"Punch"-pedal som simulerar magnetbandsmättnad?
- MatsD
- Medlem++
"Punch"-pedal som simulerar magnetbandsmättnad?
I mixnings- och masteringsammanhang finns ju en del effekter som simulrar den punch man förr fick genom att mätta bandet på en Studer-bandare. Framför allt elbas och trummor fick ju en särpräglad stuns av detta. Jag tänker t ex på sådana saker som Cranesong HEDD och liknande.
Frågan är om det finns något liknande i stompboxväg att använda som ger den punchen direkt och live så att säga.
/Mats D
Frågan är om det finns något liknande i stompboxväg att använda som ger den punchen direkt och live så att säga.
/Mats D
Dom kallas oftast för kompressorer...
"Bandkompression" är ett enklare uttryck för "magnetbandsmättnad".
En retrospec squeezebox är det du ska ha, men det lär du inte hitta (Hellboy har dom allihop), så du får använda nån annan bra kompressor. Finns några trådar här på forumet som handlar om kompression, o så kan du hitta mkt info på nätet.
Mitt tips är en dbx 163x och/eller en förstärkare med ett bra rörförsteg.
Mina 2 cent
"Bandkompression" är ett enklare uttryck för "magnetbandsmättnad".
En retrospec squeezebox är det du ska ha, men det lär du inte hitta (Hellboy har dom allihop), så du får använda nån annan bra kompressor. Finns några trådar här på forumet som handlar om kompression, o så kan du hitta mkt info på nätet.
Mitt tips är en dbx 163x och/eller en förstärkare med ett bra rörförsteg.
Mina 2 cent
- MatsD
- Medlem++
Jag vet inte om jag var lite otydlig där eller om det är du som har en tendens att bli "patronising" dereborn, men jag får väl skylla på mig själv då och förtydliga att frågan inte gäller kompressorer och klargöra att jag efter att ha spelat gitarr och bas i 30 år och ha jobbat med inspelningsteknik nästan lika länge (om än inte på proffsnivå) är bekant med vad en kompressor är och gör - och vad den inte gör.
Vare sig en dyr Fairchild- eller Neve-kompressor i studioracket eller en liten Boss CS-3 på pedalbordet låter som magnetbandsmättnad (tape saturation). Inte heller låter rörkomprimering så. Vad jag efterlyser är alltså något i stompboxväg som simulerar bandmättnad på samma sätt som t ex den Cranesong HEDD jag nämnde eller Rupert Neves RND Portico 5042. Det finns också en rad plugins till DAW-program för att simulera bandmättnad i den digitala domänen.
Tack i alla fall.
/Mats D
Vare sig en dyr Fairchild- eller Neve-kompressor i studioracket eller en liten Boss CS-3 på pedalbordet låter som magnetbandsmättnad (tape saturation). Inte heller låter rörkomprimering så. Vad jag efterlyser är alltså något i stompboxväg som simulerar bandmättnad på samma sätt som t ex den Cranesong HEDD jag nämnde eller Rupert Neves RND Portico 5042. Det finns också en rad plugins till DAW-program för att simulera bandmättnad i den digitala domänen.
Tack i alla fall.
/Mats D
Det var absolut inte meningen att svara "von oben", försökte nog mest hålla en skämtsam ton. Sorry om det missuppfattades!
Jag har inte hört talas om nån sån stompbox.
Inser också att du är way above me om du i en livesituation har förmågan att höra/känna/uppleva såpass finstilta nyans-skillnader i komprimering/mättnad som vi talar om här, så jag har inget mer att tillägga än ett fett lycka till!
Jag har inte hört talas om nån sån stompbox.
Inser också att du är way above me om du i en livesituation har förmågan att höra/känna/uppleva såpass finstilta nyans-skillnader i komprimering/mättnad som vi talar om här, så jag har inget mer att tillägga än ett fett lycka till!
-
- Medlem+
Om det finns mjukvara som simulerar detta ljud borde man väl kunna ha med sig en bärbar dator och köra basen igenom? Line6 har väl en sån lösning?
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |
Karma Tree är bandet.
Karma Tree är bandet.
- MatsD
- Medlem++
Kanske jag som är stingslig då.
Om man bara skulle gå på vad man kan urskilja i en stökig livesituation ihop med andra musikanter så skulle man nog kunna lägga ned de flesta diskussioner om basar, strängar, förstärkare, högtalare, effekter osv. Men rent allmänt så behöver man inte ha guldöron för att känna igen skillnader mellan rörkompression, en optokompressor och en överstyrd Studer-bandare.
Vi får väl se om nån annan här på pratabas har nåt tips på en pedal som låter något i den vägen.
/Mats D
Om man bara skulle gå på vad man kan urskilja i en stökig livesituation ihop med andra musikanter så skulle man nog kunna lägga ned de flesta diskussioner om basar, strängar, förstärkare, högtalare, effekter osv. Men rent allmänt så behöver man inte ha guldöron för att känna igen skillnader mellan rörkompression, en optokompressor och en överstyrd Studer-bandare.
Vi får väl se om nån annan här på pratabas har nåt tips på en pedal som låter något i den vägen.
/Mats D
Antog bara att det var i en livesituation du skulle använda den.MatsD skrev:...Om man bara skulle gå på vad man kan urskilja i en stökig livesituation ihop med andra musikanter så skulle man nog kunna lägga ned de flesta diskussioner om basar, strängar, förstärkare, högtalare, effekter osv. Men rent allmänt så behöver man inte ha guldöron för att känna igen skillnader mellan rörkompression, en optokompressor och en överstyrd Studer-bandare.
...
I studiosituationen är ju saken liksom redan biff!
Over and out.
- Berntsson
- Medlem+
På Line6 DL4(delaypedal) finns en bandeko-emulation(Maestro EP-1) där man kan lägga till dist baserad på bandekots rör och bandmättnad. Sen kan man lägga över time och repeats till noll(dvs inget eko) och lägga över mix på max så har man vips ljudet som egentligen är för ekotonerna som grundljud.
Huruvida det här är någonstans nära det du letar efter har jag ingen aning om, men jag kände igen ordet "tape saturation" från pedalens manual, så jag tänkte att det kan väl vara något
Huruvida det här är någonstans nära det du letar efter har jag ingen aning om, men jag kände igen ordet "tape saturation" från pedalens manual, så jag tänkte att det kan väl vara något

Fender Custom Classic Jazz V
Squier Vintage Modified Jazz
When the circus came to town
Painted Oceans
Squier Vintage Modified Jazz
When the circus came to town
Painted Oceans
- MatsD
- Medlem++
dereborn: att saken skulle vara biff i studion är en sanning med modifikation - jag har inte råd med vare sig en HEDD eller Rupert neves burk och ingen av de pluggar jag testat har varit något vidare på att simulera detta. Jag har en Revox som jag kan köra in basen på antingen först och porta till datorn eller i efterhand som en form av re-amping men det är ju lite omständligt. Jag förväntar mig nog iofs inte att det ska finnas någon stompbox som ger simulerar detta perfekt men att någon nånstans ändå försökt - det är trots allt ett vädligt signifikativt ljud för elbas som gällde under en hel epok innan rullbandarna började ersättas av ProTools i studiorna.
Tredox: att ha dator med sig live är något jag aldrig kommer att förfalla till. Dessutom tycker jag som jag skrev ovan inte att de pluggar jag testat gör saken särskilt bra. Det finns iofs en impuls för convolution-processor som gör detta rätt bra men med en latency som gör det omöjligt att använda live i realtid.
Berntsson: det är ett intressant förslag du kommer med men som jag minns DL4 så funkar den där bandekosimuleringen inte riktigt på samma sätt som den typ av överstyrning jag letar efter. Men nästa gång jag har tillfälle ska jag ändå testa den inställningen på en DL4.
/Mats D
Tredox: att ha dator med sig live är något jag aldrig kommer att förfalla till. Dessutom tycker jag som jag skrev ovan inte att de pluggar jag testat gör saken särskilt bra. Det finns iofs en impuls för convolution-processor som gör detta rätt bra men med en latency som gör det omöjligt att använda live i realtid.
Berntsson: det är ett intressant förslag du kommer med men som jag minns DL4 så funkar den där bandekosimuleringen inte riktigt på samma sätt som den typ av överstyrning jag letar efter. Men nästa gång jag har tillfälle ska jag ändå testa den inställningen på en DL4.
/Mats D
- newheartshadow
- VIP medlem
- Folxam
- Medlem+
BOSS har nån ............... RC-20 som har bandeko med just "tape saturation" som kanske kan ställas på noll eko?MatsD skrev:Berntsson: det är ett intressant förslag du kommer med men som jag minns DL4 så funkar den där bandekosimuleringen inte riktigt på samma sätt som den typ av överstyrning jag letar efter. Men nästa gång jag har tillfälle ska jag ändå testa den inställningen på en DL4.
/Mats D
Kan vara värt att kolla upp!
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger