Kompressor, que?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Re: Kompressor, que?

Inlägg av peter_s »

Indigo skrev:Jag hittade faktiskt ingenstans där de har Demeter-pedalen, så jag tänkte införskaffa EBS:en. Jag vet inte ens vad Demetern kostar...
Demetern säljs av t.ex. Godlyd i Norge, eller direkt av Demeter, men den är i vilket fall något dyrare än EBS:en, som säkert är alldeles utmärkt den också. :)
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Jag tror nog att jag satsar på EBS-pedalen. Den känns mer lämplig för mig efter att ha läst recensionerna, och även lite billigare.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Indigo skrev:Jag tror nog att jag satsar på EBS-pedalen. Den känns mer lämplig för mig efter att ha läst recensionerna, och även lite billigare.
En win-win situation alltså. Gör't!
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

peter_s skrev:
Indigo skrev:Jag tror nog att jag satsar på EBS-pedalen. Den känns mer lämplig för mig efter att ha läst recensionerna, och även lite billigare.
En win-win situation alltså. Gör't!
Jomenvisst! =)
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Inlägg av Dan the Man »

EBS Multicomp. Jobbar diskret med ljudet som blir fan så mycket bättre!
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Vadå mycket bättre?
På vilket sätt?
Jag hörde knappt skillnad vad jag kan minnas, förutom att signalen jämnas ut förstås och det gillar ju en del (inte jag...)
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Om man inte måste ha en stompbox och man inte är allergisk mot deigial emulering så kan en Bass POD XT vara ett alternativ. Den ordinarie kompressorn i den som du kranar med en egen ratt är modellerad efter studiokompressorer som LA2A. Dessutom kan du stoppa in ytterligare en kompressor i kedjan och då välja på en Boss CS-kompressor, en MXR Dynacomp-kompressor eller Line6 egen som de kallar Vetta. På detta sätt kan du få till ett komprimerat basljud med duktigt mycket fläsk och variationsmöjligherna är hur stora som helst. En Bass POD XT kostar typ 1.800 kr begaganad och du kan stänga av förstärkar- och högtalaremuleringarna och köra den bara som en eller två kompressor-effekter. På köpet får du dessutom en räcka andra effekter + möjlighet till bi-amping och annat smått och gott.

Inte lika ball som analoga stompboxar men mycket bang for the buck.

Annars är ju nämnda Demeter Compulator bra. Jag har även en Monte Allum-moddad MXR DynaComp som bl a ger lite mer botten i ljudet än original. Carl Martin Compressor Limiter har också fått mycket beröm (åtmintone i gitarrkretsar) men jag har inte testat själv. Men det är klart att har man råd med och kan hitta en Retrospec Squeeze box så kan man väl inte snacka ned den.

Själv letar jag dock efter en stompbox som funkar mer som en brickwall mastering limiter än en vanlig kompressor.

/Mats D
Skriv svar