Ampeg SVX Bass Amplifier Plug-In?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Ampeg SVX Bass Amplifier Plug-In?

Inlägg av FreCKo »

Har precis vart tre dagar i vår trummis gamla lärares studio och spelat in fyra låtar. Då han hade en ganska liten studio så hade han ingen basstärkare utan kopplade in basen rakt in i ljudkortet och körde sen en "Ampeg SVX Bass Amplifier Plug-In" från IK Multimedia. Jag hann inte höra så mycket av vad programvaran kunde ge, så jag tänkte kolla om någon här på pratabas har erfarenhet av den här mjukvaran och isf kan säga om den låter bra eller dåligt?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Har inte använt just den, men Waves GTR har motsvarande pluggar som iaf inte jag kunde skilja mot "the real thing"!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Inlägg av FreCKo »

TDHP skrev:Har inte använt just den, men Waves GTR har motsvarande pluggar som iaf inte jag kunde skilja mot "the real thing"!
Var det intrycket jag fick också när jag satt och lekte lite med den, fick fram ett MYCKET övertygande distljud med min Emma-pedal rakt in i ljudkortet och sen en Ampeg SVT Classic i datorn... Och då pillade jag bara i två minuter!
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
a-row
Medlem+

Inlägg av a-row »

Jag gillar pluggen. Brukar använda den när jag spelar in, ofta tillsammans med PSP Vintage warmer för att få lite mer fläsk och värme.
Jag tycker man kommer lite närmre orginalet med den här pluggen jämfört med en Line6 podx3.
Fender Jazz 02 MIM,Music Man Stingray 97, Squier VM Precision 07
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

På coverplattan vi just fått klar så tror jag det är två eller tre låtar som är mickad/linad Ampeg, resten är pluggar!

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=1162 ... ht=cdskiva

Här finns några klipp: http://www.davidharleyson.com

Edit: Av klippen är Ace of spades "riktig" stärkare, resten är pluggar! (Tror jag!)
TDHP
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

a-row skrev:Jag gillar pluggen. Brukar använda den när jag spelar in, ofta tillsammans med PSP Vintage warmer för att få lite mer fläsk och värme.
Jag tycker man kommer lite närmre orginalet med den här pluggen jämfört med en Line6 podx3.
Ta det här på stort allvar.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

fredrikr skrev:
a-row skrev:Jag gillar pluggen. Brukar använda den när jag spelar in, ofta tillsammans med PSP Vintage warmer för att få lite mer fläsk och värme.
?? Tycker du att han tar det på för stort allvar eller vad menar du?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Gillar man Ampeg så är inte pluggen alls så dum. Gillar man inte Ampeg(som jag inte gör), då är det svårt att få till det.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+

Inlägg av Folxam »

figgebass skrev:
fredrikr skrev:
?? Tycker du att han tar det på för stort allvar eller vad menar du?
Jag misstänker att han menar "+1" ...

Jag däremot har inte fått pluggen att fungera i min dator ... Alls.
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Jag gillar faktiskt basljuden man kan få genom guitarrig 3 bättre om jag ska vara helt ärlig.. men det låter inte alls dåligt med svx-pluggen.
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem

Inlägg av newheartshadow »

macahan skrev:Jag gillar faktiskt basljuden man kan få genom guitarrig 3 bättre om jag ska vara helt ärlig.. men det låter inte alls dåligt med svx-pluggen.
guitarrig har åtminstone 1000 gånger bättre presets än vilken "amplitube" som helst, däremot om man får ratta en stund så gillar jag nog ampegpluggen mer.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Ingen mer än jag som testat Waves GTR?
TDHP
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem

TDHP skrev:Ingen mer än jag som testat Waves GTR?
Provat litegrann bara, dock inte till bas och inte tillräckligt mycket för att kunna säga mer än att den lät bra vid första intrycket.

Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

newheartshadow skrev: guitarrig har åtminstone 1000 gånger bättre presets än vilken "amplitube" som helst, däremot om man får ratta en stund så gillar jag nog ampegpluggen mer.
Ja, presetsen är bättre, men det var inte det jag menade.
Jag håller med till viss del, för vissa typer av ljud är ampegpluggen grym, men letar man inte efter den typen av ljud så är den inte det bästa alternativet. Man kan få rejäl hårda ljud med ampegpluggen..
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Jag använder IK Multimedia´s Ampeg plugg mycket och tycker att den är bra. Har också Waves pluggarna och GuitarRig 3. Tycker faktiskt att IK Multimedia pluggen är den bästa. Ser fram emot en "BassRig 3" med en samling av flera olika bassförstärkare/högtalare framöver. Problemet med GuitarRig 3 är att den är löjligt processorkrävande. Vilket kanske inte gör så mycket om man bara ska ha en till bas men ska man samtidigt köra 4 GuitarRig till gitarrer också så......

Hur som så föredrar jag IK Multimedia´s Ampeg plug vad det gäller basförstärkarsimulatorer. Så pass att jag helt slutat micka förstärkare. Det funkar.

//J
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem

macahan skrev:
newheartshadow skrev: guitarrig har åtminstone 1000 gånger bättre presets än vilken "amplitube" som helst, däremot om man får ratta en stund så gillar jag nog ampegpluggen mer.
Ja, presetsen är bättre, men det var inte det jag menade.
Jag håller med till viss del, för vissa typer av ljud är ampegpluggen grym, men letar man inte efter den typen av ljud så är den inte det bästa alternativet. Man kan få rejäl hårda ljud med ampegpluggen..
Ah det är sant, jag rattar oftast fram ljud som ska passa i lite hårdare sammanhang så. :)

Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

mm.. guitarrig 3 är helt sjukt processorkrävande.. och det hoppas jag dom ändrar till 4:an.. när den nu kommer..
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem

Hellboy skrev:Jag använder IK Multimedia´s Ampeg plugg mycket och tycker att den är bra. Har också Waves pluggarna och GuitarRig 3. Tycker faktiskt att IK Multimedia pluggen är den bästa. Ser fram emot en "BassRig 3" med en samling av flera olika bassförstärkare/högtalare framöver. Problemet med GuitarRig 3 är att den är löjligt processorkrävande. Vilket kanske inte gör så mycket om man bara ska ha en till bas men ska man samtidigt köra 4 GuitarRig till gitarrer också så......

Hur som så föredrar jag IK Multimedia´s Ampeg plug vad det gäller basförstärkarsimulatorer. Så pass att jag helt slutat micka förstärkare. Det funkar.

//J
Har du provat Amplitube X-Gear? Samlar alla Amplitubeversioner man har under samma tak (man måste ju iofs köpa alla separat då också), verkar skitskoj att påta med.

Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

Blir rätt kul läsning det där,om man tänker sig "pluggen", som en annan typ av plug än vad det handlar om.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

ironbullen skrev:
Blir rätt kul läsning det där,om man tänker sig "pluggen", som en annan typ av plug än vad det handlar om.
Äckelpotta!!!!! :lol: :twisted: :roll:

//J
Användarvisningsbild
a-row
Medlem+

Inlägg av a-row »

ironbullen skrev:
hahaha 8)
Fender Jazz 02 MIM,Music Man Stingray 97, Squier VM Precision 07
Skriv svar