PANIK! Hörlursförstärkare.

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
gäst

PANIK! Hörlursförstärkare.

Inlägg av gäst »

Lagen om all jävla jävlighet...
Jag har ett kommande hårdrockgig, första repet på måndag, och vad händer? Jo min gamla Ibanez Rock & Play STEREO CASETTE PLAYER FOR BASS RP-202 som jag haft som hörlursförstärkare de senaste 12 åren slutar fungera. Givetvis nu när jag här en övermänsklig plankning framför mig. 9 originalhårdrocklåtar med diverse krångligheter och jag har inte lirat hårdrock på 15 år.

Till saken: jag har letat på nätet men inte hittat så nu undrar jag om någon har ett förslag på plankningsapparat som jag kan köpa. Det jag behöver är alltså en liten portabel sak med två ingångar, en teleingång för basen och ingån för iPoden, gärna stereo. Separata volymkontroller och hörlursutgång, gärna batteridriven. That´s it. Eftersom jag vet att det kommer att komma diverse förslag på fantastiska apparater med inbyggd mp3, diverse effekter och balanserad DI etc etc så specar jag det jag behöver igen:
- Pocket size.
- Två ingångar, en teleingång för basen och ingån för iPoden, gärna stereo
- Separata volymkontroller för bas och iPod
- Hörlursutgång
- Gärna batteridriven

Alltså inget fancy, bara en liten dosa som gör att jag kan lyssna i lurar på bas och iPod samtidigt.

Obs! Jag behöver den för en timma sedan, jag letar alltså efter något som går att köpa över disk i en musikaffär i Stockholm
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Det enda tipset jag kan komma på är att springa upp/ner till Estrad (4sound) och kika vad de har att erbjuda.
Har inte de så lär Jam ha något som passar.

Hittar du nå´t vettigt så berätta gärna och recensera! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Spring iväg eller ring till Deluxe och kolla om dom har någon så´n här:

Bild

Englund Musik, som äger DLX har agenturen på Vox så kanske...

Annars, om du vill ha någonting bra och användbart:

Bild

Betydligt dyrare men bättre övningsförstärkare finns inte och den går på batteri och du kan plugga in en mp3-/cd-spelare på fx returen.

Jag har använt min till en mängd olika saker. Allt från att planka låtar igenom med hörlurar till att använda den som välljudande linebox/preamp när man åker runt och gör små spelningar och intervjuer på radiostationer.... Den har ju två ingångar så det har hänt att jag pluggat in en bandlös bas i ena ingången och en bandad i andra. Har även använt den som preamp och kört den till min aktiva 15´ högtalare.

Flexibel och användbar liten rackare. Men dyrare än vanliga simpla övningshörlursförstärkare. Och otroligt mycket bättre än en Line6 bas-Pod.

Två små tips.....

//J
gäst

Inlägg av gäst »

Vilket sammanträffande, hittade precis Vox:en. Vet du hur den funkar till bas? Jag vill helst inte ha dist i lurarna när jag plankar.
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:Det enda tipset jag kan komma på är att springa upp/ner till Estrad (4sound) och kika vad de har att erbjuda.

Musikaffär!
Tur att du påminde mig om det alternativet, det hade jag aldrig tänkt på annars. :-) (Symbolen som gör att det är tillåtet att skriva precis vad som helst.)
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem

Inlägg av Boom »

Pocketpod funkar bra och är ganska smidig och kan drivas med batteri
Bild
Bild
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Johannes skrev:Vilket sammanträffande, hittade precis Vox:en. Vet du hur den funkar till bas? Jag vill helst inte ha dist i lurarna när jag plankar.
Det har just annonserats en basmodell, som förhoppningsvis inte distar. Se: nyhet på Harmony Central

Chansen att den kommit till Sverige redan är väl dock ganska liten. Om gitarrversionerna funkar till bas är däremot en öppen fråga. Men, borde det inte finnas någon här på forumet som testat?

Annars borde förresten en Korg Pandora fungera bra. Med en sådan får du förvisso en massa onödigt lull-lull, men den borde gå att hitta billigt på begagnatmarknaden.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:
blackparkas skrev:Det enda tipset jag kan komma på är att springa upp/ner till Estrad (4sound) och kika vad de har att erbjuda.

Musikaffär!
Tur att du påminde mig om det alternativet, det hade jag aldrig tänkt på annars. :-) (Symbolen som gör att det är tillåtet att skriva precis vad som helst.)

Hehehe....
Tänkte att det måste vara det smidigaste sättet för dig att få reda på om det finns nå´t vettigt över disk i sthlm. Speciellt när du bor rätt nära flera av Sveriges största musikaffärer... :)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Varken Jam eller Musikbörsen verkar saluföra basversionen av den där. Inte MUG i Göteborg heller.

Musik-Schmidt i Frankfurt listar den men den finns ännu inte i lager. Funderar allvarligt på att beställa en.

Sambeställning Johannes? Fast den lär ju inte komma fram i tid dock.

44€/st plus frakt (19€ totalt).
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+

Inlägg av kanifflesmannen »

Samson har väl nån billig hörlursförstärkare med två ingångar eller nåt sånt. Fast pocketpod:en är väl inte heller så dyr. 995:-?
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212

http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+

Inlägg av kanifflesmannen »

Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212

http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Finns en svinbillig Behringer som gör jobbet helt ok med. Eller varför inte en liiiten mixer typ Behringer eller Tapco? Finns ju de med två kanaler + stereokanal så kan du ju jamma med polarn samtidigt :) (symbolen som...ja du sa det ju)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Voxen kör jag med. Behändigt.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Johannes skrev:Vilket sammanträffande, hittade precis Vox:en. Vet du hur den funkar till bas? Jag vill helst inte ha dist i lurarna när jag plankar.
Grabben har rockmodellen som jag brukar låna. Med svag gain blir det nästan distfritt (anings kanske). Kanske den cleana modellen är ännu bättre.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
gäst

Inlägg av gäst »

Det blev en Vox, modellen som heter Classic Rock. Det funkar skitbra. Både iPoden och basen låter väldigt bra. Den väger ingenting och är jätteliten. Iochmed att den har en inbyggd teleplugg så behöver jag bara Voxen, iPoden, hörlurar och en minitelesladd för att kunna planka. Och basen givetvis. Vill man köra utan dist så drar man ner volymen på basen och höjer lite på Voxen. 450 spänn. Hoppas den håller lika länge som min gamla Ibanez-hörlursförstärkargrej som hängde med i 12 år.
Så nu plankas det hårdrock för fulla muggar. Första repet på måndag och releasegig för deras platta om ett par veckor. Skitbra låtar och fantastiska musiker så det skall bli kul. Oftast plankar man ju bara skit men den här gången är det roligt att planka.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Kanon, förstod väl att du skulle nappa på den.
Smidig liten pryl. Man behöver inte mer.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Johannes skrev:Det blev en Vox, modellen som heter Classic Rock. Det funkar skitbra. Både iPoden och basen låter väldigt bra. Den väger ingenting och är jätteliten. Iochmed att den har en inbyggd teleplugg så behöver jag bara Voxen, iPoden, hörlurar och en minitelesladd för att kunna planka. Och basen givetvis. Vill man köra utan dist så drar man ner volymen på basen och höjer lite på Voxen. 450 spänn. Hoppas den håller lika länge som min gamla Ibanez-hörlursförstärkargrej som hängde med i 12 år.
Så nu plankas det hårdrock för fulla muggar. Första repet på måndag och releasegig för deras platta om ett par veckor. Skitbra låtar och fantastiska musiker så det skall bli kul. Oftast plankar man ju bara skit men den här gången är det roligt att planka.
Var köpte du den? Blev lite intresserad själv. Bra-att-ha-pryl....

//J
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Kostade den 450 spänn ny alltså?
Hade för mig att de gick lös på typ 900 spänn förut.

Verkar vara riktigt smidig pryl.
Vet att Anli snackat i varma ordalag om den förut.

Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Den ger ett dugligt ljud för att spela till låtar i hörlur.
Ingen uberförstärkarsimulator... det skall man inte förvänta sig. En grej som egentligen är för gura men funkar ok för bas.
gäst

Inlägg av gäst »

Hellboy skrev:
Johannes skrev:Det blev en Vox, modellen som heter Classic Rock. Det funkar skitbra. Både iPoden och basen låter väldigt bra. Den väger ingenting och är jätteliten. Iochmed att den har en inbyggd teleplugg så behöver jag bara Voxen, iPoden, hörlurar och en minitelesladd för att kunna planka. Och basen givetvis. Vill man köra utan dist så drar man ner volymen på basen och höjer lite på Voxen. 450 spänn. Hoppas den håller lika länge som min gamla Ibanez-hörlursförstärkargrej som hängde med i 12 år.
Var köpte du den? Blev lite intresserad själv. Bra-att-ha-pryl....

//J
Musikbörsen (fd Slagverket) på Södermannagatan.
Skriv svar