Är Marcus Miller en känd basist?
- blackparkas
- Medlem++++
- blackparkas
- Medlem++++
Jag menar som jag skrev: har du aldrig hört talas om Keanu Reeves?figgebass skrev:Hur menar du?
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Rix
- Hedersmedlem
- Kontakt:
- GandhiMK2
- Medlem++
Jag tror inte att jag förstr varken frågan eller frågans bakomliggande orsak...blackparkas skrev:Jag menar som jag skrev: har du aldrig hört talas om Keanu Reeves?figgebass skrev:Hur menar du?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- Liten
- Hedersmedlem
- GandhiMK2
- Medlem++
- Liten
- Hedersmedlem
- blackparkas
- Medlem++++
Idiotbråk är pratabas (min?) främsta tillgång... 
Figgelito: Ang Keanu Reeves är (var?) väl basist i nå´t tvivelaktigt band.
Anledningen till att jag undrade om du inte visste vem han var var förstås för att du ställde dig så frågande till honom..
Att han är känd som basist vore kanske att ta i... men spelar han bas... och är känd (vilket man bör räknas som även i sthlm om man medverkat i en av 90-talets mest hype:ade filmer) så är man väl ändå en känd basist, även om man inte är känd för basismens skull?
Det är uppfriskande det här, jag känner mig som ett ufo när folk pratar om gamla klassiska album och musik-ikoner från 60-70-talen ibland, därför blir det just uppfriskande när man märker att det är en massa som inet har någon som helst koll på samtida musikhistoria
(Figge: Det är inte menat att dissa dig på nå´t sätt, sorry man om du tolkar det så, det finns måååånga fler än du som inte har koll på nutida storheter)
Vad är det som gör ett band stort BLAND FOLKET?
Finns det band som är stora bland folket?
Om nu Metallica inte är det alltså eftersom det inte verkar räcka att stora delar av en generation (minst) känner till mycket av det de gjort.
Isf hävdar jag att det inte kan finnas några stora band eftersom då måste ju alla vara stora bara inom sin egen lyssnarskara. (Och att det i många bands lyssnarskara ingår människor från alla subkulturer, åldersgrupper etc. kan då uppenbarligen inte spela någon roll)
Johannes: Får ge den skivan en till chans då, hittills är det bara Kickstart My Heart av Mötleys låtar som jag verkligen gillar..

Figgelito: Ang Keanu Reeves är (var?) väl basist i nå´t tvivelaktigt band.
Anledningen till att jag undrade om du inte visste vem han var var förstås för att du ställde dig så frågande till honom..
Att han är känd som basist vore kanske att ta i... men spelar han bas... och är känd (vilket man bör räknas som även i sthlm om man medverkat i en av 90-talets mest hype:ade filmer) så är man väl ändå en känd basist, även om man inte är känd för basismens skull?

Det är uppfriskande det här, jag känner mig som ett ufo när folk pratar om gamla klassiska album och musik-ikoner från 60-70-talen ibland, därför blir det just uppfriskande när man märker att det är en massa som inet har någon som helst koll på samtida musikhistoria

(Figge: Det är inte menat att dissa dig på nå´t sätt, sorry man om du tolkar det så, det finns måååånga fler än du som inte har koll på nutida storheter)
Vad är det som gör ett band stort BLAND FOLKET?
Finns det band som är stora bland folket?
Om nu Metallica inte är det alltså eftersom det inte verkar räcka att stora delar av en generation (minst) känner till mycket av det de gjort.
Isf hävdar jag att det inte kan finnas några stora band eftersom då måste ju alla vara stora bara inom sin egen lyssnarskara. (Och att det i många bands lyssnarskara ingår människor från alla subkulturer, åldersgrupper etc. kan då uppenbarligen inte spela någon roll)
Johannes: Får ge den skivan en till chans då, hittills är det bara Kickstart My Heart av Mötleys låtar som jag verkligen gillar..
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
- Dramo
- VIP medlem
Båda två har dessutom spelat gitarr i stället för bas på diverse turnéer.Dramo skrev:Tillhör inte det lite charmen i att vara bassist att man i regel inte blir känd?
Ska man vet vem som är känd ska man fråga min mamma, för hon vet bara de riktigt kända musikerna.
Hon visste dock varken att Sting eller Paul McCartney var basister, för att det är ju sången de blev riktigt kända på.
Nu kommer jag med ett inlägg här, Figge. Hoppas det är ok och att du inte ser det som ett försök att hälla bensin i korvgrillen.figgebass skrev:Jag vet inte vad du vill ha så jag kastar lite länkar på dej ...
http://www.ticketnews.com/The-Police-Mo ... our0127178
http://www.msnbc.msn.com/id/16385870/
http://glyphs.gardenweb.com/forums/load ... 46847.html
osv osv...Hittar inte metallica på ngn lista över top ten tours of the year men du kanske googlar bättre...
Tydligen är BeeGees större än Metallica...
Och Eagles...och Pink Floyd....och Ac/Dc....och...och....Ace of Base....Dom är ju skitstora så då vet du väl vem deras basist är också?
Någon som vet när Metallica turnérade senast? Enligt Wikipedia så släpptes senaste plattan (bortsett från den som precis släppts) St. Anger år 2003. Jag har ingen större koll på vad Metallica håller på med men gissningsvis så turnérade dom ett bra tag efter det skivsläppet. Länkarna i Figges inlägg rör de turnéer som gått bäst 2005, 2006 och 2007 och jag gissar att Metallicas St. Anger-turné inte sträckte sig så långt fram i tiden. Utan någon önskan om att lägga mig i pajkastningen så kanske man borde gräva fram lite äldre siffror förslagsvis från 2003 och 2004 för att göra en rättvis jämförelse.
- blackparkas
- Medlem++++
Metallica turnerade visserligen 2007, men det var bara en handfull spelningar, ingen jätte-turné.
"Sick of the studio" kallades turnén förresten.
Vaket Johannes, tänkte inte alls på det där faktiskt.
EDIT:
Hittade nå´n gross-lista över 2004, men jag vet inte om det kan stämma riktigt dock. Se´n spelar ju biljettpriser, antal konserter och så in i hur mycket pengar de drar in, hade varit mer intressant att se hur många som sett dem totalt.
1. The Rolling Stones
$84.1 million
2. Bruce Springsteen
$81.7 million
3. The Eagles
$62.9 million
4. Dixie Chicks
$39.8 million
5. Metallica
$39.1 million
Där står det också såhär:
"Sick of the studio" kallades turnén förresten.
Vaket Johannes, tänkte inte alls på det där faktiskt.
EDIT:
Hittade nå´n gross-lista över 2004, men jag vet inte om det kan stämma riktigt dock. Se´n spelar ju biljettpriser, antal konserter och så in i hur mycket pengar de drar in, hade varit mer intressant att se hur många som sett dem totalt.
1. The Rolling Stones
$84.1 million
2. Bruce Springsteen
$81.7 million
3. The Eagles
$62.9 million
4. Dixie Chicks
$39.8 million
5. Metallica
$39.1 million
Där står det också såhär:
De sålde alltså 2004 likamånga skivor som Beatles, och då hade de inte något skivsläpp det året.Metallica rank with the beatles in the top five catalog sellers of the year (2004)
Senast redigerad av blackparkas den lör 27 sep 2008, 01:27, redigerad totalt 2 gång.
- blackparkas
- Medlem++++
Kul:
Jag vet inte om det är nå´t att hänga i julgranen men de borde ju ha koll på sålda skivor.
Black album har legat på 23 plats i skivförsäljning i Sverige som jag fattar det i 110 veckor. Skivan släpptes -91.
50% av albumlistans andelar säger mig inte så mycket men, har nästan varannan skiva denna vecka som sålts varit Death Magnetic?
Nå´n som hittar några uppgifter på hur många skivor som sålts i Sverige?
Källa: http://www.musikindustrin.se/artikel/32 ... stort.html
Metallica seglar in på en totalt överlägsen förstaplats på veckans SverigeTopplistan med sitt nya efterlängtade album Death Magnetic [Mercury/Universal]. Med nästan femtio procent av albumlistans andelar är det amerikanska rockbandet särklassig etta.
Metallicas popularitet märks utöver deras nya album också genom att två av deras tidigare mästerverk, Master Of Puppets från 1986 och Metallica från 1991, också placerar sig på veckans albumlista. Det förstnämnda albumet återvänder till listan på plats 55 medan det självbetitlade och platinabelönade albumet nu spenderar sin 110:e vecka på listans plats 23.
Jag vet inte om det är nå´t att hänga i julgranen men de borde ju ha koll på sålda skivor.
Black album har legat på 23 plats i skivförsäljning i Sverige som jag fattar det i 110 veckor. Skivan släpptes -91.
50% av albumlistans andelar säger mig inte så mycket men, har nästan varannan skiva denna vecka som sålts varit Death Magnetic?
Nå´n som hittar några uppgifter på hur många skivor som sålts i Sverige?
- blackparkas
- Medlem++++
Ännu mer Metallica-info:
Black Album kvalar in som 25:e mest sålda skivan genom tiderna. (I världen då)
Rätt så hyffsat med tanke på konkurrensen och med tanke på att det är hårdrock vi snackar om..
Källa:
http://www.nme.com/photos/521/25-things ... -metallica
Rätt så hyffsat med tanke på konkurrensen och med tanke på att det är hårdrock vi snackar om..
Källa:
- blackparkas
- Medlem++++
Ännu mer Metallica-info:
Källa:
Källa:
- blackparkas
- Medlem++++
Säkert inga.Johannes skrev:Hur många plattor släppte Beatles 2004?blackparkas skrev:De sålde alltså 2004 lika många skivor som Beatles, och då hade de inte något skivsläpp det året.
Ursäkta att jag inte skrev "heller" i slutet av meningen,s kulle förstås gjort det, men jag tänkte att den här gången kanske inte någon behöver vara pekfabbro..
Menade bara att klargöra att det inte var något skivsläpp det året som brukar kunna boosta försäljningssiffror.
Metallica har ju varit väldigt stora så länge nu så de kommer säkert att vara representerade på försäljningslistorna i många år framöver även om dom inte skulle släppa några fler skivor någonsin.
Ärligt talat så förstår jag inte den här diskussionen. Råder det egentligen något tvivel om att Metallica är skitstora? Oavsett om Svenne på Statoil känner till Cliff Burton eller inte så har ju bandet sålt helt sjukt många miljoner plattor och de har sålt ut stora idrottshallar och fotbollsarenor sedan 1991 (det var då den svarta platan kom va?) och innan det så var de ju redan ett internationellt stort band i många år även om de kanske inte var lika stora som den tidens hårdrocksgiganter. Detta går ju inte att bortse från vad man än tycker om heavy metal och om Metallica. Sedan kan man ju dra till med det gamla 50.000.000.000-flugor-och-skit-skämtet men det förändrar ju ingenting, Metallica är helt sjukt stora oavsett. Själv har jag inte köpt en Metallica-platta sedan 1984 och jag har inte lyssnat på dom sedan dess heller men dom är likväl ett av de allra största rockbanden någonsin.
Ärligt talat så förstår jag inte den här diskussionen. Råder det egentligen något tvivel om att Metallica är skitstora? Oavsett om Svenne på Statoil känner till Cliff Burton eller inte så har ju bandet sålt helt sjukt många miljoner plattor och de har sålt ut stora idrottshallar och fotbollsarenor sedan 1991 (det var då den svarta platan kom va?) och innan det så var de ju redan ett internationellt stort band i många år även om de kanske inte var lika stora som den tidens hårdrocksgiganter. Detta går ju inte att bortse från vad man än tycker om heavy metal och om Metallica. Sedan kan man ju dra till med det gamla 50.000.000.000-flugor-och-skit-skämtet men det förändrar ju ingenting, Metallica är helt sjukt stora oavsett. Själv har jag inte köpt en Metallica-platta sedan 1984 och jag har inte lyssnat på dom sedan dess heller men dom är likväl ett av de allra största rockbanden någonsin.
- blackparkas
- Medlem++++
Vi kanske inte är överens om så mycket Johannes, men det där summerar det hela fint.
Anledningen till sidkussionen är att Figge inte anser att Metallica är stora. Fine, det köper jag.
Men han påstår också att Metallica inte är stora bland folket, vilket jag inte riktigt förstått hur han menar ännu...
Vi kanske kan nöja oss så.
Eller är det fler som tvivlar på Metallicas storhet?
Figge tvivlar fortfarande gissar jag, men det kan jag inte göra nå´t åt.
Anledningen till sidkussionen är att Figge inte anser att Metallica är stora. Fine, det köper jag.
Men han påstår också att Metallica inte är stora bland folket, vilket jag inte riktigt förstått hur han menar ännu...
Vi kanske kan nöja oss så.
Eller är det fler som tvivlar på Metallicas storhet?
Figge tvivlar fortfarande gissar jag, men det kan jag inte göra nå´t åt.
Om man med storhet avser hur många plattor och konsertbiljetter ett band säljer så är det ju inget att snacka om, då ÄR Metallica megastora. Det går ju faktiskt att mäta. Snackar vi storhet som i musikalisk storhet så är väl det upp till var och en som lyssnar. Jag personligen tycker att Lars och Kirk inte är några vidare musiker men jag gillar James både som gitarrist och sångare. Däremot så dog mitt intresse för den sortens metal redan i mitten på 80-talet så jag kan inte säga att jag gillar Metallica. Jag tror dock att de har varit stilbildande inom hårdrocken på ett sätt som få band från 80- och 90-talet kan matcha. Utan Metallica så hade dagens metal troligtvis sett helt annorlunda ut men det kan man ju egentligen bara gissa om.
- Klopper
- Hedersmedlem
Kan inte gör annat än hålla med Johannes, med tillägget att jag inte äger en Metallica platta.
Har säkert hört dom ett antal ggr utan att lägga någon större vikt vid det.
Det är inte riktigt min typ av musik.
Tror att jag sett en video med dom på MTV för en massa år sedan dvs om den innehöll scener av vad mig förknippade med ett hospital och där en arm sate hade en fyrkantig muff över nyllet!
Att en hård?rockare strök med i en bilolycka i småland för en massa år sedan har jag hört, men att det var Metallica:s basist hade jag inte pejl på förrän jag gick med i forumet.
Det finns i mina öron ballare band och basister att lyssna på, t.ex. The Who med John Entwhistle, Thin Lizzy med Phil Lynnot eller varför inte Mothers of invention med Tom Fowler.
Där med inget illa sagt om dom som gillar Metallica.
Smaken är..........
Har säkert hört dom ett antal ggr utan att lägga någon större vikt vid det.
Det är inte riktigt min typ av musik.
Tror att jag sett en video med dom på MTV för en massa år sedan dvs om den innehöll scener av vad mig förknippade med ett hospital och där en arm sate hade en fyrkantig muff över nyllet!
Att en hård?rockare strök med i en bilolycka i småland för en massa år sedan har jag hört, men att det var Metallica:s basist hade jag inte pejl på förrän jag gick med i forumet.
Det finns i mina öron ballare band och basister att lyssna på, t.ex. The Who med John Entwhistle, Thin Lizzy med Phil Lynnot eller varför inte Mothers of invention med Tom Fowler.
Där med inget illa sagt om dom som gillar Metallica.
Smaken är..........
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
När det gäller att "vara stora bland folket" så är jag iofs kluven. Det går ju inte att bortse från att ett band som säljer ut fotbollsarenor i Sverige BORDE vara stora hos folket men ändå... Lasse Berghagen är stor bland folket, alla vet vem han är oavsett ålder men jag tvivlar på att mina föräldrar som är 65 och 70 år gamla känner till Metallica. De är väldigt musikintreserade båda två och pappa har spelat semiprofessionellt sedan han var barn men jag tror ändå inte att de känner till Metallica. Lundell skulle jag säga är stor ute i stugorna, Tomas Ledin också men Metallica. Njaäe, det är nog trots allt ett fenomen för hårdrockare under 40-45. Tror jag. Det lär ju inte finnas någon forskning i ämnet.