Tokaien får en chans till
- Basmagnus
- Medlem++
Tokaien får en chans till
Efter att ha spelat lite opluggat på min Tokai så tror jag att jag ska ge den en chans till.
Den låter jättebra opluggat men när jag kopplar in den låter den ganska platt och tråkigt, detta trots Fralin-mickarna. Funderar på om det är felkopplat på ngt sätt, ngn här kanske har ngt tips. Det skumma är att mickarna surrar när båda är på fullt istället för när man vrider av en, som är det vanliga med single-coil.
Jag lämnade in den till Hasse på Ad Lib som är grym vad gäller justeringar, lack m.m men han kanske inte har full koll vad gäller elekronik?
Min Fralin P låter grymt på min Lakland men inte alls lika bra på Tokaien, trots att den låter bra opluggat.
Nåt konstigt verkar det vara....
Den låter jättebra opluggat men när jag kopplar in den låter den ganska platt och tråkigt, detta trots Fralin-mickarna. Funderar på om det är felkopplat på ngt sätt, ngn här kanske har ngt tips. Det skumma är att mickarna surrar när båda är på fullt istället för när man vrider av en, som är det vanliga med single-coil.
Jag lämnade in den till Hasse på Ad Lib som är grym vad gäller justeringar, lack m.m men han kanske inte har full koll vad gäller elekronik?
Min Fralin P låter grymt på min Lakland men inte alls lika bra på Tokaien, trots att den låter bra opluggat.
Nåt konstigt verkar det vara....
- BB3000S
- VIP medlem
Släng dit ett set Delano Dual Coils!! 
Surrar det mer när båda är på för fullt skulle jag testa att switcha lödningarna på den ena micken och se vad som händer. Har du mätt upp potarna? Tror man vill ha högre ohm på halsmicken om det skiljer lite mellan dom - eller så är det tvärtom... (*edit* det där om potarna har jag läst på talkbass, ingen aning om varför.)

Surrar det mer när båda är på för fullt skulle jag testa att switcha lödningarna på den ena micken och se vad som händer. Har du mätt upp potarna? Tror man vill ha högre ohm på halsmicken om det skiljer lite mellan dom - eller så är det tvärtom... (*edit* det där om potarna har jag läst på talkbass, ingen aning om varför.)
Senast redigerad av BB3000S den fre 12 sep 2008, 10:24, redigerad totalt 1 gånger.
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |
| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |
| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |
Re: Tokaien får en chans till
Visst är det en P+J? Det brummar alltid om du blandar in en singlecoil tillsammans med en P-mik till skillnad mot J+J. Om det stör så får du byta J-miken till en stackad humbucker eller splitcoil i J-format.Basmagnus skrev:Det skumma är att mickarna surrar när båda är på fullt istället för när man vrider av en, som är det vanliga med single-coil.
- kmo
- Medlem++
Hmm, skumt. Jag hade en Fender Hotrodded Precision för några år sedan. Skitbra P/J-bas som inte brummade alls oavsett hur jag blandade mickarna.GrafZeppelin skrev:Visst är det en P+J? Det brummar alltid om du blandar in en singlecoil tillsammans med en P-mik till skillnad mot J+J. Om det stör så får du byta J-miken till en stackad humbucker eller splitcoil i J-format.Basmagnus skrev:Det skumma är att mickarna surrar när båda är på fullt istället för när man vrider av en, som är det vanliga med single-coil.
-
- Medlem+++
Hade inte Hotrodarna Vintage Noiseless? Eller var det kanske bara "vintage"-mikar?Johannes skrev:Hmm, skumt. Jag hade en Fender Hotrodded Precision för några år sedan. Skitbra P/J-bas som inte brummade alls oavsett hur jag blandade mickarna.GrafZeppelin skrev:Visst är det en P+J? Det brummar alltid om du blandar in en singlecoil tillsammans med en P-mik till skillnad mot J+J. Om det stör så får du byta J-miken till en stackad humbucker eller splitcoil i J-format.Basmagnus skrev:Det skumma är att mickarna surrar när båda är på fullt istället för när man vrider av en, som är det vanliga med single-coil.
Vet inte.Samuel V skrev:Hade inte Hotrodarna Vintage Noiseless? Eller var det kanske bara "vintage"-mikar?Johannes skrev:Hmm, skumt. Jag hade en Fender Hotrodded Precision för några år sedan. Skitbra P/J-bas som inte brummade alls oavsett hur jag blandade mickarna.GrafZeppelin skrev:Visst är det en P+J? Det brummar alltid om du blandar in en singlecoil tillsammans med en P-mik till skillnad mot J+J. Om det stör så får du byta J-miken till en stackad humbucker eller splitcoil i J-format.Basmagnus skrev:Det skumma är att mickarna surrar när båda är på fullt istället för när man vrider av en, som är det vanliga med single-coil.
Du kanske spelade inuti Kreml? Det är helt avstört a la Faradaybur pga avlyssningsrisken.Johannes skrev:Vet inte.Samuel V skrev:Hade inte Hotrodarna Vintage Noiseless? Eller var det kanske bara "vintage"-mikar?Johannes skrev:Hmm, skumt. Jag hade en Fender Hotrodded Precision för några år sedan. Skitbra P/J-bas som inte brummade alls oavsett hur jag blandade mickarna.
- kmo
- Medlem++
Nu när du säger det så... Det kan faktiskt ha varit på Kreml-giget som jag använde Hotrodden.GrafZeppelin skrev:Du kanske spelade inuti Kreml? Det är helt avstört a la Faradaybur pga avlyssningsrisken.Johannes skrev:Vet inte.Samuel V skrev:Hade inte Hotrodarna Vintage Noiseless? Eller var det kanske bara "vintage"-mikar?Johannes skrev:Hmm, skumt. Jag hade en Fender Hotrodded Precision för några år sedan. Skitbra P/J-bas som inte brummade alls oavsett hur jag blandade mickarna.
- Basmagnus
- Medlem++
Ja, det är P/J. Köpte dom som ett paket direkt från Fralin så man tycker ju att de borde vara anpassade till varandra.GrafZeppelin skrev:Visst är det en P+J? Det brummar alltid om du blandar in en singlecoil tillsammans med en P-mik till skillnad mot J+J. Om det stör så får du byta J-miken till en stackad humbucker eller splitcoil i J-format.Basmagnus skrev:Det skumma är att mickarna surrar när båda är på fullt istället för när man vrider av en, som är det vanliga med single-coil.
Lämnar den till Ola Lehnert så får han se om han kan lösa det, annars säljer jag den
Jamenalltsåjagsajujustdeatt om du blandar en P (som är en humbucker) med en J (som är en singlecoil) så får du brum när du blandar in J-miken. Det har inget att göra med om de är anpassade till varandra eller inte. Det är bara när du har två J-mikar på full volym som de släcker ut brum eftersom de då i praktiken blir till en humbucker ihop.Basmagnus skrev:Ja, det är P/J. Köpte dom som ett paket direkt från Fralin så man tycker ju att de borde vara anpassade till varandra.
Lämnar den till Ola Lehnert så får han se om han kan lösa det, annars säljer jag den
Byt ut J mot en stackad humbucker eller splitcoil i J-format. Alternativ är att:
-skärma av den så gott det går
-använda en noisegate
-spela inte nära lysrör eller halogener eller dataskärmar
-fräs ner en dummycoil i basen
-spela bara i Kreml
- Basmagnus
- Medlem++
Jamenalltsådusajujustdetsomdujustsaigen!GrafZeppelin skrev:Jamenalltsåjagsajujustdeatt om du blandar en P (som är en humbucker) med en J (som är en singlecoil) så får du brum när du blandar in J-miken. Det har inget att göra med om de är anpassade till varandra eller inte. Det är bara när du har två J-mikar på full volym som de släcker ut brum eftersom de då i praktiken blir till en humbucker ihop.Basmagnus skrev:Ja, det är P/J. Köpte dom som ett paket direkt från Fralin så man tycker ju att de borde vara anpassade till varandra.
Byt ut J mot en stackad humbucker eller splitcoil i J-format. Alternativ är att:
-skärma av den så gott det går
-använda en noisegate
-spela inte nära lysrör eller halogener eller dataskärmar
-fräs ner en dummycoil i basen
-spela bara i Kreml
Det jag menade var att jag trodde i min naivitet att de satt ihop ett paket med en stackad J-mik för att komma runt detta problem men tydligen inte. Jag skulle ju ha kollat ordentligt när jag köpte mickarna.
Hursom helst så tycker jag inte att jag får ut tillräcklig kräm ur mickarna var för sig heller så ngt lurt är det.
Får kolla upp det, annars skickas den till Kreml!
- kmo
- Medlem++
Två rep med ultrajazzen nu, låter kanon! Klarar sig själv, men ihop med p-micken låter det grymt. Output så det räcker till, så det kanske kan va ett alternativ för din tokai? Funderar på att byta ut Lundgren p-micken mot en dp-127 oxå, då blir det förmodligen output from hell..kmo skrev:Bytte nyss stallmicken på min tokai till en dimarzio ultrajazz, blev knäpptyst. Helt avlyssningsskyddat! låter bra oxå..
- Basmagnus
- Medlem++
Tack! Kanske kan vara nåt!kmo skrev:Två rep med ultrajazzen nu, låter kanon! Klarar sig själv, men ihop med p-micken låter det grymt. Output så det räcker till, så det kanske kan va ett alternativ för din tokai? Funderar på att byta ut Lundgren p-micken mot en dp-127 oxå, då blir det förmodligen output from hell..kmo skrev:Bytte nyss stallmicken på min tokai till en dimarzio ultrajazz, blev knäpptyst. Helt avlyssningsskyddat! låter bra oxå..