basmartin skrev:
Men måste det vara antingen eller? Bara för att jag gillar att penetrera musik ur olika synvinklar och anal-ysera musikens beståndsdelar, så innebär det ju inte att jag i första hand föredrar musik som är så svårlyssnad så att öronen krullar sig.
Den attityden som du stör dig på, finns ju överallt, i alla typer av sammanhang. Det verkar ju inte som om vi människor kan leva utan att man måste bilda grupper och utse ett ideal som man verkar för och ett som man motverkar...
Självklart måste det inte vara antingen eller.
Jag spyr på koketteriet med kunskap. Dammigt värre.
Att du kan analysera och penetrera tror jag ökar dina möjligheter till att skapa bra musik (i vilken taktart som helst;-)) förutsatt att du har god smak och detta är ju lite lätt subjektivt då rå ...
En hel del musik har ju skapats utifrån av uttråkning (?) uppsatta regler av typen tolvton or whatever och jag tycker nog att det blir lite larvigt när man håller på så...iaf jag tycker att det är skit samma om mona-lisa är målad med en roller eller med ett näshår hämtat ifrån en av dom två , vid tidpunkten enda levande exemplar av, himalayanska bajskorvsapor , jag använder ögonen och ser om det jag ser tilltalar mej...så enkel är jag....
Info om att "jag tog ett c...och sen fick jag inte ta det igen innan jag tagit ALLA ANDRA TONER I DEN KROMATISKA SKALAN,faaan vad BALLT" berör mej inte om det som kom ut lät skit....det spelar ingen som helst roll hur mycket aset ansträngde sej med att följa serien, låter det keck så är det keck...
Jag ycker att det är kul för dej att du , liksom jag , vid behov kan identifiera taktarter....men dom är ju enbart till för att förklara musiken för ngn annan som ska spela det och helst NU utan att ha hört låten och att liksom onanera(fan vad jag tjatar om just det begreppet nu då!!:roll: ) över sina kunskaper i området är ju grymt lökigt och oftast bedrivet av folkhögskolestuderande i stickad väst och möbelbas uppe i adamsäpplehöjd.
För mej är att kollektivrunka(och igen) över sånt inte musik...det snöandet och liknande hang-ups gör ofta att det tar årtionden för superduperschikkkliga wooten/V Bailey/whoeverfortspelandepåbakremiken-wannabees (inom övriga instrument också) att lära sej spela musik med själen och inte med matematikdelen av hjärnan....
Jag ska väl skita i det men jag tycker att det är synd att snöa bort tid på att krampaktigt försöka lära sej atomfysik innan man lärt sej att räkna till 10....därmed inte sagt att det har med dej eller egentligen någon annan på forumet att göra...
*fruktansvärt bullshitinlägg!!
*