det inte skall bli så amatör-repigt.
Hoppas jag fattat vad du är ute efter....
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
-
- Medlem+
Dags att redovisa.
Slipade bort lacken helt och hållet. Men lämnade färgpigmenten kvar i träet. Lite snyggt avskavd på vissa kanter bara. Sen la jag på mahognyolja.
Kanske inte superproffsigt varken slipmässigt eller oljepåläggmässigt, men jag är nöjd med prestationen! Inbillar mig att basen låter bättre nu dessutom. Den känns i alla fall skönare att ta på. Inte så jäkla plastigt.
Jag var lite inne på samma spår som mr spock, med att slipa bort färgen helt och lägga på walnut-brun. Men jag gillar rött...
Fast jag funderar på om jag nog vill ha den lite mörkare ändå.
Bilderna är lite missvisande i färg. Fotade med dålig kamera inomhus.

Slipade bort lacken helt och hållet. Men lämnade färgpigmenten kvar i träet. Lite snyggt avskavd på vissa kanter bara. Sen la jag på mahognyolja.
Kanske inte superproffsigt varken slipmässigt eller oljepåläggmässigt, men jag är nöjd med prestationen! Inbillar mig att basen låter bättre nu dessutom. Den känns i alla fall skönare att ta på. Inte så jäkla plastigt.
Jag var lite inne på samma spår som mr spock, med att slipa bort färgen helt och lägga på walnut-brun. Men jag gillar rött...

Bilderna är lite missvisande i färg. Fotade med dålig kamera inomhus.

-
- Medlem+
- SmashMyAmp
- Medlem
-
- Medlem+
Snyggt!
Men före och efterbild är ett måste.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |
Karma Tree är bandet.
Karma Tree är bandet.
- Mr Spock
- Medlem++
-
- Medlem+
Hehe, ja detta blev ju lite klurigt! Ni skulle sagt till innan!Mr Spock skrev:M a o Elias: bara att lacka då...TredoX skrev:Snyggt!

Men jag var ju tvungen att dokumentera serienumret, så... detta får duga:

Men kom nu ihåg att kameran är skit. Den fokuserar inte och är inte i närheten av att återge rätt färg. Nu använde jag dörren i bakgrunden som referens för att ändra bildernas färgbalans till likvärdiga.
- Peavey Dude
- Medlem++