Jaco Pastorius

Prata om olika basister, kända som okända
BassLobster

Inlägg av BassLobster »

Liten skrev:
BassLobster skrev:
Liten skrev: App app app... inget on om Tom.. (hes still got the hair!!!) :D
HA HA!!!! Förenade du Tom med dåligt basljud? Det var nämligen inte min mening... He he... Nädå...skulle inte våga förnärma Tom här...av en speciell anledning.

Japp...Tom har hår... Synd att inte spelade bas på soundtracket till Hair bara :hug:
Jag tänkte mer på att allt sitter i håret! Kolla på Mikael Bolton! you don't whanna go down that road! :shock:

:mrhappy:
Hade ju varit mer kuligt om allt hade suttit i håret bokstavligen snarare än bildligen :D

Hum...Michael Bolton...var 17 har jag hört det namnet förut? Dubbel-hum! Är det inte han som är släkt med Kenny G? öh... :idea:
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

BassLobster skrev:
Liten skrev:
BassLobster skrev:
Liten skrev: App app app... inget on om Tom.. (hes still got the hair!!!) :D
HA HA!!!! Förenade du Tom med dåligt basljud? Det var nämligen inte min mening... He he... Nädå...skulle inte våga förnärma Tom här...av en speciell anledning.

Japp...Tom har hår... Synd att inte spelade bas på soundtracket till Hair bara :hug:
Jag tänkte mer på att allt sitter i håret! Kolla på Mikael Bolton! you don't whanna go down that road! :shock:

:mrhappy:
Hade ju varit mer kuligt om allt hade suttit i håret bokstavligen snarare än bildligen :D

Hum...Michael Bolton...var 17 har jag hört det namnet förut? Dubbel-hum! Är det inte han som är släkt med Kenny G? öh... :idea:
Nej, det är Weird Al Yankovic du tänker på!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

bootsy skrev:
Född 1971.

Men jag tror att det uteslutande har med tycke och smak att göra. Jag har en musiksamling som är ganska så uppdaterad på många nya grejer, men jag märker på mig själv att jag ständigt dras till de äldre ljudbilderna. Det är nog bara så enkelt att vi gillar olika sound.

Jag är -79:a
Men mycket tror jag iaf har att göra med vad man är van vid.
Är man inkörd på en specielt musik, eller ljudbild så kan det vara svårt att släppa det. Oftast så är det ju så att det man lyssnade på när man var tonåring följer med en.
Så är det för min del, iaf om man ska se till genrer.
Sedan har iaf min musiksmak breddats en hel del när man blivit mer mogen...

Men du menar alltså att man kan ha olika musiksmak?
Och ingens smak är mer rätt än någon annans? Eller? :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

blackparkas skrev: Och ingens smak är mer rätt än någon annans? Eller? :D
Det tog en stund, men nu är du där! :D :hug:

Men......

Vad säger Figge? :twisted:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

blackparkas skrev:

Jag är -79:a
Men mycket tror jag iaf har att göra med vad man är van vid.
Är man inkörd på en specielt musik, eller ljudbild så kan det vara svårt att släppa det. Oftast så är det ju så att det man lyssnade på när man var tonåring följer med en.
Så är det för min del, iaf om man ska se till genrer.
Sedan har iaf min musiksmak breddats en hel del när man blivit mer mogen...
Jag har alltid, sedan barnsben lyssnat på extremt mycket musik. Min musiksmak i tonåren var redan då ganska blandad, så jag kan inte riktigt se kopplingen på samma sätt som du.
Fast det är klart, jag skulle inte gillat Onkel Kånkel lika mycket idag om jag inte fastnat för honom i tonåren...
blackparkas skrev: Men du menar alltså att man kan ha olika musiksmak?
Typ så. Förutom att jag alltid har lite mer rätt än du.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

bootsy skrev:Typ så. Förutom att jag alltid har lite mer rätt än du.
Aaah, det s k 08-syndromet! :lol:
BassLobster

Inlägg av BassLobster »

Samuel V skrev:
BassLobster skrev:Hum...Michael Bolton...var 17 har jag hört det namnet förut? Dubbel-hum! Är det inte han som är släkt med Kenny G? öh... :idea:
Nej, det är Weird Al Yankovic du tänker på!
Aha! Nu hänger jag med! Men Al är grym på bas också... Har hört honom göra en del Jaco-grejer som var helt...öh...hårresande :shock:
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Hänger det på åldern?
För i så fall har jag lite mer rätt än dig och 200071 har lite mer rätt än mig osv.... :lol:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Samuel V skrev:

Haha!!!
Underbart Samuel! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Samuel V skrev:
"It's funny, because it's true"
Homer Simpson
BassLobster

Inlägg av BassLobster »

Samuel V skrev:
HA HA hA HA HA Ha a a h a h h a a :hug:

(ber om ursäkt för det hackiga slutet...satte nåt i halsen bara)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

bootsy skrev:
Jag har alltid, sedan barnsben lyssnat på extremt mycket musik. Min musiksmak i tonåren var redan då ganska blandad, så jag kan inte riktigt se kopplingen på samma sätt som du.
Fast det är klart, jag skulle inte gillat Onkel Kånkel lika mycket idag om jag inte fastnat för honom i tonåren...
blackparkas skrev: Men du menar alltså att man kan ha olika musiksmak?
Typ så. Förutom att jag alltid har lite mer rätt än du.

Tack vare min far så var min musiksmak rätt blandad också, men inte lika bred som den är idag, även i nutid har farsgubben hjälpt till att bredda den, liksom jag har fått honom att lyssna på en del av det jag gillar. (Senaste två konserterna vi var på tillsammans var The Who förra sommaren och sedan Porcupine Tree på hösten)

Du får äran att ha lite mer rätt, jag gillar ju Dream Theater, vilket verkar vara strängt förbjudet bland musiker nuförtiden, trots att det i andra kretsar kallas för musikermusik...

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Klopper skrev:

Men......

..vad säger figge?
Hehe, jag har väl aldrig haft problem med det?
Det var en glirning till Figge förstås jag var ute efter.... :D
Hoppas bara han inte hittar den här tråden och startar ännu en "mobba alla andras musiksmak"-tråd av den här också...

Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

blackparkas skrev:
Klopper skrev:

Men......

..vad säger figge?
Hehe, jag har väl aldrig haft problem med det?
Det var en glirning till Figge förstås jag var ute efter.... :D
Hoppas bara han inte hittar den här tråden och startar ännu en "mobba alla andras musiksmak"-tråd av den här också...
Retas bara lite med dig! :D
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

blackparkas skrev:Kanske är så att jag råkade komma till de där låtarna där han bara kör stallmick och pruttigt som jag inte alls gillar och att just de skivor jag hittade inte alls är representativa.

Som sagt, jag gillar liret, men det nasala och i mina öron otäcka soundet gör att det inte går att lyssna på för min del. Eller det gick inte då iaf.
Senare år har det bara blivit lite youtubelyssning.

Kanske får ta det en gång till, men hur ska man komma ifrån soundet om man inte gillar det?
Låter det annorlunda på några skivor?
Parkas, jag har också en smula svårt för Jacos sound när det är som pruttigast. Enligt min mening så är det dock oftast i livesammanhang som det är riktigt mycket stallmickfjärt. Åtminstone på första soloplattan har Jaco, tycker jag, ett väldigt varmt och träigt ljud, testa och lyssna på tex Donna Lee. En rolig detalj är att Joe Zawinul trodde att Jaco var spelade kontra när han (Joe) hade lyssnat på herr Pastorius solodebut.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
BassLobster

Inlägg av BassLobster »

Frågan är hur annorlunda Jacos ljud hade blivit på en sån här:
Bild
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

BassLobster skrev:
Samuel V skrev:
HA HA hA HA HA Ha a a h a h h a a :hug:

(ber om ursäkt för det hackiga slutet...satte nåt i halsen bara)
Ibland får jag till det! 8)
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Klopper skrev:
Hänger det på åldern?
För i så fall har jag lite mer rätt än dig och 200071 har lite mer rätt än mig osv.... :lol:
Så är det naturligtvis.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

bootsy skrev:
Klopper skrev:
Hänger det på åldern?
Så är det naturligtvis.
Fan!
Då har vi båda fel! :wink:
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

BassLobster skrev:Frågan är hur annorlunda Jacos ljud hade blivit på en sån här:
Bild
Det kan man höra på låten Portrait of Sal la Rosa på Ira Sullivans självbetitlade album från 1976. Låten finns även här: http://profile.myspace.com/index.cfm?fu ... =156338576

Basen ifråga är byggd av Larry Breslin. Man kan läsa lite om den här: http://www.jacop.net/gear.html
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Theodeus
Medlem

Inlägg av Theodeus »

MALA skrev:Gillar en hel del av det han gjorde men man kanske ska veta att det mesta han spelade var nedtecknat och alltså inte improvisationer (även om det var så väl inövat att det låter så)
Say what? Var har du hört det? :shock:
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Theodeus skrev:
MALA skrev:Gillar en hel del av det han gjorde men man kanske ska veta att det mesta han spelade var nedtecknat och alltså inte improvisationer (även om det var så väl inövat att det låter så)
Det finns att lösa på Marcus Millers hemsida. Han kände ju Jaco lite grand.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Theodeus
Medlem

Inlägg av Theodeus »

basmartin skrev:
Theodeus skrev:
Det var ju faktiskt skönt att höra. Även om det bryter förtrollningen rejält!
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Theodeus skrev:
basmartin skrev:
Theodeus skrev:
Det var ju faktiskt skönt att höra. Även om det bryter förtrollningen rejält!
Jaco såg sig aldrig som en improvisatör, även om vissa av hans improviserade solon faktiskt är ganska bra, som t ex solot på Ian Huters låt "All american alien boy". Men alla solon på hans första soloplatta är komponerade. Solot på "Havona" på Heavy Weather-plattan är inte komponerat, utan där är varje fras inspelad en i taget. För att ta några exempel. Jag är en gammal Jaco-nörd, men jag orkar inte skriva så mycket just nu....
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
jb60
Medlem

Inlägg av jb60 »

Makten skrev:Jag är väl en av de få som tycker att Jaco är aptrist. Bra teknik, noll att säga. Som så många andra.

beror väl på att han har en väldigt fin gammal jazzbas..
Skriv svar