Driva bandet som ett företag?
- FreCKo
- Medlem++
Driva bandet som ett företag?
Jag är ute i god tid, mitt band är inte direkt stora någonstans, men om man kommer någonvart med bandet så känns det som att det kan vara bra om vi tre som lirar inte blir "ansvariga" för saker, utan kan lassa över sånt på ett företag som drivs genom bandet, där alla intäkter och sånt läggs, och då kan man även ta upp lite saker på företaget istället för privatpersoner (säg ett PA, eller en turnébuss, ni fattar).
Är det någon som driver ett sånt här "företag" och har några bra tips? Eller kanske någon som har gjort det och vill avråda? Vilken bolagsform är bäst om man inte vill lägga 100K som insats på ett AB?
Är det någon som driver ett sånt här "företag" och har några bra tips? Eller kanske någon som har gjort det och vill avråda? Vilken bolagsform är bäst om man inte vill lägga 100K som insats på ett AB?
- Liten
- Hedersmedlem
- Liten
- Hedersmedlem
- TDHP
- Forumvärd
Vi kör vår trio som handelsbolag, funkar bäst för oss och är enklast och billigast. Bolaget är en juridisk person som äger alla tillgångar och alla delägare är lika ansvariga för bolaget.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP

TDHP
- FreCKo
- Medlem++
Och då gör ni så att alla intäkter för spelningar osv går in där, men samtidigt skriver ni upp t.ex. ett nytt PA på företaget?TDHP skrev:Vi kör vår trio som handelsbolag, funkar bäst för oss och är enklast och billigast. Bolaget är en juridisk person som äger alla tillgångar och alla delägare är lika ansvariga för bolaget.
- TDHP
- Forumvärd
Ja, vi har hittills köpt prylar för allt bolaget har fakturerat så vi har inte tagit ut nån "lön". Vi har alltså alla tre lagt in pengar i bolaget så att säga.FreCKo skrev:Och då gör ni så att alla intäkter för spelningar osv går in där, men samtidigt skriver ni upp t.ex. ett nytt PA på företaget?TDHP skrev:Vi kör vår trio som handelsbolag, funkar bäst för oss och är enklast och billigast. Bolaget är en juridisk person som äger alla tillgångar och alla delägare är lika ansvariga för bolaget.
TDHP

TDHP
-
- Kontot är inaktiverat
- FreCKo
- Medlem++
Mjo, det är det som är det jobbiga, men om allting går riktigt bra för bandet så blir det nog ett AB, men då ska vi bli rätt kända innan vi gör detRoland skrev:Handelsbolag eller komanditbolag bör vara era val...
Pengar till er själva får ni plocka ut som egna uttag men tänk på att ni måste uppge en uppskattad vinst till skatteverket och betala förskottsskatt i varje månad på förväntad årsvinst...
EDIT: obegriplig meningsbyggnad

Som sagt, vi ska inte starta företaget än, utan det gör vi när vi börjar få in mer pengar på gig osv så att vi faktiskt KAN driva ett företag. Ingen idé att nolltaxera liksom.
- 200071
- Hedersmedlem
Sen finns det en variant till som kan vara smidig innan man blir stor. Jag kör via något som heter NOAK Resurskooperativ. Det innebär att man fungerar som ett projekt i ett företag med F-skattsedel.
Du agerar som ett företag; skickar fakturor, köper saker, drar av moms och kan ta ut lön. Dessutom slipper du sköta bokföringen själv utan du skickar bara underlag via nätet.
Helt suveränt tycker jag. Kolla på http://www.noakresurs.se eller fråga mer om du är intresserad.
Du agerar som ett företag; skickar fakturor, köper saker, drar av moms och kan ta ut lön. Dessutom slipper du sköta bokföringen själv utan du skickar bara underlag via nätet.
Helt suveränt tycker jag. Kolla på http://www.noakresurs.se eller fråga mer om du är intresserad.
- Svensson
- Forumvärd
200071 skrev:Sen finns det en variant till som kan vara smidig innan man blir stor. Jag kör via något som heter NOAK Resurskooperativ. Det innebär att man fungerar som ett projekt i ett företag med F-skattsedel.
Intressant!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- Liten
- Hedersmedlem
Indeed!Svensson skrev:200071 skrev:Sen finns det en variant till som kan vara smidig innan man blir stor. Jag kör via något som heter NOAK Resurskooperativ. Det innebär att man fungerar som ett projekt i ett företag med F-skattsedel.
Intressant!
Re: Driva bandet som ett företag?
Enskild firma på var och en funkar ju så där...speciellt om ni ska fakturera spelstället var och en. Ni tre = tre fakturor. Sånt diggar dom inte. Handelsbolag är okej, så länge business går bra. Händer något olustigt och konkurs infinner sig, men en eller två av er är panka, då får resterande som har cash pröjsa avvecklingkalaset. Lagom upphetsande.FreCKo skrev:Jag är ute i god tid, mitt band är inte direkt stora någonstans, men om man kommer någonvart med bandet så känns det som att det kan vara bra om vi tre som lirar inte blir "ansvariga" för saker, utan kan lassa över sånt på ett företag som drivs genom bandet, där alla intäkter och sånt läggs, och då kan man även ta upp lite saker på företaget istället för privatpersoner (säg ett PA, eller en turnébuss, ni fattar).
AB är ju bäst skydd. 100 lök i instats förvisso...men det behöver inte vara kontanter. Ni kan använda (om jag inte minns fel, upp till 67% av det totala aktievärdet, inventarier (PA och sånt) som grundplåt.
Gör en redig marknadsundersökning/-analys, likviditetsbudget på minst 18 månader, resultatbudget, handlingsplan, affärsplan, en omfattande S.W.O.T-analys (det gillar Skattemyndigheten och bankerna), skaffa er en personlig kontakt på nyss nämnda instanser och se till regga firman inom loppet för ett brutet räkneskapsår (typ starta i aug...buffra cash...betala moms först kommande kalenderår).
Se också till att upprätta en god kontakt med en redovisningsassistent och en revisor (får dock inte komma från samma företag då jäv uppstår).
- FreCKo
- Medlem++
http://www.myspace.com/mofosband kan man höra!melodika skrev:vart kan man höra er musik?
EDIT: bytte myspace, ändrar den nu
Senast redigerad av FreCKo den tor 18 sep 2008, 23:01, redigerad totalt 1 gånger.
Om ni ändå bestämmer er för att köra var och en på enskild firma, så betänk fäljande:
Om ni förvärvsarbetar (och det överstiger det ni plockar in på gig under ett kalenderår) så ska ni ha en FA-skattsedel. Vår kära skattemyndighet hjälper er med detta.
Om ni skulle på nåt sätt kursa firmor(na) så glöm inte att företaget är ni själva (juridiskt företag=juridisk person). Det innebär att ni får pröjsa ur egen ficka...samt...heminventarier. Kan bli himla tråkigt. Och går det så långt att man sätt i personlig konkurs - ja då är det kört. Livegen blir man då.
Om ni förvärvsarbetar (och det överstiger det ni plockar in på gig under ett kalenderår) så ska ni ha en FA-skattsedel. Vår kära skattemyndighet hjälper er med detta.
Om ni skulle på nåt sätt kursa firmor(na) så glöm inte att företaget är ni själva (juridiskt företag=juridisk person). Det innebär att ni får pröjsa ur egen ficka...samt...heminventarier. Kan bli himla tråkigt. Och går det så långt att man sätt i personlig konkurs - ja då är det kört. Livegen blir man då.
- TDHP
- Forumvärd
Re: Driva bandet som ett företag?
Fast om man som i vårt fall sett till att bolaget äger all gemensam utrustning och skrivit ett "kontrakt" som innebär att vid ekonomiska problem skall bolagets tillgångar säljas och betala ev skulder eller delas lika på delägarna så känns det rätt ok.BassLobster skrev:Handelsbolag är okej, så länge business går bra. Händer något olustigt och konkurs infinner sig, men en eller två av er är panka, då får resterande som har cash pröjsa avvecklingkalaset. Lagom upphetsande.
TDHP

TDHP