Jason Newsted

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++

Jason Newsted

Inlägg av maxoges »

Det största skälet till att jag började spela bas. Grym på kör också!

http://www.youtube.com/watch?v=CQnxnHwAaME
http://www.youtube.com/watch?v=z2CajAg9TDc
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Inlägg av FreCKo »

Jason är och kommer alltid vara en av mina största förebilder när det gäller bas-spel, diggar hans spelstil, hans körande och det faktum att han hela tiden jammar med olika folk och är öppen för det mesta...

Dessutom så har han ett riktigt fett basljud och spelar på riktigt grymma instrument (först Alembic, sen Spector och nu Sadowsky)...
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++

Inlägg av maxoges »

Lite kul att han bytte till Sadowsky eftersom de var de enda basarna som var saltvattentäta. Han hade problem med att de andra dyrbasarna la av på scen pågrund av han svettas så mycket.

Tydligen fyllde han upp ett badkar med saltvatten och kastade i ett antal basar av olika fabrikat. Sadowsky var det enda märket som klarade hans test.

Han pratar om detta i en artikel i Bass Player, för den som vill få hela historien :D
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Inlägg av FreCKo »

maxoges skrev:Lite kul att han bytte till Sadowsky eftersom de var de enda basarna som var saltvattentäta. Han hade problem med att de andra dyrbasarna la av på scen pågrund av han svettas så mycket.

Tydligen fyllde han upp ett badkar med saltvatten och kastade i ett antal basar av olika fabrikat. Sadowsky var det enda märket som klarade hans test.

Han pratar om detta i en artikel i Bass Player, för den som vill få hela historien :D
Var det inte också för att Alembic-basarna vägde typ 6-7kg medan Sadowskybasarna typ 3-4? Hur som helst, lite halväckligt att veta att han var tvungen att ha en saltvattentät bas... Men fullt förståeligt :D
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

Men det är också så att i den intervjun som fanns i bassplayer berättar han eller om det är Roger Sadowsky att just Jasons basar är special då man fyllt kontrollutrymmet med silikon eller liknande om jag inte minns fel. :wink:

Men inget snack om saken Sadowsky är grymma prylar...
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Inlägg av FreCKo »

groovyjr skrev:Men det är också så att i den intervjun som fanns i bassplayer berättar han eller om det är Roger Sadowsky att just Jasons basar är special då man fyllt kontrollutrymmet med silikon eller liknande om jag inte minns fel. :wink:

Men inget snack om saken Sadowsky är grymma prylar...
Var det inte så att Jason kom i kontakt med Sadowsky och berättade om sina problem, och dom fixade det på ett bra sätt samtidigt som han precis inte ville spela mer på Alembic? Typ lättare basar som tålde svettet?

Han har ju dessutom pröjsat alla sina basar om jag inte missminner mig, han FICK en bas av Roger Sadowsky som tack för att han är så trogen deras instrument, och det var bas nummer nio han fick... Så han pröjsade för åtta basar innan han fick en gratis, och sen fortsatte han att pröjsa fullpris?

Hur som helst, Jason is the shit! :twisted:
gäst

Inlägg av gäst »

maxoges skrev:Lite kul att han bytte till Sadowsky eftersom de var de enda basarna som var saltvattentäta. Han hade problem med att de andra dyrbasarna la av på scen pågrund av han svettas så mycket.
Jag har också läst en intervju med Jason när han berättar om det men personligen så tror jag att det är bullshit. I så fall skulle INGEN kunna spela bas pga ovan nämnda problem. Konstigt att det BARA är Jason som haft råkat ut för det. Alla som spelat med en stor ljusrigg som bränner i nacken vet att man svettas floder eftersom det blir helt sjukt hett på scen men hur många måste byta till Sadowsky? Dessutom, titta på de bifogade YouTube-klippen. Ljusriggen sitter ju 10 meter upp i luften. Inte en chans att det skulle vara speciellt varmt på de scenerna. Det är med all sannolikhet mycket varmare på scenen på Statt i Hudiksvall en varm sommarkväll än vad det är på scen under en Metallica-konsert.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Inlägg av FreCKo »

Johannes skrev:
Jag har också läst en intervju med Jason när han berättar om det men personligen så tror jag att det är bullshit. I så fall skulle INGEN kunna spela bas pga ovan nämnda problem. Konstigt att det BARA är Jason som haft råkat ut för det. Alla som spelat med en stor ljusrigg som bränner i nacken vet att man svettas floder eftersom det blir helt sjukt hett på scen men hur många måste byta till Sadowsky? Dessutom, titta på de bifogade YouTube-klippen. Ljusriggen sitter ju 10 meter upp i luften. Inte en chans att det skulle vara speciellt varmt på de scenerna. Det är med all sannolikhet mycket varmare på scenen på Statt i Hudiksvall en varm sommarkväll än vad det är på scen under en Metallica-konsert.
Vad jag vet så kör dom ingen sorts ventilation alls, utan dom kör alltså helt "cleant" om man ska säga så. Visst att det kanske är så att han inte svettas så mycket att han under ett gig förstör en bas, men han körde ju uteslutande på sina Alembics från 1988 typ (...justice-plattan) fram till 1996 (inspelningen av Load-plattan), så jag tror nog att basarna gått sönder. Men då snackar vi under en period på åtta år.

Dessutom så började hans rygg paja på grund av att basarna var rejält tunga, och Sadowsky-basarna var mycket lättare och lät lika bra eller till och med bättre (enligt honom då, om jag förstått det rätt).

Sen så var inte Sadowsky-basarna "saltvattentäta", utan Roger Sadowsky tätade basarna med silikon så att vatten inte skulle tränga in... Rinner det in mycket svett i basarna under en längre period (åtta år då som sagt) så går basar sönder.... I alla intervjuer så verkar det dock som att basarna gått sönder på en vecka typ vilket är helt fel, Alembic är ju MONSTER!
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem

Inlägg av Bean »

Varning, annons! ;)

Jag har som sagt en Alembic till salu. Lätt, välbalanserad och...ett monster!
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem

Inlägg av straightedge79 »

Jag vet att det gått ett tag sen denna tråden startades men...

Håller med om att Jason Newsted är en av dom hårdaste basisterna! Gillar även att han lirar på Sadowsky-basar. Mitt enda problem är han lirar på dansbands-varianten - alltså dom med 5 strängar...
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Watch it kiddo....
Du har startat en tråd i ämnet, det räcker...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Inlägg av FreCKo »

straightedge79 skrev:Jag vet att det gått ett tag sen denna tråden startades men...

Håller med om att Jason Newsted är en av dom hårdaste basisterna! Gillar även att han lirar på Sadowsky-basar. Mitt enda problem är han lirar på dansbands-varianten - alltså dom med 5 strängar...
Fast han har ju fyrsträngade också, och är man Jason Newsted kan man fan spela på Danelectros utan att skämmas.
The Superjams
DIST!!!
Gröna Lyktan
Medlem

Inlägg av Gröna Lyktan »

Jag har aldrig förstått Jason Newsteds storhet, vill jag höra grym metal bas med plektrum så väljer jag Dave Ellefson före Newsted vilken dag i veckan som helst. Ellefsons spel på Rust In Piece käkar allt Jason gjort till frukost. :twisted:
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Gröna Lyktan skrev:Jag har aldrig förstått Jason Newsteds storhet, vill jag höra grym metal bas med plektrum så väljer jag Dave Ellefson före Newsted vilken dag i veckan som helst. Ellefsons spel på Rust In Piece käkar allt Jason gjort till frukost. :twisted:
Jamen....så trevligt! Jag tycker han verkar vara en riktig pussy.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Gröna Lyktan
Medlem

Inlägg av Gröna Lyktan »

Jag håller med om att Dave kanske inte är världens hårdaste rocker, hans senaste frisyr andas en blandning av Gustaf Vasa och Shanti Rooney i filmen Tillsammans. Men spela bas kan han...
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Inlägg av FreCKo »

Gröna Lyktan skrev:Jag har aldrig förstått Jason Newsteds storhet, vill jag höra grym metal bas med plektrum så väljer jag Dave Ellefson före Newsted vilken dag i veckan som helst. Ellefsons spel på Rust In Piece käkar allt Jason gjort till frukost. :twisted:
Jag har aldrig lyssnat på Megadeth, så jag kan inte yttra mig :P Provade på en eller två låtar men det var fan inte min grej.

Grejen med Jason är ju att han inte bara spelar bas, man ser på live-framträdanden med honom att han verkligen brinner för musiken och älskar det han sysslar med, oavsett om han spelar i Floatsam & Jetsam, Metallica, Voivod, Ozzy eller med Rockstar Supernova. Jag har fan inte sett många basister med samma glöd som honom.
The Superjams
DIST!!!
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

Men megadeth!

Han spelar ju förfan på en 4-strängad gitarr.. det är ju knappast en manligt instrument han håller i när man spelar typ sting of the bumble-bee och med så mycke dist att man bara vill kräkas..

Nej.. Då håller jag mer på Jason
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"

http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++

Inlägg av Svarte_Jack »

Diesel skrev:Men megadeth!

Han spelar ju förfan på en 4-strängad gitarr.. det är ju knappast en manligt instrument han håller i när man spelar typ sting of the bumble-bee och med så mycke dist att man bara vill kräkas..

Nej.. Då håller jag mer på Jason
Nu tänker du väl på manowar?
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

Helt rätt... :P har vart en lång dag :(
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"

http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Night Prowlèr
Medlem

Inlägg av Night Prowlèr »

Imorgon spelar Jason med Metallica igen på rockandrollhalloffame. Tjohooooooooooooo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

http://www.billboard.com/bbcom/news/met ... 7120.story
RolleHarris
Medlem++

Inlägg av RolleHarris »

Night Prowlèr skrev:Imorgon spelar Jason med Metallica igen på rockandrollhalloffame. Tjohooooooooooooo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Yeah hur stort som helst. Jason är anledningen till att jag började spela bas. Han kommer för alltid vara min hjälte ;)
Användarvisningsbild
Night Prowlèr
Medlem

Inlägg av Night Prowlèr »

RolleHarris skrev:
Night Prowlèr skrev:Imorgon spelar Jason med Metallica igen på rockandrollhalloffame. Tjohooooooooooooo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Yeah hur stort som helst. Jason är anledningen till att jag började spela bas. Han kommer för alltid vara min hjälte ;)

+Massor!

Ska bli jävligt häftigt att se det på tv, eller hur det nu sänds. :D
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+

Inlägg av ZoggeY »

+1
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Klippen från Hall of Fame kommer väl snart kanske. Men så länge kan ni kolla in den här. Metallica spelar Flashdance och Fame. Nästan.

http://www.youtube.com/watch?v=X39DSXEnN3E

Och ja, folk har för mycket tid.
Skriv svar