Triobasister?

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

toothpastemicael skrev:...I bland tänker jag tillbaka på det första tio åren när vi bara var tre gitarrer och bas...
Hehe, på den gamla goda tiden!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Trio är svårt, men väldigt kul.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Micael
Medlem+

Inlägg av Micael »

basmartin skrev:
toothpastemicael skrev:...I bland tänker jag tillbaka på det första tio åren när vi bara var tre gitarrer och bas...
Hehe, på den gamla goda tiden!
Japp, det var lite lättare då när all bas kom från mitt instrument. Men det är väl fel att klaga, piano och orgel etc. ger ju också fler möjligheter.
www.toothpaste.se
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Micael presenterar sig
Silverfisk
Medlem+

Inlägg av Silverfisk »

Spelar i trio!
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Spelar i trio, typ, eftersom sångerskan inte spelar något instrument.
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem

Inlägg av Bean »

bootsy skrev:Det är svinkul att spela trio - risken att man kommer i vägen för varandra minskar ju drastiskt. Det ger ett friare spel, man behöver inte vara så uppstyrd och arrad i allt man gör.
Och är man samspelta både musikaliskt och mentalt och har ett gemensamt "djävlaranamma" så kan det bli hur bra och kul som helst.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

Trio är skiten! 8)

Allting blir så mycket lättare. Att styra upp rep, att "förhandla" om låtars utveckling, att gå ut och ta en bandöl etc. Fina grejer. :)
Användarvisningsbild
optic
Medlem+

Inlägg av optic »

Personligen tycker jag att trio är rätt trist för ljudbilden är jävligt sådär om ni frågar mig. Jag tror inte att antalet personer i bandet spelar roll för hur mycket plats man tar, snarast är ens roll i bandet avgörande för hur mycket plats man får ta.
I min orkester om 12 personer tar jag förmodligen störst plats, om man räknar bort sång.
Fast det är väl en av fördelarna om man spelar funk :)
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
Användarvisningsbild
melodika
Medlem+

Inlägg av melodika »

optic skrev:Personligen tycker jag att trio är rätt trist för ljudbilden är jävligt sådär om ni frågar mig. Jag tror inte att antalet personer i bandet spelar roll för hur mycket plats man tar, snarast är ens roll i bandet avgörande för hur mycket plats man får ta.
I min orkester om 12 personer tar jag förmodligen störst plats, om man räknar bort sång.
Fast det är väl en av fördelarna om man spelar funk :)
Har ni nån hemsida/myspace??
Användarvisningsbild
optic
Medlem+

Inlägg av optic »

Nej, vi håller på att spelar in just nu, och jag känner inte för att slänga ut en massa när jag vet att om en månad kommer det så mycket bättre grejer som jag hellre visar upp.

Men jag hade ju såklart tänkt slå mig för bröstet och skrika ut det här på forumet så fort vi har mixat klart den. Det är trots allt mitt barn :)
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

Tycker det skulle vara lite skönt att "gömma sig" bakom en gitarrist till... :oops:

Men det funkar fint utan så jag är nöjd ändå !!! :D
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre

Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
optic
Medlem+

Inlägg av optic »

Jag tycker det är skönt när gitaristerna gömmer sig bakom mig :D
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Jag spelar jättemycket trio.
Gärna gitarrtrio med elbas, samt en hel del pianotrio med kontra.

Trio är det jag gillar att spela mest av alla konstellationer, det intima samspel man kan uppnå med en trio är bag.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
optic
Medlem+

Inlägg av optic »

min favvotrio är piano bas och trummor.
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

optic skrev:min favvotrio är piano bas och trummor.
Du gillade ju inte trio fem poster upp för att "ljudbilden är jävligt sådär". Har du hunnit komma på bättre tankar?
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
sorghwind
Medlem

Inlägg av sorghwind »

check

som sagt, mkt smidigare på alla sätt och vis, men lite tunt när det är dags för gitarrsolo kan jag tycka att det blir, å andra sidan slipper man mycket av det grötiga ljudet som lätt uppstår i repan när två gitarrister ska tampas.

...och så blir det ju billigare att pröjsa flygbiljetter åt oss :)
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Trio är gött tycker jag. Dels socialt eftersom det är färre viljor och möjligheten att rösta om beslut alltid finns!
Pratabasdisten fyller ut fint också i de fall då det behövs lite mer umf så att säga! Den kan inte nog rekommenderas för övrigt.

Att det blir "tomt" under ett gitarrsolo har vi löst genom att inte ha några - dels passar det inte riktigt in i vår musik och dels är vår gitarrist/sångare inte intresserad av sådana! En sån gitarrist skulle alla få spela med nån gång.

Samtidigt är det fint med gitarrer eller andra instrument som spelar harmonier och fyller i varandras luckor så det är inte så att jag bara gillar trio. Men för min egen del så trivs jag tokbra!
Men när jag spelade i ett hip-hopband på 90-talet var vi nio man och det tyckte jag också var stenkul - men då har ju basen naturligt en rätt framträdande roll så. Och så var jag ju ung och lite mer...extravagant i min spelstil också...
Jomen. It's the Chriller.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

BarbequeVillage skrev:Jag har alltid roligast i en trio...
Dom roligaste banden jag spelat med har varit 8+...SHIT vad det går att göra grejor i såna band...finns ju lite dynamiska och expressionistiska resurser liksom....om man inte är 8 basister då....(nej tack, inga youtube klipp med basorkestrar...;-))
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Nu menade jag inte att förringa orkestrar med fler än tre medlemmar, jag var bara nyfiken på om det var fler som spelade i trio och hur ni tycker det är! Jag har också spelat i 8-9-mannaband med stor behållning. Poängen med tråden var mer att det är lite speciellt att spela bara mot ett annat instrument + batterist!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Jag spelade i ett band med 6 pers och det var jäkligt kul. Vi hade ingen trummis och bara akustiska instrument varav endast en gitarr. Det var hur kul som helst! I rock/blues sammanhang uppskattar jag däremot trioformatet mycket beroende på "gitarrmangleriet" som lätt uppstår. Det finns kanonexempel på gutarrister som funkar bra ihop och inte grötar till det men det finns tyvärr exempel på motsatsen också.

*EDIT*
På plussidan alltså:
+ Färre att dela gaget med
+ Alla ryms i samma bil
+ Lättare att få ihop tre viljor än åtta
+ Minder risk för inställda rep och gig ju färre man är.
+ Luftigare, mer utrymme för resp. instrument.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

figgebass skrev:
BarbequeVillage skrev:Jag har alltid roligast i en trio...
Dom roligaste banden jag spelat med har varit 8+...SHIT vad det går att göra grejor i såna band...finns ju lite dynamiska och expressionistiska resurser liksom....om man inte är 8 basister då....(nej tack, inga youtube klipp med basorkestrar...;-))
Som hp-såsen säger.. triotråd! :roll:

Men jag håller med dig.. jag skulle inte ha något emot att lira i ett 10+ band igen.. något med en full blåssektion, percussion och dedikerade körsångare/songerskor som gör det där lilla extra.. iallafall i en viss sorts musik... ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

TDHP skrev:Nu menade jag inte att förringa orkestrar med fler än tre medlemmar, jag var bara nyfiken på om det var fler som spelade i trio och hur ni tycker det är! Jag har också spelat i 8-9-mannaband med stor behållning. Poängen med tråden var mer att det är lite speciellt att spela bara mot ett annat instrument + batterist!
Jag tycker att det är lite svårt....jag har ingen koll på "vad jag borde göra" typ....jag kan spela hur röjigt och målande som helst men jag känner mej aldrig nöjd....Jag har lyssnat för lite på trios kanske.....fast nu snackar jag bara om hur det känns att kompa själv bakom ett långt gitarrsolo, typ....Den koprta snutten jag hört med ditt band ,tdhp, så kändes det ju knappast som att jag saknade något.....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Jag tycker nog att båda alternativen har sin charm.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HQ_y4i2qFkE[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FI8SUc2SV4k[/youtube]
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

figgebass skrev:
TDHP skrev:Nu menade jag inte att förringa orkestrar med fler än tre medlemmar, jag var bara nyfiken på om det var fler som spelade i trio och hur ni tycker det är! Jag har också spelat i 8-9-mannaband med stor behållning. Poängen med tråden var mer att det är lite speciellt att spela bara mot ett annat instrument + batterist!
Jag tycker att det är lite svårt....jag har ingen koll på "vad jag borde göra" typ....jag kan spela hur röjigt och målande som helst men jag känner mej aldrig nöjd....Jag har lyssnat för lite på trios kanske.....fast nu snackar jag bara om hur det känns att kompa själv bakom ett långt gitarrsolo, typ....Den koprta snutten jag hört med ditt band ,tdhp, så kändes det ju knappast som att jag saknade något.....

Det kräver sin basist!!! Jag fuskar på det allt som ofta.. är inte heller nöjd med hur det låter alla gånger.. men det är väldigt utvecklande att öva på det... det tvingar en att lyssna och tänka mycket på vad som händer ... alt inte händer.. allt hörs ju!
men.. glädjen över att slippa tänka när man lirar.. i ex ett fullt ståfräs-band med mer folk på scen än i publiken är inte att förkasta den heller.. ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Noterbart är att gitarristen ibland tycker att jag spelar "hafsigt" och är över hela basen och lägger in prylar som inte "hör till". Börjar jag då spela mer diciplinerat och "by the book" så brukar dom andra undra varför jag slutat spela helt plötsligt! Rätt kul! Man behöver vara lite yvig för att fylla ordentligt tror jag. Dessutom har jag duktigt "edgigt" ljud, ganska mycket mid och diskant. "Fullregisterbas" liksom.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Skriv svar