Bakbinda keyboardistens vänsterhand?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+

Bakbinda keyboardistens vänsterhand?

Inlägg av Bootzy »

Var med på ett litet jam i veckan och keyboardisten hade verkligen svårt att låta bli det lägsta registret... Han basade rätt otight och jävligt okonsekvent.
Det är helt ok om en keyboardist är med och lirar lite i samma register som jag, om det fyller en funktion.

Nu jammade vi bara och jag sket i att säga nåt, utan lät han hållas och koncentrerade mig lite mer på ölen istället... Jag tänkte dock att: sätt på auto-kompet också pappskalle... så kan vi andra gå hem. :D

Keyboardisten i mitt vanliga band är dock kanobra på att hålla sig "ur vägen" även om han spelar en hel del låga toner.

Är det bara jag eller tycker ni också att det är jävligt irriterande med keyboardister som kladdar för mycket i ert register?
Fender Precision '68 - Fender Precision '69 - Epiphone Jack Casady - Hiwatt Custom 200 - Marshall VBC 412 - Mesa Boogie D800 - EBS Classic 1x12 x2
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+

Inlägg av kanifflesmannen »

När jag spelade i dansband så spelade keyboardisten basgångarna på keyboarden när vi körde shuffle tex. Jag tänkte inte så mycket på det just då men när en utomstånde (en annan basist) lyssnade så sa han att det inte lät så bra ut helt enkelt. Det blev väl nån slags choruseffekt med dubbla basar som kanske inte var helt synkade.
Keyboardisten försökte sedan att låta bli att spela bas på keyboarden men det var tydligen inte helt lätt eftersom han var van att göra så.
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212

http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Jepp, håller med till 100%!

När jag spelade folkmusik, behövde vi keyboardist för lite mer "arabiska" ljud, och under många konserter hörde jag knappt vad jag spelade för att han skulle hålla på och vela nera i mina register...
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Om Twinrix dyker upp igen så rekommenderar jag hans metod till 100%.
Han plockade ihop att jobband med allehanda hobbymusiker, och tydligen var keyboardisten mer än lovligt släpande...

När de skulle spela på ett större företagsspecktakel gjorde han helt enkelt så att keyboardisten fick fullt på medhörningen och noll ut på PA:t...

Så tycker jag allmänt att man gör för sällan med keyboardister. :wink:
Användarvisningsbild
Cee
Medlem

Inlägg av Cee »

En kompis började med att radera ALLA vänsterhandsnoter när han skulle mixa en countryrock-produktion.
Jag har ofta samma problem med gitarrer. 4x12... Har hänt att jag slutat spela på rep med dubbla gitarrer, utan att någon märkt något :-)
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Fruktansvärt irriterande.. Särskilt när det är osvängigt spel från keyboardisten i fråga. Ska det däremot spelas unisont kan det låta väldigt bra, men då måste man spela likadant.. Piano + kontrabas kan låta jättebra. Syntbas + elbas.. Mmm.. :)
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

Keyboardisters vänsterhand är ett sabla otyg.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
mickeriksson
Medlem

Inlägg av mickeriksson »

+1000
Jag funderar allvarligt på att börja ha med en yxa och lägga på förstärkaren.
Och om nån vågar fråga..............

Fifan rent ut sagt.
Nu är det försent att ge upp!
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+

Inlägg av Bootzy »

Det som gör att det funkar emellan mig och vår keyboardist är vi känner varann väldigt väl och det går att föra en spikrak dialog. Han lirar mycket orgel och det kan också vara ett satans instrument att gröta ihop en ljudbild.

Han fattar dock en hel del om mixning, ett ljud som låter kanonfett och tungt kan passa jävligt illa i en bandmix. Därför skär vi ganska rejält i botten på orgel, vissa syntljud och även gitarren ( dock inte lika drastiskt). Det renar upp liveljudet rejält och låter basen komma igenom ganska ostört.
Fender Precision '68 - Fender Precision '69 - Epiphone Jack Casady - Hiwatt Custom 200 - Marshall VBC 412 - Mesa Boogie D800 - EBS Classic 1x12 x2
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++

Inlägg av broder blues »

Jag sa till vår klavia-turist på #en.

Vid ett senare tillfälle berättade han att han skruvat på de viktigaste ljuden så dom va tunnare i de lägre registren.

Det har hjälpt kan jag säga. Och faktumet att han upptäckte att d fanns en oktav till ovanför.
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Är det inte Olle Nyberg så säger jag....
Hugg handen av honom! :twisted:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem

Inlägg av Bean »

Roland skrev:Om Twinrix dyker upp igen så rekommenderar jag hans metod till 100%.
Han plockade ihop att jobband med allehanda hobbymusiker, och tydligen var keyboardisten mer än lovligt släpande...

När de skulle spela på ett större företagsspecktakel gjorde han helt enkelt så att keyboardisten fick fullt på medhörningen och noll ut på PA:t...

Så tycker jag allmänt att man gör för sällan med keyboardister. :wink:
Det där har jag också varit med om. Klockren metod :wink:
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Håller helt med. På en spelning med studentorkester i med alltför överförfriskad pianist så fimpades elpianot i utljudet på PA:t men med normal medhörning till honom. Han va jättelycklig och tyckte att det lät utmärkt ..... . Resten av bandet var ocKså nöjda då vi slapp "fyllepianot" !
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Skriv svar