Den allmänbildande basistfrågeleken
- Klopper
- Hedersmedlem
Diffel Duffen aka en av Figges idoler?blackparkas skrev:Nu blir det svårt!

Duff McKagan alltså!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
- peter_s
- Medlem++
- peter_s
- Medlem++
- blackparkas
- Medlem++++
Självklart!Foxbat skrev:Duff Mckagan
edit. Guns N' Roses, Velvet Revolver
Kände att tillfället var väldigt passande för denna bas-virtuos...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Foxbat
- Medlem++
Äntligen fick jag också kunna nåt! Kontrade med en annan hjälte. Fick fram Keeper Of The Seven Keys Part II häromdan så det fick inspirera mitt bidrag. Vilken skiva va? elt otroligt bra varje gång!blackparkas skrev:Självklart!Foxbat skrev:Duff Mckagan
edit. Guns N' Roses, Velvet Revolver
Kände att tillfället var väldigt passande för denna bas-virtuos...
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
- blackparkas
- Medlem++++
Hehe... Såg Helloween live i somras... det var allt annat än bra dessvärre...
Dr Stein var ganska kul iofs.
Annars tröttnade jag ganska fort på teatern..
Dr Stein var ganska kul iofs.
Annars tröttnade jag ganska fort på teatern..
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Foxbat
- Medlem++
- Svensson
- Forumvärd
Ledtråd:
Han började som bandets chaffis(!) och fick hoppa in när bandets kvinnliga basist titt som tätt fick för sig att åka hem under turnéerna. När hon till slut gifte sig med producenten och hoppade av blev han bandets fasta basist.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- peter_s
- Medlem++
- Svensson
- Forumvärd
Alldeles riktigt och det var Cait O'Riordan som gifte sig med Elvis Costello. Så kan det gå. Din tur!peter_s skrev:Darryl Hunt i The Pogues?Svensson skrev:Ledtråd:
Han började som bandets chaffis(!) och fick hoppa in när bandets kvinnliga basist titt som tätt fick för sig att åka hem under turnéerna. När hon till slut gifte sig med producenten och hoppade av blev han bandets fasta basist.
- peter_s
- Medlem++
- Svensson
- Forumvärd
Tanken var som sagt att tråden skulle vara lite allmänbildande i ämnet basister.peter_s skrev:Den satt långt inne, och krävde en del research, kan jag säga. Mina Pogues-kunskaper är skrala.Svensson skrev:Alldeles riktigt och det var Cait O'Riordan som gifte sig med Elvis Costello. Så kan det gå. Din tur!

- peter_s
- Medlem++
Coming up:Svensson skrev:Här krävs det nog lite ledtrådar...
Basisten i fråga spelar i en trio från Hoboken, och har så gjort sedan typ 92-93. Bandet som sådant bildades i mitten av 80-talet, av ett (sedermera?) äkta par, och har bl.a. haft personer från The Schramms och The Feelies som medlemmar. Bandet jämförs då och då med Velvet Underground - och har uppträtt som VU i en film om Valerie Solanas som gick på bio i mitten av 90-talet - och med band som The Dream Syndicate och Sonic Youth. Bandet har också gjort musik till ett avsnitt av The Simpsons: "D'oh-in In The Wind".
Dessutom har basisten ett soloprojekt vid sidan av, med vilket han bl.a. släppt en utmärkt E.P. med Prince-covers.
En bild till, på hela bandet:

- mikkejohansson
- Medlem++
- peter_s
- Medlem++
Ledsen Mikke, men du har fel. Low är förvisso fantastiska, och består av ett äkta par plus en basist, som är just Matt Livingstone. Men, Low kommer från Duluth, Minnesota (inte Hoboken, New Jersey), och ser ut såhär när de är lite suddiga:

Basisten jag söker spelar i ett band med ett treordigt, spanskklingande namn, som enligt en populär myt betyder "vill du ha majonäs till det?" (fast det är inte sant, det finns däremot en obskyr baseball-referens till namnvalet). En ytterligare ledtråd är att bandet 1998 släppte en platta tillsammans med legenden Jad Fair från Half Japanese. Och så två ledtrådar till: Junebug. Shortbus.

Basisten jag söker spelar i ett band med ett treordigt, spanskklingande namn, som enligt en populär myt betyder "vill du ha majonäs till det?" (fast det är inte sant, det finns däremot en obskyr baseball-referens till namnvalet). En ytterligare ledtråd är att bandet 1998 släppte en platta tillsammans med legenden Jad Fair från Half Japanese. Och så två ledtrådar till: Junebug. Shortbus.