Det beror lite på vad det är för låt!
Vissa låtar behöver klick, vissa mår bättre av lite svaj!
Spelar man in "live i studion" är det klart bättre klicklöst, men om man i stort sett bara slaskar in bas och gitarr för att sätta trummorna så är klicket rätt bra att ha. Sen är det inte alla som KAN spela efter klick, själv blir jag vansinnigt stressad av det och tappar all form av känsla!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! TDHP
Håller med TDHP. När vi spelade in skiva med mitt förra band använde vi klick på vissa låtar och spelade utan klick vissa andra låtar. På vissa låtar tyckte jag att klick var otroligt störande medans det var till bra hjälp på andra.
Beror väldigt mycket på vad det är för låt, och ofta har producenten avgjort det för länge sedan.
Är det hiphop/soul-grejor med programerade prylar så är det självklart metronom, men är det frijazz så är det självklart utan.
Båda har sina fördelar, det beror på vilken låt det är, vilken trummis det är, hur svänget ska vara osv. Det kan vara väldigt skönt att spela in med klick, eftersom man slipper noja för tempovariationer, men det är ju egentligen roligast att inte behöva det.
Sedan beror det enormt mycket på vilken typ av trummis du spelar med. Vissa av dem har ju ett väldigt rakt sväng, vilket gör att det är ganska enkelt att ta in ett klick i mixen så att det känns naturligt. Andra trummisar spelar mer svajigt och "levande", då kan det ibland bli småkonstigt med klick i lyssningen.
Ett par saker att tänka på enligt min erfarenhet:
* Gör en liten klickloop som är musikaliskt anpassad till låten ni ska spela in. Om klicket är lite svängigt gjort i sig kan det ofta kännas naturligare att spela till.
* Tänk på att du ska lyssna på trummisen också - det är lätt att man bara koncentrerar sig på att följa klicket och inte hänger med på trummornas dynamik. Slappna av, ni hittar oftast tillbaka till klicket.
* Testa att spela in låten både med och utan klick. Lyssna och utvärdera. Vad funkar bäst?
Generellt tror jag att det hadlar om att vara van att spela med klick.
Vi kör ju med klick alltid och även självklart vid inspelning.
Men band som aldrig spelat med klick och ska försöka göra det vid
en inspelning tror jag inte alls på.
inspelningssituationen är ganska ovan och obekväm för många utan att man ska tillföra ytterligare ngt som man aldrig gjort förut.
Jag tror det blir extremt statiskt.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Om man kranar till baskaggeljudet lite grand så får man ju klick.
Det var länge sedan jag körde till klick faktiskt. Senaste var väl när jag lade några spår åt en god vän till han och hans polares projektlåtar, där trummorna var programmerade. Det är väl det närmaste jag varit klick de senaste 8 åren.
Håller med föregående inlägg.. Så man bearbeta materialet mycket kan det vara bra med klicktrack. Och att programmera ett som svänger.. Jag tänker inte ta ställning till om det är bättre eller sämre.. Jag vet att många har en avog inställning till klick, men jag tror att man klarar sig bättre om man har en mer ödmjuk inställning till hela inspelningssitationen i stort.. Då blir man inte låst i ett tänkande som kan blockera..
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag tycker klick är skitbra vid extrapålägg som är taktbaserade vid inspelning, så man slipper mappa tempot. Däremot tycker jag det är svinjobbigt att spela in till. Anledningen är att inom min genre så vill man gärna spela lite släpigt men ändå i takt och det låter så jäkla lätt stressat. Så vad jag tycker är bäst är om trummisen kör till klick för att hålla tempot 100% men att övriga instrument spelas in utan klick. Och då vill jag samtidigt gärna spela in bas samtidigt som trummor för att hålla ihop trummor och bas på bästa sätt.
Har man bakgrunder live så måste man ju spela efter klick.. men i övrigt tycker jag att klick live är odynamiskt.
så: klick är bra i rätt situation för mig. Spelade jag en annan genre så kanske jag körde med klick jämt.
macahan skrev:...Så vad jag tycker är bäst är om trummisen kör till klick för att hålla tempot 100% men att övriga instrument spelas in utan klick. Och då vill jag samtidigt gärna spela in bas samtidigt som trummor för att hålla ihop trummor och bas på bästa sätt...
Kunde inte sagt det bättre själv. Det räcker ju om bara trummisen får klicket.
macahan skrev:...Så vad jag tycker är bäst är om trummisen kör till klick för att hålla tempot 100% men att övriga instrument spelas in utan klick. Och då vill jag samtidigt gärna spela in bas samtidigt som trummor för att hålla ihop trummor och bas på bästa sätt...
Kunde inte sagt det bättre själv. Det räcker ju om bara trummisen får klicket.
Inte alltid. Jag tycker att det kan vara skönt att själv få förhålla sig till klicket, istället för att "lyda" trummisen.
Geddy_Lee skrev:Vi kör ju med klick alltid och även självklart vid inspelning.
Vaddå? Även live menar du?
bootsy skrev:
Har du klick i din lyssning live, Geddy?
Nee...jag lever inte i klick-världen.
Det är det trummisen som gör.
Japp! Vi kör alltid med klick. Jag tror inte ngn skulle märka det på musiken.
Jag tror att vi har lärt oss att få det att svänga med klicket.
Vi gör likadant i ett av banden jag spelar med. Det gör att man vet att det är ett bra tempo som kommer att räknas in och att man slipper otrevligheter som låtar som låter mindre bra på grund av fel tempo. Det kan vara små skillnader som avgör om det svänger eller bara låter stressat eller att man har häng eller att det går för långsamt och låter segt.
När man spelar in så beror det på vad det är för musik man spelar om jag vill höra klicket eller gå på trummisen.
[quote="TDHP"]Det beror lite på vad det är för låt!
Vissa låtar behöver klick, vissa mår bättre av lite svaj!
Spelar man in "live i studion" är det klart bättre klicklöst, men om man i stort sett bara slaskar in bas och gitarr för att sätta trummorna så är klicket rätt bra att ha. /[quote]
Trummisen kör klick på rep för att få in tempot lite, kör även klick på vissa låtar live, men oftast bara till introt så det kommer rätt från början. Se´n är han rätt bra på att hålla sig till det han började på.
Sist jag var in i studion kunde inte trummisen (inte den vi har idag) spela till klick öht. Han sa att han inte hörde det men jag vet inte...
Det var ganska jobbigt.
Tycker till största del bör spelas in med klick när man är i studion, men självklart är det olika beroende på vilken musik som ska spelas in.
Det beror helt på. Ibland spelar jag in till klick, ibland inte. Men jag lever under devisen "give the click to the drummer and give the drummer to me"..... Minns inte vem som sa det först. Inte var det jag i allafall.
Anledningen till att jag själv inte vill höra klicket är att det jag spelar måste ju hålla ihop med det trummisen spelar så jag måste ju hänga på hans inställning till tempot. Vilket är betydligt svårare om jag hör klicket för då blir det lätt att man tycker att klicket är facit och inte trummisen och då blir det lätt jobbiga slitningar mellan bas och trummor. Så resonerar jag.....
Men, som sagt, ibland spelar jag inte in till klick över huvudet taget. Beror helt på låten i fråga och stilen på musiken. Ibland VILL man ju att det ska vara lite svajigt och okontrollerat och ibland ska det vara lite striktare så det finns inget fastlagt arbetssätt i min värld. Allt funkar och det beror på situationen och dom man jobbar med.
En sak som många glömmer vad det gäller klick och, framförallt sång, mikrofoner/hörlurar vid inspelningar om alla spelar in med klicket i lurarna är att det ofta händer att klicket läcker från lurarna in i sångmicken om det är ett lugnare parti i låten utan trummor. Så jag brukar försöka ta som vana att alltid automatisera volymen på klicket för att undvika att behöva lägga om sången. Har hänt lite för många gånger att man bommat detta och när alla gått hem och man lyssnar lite mer noga utan klick så hör man det där förbannade klicket i sångmicken under lugnare partier. Det går ibland att rädda men det är så jävla enerverande! Så tänk på volymen på klicket. Eller lägg endast upp klicket i trummisens lyssning.....