Fråga om Valvedrive

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Fråga om Valvedrive

Inlägg av Hellish »

Idag var jag på 4sound i Sundsvall och testade en valvedrive genom en ashdown mag300. Trodde inte alls att det skulle låta som det gjorde. Det var som att det var nåt slags autowah med i disten. Läts skitskumt! Vet inte om det var pedalen, stärkaren, basen eller min spelstil som gjorde det. Har aldrig varit med om det förut, så jag antar att det är pedalen som hade lite wah-tendenser. Gillade det inte ALLS. Så var det fel på grejerna eller ska den låta så?
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Re: Fråga om Valvedrive

Inlägg av BB3000S »

Hellish skrev:Idag var jag på 4sound i Sundsvall och testade en valvedrive genom en ashdown mag300. Trodde inte alls att det skulle låta som det gjorde. Det var som att det var nåt slags autowah med i disten. Läts skitskumt! Vet inte om det var pedalen, stärkaren, basen eller min spelstil som gjorde det. Har aldrig varit med om det förut, så jag antar att det är pedalen som hade lite wah-tendenser. Gillade det inte ALLS. Så var det fel på grejerna eller ska den låta så?
Skumt var ordet sa Bull. Min har aldrig visat såna tendenser, och jag plågar den varje dag! :D En bas jag lirat på en gång hade en otroligt sunkig G-sträng som dessutom lågg off mot mickarnas poler - den lät iofs lite åt tremolo-autowah hållet, dessutom med usel volym och tryck...
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

har jag aldrig hört.
Påkranad låter den så här i ett gammalt test:
http://www.lindersson.se/BASS/Sound/ebs_queen.mp3
Låter lite fjärtigt i exemplet, men tanken var då att försöka ratta fram vintagedist... "vintage" läget inkopplat.

Valvedriven låter som bäst med "modern" läget och mindre gain. Mycket trevliga (och passiva) tonkontroller.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Hmm... Tro vad det kan ha berott på då. Jag lirade med en Fender Jazz. De hade verkligen inget roligt utbud av basar förresten.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Har fått en massa kul symptom av värdo sladdar på musikaffärer och fritidsgårdar också... Allt är möjligt, men var det VD'n var det nåt fel på den!
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Måste kolla om den lokala musikhandlaren har någon sån inne och prova med lite bättre instrument och stärk tror jag.
Användarvisningsbild
Bas-Tompa
Medlem

Inlägg av Bas-Tompa »

Hmm... +1 för skumt...Håller med anli till fullo i hans beskrivning. Modern läget och lite mindre gain ger ett skönt, varmt ljud i EBS valve drive:n.
/Bas-Tompa

J-bas-64, P-bas-63, J-bas-71, Rick 4001-76, StingRay-77, StingRay-01, StingRay5-06, Schatz jazz nr11, Furch B61 ackebas, SVT-78+SVT810E, SVT-VR+Bergantino NV610, SVT-IIP+QSC PLX1602+Eden D410XLT, Rumble 500 kombo+Rumble 210
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Hellish skrev:Hmm... Tro vad det kan ha berott på då. Jag lirade med en Fender Jazz. De hade verkligen inget roligt utbud av basar förresten.
:lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

200071 skrev:
Hellish skrev:Hmm... Tro vad det kan ha berott på då. Jag lirade med en Fender Jazz. De hade verkligen inget roligt utbud av basar förresten.
:lol: :lol: :lol:
:shock: :lol: :lol:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Ja vadå? Jag har aldrig varit något Fender-freak och den där Mexicofendern var det roligaste de hade. nån plast-ibanez och diverse kopior lockade inte direkt. :D
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

Hellish skrev:Ja vadå? Jag har aldrig varit något Fender-freak och den där Mexicofendern var det roligaste de hade. nån plast-ibanez och diverse kopior lockade inte direkt. :D

:shock:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

BassiLow skrev:
Hellish skrev:Ja vadå? Jag har aldrig varit något Fender-freak och den där Mexicofendern var det roligaste de hade. nån plast-ibanez och diverse kopior lockade inte direkt. :D

:shock:
Haha! My bad! Menade plast-yamaha... :D
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

jag tänkte väl det :wink:

Revolver
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Testade en valvedrive på musikaffären idag och den lät bättre än den jag testade i sundsvall, men fortfarande tycker jag att den var lite mjäkig. Såg att de hade en Big Muff också och provade den och DEN tilltalade mig mycket mer. Där kunde man kräma på ordentligt och tonratten tilltalade mig enormt! Så jag sitter just nu och funderar på om jag ska investera i en big muff kanske. =)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Du tror inte att Sub-octave-knappen på MAG:en var intryckt?
Kan ju bli lite skumt när den inte triggar som sig bör.

Hade en Valvedrive på test förut och tyckte den funkade riktigt bra, några autowah-toner ska inte kunna komma ifrån ett friskt exemplar, då tror ja att Sub-knappen på toppen var intryckt som sagt...

Big Muff:en är ju billigare, och Little Big Muff ännu billigare.
Valvedriven ger ju en fin rördist annars, men jag gillade den bäst tillsammans med min TS9...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

blackparkas skrev:Du tror inte att Sub-octave-knappen på MAG:en var intryckt?
Kan ju bli lite skumt när den inte triggar som sig bör.
Mja, jag kollade den, men det kan ju varit så att den toppen var lite trasig och det var därför det blev snett. Men som sagt, jag testade ett friskt exemplar idag och kunde nyktert konstatera att muffen passar mig bättre än valve driven.
blackparkas skrev: Big Muff:en är ju billigare, och Little Big Muff ännu billigare.
Valvedriven ger ju en fin rördist annars, men jag gillade den bäst tillsammans med min TS9...
Det är nog bara att konstatera. Jag har inte blivit gammal nog för att föredra rör-grejer. :wink: Nej muffen passade mig som hand i handske så nu har jag lagt en beställning på en sån hos tysken. (exemplaret i butiken var slitet och kostade 1200 utan ström, tysken tog lite på 800 spänn för pedal, ström och frakt.)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Nice!

Men du passade inte på att köpa Bass Muff:en?
Vet inte vad som skiljer egentligen men jag skulle gärna testa en...!

Jag tror jag också kommer behöva en Muff snart känner jag....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

De hade bara en big muff så det var den jag testade och kom fram till att den ljöd väl i mina öron. :D
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++

Inlägg av Cliffy »

Jag hade en little bigg muff men sålde den för jag blev mer sugen på en bass muff men de kommer inte in på thomann förräns 24 okt :cry:
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Cliff_the_great skrev:Jag hade en little bigg muff men sålde den för jag blev mer sugen på en bass muff men de kommer inte in på thomann förräns 24 okt :cry:
Tro vad som skiljer dem åt egentligen?
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++

Inlägg av Cliffy »

Hellish skrev:
Cliff_the_great skrev:Jag hade en little bigg muff men sålde den för jag blev mer sugen på en bass muff men de kommer inte in på thomann förräns 24 okt :cry:
Tro vad som skiljer dem åt egentligen?
Bass muff ska vara mer åt den gröna sovtek har jag hört och jag älskar ljudet den trycker ut i det här klippet
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=u8yMIJeIUq4[/youtube]

EDIT: Thomann säljer den inte ens längre
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Little big muff är basig så det räcker.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Längtar mycket tills muffen anländer så man kan skrämma slag på grabbarna i banden. 8)
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

På tal om Valvedrive: jag hämtade min idag och har lirat en timme på hemma-Dromen, och den låter ju ruskigt bra. Jag fick till ett helt magiskt symfrockljud med plektrumspelad Sandberg i aktivt läge, Valvedrive i modernt läge och gain kl 11, och en teenie tiny gnutta chorus ;-)

Det blir hårdtest i stora riggen söndag em, jag är förhoppningsfull.
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

...och efter ytterligare en stund har jag hittat ett riktigt gött Wetton-sound...jag blir ännu mer suget att testa i stora riggen.
Skriv svar