Liten skrev:
Jo.. jag håller med.. men skulle du tippa på att Duff och Nikki var mer kända än Dusty Hill, Bill Wyman och John Enwistle?? Om vi tar procentuellt nu..
Det skulle inte jag iallafall..
Duff, Dusty Hill och Enwistle tror jag en väldig minoritet käner till.
Wyman känner folk till som var med i uppståndelsen när hn gifte sig med ett barn.
Men de vet nog inte att han är basist för det.
Nikki känner många till, men oxå av andra anledningar än hans basspel.
Och jag tänkte nog Sverige i det här läget.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Liten skrev:
Jo.. jag håller med.. men skulle du tippa på att Duff och Nikki var mer kända än Dusty Hill, Bill Wyman och John Enwistle?? Om vi tar procentuellt nu..
Det skulle inte jag iallafall..
Duff, Dusty Hill och Enwistle tror jag en väldig minoritet käner till.
Wyman känner folk till som var med i uppståndelsen när hn gifte sig med ett barn.
Men de vet nog inte att han är basist för det.
Nikki känner många till, men oxå av andra anledningar än hans basspel.
Och jag tänkte nog Sverige i det här läget.
Det är ju lite det jag menar..
Ja menar.. om vi pratar om sverige kan vi ju ta med Lars Vegas i Larsvegastrio! Inte sant?
EDIT: Jag är på.. jag ska fråga 10 personer jag också! (ej musiker!)
Skulle alldeles ha fixat någon form av poll/quiz på Facebook...!
Väldigt svårt att avgöra vem som är "kändast" tror jag vi kan vara ense om iaf, allt beror ju helt på vad man har för egen relation till musiken/musikerna.
Men McCartney och Sting som sagt är jag helt övertygad om att många känner till och vet av att de spelar just bas.
blackparkas skrev:
Han klassar nog faktiskt in som en av världens mest just kända basister!
(Även om de flesta kanske inte hajar att han spelar bas och inte gitarr!)
Att han är kass har ju inte riktigt med saken att göra.
Vah!?
Har jag missat nå´t!?
Varför är han en av världens mest kända?
[/quote]
?? Skojar du??
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Det ska bli intressant att se vad ni kommer fram till i grenen "fråga tio människor om de känner till några basister". Jag tror ärligt talat att en och annan under 40 kan haspla ur sig Flea, och en och annan över 40 kanske har koll på att Paul McCartney spelar bas. Mycket mer än så tror jag faktiskt inte folk känner till. Fast jag har gärna fel!
Ikväll ska jag pga att min son spelar handboll riva biljetter tillsammans med andra föräldrar...ska bli intressant att se hur många som kan nämna mer än möjligen EN basist...Sen ska jag för parkas skull dessutom fråga dom om dom kan namnet på basisten ifrån Guns and Roses och följa upp med ett "VA?! HAR DU INGEN KOLL PÅ MUSIK!? "
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
kmo skrev:Rolle, håller helt klart med om att basgången på Detroit är svinbra, Imo oxå den bästa kisslåten. Finns ett antal bra dänger till Deuce, Strutter t ex. Även dom första plattorna är ju rätt sköna i sin enkla råhet.
Av någon konstig anledning gillar jag även en så tafflig låt som Hardluck woman..
Men jag måste säga att om man tittar på vad Kiss gjort rent musikaliskt genom åren så är dom hyffsat överskattade..
Om man som jag varit ett Kiss-fan sedan 1978 (köpte Destroyer 19 mars 1978, skrev datumet på konvolutet...) och idag sätter sig och tittar på valfri konser från 1983 och framåt så kommer man dessutom fram till att förutom att det finns mycket skräp i låtreportoaren så håller inga av deras röster för live-framträdanden och de är lika otighta som mitt band (vilket säger en del)...
Parkas: Sluta lyssna på live-versioner av Detroit Rock City...lyssna på någon skönt proddad studioversion istället