Dramo skrev:Skulle vilja ha en med metallsträngar...
Eller du kanske skojar??
Eller så kanske jag inte gör det.
Hade det funnits en variant med strängar i något mindre bräckligt material än gummi så hade jag nog köpt den.
Kanske inte metallsträngar, men typ nylon eller något.
200071 skrev:Ashburyn är en underbar liten manick. Definitivt ingen leksak. Grymt välljudande och fräck. Men lite svårspelad och jobbig att byta strängar på.
Tyvärr har jag aldrig provat någon själv, men det finns ju en del klipp på Youtube för den nyfikne. Grymt läckert ljud i manicken, men tycks kräva en spelstil som åtminstone för mig synes udda...
Silikonsträngarna är färskvara om jag förstått saken rätt, och intonering efter strängbyte en något tidskrävande övning.
200071 skrev:Ashburyn är en underbar liten manick. Definitivt ingen leksak. Grymt välljudande och fräck. Men lite svårspelad och jobbig att byta strängar på.
Tyvärr har jag aldrig provat någon själv, men det finns ju en del klipp på Youtube för den nyfikne. Grymt läckert ljud i manicken, men tycks kräva en spelstil som åtminstone för mig synes udda...
Silikonsträngarna är färskvara om jag förstått saken rätt, och intonering efter strängbyte en något tidskrävande övning.
Har jag fattat ungefär rätt, 200071?
Den behöver lika mycket intonation som en kontra.
Det som är jobbigt med att byta strängar är att det blir mycket vridande, strängarna töjer sig mycket innan rätt ton är uppnådd.
Man behöver nästan bara byta G-strängen, de andra håller bra. Jag har aldrig bytt E och A strängen på min och den har jag haft i fyra år.
Nej, tror inte det heller. Finns en snutt på youtube med en lirare som får ut ett riktigt gött sound ur sin Ashbory - men han spelar nästan uteslutande med tummen....
Har jag fattat ungefär rätt, 200071?
Ferm har ju redan svarat på det mesta. Intonering gör du när du spelar, det finns inga intoneringsmöjligheter i stallet. Och med strängarna är det som Ferm säger. För mig var det också G-strängen som gick av. När man köper en ny brukar det vara en extra g-sträng med. Men visst torkar strängarna och blir skörare, men det är säkert många faktorer som spelar in hur fort det går.