Är Marcus Miller en känd basist?

Prata om olika basister, kända som okända

Vet ni hur Marcus Miller ser ut och känner till hans musik?

Ja, han är jättekänd för bövelen!
89
78%
Nej, faktiskt inte.
25
22%

Antal röster: 114

Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

tihi
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

figgebass skrev:ordbajs
Metallica ÄR ett av världens STÖRSTA band, det kan du aldrig komma ifrån.
Hur du än tolkar det jag skriver och skiter i att komma ihåg att det inte bara är Bollnäsbor som man får samma intryck från.
Men det är väl sthlms-mentaliteten som lyser igenom kanske?

Jag är själv inget diehard Metallica-fan, jag gillar ju knappt de första skivorna och tycker att de inte går att lyssna på för det är så dåligt ljud vilket skulle få det inbitne Metallica-freaket att vända mig ryggen och fisa på mig om jag berättade...

Marcus Miller är ingen idol det heller, lyssnar inte på honom, har ingen skiva med honom. (eller har jag det? hm...)
Men att man som basist, bilmekaniker, trädgårdmästare, takläggare har koll på saker närliggande till det man gör är väl inte direkt ovanligt och det förvånar mig att man missat honom, inget mer med det.

Det handlar inte om det som du skriver att om JAG vet om det måste alla veta om det.
Världens BÄSTA band heter Stavesacre och Anathema, hört talas om dem? Har du ens hört mig nämna dem? Inte prackar jag på någon dem, trots att jag vet vilka skivor de släppt,m vad medlemmarna heter etc och tycker att det måste vara allmän kunskap..

Hur var det med 3 band som är större än Metallica? De skall ha starta ungefär samtidigt eller senare fram till -08.
Varsågod. SHOOT!
Du får till kl 14 på dig.

EDIT: Skrev fel i början, skrev att bandet är ett av världens BÄSTA band men menade skriva ett av världens STÖRSTA.
ber om ursäkt för detta.
Senast redigerad av blackparkas den tor 25 sep 2008, 13:29, redigerad totalt 2 gång.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Måste ju vara ganska lätt?? dom är ju bara 4??

:roll:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev:
figgebass skrev:ordbajs
Metallica ÄR ett av världens bästa band,
Ja absolut!!
Dom är asbra!! FAN vad grymma dom är.
Bajs är världens bästa mat för flugorna äter det.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag vet inte vad du vill ha så jag kastar lite länkar på dej ...
http://www.ticketnews.com/The-Police-Mo ... our0127178
http://www.msnbc.msn.com/id/16385870/
http://glyphs.gardenweb.com/forums/load ... 46847.html
osv osv...Hittar inte metallica på ngn lista över top ten tours of the year men du kanske googlar bättre...

Tydligen är BeeGees större än Metallica...
Och Eagles...och Pink Floyd....och Ac/Dc....och...och....Ace of Base....Dom är ju skitstora så då vet du väl vem deras basist är också? ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

figgebass skrev: Tydligen är BeeGees större än Metallica...
Och Eagles...och Pink Floyd....och Ac/Dc....och...och....Ace of Base..
Ace of Base kanske är gränsfall, om det inte är antal sålda skivor ...eller antal USA 1:or eller nå´t sånt vi räknar.
Men i min värld skulle jag defenitivt säga ja i de andra fallen.

Som lite ved på elden kan jag berätta att jag själv aldrig hade hört en ton av Metallica
innan jag fick en repplatta av coverbandet -00, för att jag skulle repa in Enter Sandman.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++

Inlägg av alexon »

figgebass skrev:
Tydligen är BeeGees större än Metallica...
Och Eagles...och Pink Floyd....och Ac/Dc....och...och....Ace of Base....Dom är ju skitstora så då vet du väl vem deras basist är också? ;-)
kom nu inte dragandes med ännu en s.k. känd basist som bara basnördar håller reda på :)
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

alexon skrev:
kom nu inte dragandes med ännu en s.k. känd basist som bara basnördar håller reda på :)
Jag lovar dej att det inte finns en enda basist som jag tycker att man "ska" veta om....sen finns det en massa bra basister som man kan hämta inspiration ifrån men vilka dom är växlar ju rätt så rejält beroende på vad du vill spela...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Holy shit... jag skrev fel.
Metallica ÄR ett av världens STÖRSTA band var det tänkt det skulle stå.
Sorry för fucking it up...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Geddy_Lee skrev:
figgebass skrev: Tydligen är BeeGees större än Metallica...
Och Eagles...och Pink Floyd....och Ac/Dc....och...och....Ace of Base..
Ace of Base kanske är gränsfall, om det inte är antal sålda skivor ...eller antal USA 1:or eller nå´t sånt vi räknar.
Men i min värld skulle jag defenitivt säga ja i de andra fallen.

Som lite ved på elden kan jag berätta att jag själv aldrig hade hört en ton av Metallica
innan jag fick en repplatta av coverbandet -00, för att jag skulle repa in Enter Sandman.
Sen vad jag vet så är varken AC/DC, Bee gees eller Pink Floyd som startade sin karriär i mitten på 80-talet.. eller räknar vi från reunions el. dylikt? :D

Bakläxa!

3 band kvar alltså att lista upp!

Kom igen nu Figgelito!

För övrigt så kan jag säga att skulle jag fråga människor i min ålder/min generation, är jag övertygad om att de flesta, av de som skulle kunna svara alls, skulle kunna nämna fler Metallica-låtar än både Begees-låtar, AC/DC-låtar och Pink Floyd-låtar...

Geddan: Att du inte hört en ton av Metallica innan -00 tror jag säger mer om dig än om Metallicas storhet. Du måste varit både blind, döv och ointresserad av musik om du missat alla singlar som spelade dag ut och dag in när Black Album var som hetast....

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

figgebass skrev:
alexon skrev:
Jag lovar dej att det inte finns en enda basist som jag tycker att man "ska" veta om....sen finns det en massa bra basister som man kan hämta inspiration ifrån men vilka dom är växlar ju rätt så rejält beroende på vad du vill spela...
Håller med till fullo egentligen. Även om jag kan tycka att det är intressant som basist att ha lite koll på basister i största allmänhet. Själva namnen i sig är väl egentligen ointressanta, men jag tycker nog man bör ha bildat sig en uppfattning om "storheter" som t.ex. Jaco Pastorius.

Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev: Geddan: Att du inte hört en ton av Metallica innan -00 tror jag säger mer om dig än om Metallicas storhet. Du måste varit både blind, döv och ointresserad av musik om du missat alla singlar som spelade dag ut och dag in när Black Album var som hetast....
Lyssnade nog inte på radion vid den tiden öht.
Och ointresserad av musik tror jag knappast att du tror på själv.
Du har lite av en övertro på att din musiksmak regerar?!

Sen lyssnade jag nog på en massa annan musik som jag är glad att ha fått mig till livs.
Det jag missat av Metallica gråter jag inte så mycket över.

Sen är jag nog är nog lite så att när ngt blir så där överdrivet hypat slår jag dövörat till.
Har ännu inte sett, och kommer nog heller inte att se, vare sig Titanic eller Sagan om Ringen för att ta ett exempel.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Min musiksmak regerar?
Knappast..
Jag är ju "allätare" iofs så på ett sätt har du ju rätt..
Metallica hör ju till allmänbildningen, även om man normalt sett kanske inte lyssnar så mycket på hårdrock så brukar de flesta digga "Unforgiven" typ... Eller "Nothing Else Matters"?
Den sistnämnda gillar ju tom frugan och hon är en Madonna/Kylie/Gwen Stefani-typ för det mesta...

Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Geddy_Lee skrev: Du har lite av en övertro på att din musiksmak regerar?!
Amen!
Det är precis det jag syftar på också och inte exakt hur stora metallica va, är och kommer att bli.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: Metallica hör ju till allmänbildningen, även om man normalt sett kanske inte lyssnar så mycket på hårdrock så brukar de flesta digga "Unforgiven" typ... Eller "Nothing Else Matters"?
And there you go again!....
Jag tycker att det hör till ens musikaliska fortbildning att snabbast möjligt glömma att man lyssnat på metallica....eller förlåt...jag formulerade mej lute vagt...:
Det hör till varje någorlunda musikalisk instrumentalist att fortast möjligt glömma allt man hört med Metallica för att det är ett av världens klantigaste band med (med en knapp handfull undantag) bedrövligt låthantverk.
Sådär. Nu har jag bestämt vad andra ska ha koll på och tycka.

Att påstå att man SKA ha koll på Metallica är ungefär som att påstå att konstnärer ska ha koll på Hötorgskonst bara pga att det säljs mycket av det...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Så... nu är vi tillbaka i det här att man måste vara superduktiga musiker för att snickra musik?
Och är inte det här med "bedrövligt låthantverk" väldigt objektivt?

Vad HÖR till allmänbildning då Mr know it all?
Så då är det DU som bestämmer vad som hör till allmänbildning?
Likväl som det är DU som bestämmer att Metallica är värdelösa på att skriva låtar och de 22 miljoner Black Album som såldes, såldes för att det var ett snyggt omslag?

För övrigt kan jag säga en gång till eftersom det verkar vara svårt att ta in:
Metallica är inget favoritband, det är inte mina husgudar på något sätt.
Jag är inte ens så förtjust i trash längre vilket jag var mer i tonåren, men knappt då..

Det är svårt att hävda som ni gör att det handlar om att "min musiksmak regerar" eftersom jag har 100 band till som är minst lika bra i mina öron som Metallica, vilka spelar väldigt olika sorters musikstilar.

Klockan är över 14 och Figgelito har inte kommit på ETT ENDA BAND som har startat sin karriär under åttiotalet som är större än Metallica. Det betyder då att det inte finns några stora band öht i hela världen förutom de som fanns under 60-70-talet, eller?
Och allmänbildning, det är en illusion, för det finns ingenting i hela världen som man BEHÖVER veta förutom hur man äter,skiter,sover,tjänar pengar, vilket givetvis är sant, man behöver inte veta vad studion som Elvis spelade in sina första singlar i hette t.ex. Det är bara onödigt vetande.

Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Jag vidhåller att Metallica är ett dussinband som hade tur.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

TDHP skrev:Jag vidhåller att Metallica är ett dussinband som hade tur.
Det tror nog jag också egentligen, vilket de flesta band som är stora är, men det spelar mindre roll i sammanhanget TYCKER JAG.
(Med det sagt inte nödvändigt att det ÄR så eftersom det jag säger är högst objektivt och har inget som helst med gemene mans åsikter att göra)

MEN.
Lyssnar man på både Black Album och Load så tycker JAG att det är allt annat än skitkompositioner och knapphändigt låtsnickrande.
(Med det sagt inte nödvändigt att det ÄR så eftersom det jag säger är högst objektivt och har inget som helst med gemene mans åsikter att göra)

Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Det är lite kul att sitta still i båten och sakta reflektera över att ni många gånger menar samma sak men uttrycker er olika illa...

Fantastiskt det här med kommunikation egentligen...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Har funderat lite.
Om vi nu leker med tanken att det är jag som levt i en illusion att Metallica är ett av världens största band.

Hur kommer det sig att hela världen verkar vänta varje skivsläpp och det talas om det i pressen världen över, kvällspressen som dagstidningar som musiktidsskrifter?

Hur kommer det sig att så många av de människor jag träffat typ den senaste månaden, från Bollnäs, från andra ställen, i min ålder, yngre, äldre, bekanta och obekanta, musiker och icke musiker frågar mig om jag köpt nya Metallicaskivan eller hört nå´t från den och slutgiltligen vad jag tycker om den?

Hur definierar ni ett stort band?
Vad krävs för att ett band/en artist ska kunna klassas som ett stort band/stor artist?

En egen definition av det är ungefär följande:
Ett band/en artist som gärna gjort ett intryck i rockkulturen/musikhistorien (i detta fall eftersom de spelar rock) och varit med om att forma den, förfina den och utifrån deras musik har det utvecklats fler band med fler stilar.
Bandet bör sälja vansinnigt med skivor.
Deras nya skivsläpp bör vara väl uppmärksammade sådana och de säljer flera 100k skivor första dagarna.
Konserter på stora arenor blir slutsålda så fort som biljettförsäljarna hinner sälja dem och de som köper biljetterna är människor från alla håll och kanter, alla sorters subkulturer eller ingen som helst subkultur.
Bandet/artisten har överlevt många år, kanske flera årtionden och haft med sig många fans hela vägen och fått lika många nya, eller fler, som fallit bort.

Vad har vi för stora artister/band idag eller finns det inga förutom de som överlevt från 60-70-talen och de som redan dött ut?

Jag räknar definitvit in Metallica under kategorin stora band, liksom U2, Madonna etc etc. om man ska ta de som kommit fram under min livstid.

Figge: Ska man läsa mellan raderna så antar jag att du syftar på att det inte finns några nutida stora band alls, utan det är de som funnits kvar sedan 60-70-talen som kan bära epitetet "Stort band"

Åter då till frågan, vad gör ett band till stort?

Det här inlägget är inte riktat nödvändigtvis specifikt till Figge, utan även er andra.
Är det slut på svulstiga jätteproduktioner på arenor världen över?
Var på U2 på Ullevi senast de var här (04?) och det kändes verkligen stort. Såg dem i globen -01 också, det var bättre, men inte lika "stort". (Stort dock på ett annat vis då det var första U2-konserten jag varit på de spelade dessutom 2 kvällar i rad)
Var även på Metallica i fjol, det var också grymt stort.
Bon Jovi typ... -00? på Stadion kändes också rätt stort.

Gemensamt för dessa fyra konserter är att det var massor med folk med alla olika sorters stilar och stor bredd i åldern
Metallica hade inte helt oväntat den yngsta publiken där de flesta mellan 13-45

Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++

Inlägg av Kim S »

figgebass skrev:
Scuba skrev:
Kim S skrev:OnT:

Jepp, känner till Marcus Miller.

Jepp, vet hur han ser ut. (Edit: på bilden nedan tycker jag av någon anledning att han ser ut som en svart Mario från Super Mario Bros. :roll: )

Jepp, känd får man nog säga, i alla fall i avd. basister.

Jepp, han lever.

Bild
:shock:
http://www.faceinhole.com....har ni inte sett Litens bild? Tror ni verkligen att Liten är han ifrån Superhjältar? ;-)
Fast MIN bild är äkta :) Från Fasching för nästan ett år sedan. Jag har MALA som vittne :lol:

mer info här: http://pratabas.se/viewtopic.php?t=3432 ... c&start=25
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev:
Vad HÖR till allmänbildning då Mr know it all?
Så då är det DU som bestämmer vad som hör till allmänbildning?
Jag har svårt att anse att man måste vara musikaliskt allmänbildad eller om ngt sånt öht bör existera.
OM det nu skulle det så tycker iaf inte jag att Metallica hör dit.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Jag har svårt att anse att man måste vara musikaliskt allmänbildad eller om ngt sånt öht bör existera.
Det har du förstås rätt i. Det behöver man inte. Man behöver inte vara allmänbildad öht egentligen så det köper jag, även om jag skulle föredra att folk visste om en del av vad som händer runtomkring dem.
Naturligtvis finns det dock viktigare saker att räkna in i allmänbildning än musikhistoria.
OM det nu skulle det så tycker iaf inte jag att Metallica hör dit.
Ok, jag tycker du tycker fel isf med tanke på vad de betytt för en av de största genrerna. (Nehepp, Hårdrock/rock är ingen stor genre, eller?)
Men jag får lov att respektera din åsikt, men jag delar den inte och du får lov att respektera min.

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Jag vill flika in att jag stötte på en snubbe på macken och frågade honom om 5 basister, hann inte med mer än en för jag var tungen att springa på toa, men han droppade Cliff Burton. (Ytterst lämpligt tycker jag!)
(Icke musiker, 29 år, icke musikintresserad öht, Basshuntertyp.... typ..)

Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Jag tänker INTE blanda mig i den här debatten, men Parkas, för forumfridens skull, om du inte vill att Figge drar igång glesbygdstugget igen så delete:ar du ovanstående inlägg bums. Att nämna en icke musikintresserad Basshunter-kille, som du springer på på macken, som pratar om Cliff Burton...det infriar många fördomar om lantisar på ett bräde om man vill misstolka inlägget. Ett tips i all välmening :-)
Skriv svar