Packa bas för frakt med bussgods...
- adde_johansson
- Medlem+
Packa bas för frakt med bussgods...
Några tips? Det enklaste hade ju varit att skicka den i ett hardcase, men jag har ju inget.
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ?
- Athe
- Medlem+
När jag skickade bas till Svarte Jack här på forumet så la jag den bara i en gigbag och tryckte in massvis med tidningspapper, fördelat jämnt i hela bagen. Blev mjukt och bra. En fick se till så att det inte fanns några såna där häftstift i papprena dock.
Yamaha RBX JM2
Bee Stinger 6:a
Ashdown ABM 500 EVO, Ashdown ABM 410T.
- adde_johansson
- Medlem+
Obligatoriskt följdfråga; Kom den fram helskinnad?Athe skrev:När jag skickade bas till Svarte Jack här på forumet så la jag den bara i en gigbag och tryckte in massvis med tidningspapper, fördelat jämnt i hela bagen. Blev mjukt och bra. En fick se till så att det inte fanns några såna där häftstift i papprena dock.
- bootsy
- Medlem+++
- Athe
- Medlem+
Jajamenadde_johansson skrev:Obligatoriskt följdfråga; Kom den fram helskinnad?Athe skrev:När jag skickade bas till Svarte Jack här på forumet så la jag den bara i en gigbag och tryckte in massvis med tidningspapper, fördelat jämnt i hela bagen. Blev mjukt och bra. En fick se till så att det inte fanns några såna där häftstift i papprena dock.

Yamaha RBX JM2
- adde_johansson
- Medlem+
Då var det bara att fixa tidningspapper ock skicka då. 
Tack förresten! Det är sånt här som gör att jag älskar det här forumet.

Tack förresten! Det är sånt här som gör att jag älskar det här forumet.

Senast redigerad av adde_johansson den tis 23 sep 2008, 11:49, redigerad totalt 1 gånger.
- bootsy
- Medlem+++
- BB3000S
- VIP medlem
Du skulle kunna titta in på nån lämplig musikaffär och höra om du inte kan få en tom pappkartong också. Dom brukar ha överflöd av den varan från alla basar dom får in.
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |
| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |
| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |
- adde_johansson
- Medlem+
- Bean
- VIP medlem
Har du en musikaffär i närheten så gå dit och be att få en "bas-tomkartong".
Många gitarrer/basar levereras ju till affär i sådana specialkartonger och de lär ha en del sådana på lagret.
Jag har själv använt detta "knep" flera gånger. De flesta sådana kartonger är klädda invändigt med frigolit och det skyddar bra. Sen kan du komplettera med gigbag, tidningspapper, tyg eller något annat lämpligt.
Många gitarrer/basar levereras ju till affär i sådana specialkartonger och de lär ha en del sådana på lagret.
Jag har själv använt detta "knep" flera gånger. De flesta sådana kartonger är klädda invändigt med frigolit och det skyddar bra. Sen kan du komplettera med gigbag, tidningspapper, tyg eller något annat lämpligt.
- adde_johansson
- Medlem+
Nu har jag tyvärr inte det.Bean skrev:Har du en musikaffär i närheten så gå dit och be att få en "bas-tomkartong".

- blackparkas
- Medlem++++
Jag har skickat i gigbag med halsen avskruvad och var del inslagen i tidningspapper.
Tror dessutom att jag tog kartongpapper runt gig-bagen för säkerhets skull och den kom fram välbehållern.
Försök få tag i lite wellpapp eller nå´n större kartong och anpassa den efter basen och slå in runt gigbagen tycker jag personligen.
Hade det varit mig du skulle skicka till skulle jag vilja att du gjorde så, och även om det var jag som skulle skicka till dig så skulle jag göra så. Ett lager papp/kartong utanpå ger mer skydd än man kanske tror.
Tror dessutom att jag tog kartongpapper runt gig-bagen för säkerhets skull och den kom fram välbehållern.
Försök få tag i lite wellpapp eller nå´n större kartong och anpassa den efter basen och slå in runt gigbagen tycker jag personligen.
Hade det varit mig du skulle skicka till skulle jag vilja att du gjorde så, och även om det var jag som skulle skicka till dig så skulle jag göra så. Ett lager papp/kartong utanpå ger mer skydd än man kanske tror.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- TDHP
- Forumvärd
Fast med bussgods går ju oftast prylarna INNE i bussen, så för stor låda gör nog bara chaufförerna irriterade...
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP
- blackparkas
- Medlem++++
Vah?TDHP skrev:Fast med bussgods går ju oftast prylarna INNE i bussen, så för stor låda gör nog bara chaufförerna irriterade...
Här går de oftast i luckorna under bussen, men sådana kanske det inte finns så många i sthlm iofs. Sådana bussar alltså.
Att packa i papp behöver inte betyda att det blir en skitstor kartong.
Anpassa pappen/kartongen med hjälp av tejp och kniv/sax så blir den inte mycket större än gigbagen.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
- adde_johansson
- Medlem+
- knedy
- VIP medlem
Fast om ni inte skickar i en vettig kartong så kan ni nog inte räkna med någon ersättning vid ev. skada under transport. 
Bäst packning av basar/gitarrer i hela världen: Japanska företaget Music Trade! Det är fan ett nöje att öppna paket från dom. Packar det som om det vore ett hardcase, bara att öppna kartongen, lyfta bort ett täcke av bubbelplast och plocka upp instrumentet utan att packningen förstörs Så jäkla snyggt och kompakt packning har jag inte sett från någon annan. Jag har försökt efterlikna dom när jag skickar instrument men det är skitsvårt.

Bäst packning av basar/gitarrer i hela världen: Japanska företaget Music Trade! Det är fan ett nöje att öppna paket från dom. Packar det som om det vore ett hardcase, bara att öppna kartongen, lyfta bort ett täcke av bubbelplast och plocka upp instrumentet utan att packningen förstörs Så jäkla snyggt och kompakt packning har jag inte sett från någon annan. Jag har försökt efterlikna dom när jag skickar instrument men det är skitsvårt.

Officiell stormästare i EB-orden
- adde_johansson
- Medlem+
- knedy
- VIP medlem
- adde_johansson
- Medlem+
- Persa
- Medlem+
- bootsy
- Medlem+++
De verkar vara väldigt inkonsekventa vad gäller detta.Persa skrev:Sist jag skickade med Bussgods fyllde jag i "gitarr" på fraktsedeln, och då undrade de direkt om jag packade i hardcase. Lyckligtvis hade jag masonitskivor på båda sidorna så de var bussiga och gick med på att skicka den, men annars gäller (från Örebro), inget hardcase=ingen frakt.
Stallet liknar mest ett veteflak.
- blackparkas
- Medlem++++
Är den packad i en kartong utanpå så är det då ingen fara.
Har skickat så iafn och betalat deras standardtaxa för gitarrer/basar.
Har skickat så iafn och betalat deras standardtaxa för gitarrer/basar.
- knedy
- VIP medlem
Ja jäklar, om dom inte tycker att dom är nog professionella att hantera varor som endast är packade i kartonger så ska man nog inte skicka från den stationen alls.bootsy skrev:De verkar vara väldigt inkonsekventa vad gäller detta.Persa skrev:Sist jag skickade med Bussgods fyllde jag i "gitarr" på fraktsedeln, och då undrade de direkt om jag packade i hardcase. Lyckligtvis hade jag masonitskivor på båda sidorna så de var bussiga och gick med på att skicka den, men annars gäller (från Örebro), inget hardcase=ingen frakt.

Jag menar, om du skickar typ en brödrost, måste du ha hardcase till den också?

Officiell stormästare i EB-orden
- Persa
- Medlem+