Fototråden
- Rix
- Hedersmedlem
- Kontakt:
- Makten
- Medlem++
Idag har jag blivit ägare till bland det vidvinkligaste man kan erhålla, nämligen ett Sigma 14/2,8. På småbildsformatet (samma sensorstorlek som en analog kamera) är bildvinkeln så stor att man får akta så man inte får med sina egna fötter på bild.
Detta är vid f/2,8, ISO 1800 och 1/15 sekund.

Detta är vid f/2,8, ISO 1800 och 1/15 sekund.

Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
- Makten
- Medlem++
Jag är sjukt nöjd! Man glider omkring och myser hela tiden.macahan skrev:nöjd med d700:an antar jag??
Det är helt crazyfränt med så vid vinkel!

Det bästa tycker jag är att man kan hitta väldigt bra objektiv för inga pengar alls (om vi bortser från nämnda hörnoskärpa), samt att många objektiv är riktigt små i förhållande till ljusstyrkan. Jag använder 35/1,4 som normalobjektiv, och det är väldigt litet och smidigt samtidigt som kameran bara är marginellt större och tyngre än D200 som jag hade innan.
Fotar man mest vid låga ISO-tal och om man inte är så sugen på kort skärpedjup, så är skillnaden nästan obefintlig däremot, rent bildkvalitetsmässigt. Så det är långt ifrån en självklarhet att D700 ger bättre bilder vid alla förhållanden.
- Makten
- Medlem++
Jag är nog inte där uppe något alls under hösten, men man vet aldrig. Min arbetsgivare verkar ha arbetstidsförkortning på lut för mig, och då blir det ett kort höstlov om två veckor. Om jag är i faggorna så får du gärna prova.macahan skrev:intressant.. skulle vara fascinerande att jämföra handson mot min d300.
Någon fotoexpedition i hälsinglandet i framtiden kanske..?
Man kan väl säga att det mest är storleken på sensorn som är skillnaden, med många för- och nackdelar. Det är ont om moderna fasta brännvidder till exempel, så jag håller mig till gammalt manuellt mög för det mesta. Det är en ganska rolig hobby i och för sig.

Extrema objektiv är kul, men här kan vi exempelvis se lite lustig distorsion vid 14 mm. Pelaren till höger ser lite skev ut. Dock skulle jag säga att det är väldigt lite krökning med tanke på den vansinniga vidvinkeln.

Gonatt, upp tidigt imorrn. Det kommer säkert lite mer bilder i helgen. Jag har samlat på mig en del under de senaste veckorna.

- Makten
- Medlem++
Jag fortsätter lite med vansinnesobjektivet Sigma 14/2,8. Jag undrar hur länge jag behåller det, för det är hart när omöjligt att få till nån vettig komposition utan att beskära bilden.
Här har jag beskurit på långsidan till förhållandet 5:4, vilket gör det lite mindre vidvinkligt. ISO 1600 pressat tre hela steg till ISO 12800. Man kan inte annat än imponeras av D700:ans fenomenala brusprestanda.
Detta är dessutom i Adobe Camera RAW, helt utan brusreducering. Så om man har Nikons programvara så bör det gå att få en såhär liten bild att se helt brusfri ut.

Här har jag beskurit på långsidan till förhållandet 5:4, vilket gör det lite mindre vidvinkligt. ISO 1600 pressat tre hela steg till ISO 12800. Man kan inte annat än imponeras av D700:ans fenomenala brusprestanda.

Första gången jag nånsin lägger upp en bild jag tagit så att folk kan se (om man bortser från fotosidan.se, men där haglar det ju inte av kommentarer direkt):

ni får ursäkta kvaliten, var tvungen att dra ner på upplösningen så att det inte skulle ta en kvart att ladda upp den.

ni får ursäkta kvaliten, var tvungen att dra ner på upplösningen så att det inte skulle ta en kvart att ladda upp den.
Senast redigerad av gäst den tis 21 okt 2008, 23:33, redigerad totalt 1 gånger.
- Klopper
- Hedersmedlem
- Klopper
- Hedersmedlem
Är nog benägen att hålla med dig, trots att den saknar pcikortplatser!macahan skrev:seg internetuppkoppling...
min macbook pro is the shit..
Själv sitter jag med en sunkig pc.
Men jag har i allafall skaplig uppkopplig 8+1!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
- macahan
- Medlem+++
jaja, hotellets wifi är väl inte i superkondition här kan jag tänka mig.. många användare på samma lina..Klopper skrev:
Är nog benägen att hålla med dig, trots att den saknar pcikortplatser!
Själv sitter jag med en sunkig pc.
Men jag har i allafall skaplig uppkopplig 8+1!

Mr fredrik: Angående bilden.. motivet är det ju inget fel på.. men jag kan inte låta bli att tyck att det känns suddigt (eftersom jag såg den stora filen) och att himlen är olyckligt brusig. Använde du stativ?
att det känns suddigt är pga bruset skulle jag tro.macahan skrev:Mr fredrik: Angående bilden.. motivet är det ju inget fel på.. men jag kan inte låta bli att tyck att det känns suddigt (eftersom jag såg den stora filen) och att himlen är olyckligt brusig. Använde du stativ?
om jag minns rätt så ställde jag kameran på ett räcke som finns där jag stod och fotade.
men jag ska pröva och använda ett brusfilter i PS, så får vi se.
Har lagt upp en hög bilder på http://xfredrikx.carbonmade.com/
Jag tar emot all sorts kritik med glädje!!! Var inte blyga att säga nått om bilderna, vare sig ni hatar dom eller älskar dom.
Jag tar emot all sorts kritik med glädje!!! Var inte blyga att säga nått om bilderna, vare sig ni hatar dom eller älskar dom.

-
- Medlem++
Menar du 14-24? Det objektivet är ju helt makalöst bra. Det och en D3 skulle vara en trevlig combo att ha...macahan skrev:damn.. idag testade jag en bekants d700 och 12-24/2.8... SHIT!! Det var det värsta jag varit med om. Jag är fullständigt golvat.
Någon som vill köpa något som jag äger?? Det paketet går ju loss på otroligt mycket pengar.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
-
- Medlem++
macahan skrev:ja förlåt, 14-24 menar jag såklart.. huvudet är inte med mig just nu...
men jag är fortfarande HELT golvad av kvaliteten på brusprestandan.
Jo, de är grymma på brus, Nikons fullformatare. Jag hoppas på att Canons nya 5D är lika bra eftersom jag redan har ett trevligt system, och dessutom kommer jag inte alls överens med greppet på Nikon...
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
- newheartshadow
- VIP medlem
Schysst! när var du i prag? Jag var där i våras en sväng, underbar stad med mycket fint att titta på, skulle gärna åka tillbaka.Rix skrev:En herre i utkanten av både Prag och samhället.
http://i461.photobucket.com/albums/qq33 ... Prag-2.jpg
Prague by night, taget med Nikkor 50mm f/1.4 (f/11, 8s)
http://i461.photobucket.com/albums/qq33 ... Prag-5.jpg
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack
- Rix
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Verkligen en härlig stad! Jag var där också i våras, slutet på mars. Tog t-banan ut i bushen och krånglade oss tillbaks via promenader och spårvagn. Riktigt kul! Var du hos Fleku och drack deras sjukt goda bier också?newheartshadow skrev:Schysst! när var du i prag? Jag var där i våras en sväng, underbar stad med mycket fint att titta på, skulle gärna åka tillbaka.Rix skrev:En herre i utkanten av både Prag och samhället.
http://i461.photobucket.com/albums/qq33 ... Prag-2.jpg
Prague by night, taget med Nikkor 50mm f/1.4 (f/11, 8s)
http://i461.photobucket.com/albums/qq33 ... Prag-5.jpg