Ponera att ni är i valfri bastonårings situation, ni har en 12k att köpa bas för, och ni har ingen fast inkomst utan lever på sommarjobb. Vad gör ni? Går ni och köper en bas för 12.000 eller väntar ni till nästa sommar och sparar ihop 10.000 till och köper en dyrare bas i 20.000 klassen?
Ni har dessutom redan en bas för en 5.000 som funkar tillräckligt.
Jag hade antingen köpt en tecamp combo direkt, eller sparat och köpt en unicorn/jaydee/billigare alembic istället!
Jonaz skrev:som valfri tonåring klarar man sig lätt på sin fullt fungerande bas för 5000:-
De andra 12000:- lägger man på en biffig stärkare & axelband med nitar.
Förmodligen blir det pengar över dessutom.
och lite strängar, sladdar, konsertbiljetter, skivor (ja!), hamburgare, fika med brudar etc.
Den du har är ju bra! Spela, lev och ha roligt för pengarna.
Du har bra basar (Lado, PB-3), du har en bra förstärkare (RSL).
12 000 är mycket pengar. Gör något annat som är kul med dom. Så tycker i alla fall jag. Jag har haft samma combo i typ 6 år, för den är bra - punkt slut.
Det är skönt att ha lite pengar för att kunna göra annat kul också!
gör nåt skoj för en del av stålarna, stoppa sen undan en del på något svåråtkomligt konto. det brukar bli bäst så. du anar inte hur glad man blir när man upptäcker dom undanstoppade pengarna i ett svårt läge.
jag och mitt stackars tonårs konto har samma problem som dig alfonzo...det spelar ingen roll att jag jobbar natt och går i skolan på dagen, pengarna räcker likförbannat inte till....
mitt ända tips är att som hosse säger att starta ett svåråtkommligt konto
Man ska köpa det man VILL ha, inte det som man har råd med. VILL man ha en bas för 20 tusen så blir det till att spara. Köper man den man bara har råd med kommer man att ångra sig. En annan fördel med att spara ihop till det man VILL ha är att man hinner ångra sig innan det är för sent.
ferm skrev:Man ska köpa det man VILL ha, inte det som man har råd med. VILL man ha en bas för 20 tusen så blir det till att spara. Köper man den man bara har råd med kommer man att ångra sig. En annan fördel med att spara ihop till det man VILL ha är att man hinner ångra sig innan det är för sent.
+1 på den!
De enda prylar jag ångrat i efterhand är saker jag trillat över och slagit till på direkt.
Om det inte är så att du har ett fundamentalt behov av en ny bas ( Vad äre för fel på PB-3:an? ) så skulle jag spara pengarna, eller iaf en del av dom. Sätt undan typ 8-10k på ett högräntekonto eller köp statsobligationer för dom. Så har du dom den dag du behöver dom bättre, plus lite extra i form av ränta. Resterande pengar hittar du på nåt kul för. Gå på en bra konsert, åk till Liseberg, köp en fet stereo, skaffa moppe (du är väl typ 15 va? ) eller nåt annat. Men undanstoppade pengar är alltid bra att ha. Jag kom på det för sent, när det var dags att ta körkort och allt jag hade var ett par hundringar
the_great_alfonzo skrev:Det är fortfarande inte så att jag har några pengar
Otur!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
ferm skrev:Man ska köpa det man VILL ha, inte det som man har råd med. VILL man ha en bas för 20 tusen så blir det till att spara. Köper man den man bara har råd med kommer man att ångra sig. En annan fördel med att spara ihop till det man VILL ha är att man hinner ångra sig innan det är för sent.
+1 på den!
De enda prylar jag ångrat i efterhand är saker jag trillat över och slagit till på direkt.
VERKLIGEN!
Jag var så sjukt sugen på en Thumb Bass när jag var 19 för jag kunde spela hur fort och smidigt som helst......sen hann en av mina polare före...jag lånade den av honom på ett gäng rep och insåg att den inte hade ett skit att hämta in på min Squier för 2 lök....pust! Ägaren började spela mer och mer på sin 70tals Jazzbas igen.....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
anli skrev:Som tonåring skall man inte spilla sina fattiga riksdaler på dyra basar! Finns väl roligare i den åldern.
Å fan!
Inte undra på att det gick åt h-e för mig.
Hade avverkat både Ric, Guild, Fender och Alembic mfl innan jag fyllt 20!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
anli skrev:Lägg energi på att spela bas... med andra... och ha kul.
Amen!