Är Marcus Miller en känd basist?
- kmo
- Medlem++
Rolle, håller helt klart med om att basgången på Detroit är svinbra, Imo oxå den bästa kisslåten. Finns ett antal bra dänger till Deuce, Strutter t ex. Även dom första plattorna är ju rätt sköna i sin enkla råhet.
Av någon konstig anledning gillar jag även en så tafflig låt som Hardluck woman..
Men jag måste säga att om man tittar på vad Kiss gjort rent musikaliskt genom åren så är dom hyffsat överskattade..
När det gäller GnR så gjorde dom trots allt ett stort intryck på en hel generation i slutet på 80-talet. Den gamla klassiska 80-talshårdrocken både nwobhm och Los Angelesscenen var på utdöende(allt är Kip Wingers fel..) GnR kom som en rejäl frisk fläkt med en grym energi som inte fanns nån annanstans förutom på kanske thrascenen. Däremot kanske inte Duff gjort några större avtryck i världen av stora bassister??
Av någon konstig anledning gillar jag även en så tafflig låt som Hardluck woman..
Men jag måste säga att om man tittar på vad Kiss gjort rent musikaliskt genom åren så är dom hyffsat överskattade..
När det gäller GnR så gjorde dom trots allt ett stort intryck på en hel generation i slutet på 80-talet. Den gamla klassiska 80-talshårdrocken både nwobhm och Los Angelesscenen var på utdöende(allt är Kip Wingers fel..) GnR kom som en rejäl frisk fläkt med en grym energi som inte fanns nån annanstans förutom på kanske thrascenen. Däremot kanske inte Duff gjort några större avtryck i världen av stora bassister??
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
- blackparkas
- Medlem++++
kmo skrev: När det gäller GnR så gjorde dom trots allt ett stort intryck på en hel generation i slutet på 80-talet. Den gamla klassiska 80-talshårdrocken både nwobhm och Los Angelesscenen var på utdöende(allt är Kip Wingers fel..) GnR kom som en rejäl frisk fläkt med en grym energi som inte fanns nån annanstans förutom på kanske thrascenen. Däremot kanske inte Duff gjort några större avtryck i världen av stora bassister??
HAHAAA!!!!
Kip Winger must die!!!!

Och precis så är det med Duff, han var med i ett av den tidens största band, man blir inte per automatik en av världens bästa basister, och man behöver inte vara världsbäst för att vara världskänd, det finns det väl hur många exempel som helst på...
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- GandhiMK2
- Medlem++
Jag är säker...jag har spelat på några låtar på platta men aldrig live.....blackparkas skrev:
Förresten... vi hade nå´n tråd om Carola och Bollnäs vill jag minnas, säker på att du aldrig varit här och lirat med Carola?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- kmo
- Medlem++
Absolut!! Kolla på Niki Sixx.. Förmodligen är alla reggade medlemmar här bättre bassist, men med driftighet, attityd och mycket droger skapade han ett av 80-talets största band.. Kanske inte ska jämföra Niki Sixx och Duff som bassister, Duff kan ju faktiskt lira.. Sen kan man ju tycka vad man vill om ljudbild och spelstil..
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
- blackparkas
- Medlem++++
Ujujuj... nämn inte Nikki Sixx här nu.... 79% borde inte veta vem han är om man ska se statistiskt och resterande tycker att han är en supernolla som aldrig borde få peta på en bas...
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
- GandhiMK2
- Medlem++
- Geddan
- VIP medlem
- Liten
- Hedersmedlem
- Geddan
- VIP medlem
Säkert inte omöjligt att det är sant, men jag tvivlar på att så många fler än de som befann sig i studion vid den tiden med säkerhet vet vem som spelade vad....och om Ace ens var i studion när de lirade in Destroyer.figgebass skrev:Det var ace som spelade just den räkan....
Det cirkulerar så otroligt mycket rykten i ämnet.
Personligen tvivlar jag på att en gitarist spelar den.
Tycker man riktigt hör att det är 3 cm breda korvfingrar som trakterar strängarna där.
Strunt samma vem som gjorde den.
Det handlade om ifall bsspelet på låten var taffligt eller inte.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- blackparkas
- Medlem++++
Ja, och jag tycker det låter taffligt... f´låt....
Jag är helt övertygad om att 79% ungefär av forumets aktiva medlemmar skulle fixa räkan med samma attityd, men mindre tafflighet...

Jag är helt övertygad om att 79% ungefär av forumets aktiva medlemmar skulle fixa räkan med samma attityd, men mindre tafflighet...

- TDHP
- Forumvärd
Han klassar nog faktiskt in som en av världens mest just kända basister!blackparkas skrev:Ujujuj... nämn inte Nikki Sixx här nu.... 79% borde inte veta vem han är om man ska se statistiskt och resterande tycker att han är en supernolla som aldrig borde få peta på en bas...
(Även om de flesta kanske inte hajar att han spelar bas och inte gitarr!)
Att han är kass har ju inte riktigt med saken att göra.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP

TDHP
- blackparkas
- Medlem++++
TDHP skrev:Han klassar nog faktiskt in som en av världens mest just kända basister!blackparkas skrev:Ujujuj... nämn inte Nikki Sixx här nu.... 79% borde inte veta vem han är om man ska se statistiskt och resterande tycker att han är en supernolla som aldrig borde få peta på en bas...
Vah!?
Har jag missat nå´t!?
Varför är han en av världens mest kända?
Och som du säger så tvivlar jag på att folk fattar att han lirar bas...

- kmo
- Medlem++
- TDHP
- Forumvärd
Alltså, han är ju megakändis i sig, själva basspelandet har väl som sagt inte så mycket att göra med saken. Men det är väl kända basister vi pratar om? NS är nog en av få i sällskap med typ Phil Lynott, Lemmy, Sting och liknande som folk i allmänhet känner igen namnet på i frågan om basister.blackparkas skrev:TDHP skrev:Han klassar nog faktiskt in som en av världens mest just kända basister!blackparkas skrev:Ujujuj... nämn inte Nikki Sixx här nu.... 79% borde inte veta vem han är om man ska se statistiskt och resterande tycker att han är en supernolla som aldrig borde få peta på en bas...
Vah!?
Har jag missat nå´t!?
Varför är han en av världens mest kända?
Och som du säger så tvivlar jag på att folk fattar att han lirar bas...
TDHP

TDHP
- blackparkas
- Medlem++++
Nja jag vet inte jag.... Mötley har ju för tjyven haft färre hit:ar än Guns n roses...
Ok att han är känd, eller är han Figge!?, det säger jag inget om.
Men att det skulle vara samma dignitet som Lemmy, Lynott eller Sting ställer jag mig mycket skeptisk till...
Men att det skulle vara samma dignitet som Lemmy, Lynott eller Sting ställer jag mig mycket skeptisk till...
- TDHP
- Forumvärd
Dignitet vet jag inte, men känd - absolut.blackparkas skrev:Nja jag vet inte jag.... Mötley har ju för tjyven haft färre hit:ar än Guns n roses...
Fast det har som sagt väldigt lite med basspelandet att göra.
Sen är det väl som vanligt en generationsfråga!

(För övrigt tycker jag att MC och GnR är ungefär samma skit!)
TDHP

TDHP
- Liten
- Hedersmedlem
- TDHP
- Forumvärd
En liten hemuppgift kanske?
Fråga era icke musicerande bekanta om dom kan räkna upp fem basister!
90% kommer inte att klara det!
Fråga era icke musicerande bekanta om dom kan räkna upp fem basister!
90% kommer inte att klara det!
TDHP

TDHP
- Geddan
- VIP medlem
Att folk på gatan vet vem Sting och Paul McCartney är kan vi nog vare ense om.Liten skrev:Sting och McCartney (som tidigare nämnts) måste vara topp 2.. om vi räknar procentuellt bland gemeneman..
Gene och Nikki.. sure.... inte Bill Wyman? inte John Enwhistle? inte Roger Waters? inte Dusty Hill? inte Phil Lynott?
EDIT: HELVETE! HP.. du va före!! Trevligt!
Men jag tror att kanske 5-10% av dem vet att de är basister.
Phil Lynnot Lemmy och Gene Simmons; sama sak.
De övriga du räknade gissar jag att snarare 5 av 100 som vi skulle stoppa på gatan har hört talas om ngn av dem.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Liten
- Hedersmedlem
Jo.. jag håller med.. men skulle du tippa på att Duff och Nikki var mer kända än Dusty Hill, Bill Wyman och John Enwistle?? Om vi tar procentuellt nu..Geddy_Lee skrev:Att folk på gatan vet vem Sting och Paul McCartney är kan vi nog vare ense om.Liten skrev:Sting och McCartney (som tidigare nämnts) måste vara topp 2.. om vi räknar procentuellt bland gemeneman..
Gene och Nikki.. sure.... inte Bill Wyman? inte John Enwhistle? inte Roger Waters? inte Dusty Hill? inte Phil Lynott?
EDIT: HELVETE! HP.. du va före!! Trevligt!
Men jag tror att kanske 5-10% av dem vet att de är basister.
Phil Lynnot Lemmy och Gene Simmons; sama sak.
De övriga du räknade gissar jag att snarare 5 av 100 som vi skulle stoppa på gatan har hört talas om ngn av dem.
Det skulle inte jag iallafall..
Eller vi kanske bara pratar Sverige??
- blackparkas
- Medlem++++
Men man ska väl också komma ihåg att om man frågar svensson svensson så har öht inte någon som helst koll på musik ALLS....
De flesta lyssnar ju på Basshunter eller Peter Jöback. Klart som korvspad att de inte har koll på alla dessa stora basister.
Men det vore grymt kul med en undersökning faktiskt!!
Nu är de flesta jag känner på ett eller annat sätt intresserade av musik men...
Går det att skapa någon form av Poll på Facebook? Vore ju ett ypperligt forum för just en sådan här fråga!
Lunarstorm vill jag minnas hade man möjlighet att skapa Quiz eller vad det hette!?
De flesta lyssnar ju på Basshunter eller Peter Jöback. Klart som korvspad att de inte har koll på alla dessa stora basister.
Men det vore grymt kul med en undersökning faktiskt!!
Nu är de flesta jag känner på ett eller annat sätt intresserade av musik men...
Går det att skapa någon form av Poll på Facebook? Vore ju ett ypperligt forum för just en sådan här fråga!
Lunarstorm vill jag minnas hade man möjlighet att skapa Quiz eller vad det hette!?