Är Marcus Miller en känd basist?

Prata om olika basister, kända som okända

Vet ni hur Marcus Miller ser ut och känner till hans musik?

Ja, han är jättekänd för bövelen!
89
78%
Nej, faktiskt inte.
25
22%

Antal röster: 114

Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

kmo skrev: Eeh, ärligt talat..Gene är väl oxå mest posör va??
Att säga det där utan att backa upp det med konstruktiv kritik om hans baskomp eller basgångar tycker jag är lite posörattityd faktiskt...
Tycker till exempel att basintrot på "Sure Know Something" är ett helt ok popintro...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Gene är inte känd för att han är en bra basist, han är känd för att han var/är en basist i ett band som är känt...
Det är skillnad på KÄND basist och BRA basist och BRA KÄND basist...
Kan vi inte fastslå det nu en gång för alla? :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Duff....vilken kategori ramlar han in i med sitt slafsande?
Varken direkt känd eller bra, va? ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

figgebass skrev:Duff....vilken kategori ramlar han in i med sitt slafsande?

Cool?
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Koketterade med min okunskap om MM och fick höra två låtar i undervisningssyfte på väg upp till Glanshammar på Kim_S:s Ipod. Trevligt. Det är allt jag vet med mig att jag hört med honom, även om han säkert spelat på en massa låtar jag hört. Men jag kände då rakt inte till honom mer än att jag hört namnet, innan jag började hänga här.

Men så är det ju liksom. En basist är endast känd för den stora massan om han/hon
A - Spelar i band
B - Är sjungande soloartist

Majoriteten människor tror jag inte ens - med säkerhet - kan peka ut vem som spelar bas när de ser ett band spela. Och jag är osäker på om det spelar mig nån större roll faktiskt.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

figgebass skrev:Duff....vilken kategori ramlar han in i med sitt slafsande?

Börja inte igen nu för då ska jag komma och stoppa upp den där tvivelaktiga Fenderkopian du har på ett ställe du inte skulle gilla....!!

Alla som var ung på 80-90-talet vet vem Duff är = känd....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
flumpedagog
Medlem+

Inlägg av flumpedagog »

vem fan är duff då?
http://www.theroyalruckus.com" onclick="window.open(this.href);return false; <- Spana in mitt fina band.
http://www.linussorensen.blogg.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Fender Jazz Bass och en telekabel kan göra vem som helst till vinnare.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

flumpedagog skrev:vem fan är duff då?
En gosse som var/är hög som en julgran långt innan St Claus kommer sättandes med sina renar!
Det lilla jag hört av honom är (imo) inte direkt imponerande. Men jag har inte en aning om hur han mådde då. Han kanske låter annorlunda nu? Och jag hoppas han mår bättre och har lagt kemikalierna bakom sig!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Duff ja, han gillar sponken han... Men han är den enda rockbasisten du känner igen i vilken konstellation han än spelar - säga vad man vill om soundet han har (hårda plektrum, tonkontrollen på max och CHORUS tor jag är kombon han diggar), men man känner igen det var som helst och det är faktiskt en bedrift! Nämn en enda annan basist inom den hårda rockvärlden som man kan säga motsvarande om. I dare you!
Användarvisningsbild
flumpedagog
Medlem+

Inlägg av flumpedagog »

tack! förövrigt som svar på urprungsfrågan.. marcus miller är väl hyffsat känd. det beror väl på vem man jämför med. jämför man med britney spears så är han väl inte känd, jämför man honom med mig så är han kändis. man kan väl kortfattat säga att han är känd.. för att vara basist.
http://www.theroyalruckus.com" onclick="window.open(this.href);return false; <- Spana in mitt fina band.
http://www.linussorensen.blogg.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Fender Jazz Bass och en telekabel kan göra vem som helst till vinnare.
Användarvisningsbild
Micael
Medlem+

Inlägg av Micael »

Fick svara nej. Jag vet ungefär hur han ser ut men inte hur han låter.
www.toothpaste.se
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Micael presenterar sig
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Duff kör med 0,73 Plektrum läste jag någonstans för ett tag sedan... :oops:
Jag kör med 0.96, vilket inte heller är så hårt.

Det är intressant det här med att se vad som är allmänt känt eller icke.
I min värld är ju Duff minst lika känd som Gene Simmons, jag har aldrig varit nå´n Kiss-fantast..
Men vissa grejer trodde jag helt klart var allmänt känt.
Som vilka som var med i Beatles, eller vad sångaren i Nirvana hette, eller sångaren i The Doors. Eller gitarristen i AC/DC...

Och än en gång: Att vara en känd i ett känt band behöver inte innebära att man är världens virtuos på sitt instrument.... eller hur?
Kan vi SNÄLLA slå fast detta en gång för alla?
I mean... come on... det börjar bli jobbigt...

Tillägg:
Jag gillar verkligen Duff´s sound på Slither från Velvet Revolvers förra skiva:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Vewm5l-i-yw[/youtube]

Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

flumpedagog skrev:vem fan är duff då?
Hade heller ingen aning.

Hr hört Paradise City och Welcome to the Jungle med Guns Rosor.
Men jag har sett ngn bild på honom i reklamen för Düsenberg, när jag tänker efter.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev: Det är intressant det här med att se vad som är allmänt känt eller icke.
I min värld är ju Duff minst lika känd som Gene Simmons, jag har aldrig varit nå´n Kiss-fantast..
Som vilka som var med i Beatles, eller vad sångaren i Nirvana hette, eller sångaren i The Doors. Eller gitarristen i AC/DC...
Det är en jäkla skilnad, kan jag tycka, på de du räknar upp där och vad basisten heter i nå´t rockband som var stora några år på 90-talet.
Sen är det förmodligen en avgörande faktor att du är runt 30 och säkert dyrkade Guns Rosor som vi, födda på 60-talet gjorde med Deep Purple när vi skitit färdigt i blöjan.

För att dra en paralell: Visste du att Elvis gitarist, DJ Fontana, förmodligen var den som uppfann disten
när han, på väg att lyfta in grejorna till ett gig ngn gång på 50-talet, tappade förstärkarn i golvet och trodde den gått sönder.
Det visade sig vara ett av rören som lossnat och satt och skallrade.
Hade du koll på Fontana? Som jag iaf tror satt mer avtryck i musikhistorien än nån....Duck Duff...eller vad han hette?! :shock:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Det finns bara en känd basist för Svensson svensson.. Basshunter.. det hörs ju på namnet.. han som gjorde den där låten om den där båten..

:roll:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Roland skrev:
Att säga det där utan att backa upp det med konstruktiv kritik om hans baskomp eller basgångar tycker jag är lite posörattityd faktiskt...
Tycker till exempel att basintrot på "Sure Know Something" är ett helt ok popintro...
Posörattityd?? Det är väl mer så att Gene och hela Kiss är posörer och slipade affärsmän? Nu handlar ju mycket om personlig musiksmak och jag älskar verkligen rock/hårdrock/metal/blues/sydstat, ja eg. allt som jag tycker svänger. Men det kan väl ärligt talat inte finnas så många som tycker Kiss har den stjärnstatus dom har/har haft pga deras musikaliska kvaliteter?? Dom hade en lysande ide imagemässigt när dom kom fram 73/74. Visst dom har vissa talanger som låtskrivare och några snygga låtar har det allt blivit genom åren. Men utan imagen och sinnet för affärer hade dom nog stannat i källaren. Snackar vi kända bassister så kan ingen övertyga mig om att Gene är känd för sina kunskaper på basen.. Inget jag slår på hemma när jag vill lyssna på bra baslir direkt..
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Chriller skrev:Duff ja, han gillar sponken han... Men han är den enda rockbasisten du känner igen i vilken konstellation han än spelar - säga vad man vill om soundet han har (hårda plektrum, tonkontrollen på max och CHORUS tor jag är kombon han diggar), men man känner igen det var som helst och det är faktiskt en bedrift! Nämn en enda annan basist inom den hårda rockvärlden som man kan säga motsvarande om. I dare you!
Men saken är ju att jag inte alls känner igen honom!
Jag vet att Gnus and Poses hade 2 hits eller nåt sånt men det var ju knappast så att basisten var en profil,huh?!? Varken spel- eller utséende/image-mässigt,huh?HUH?!
Hans basspel har jag aldrig öht reagerat på (dom är så jämnsopiga hela bandet att man knappast kan särskilja den ena högen lort från den andra?) och då undrar jag varför någon som a:inte är helt insöad på att samla namn på mediokra basister eller B: varit hårdrocks-inner sleeve-bitare skulle veta vem han är....!....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

kmo skrev:
Roland skrev:
Posörattityd?? Det är väl mer så att Gene och hela Kiss är posörer och slipade affärsmän? Nu handlar ju mycket om personlig musiksmak och jag älskar verkligen rock/hårdrock/metal/blues/sydstat, ja eg. allt som jag tycker svänger. Men det kan väl ärligt talat inte finnas så många som tycker Kiss har den stjärnstatus dom har/har haft pga deras musikaliska kvaliteter?? Dom hade en lysande ide imagemässigt när dom kom fram 73/74. Visst dom har vissa talanger som låtskrivare och några snygga låtar har det allt blivit genom åren. Men utan imagen och sinnet för affärer hade dom nog stannat i källaren. Snackar vi kända bassister så kan ingen övertyga mig om att Gene är känd för sina kunskaper på basen.. Inget jag slår på hemma när jag vill lyssna på bra baslir direkt..

Klart de är posörer, numera om inte annat.
Slipade affärsmän kan man väl bara anklaga dem för att ha varit sedan återföreningen med återtagen sminkning...innan dess var det mer tur än skicklighet som genererade inkomsterna...

Vill jag lyssna på exeptionellt baslir så kanske jag inte heller slänger på någon Kiss-platta, men det finns andra basister i band som jag heller inte lyssnar på trots att de är ruskigt duktiga på det de gör.
Men du kanske skulle prova att lyssna på "Detroit Rock City" exempelvis...enbart för basspelet...och i alla fall komma fram till att han knappast är en dålig basist?
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev:Duff kör med 0,73 Plektrum läste jag någonstans för ett tag sedan... :oops:
bara det faktum att du VET vad han har för plektrum,pre-amp, kalsonger,whatever, diskvalificerar dej från diskussionen om hans kändisskap hos gemene man....
blackparkas skrev:
Mmmm...dit hör dock inte BASISTEN i Guns and roses....
Om jag visar en bild på Gene och en bild på Duff på min doters skola så kommer INGEN att identifiera Duff och en hel del kommer att veta att Gene kommer ifrån Kiss...dom kanske inte är helt på det klara med huruvida Kiss är en serie på Cartoon Network eller spelar musik men många kommer att känna igen honom...
Om jag går till min frus jobb så kommer ALLA att veta vem Gene är men ingen , förutom ett eventuellt gnr-fan ,kommer att identifiera Duff.

Att jag har koll på att Glen Tipton och KK Downing spelade i Judas Priest 1984 betyder snarare att jag var milt heavymetal-nördig som specialstuderade skivomslag än att dom är kända gitarrister....
Att du ens kan komma och påstå att Gene och Duff är lika kända är absurt....i MIN värld alltså...;-)[/quote]
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Ni är för gamla...
Det är så helt enkelt.

Alla tjejer i min ålder hade stenkoll på Guns n Roses back in the days, bara en så´n sak...

Men absolut Geddan, det är ju så att när man växer upp har stor betydelse för hur man uppfattar saker och ting.
Guns n roses och metallica var ENORMA när jag gick på mellanstadiet, alltså vi snackar större än Britney när hon var stor.
(Vad man än tycker/tänker om brittan så var hon/är hon väldigt känd/stor i större delar av världen...)
Det kanske ger er lite perspektiv på saker och ting, hur det uppfattas från min sida.

Sedan är det klart att det är skillnad på Stones, Beatles, Purple, de var ju med och skapade rockmusiken as we know it.
Men är man född slutet av 70 början av 80 så tycker man nog att dessa band är stora, Metallica, Guns... Metallica säljer slut arenor lika snabbt som Stones eller Springsteen, det hade garanterat Gun´s gjort också om de hade haft kvar åtminstone Slash, Sorum och Duff... Och Axl då..

Rolle: Jag har alltid tyckt att basspelet på Detroit Rock City låtit lite taffligt.... :oops:

Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Roland skrev: Men du kanske skulle prova att lyssna på "Detroit Rock City" exempelvis...enbart för basspelet...och i alla fall komma fram till att han knappast är en dålig basist?
Vilket öppnar för frågan :Vad tycker vi är bra basspel?
Jaadu...för mej kan det vara allt ifrån Detroit rock city till Jean Pierre från we want miles...från Bootsys have you ever till En del av mitt hjärta...
Jag gillar basister som verkar gå in med attityden "Gör vad som behövs för att få sångaren/solisten/front-olle/summan-av-alla-i-bandet att framstå i så god dager som möjligt" snarare än "Jag gör det som JAG tycker får MEJ att höras bäst"....
Det innebär inte att man inte får sticka ut men det gör att man ger fan in att smattra för smattrandets skull eller bröta för brötandets skull..
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev:
Alla tjejer i min ålder hade stenkoll på Guns n Roses back in the days, bara en så´n sak...

Men absolut Geddan, det är ju så att när man växer upp har stor betydelse för hur man uppfattar saker och ting.
Guns n roses och metallica var ENORMA när jag gick på mellanstadiet, alltså vi snackar större än Britney när hon var stor.
Booooooooooollnääääääääääs!!!! ;-)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

figgebass skrev: Vilket öppnar för frågan :Vad tycker vi är bra basspel?
Jaadu...för mej kan det vara allt ifrån Detroit rock city till Jean Pierre från we want miles...från Bootsys have you ever till En del av mitt hjärta...
Jag gillar basister som verkar gå in med attityden "Gör vad som behövs för att få sångaren/solisten/front-olle/summan-av-alla-i-bandet att framstå i så god dager som möjligt" snarare än "Jag gör det som JAG tycker får MEJ att höras bäst"....
Det innebär inte att man inte får sticka ut men det gör att man ger fan in att smattra för smattrandets skull eller bröta för brötandets skull..
Skön inställning Figge!
REEESPECT!!
Försöker göra samma sak, så jag spelar så lite som möjligt för att inte störa och förstöra för alla andra med mitt taffliga lir... :)

figgebass skrev: Booooooooooollnääääääääääs!!!! ;-)
Hahaaa!
Jag vägrar tro att det bara var i Bollnäs det var så!!!!

Förresten... vi hade nå´n tråd om Carola och Bollnäs vill jag minnas, säker på att du aldrig varit här och lirat med Carola?

Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

figgebass skrev:
Roland skrev: Men du kanske skulle prova att lyssna på "Detroit Rock City" exempelvis...enbart för basspelet...och i alla fall komma fram till att han knappast är en dålig basist?
Vilket öppnar för frågan :Vad tycker vi är bra basspel?
Men då är vi ju helt överrens... :tummenupp:

Låten i första hand...instrumentonani i andra hand...typ!
Skriv svar