Vinterprojekt: 51 Precision Bass - eller nåt...

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen

51 Precision Bass - vilken färg?

Omröstningen slutade fre 31 okt 2008, 12:46

Butterscotch Blond
8
27%
Vintage White
16
53%
Sunburst
6
20%

Antal röster: 30

Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Vinterprojekt: 51 Precision Bass - eller nåt...

Inlägg av Mr Spock »

I tisdags låg en avi från Posten i brevlådan: paket från USA. Hade faktiskt glömt bort att jag vunnit en auktion på ebay för en tid sedan. Blev till att kvista iväg och hämta ut paketet...

Ett stycke Squier Telehals med lönnbräda. Egentligen inte vad jag var ute efter den där kvällen på ebay, men som tröstköp funkar det fint. Mig veterligen är det bara Squier Vintage Modified Telecaster Bass som är utrustad med denna hals. Eftersom det är en bas som fått allmänt goda utlåtanden torde inte halsen skämmas för sig heller - tycks vara ett gediget hantverk, och tusan vet om den inte är lite tjockare än Squiers Mike Dirnt-hals (RW-bräda f ö)... :tummenupp:

Men...vad ska man nu göra med halsen ifråga?? Gjorde faktiskt ett tafatt försök att pracka på andra PB:are träbiten, men kom på bättre tankar. Självklart ska det bli en 51 Precision Bass. I någon form...

Bild

Bild
Senast redigerad av Mr Spock den fre 10 okt 2008, 13:47, redigerad totalt 2 gång.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Gäst--
Medlem

Inlägg av Gäst-- »

Jag tycker du borde göra en Telecaster-bas a la Knedy :joy:
Threadkiller #1
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem

Inlägg av precision65 »

Du borde sätta alkolås på din dator... :wink:

AIK!

Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Skunkofant skrev:Jag tycker du borde göra en Telecaster-bas a la Knedy :joy:
DET var den ursprungliga tanken, faktiskt... :oops: Nu ska man ju veta att Knedys Telebas är en Telecaster (gitarr-)kropp i kombination med en Fender Musicmaster (short scale) hals.

Det jag missade på ebay den aktuella kvällen var en short scale telehals. Förvisso en no-name, men hade jag vunnit DEN auktionen så hade jag gått på din linje, Skunkofant!

En long scale Telebas á la Knedy skulle innebära en beställning från Warmoth:

Bild

Jag måste erkänna att jag inte är helt övertygad om Warmoth-specialarens förträfflighet...tycker inte slutresultatet ser helt proportionerligt ut. Sålunda faller den tanken - men tack för engagemanget! Mera av den varan, så kan det här bli ett kul projekt! :D
Senast redigerad av Mr Spock den fre 10 okt 2008, 15:17, redigerad totalt 1 gånger.
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

precision65 skrev:Du borde sätta alkolås på din dator... :wink:
Jag? (Eller Skunkofant?)

Min ebay-beställning genomfördes ICKE under påverkan av rusdrycker! :evil:
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Här är en longscale tele där kroppen ser bättre ut en Warmoths: http://cgi.ebay.com/Custom-Telecaster-P ... 286.c0.m14

Menar inte att du ska köpa den, men om du skulle få för dig att bygga en själv eller anlita någon att bygga en kropp åt dig kan du ju ha bilderna på den som grund. 8)

Vore ballt att bygga ett stall med inbyggd plats för en sne P51-stallmick á la gitarr-telecastern:
Bild

Fast då hade man måsta byta bottenplattan mot en där skruvarna sitter som på den också.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++

Inlägg av Backlund »

Butterscoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooootsch, helt klart!!
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Tack för synpunkterna - som tur är i någon slags kronologisk ordning! För den första frågan är såklart vilken slags kropp denna bas skall utrustas med.

Warmoth-kroppen har jag avfärdat tidigare: bevekelsegrunderna kan studeras ovan.

Alternativgenerering:
1. P-bas kropp i standardutförande.

2. Slab body, dvs 1951 års Fenderstandard

3. Mitt emellan á la Mike Dirnt (Fender 1953??)

4. Something compeletely different

Gallring:
Till alternativ 1 och 4 är det ju ingen särskild vits med en Telehals. Förkastas sålunda.
Vad gäller alternativ 3, så har jag redan en MD. Förkastas.
Kvarstår sålunda alternativ 2.

Tadaa:

Bild
Senast redigerad av Mr Spock den fre 10 okt 2008, 22:35, redigerad totalt 2 gång.
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

knedy skrev:Här är en longscale tele där kroppen ser bättre ut en Warmoths
Jo, jag läste den där annonsen: mycket intressant, det medges.

knedy skrev:Vore ballt att bygga ett stall med inbyggd plats för en sne P51-stallmick á la gitarr-telecastern

Japp: det skall bli! Men inte på den här...hade tänkt spara den finessen till framtidens kortskaliga Telebas. För en sån ska det bli! Nångång...
Senast redigerad av Mr Spock den fre 10 okt 2008, 15:20, redigerad totalt 1 gånger.
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Masayo
Medlem++

Inlägg av Masayo »

Ja! Bygg en Telecaster-liknande bas! :D
Fender Jazz Bass - 1966 / Squier Classic Vibe 60's Jazz Bass - 2012 / Fender Rumble 100
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Alltså: en slab body. Trots att Fenders RI 51:a funnits till försäljning relativt länge (om än med vissa uppehåll i produktionen, om jag förstått saken rätt) är inte marknaden direkt översållad med begagnade kroppar - snarare tvärtom. Det finns nästan inga ute till försäljning, och de som av en händelse dyker upp är DYRA.

Vad göra? Återgå till Mike Dirnt-alternativet? Faktum är att några sådana kroppar inte heller finns att tillgå.

Warmoth? För ett ögonblick var det den lösning jag såg framför mig. Inte helt billigt (nånstans vill man ju att "satsningarna" på den ena eller andra delen skall vara resultat av ett eget aktivt val - inte på grund av någon annans prissättning...) men kanske den enda lösningen?

I en minut av av klarsyn och insikt skickade jag ett pm till allas vår egen BBQV. Per svarade med blixtens hastighet, dels med ett jakande svar - men dessutom med en prislapp som gör att Warmoth kan stryka Skandinavienetableringen från sin utvecklingsplan!
Senast redigerad av Mr Spock den fre 10 okt 2008, 15:20, redigerad totalt 1 gånger.
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Gunnar89 skrev:Ja! Bygg en Telecaster-liknande bas! :D
Det är ju det jag ska! :D

..fast inte sån som du menar... 8)
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Likt alla seriösa projektledare (inga jämförelser i övrigt, tack...!) måste man upprätta projektplan och -budget. Tänkte återkomma i det ämnet mera utförligt inom kort.

Ambitionsnivå och inriktning (kan det va "syfte" och "mål" i projekttermer, det?) är ungefär följande:

- projektet genomförs i ett tempo som kan balanseras mot familjeliv och arbete
- delar införskaffas i en takt som gör att projektet kan genomföras utan hål i plånboken
- målbilden är att basen skall vara klar under våren. 2009, om ni undrar.
Senast redigerad av Mr Spock den fre 10 okt 2008, 15:21, redigerad totalt 1 gånger.
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
dereborn

Inlägg av dereborn »

Mr Spock skrev:...
I en minut av av klarsyn och insikt skickade jag ett pm till allas vår egen BBQV. Per svarade med blixtens hastighet, dels med ett jakande svar - men dessutom med en prislapp som gör att Warmoth kan stryka Skandinavienetableringen från sin utvecklingsplan!
Viva Las Grillby!
Inser vi verkligen vilken tillgång vi - som basistkollektiv -har i Per?
Jag tror inte det.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Nu har jag redovisat de (medvetna) överväganden som jag hittills hunnit göra, samt de "rationella" vägvalsbeslut som fattats såhär långt.

Och nu något helt annat: avgränsningar.

Hustrun och jag blev överens om att tre basar är en lagom samling för en sån som jag. Konsensus rådde i frågan, och jag kände mig nöjd över att en gång i tiden valt en så förstående fru.

Sen började jag räkna...

1. Min busbas: kraftigt ombyggd Squier Bronco, där numera endast kroppen är Squier. http://pratabas.se/viewtopic.php?t=9770 ... t=busbasen

2. Min Squier Mike Dirnt - just nu under allmän uppgradering; Fender stämmisar, Lundgren P-bass Hot pickup, Badass II-stall, elektronik och övr hårdvara fr Fender.

3. Min "riskokare" - köpt bara för att hänga på väggen och vara vacker...men...short scale, hollow-body...lätt som en fjäder... Den är ju oemotståndlig! Dessutom säger Per BBQV att den korkskruvsliknande halsen förmodligen kan räddas...wow...nästnästa projekt?
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=17&p ... start=3825

4. Köpte den här av Knedy i början av veckan :oops: :

Bild

- Ni börjar förstå mitt dilemma, va? 51-projektet skulle alltså bli min femte bas...

Emotser goda råd från PB-are i motsvarande situation, samt förslag till logistisk lösning på vad som skall nedprioriteras/avyttras/döljas för hustrun.

Kan i tillägg säga att jag älskar min fru.
Senast redigerad av Mr Spock den fre 10 okt 2008, 15:22, redigerad totalt 2 gång.
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

dereborn skrev:
Mr Spock skrev:...
Viva Las Grillby!
Inser vi verkligen vilken tillgång vi - som basistkollektiv -har i Per?
Jag tror inte det.
Exactly my point! Per måste naturligtvis själv avgöra hur och med vilken inriktning han vill bedriva sin verksamhet - men UPPDRAG borde inte behöva saknas från PB-kollektivet!

(Ujuj...Per...jag har GAS efter en Rickenbacker 3000...OM man kunde jaga rätt på mått och specifikationer...tror du då att...i en framtid...? :oops: )
Senast redigerad av Mr Spock den fre 10 okt 2008, 15:23, redigerad totalt 1 gånger.
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Backlund skrev:Butterscoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooootsch, helt klart!!
Lugn och fin: folkomröstningen avseende färgval stängs om tre veckor! Dessutom är omröstningen bara rådgivande... 8)

- Men visst är Butterscotch Blond läckert! ("Kissgul", som någon här på PB kallade den - var det du, Elias? *S*)

...Läste förresten någonstans att ingen med hundraprocentig säkerhet har kunnat fastställa hur denna Fenderkulör såg ut i originalskick 1951...?

Edit:

Tjuvkollade status i den pågående omröstningen...Vintage White ligger bra till, ser jag. Lite förvånande: det hade jag nog inte väntat mig. Men låt mig säga såhär: det skulle vara grymt kul att cellulosalacka och testa "solarieåldrande" för att få den där gulnade kulören... :wink:
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Oj...börjar bli jämnare i färgfrågan...

Fler röster!
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Jahapp, ett försök till projektbudget visar som väntat att det inte någon ALLDELES lysande affär att bygga instrument (men kul):

Hals 1000 (Ebay - Squier)
Kropp 1000 (BBQV)
Mick 1200 (SD Antiquity II el Rio Grande Vintage ´51 PB)
Stall 200 (Wilkinson)
Elektronik 200
Stämskr 500 (Ebay - Squier)
Plektskydd 400 (Picguard Heaven)
Diverse 300
Lack 500

Totalt 5300

Ligger väl just nu lite plus på hals + stämmisar, men egentligen har jag inte riktigt bestämt huruvida jag ska använda Squierstämmisarna eller ej... Rent generellt blir väl sporten att försöka landa in under 5000...kostnadsslagen "diverse" respektive "lack" är just nu okvalificerade gissningar...Hittade inga aktuella priser antiquitymicken heller - å andra sidan är Rio Grandealternativet klart prisvärt - någon som har erfarenhet av Rio Grandes produkter?
Senast redigerad av Mr Spock den sön 12 okt 2008, 10:34, redigerad totalt 1 gånger.
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Har snöat in på det här Wilkinsonstallet, bara för dess utseende:

Bild

Det är dock toppmatat, vilket utesluter string-through... :(

Fast å andra sidan kan man ju modifiera stallet! :D
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Hmm..tjaa..? :hmm: Fast då blir det väl ingen ´51:a...? Ingen riktig, alltså? Fast det är det ju inte ändå... :D

Mud-/humbuckertanken HAR föresvävat mig, fast då skulle bygget mera ta avstamp i utseendet på Fenders telebasar under det tidiga sjuttiotalet:

Bild

Mitt kunnande beträffande humbuckermickar är högst begränsat: finns det någon med god kvalitet som utseendemässigt matchar ovanstående?

Än är det ju ingen ko på isen, men Per lär ju behöva veta vilken fräsning som önskas... :roll:
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Jag har mässingsadlar från ett Wilkinson-stall om du vill köpa, ska sätta ut ett set hipshot stämmisar till salu om det är intressant också. :)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Tänk på att telehalsen inte passar i andra halsfickor än tele/p ´51 kroppar, ifall du vill köra med en vanlig kropp.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

knedy skrev:Jag har mässingsadlar från ett Wilkinson-stall om du vill köpa, ska sätta ut ett set hipshot stämmisar till salu om det är intressant också. :)
Hehe, ja det är ju egentligen mässingssadlarna som eggar!

...fast jag har ju inget annat stall att montera dem i...kan lika gärna beställa ett Wilkinson-stall då ju...

Jag grunnar en dag el två, Kendy: återkommer! (Hur går det förresten med en gemensam liten skruvbeställning?)
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

basmartin skrev:Tänk på att telehalsen inte passar i andra halsfickor än tele/p ´51 kroppar, ifall du vill köra med en vanlig kropp.
Aha - det hade jag inte koll på! Good to know!

I o f s ska jag ju inte köra med vanlig kropp (och DÄR hade Herr Spock bestämt sig!), men ska kolla med Per att vi har samma referensramar avs halsklack....
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Skriv svar