Warwick experter Tack, HJÄLP!!!
- Hjalle
- Medlem
Warwick experter Tack, HJÄLP!!!
Jag har nu spelat alldeles för mycket bas och banden på min helsköna thumb från 89 är i stort sett helt nerslipade, det är gropar nästan ner till trät på det allra första bandet.
Min fetstora fråga är, kan man byta band på en bas som inte har någon greppbräda, den har liksom bara halsen?
Nästa fråga, kommer det kännas sjukt annorlunda?
Hur annorlunda är banden tillverkade i nuläget jämmfört med på 80-talet?
Och sist men inte minst, vägar jag göra det, älskar verkligen basen som den är o vill inte paja det, kanske är bättre att försöka hitta en till/ny bas o ha den bara ibland???
Tacksam för alla svar, behöver verkligen hjälp här
/johan
Min fetstora fråga är, kan man byta band på en bas som inte har någon greppbräda, den har liksom bara halsen?
Nästa fråga, kommer det kännas sjukt annorlunda?
Hur annorlunda är banden tillverkade i nuläget jämmfört med på 80-talet?
Och sist men inte minst, vägar jag göra det, älskar verkligen basen som den är o vill inte paja det, kanske är bättre att försöka hitta en till/ny bas o ha den bara ibland???
Tacksam för alla svar, behöver verkligen hjälp här
/johan
Fender Jazz CS 64, Fender Roscoe Beck V, Gewa Kontrabas, Aguilar DB680, Aguilar Tonehammer 500, Aguilar SL410x, Aguilar GS410
- whatawaste
- Medlem++
- Diesel
- Medlem++
- Hjalle
- Medlem
- Boom
- VIP medlem
Hjalle, kontakta Gitarrmakaren Åke Björstad http://www.gitarrmakaren.se/
Han har bra koll på vad du behöver.
Han har bra koll på vad du behöver.
- Cuba
- VIP medlem
Re: Warwick experter Tack, HJÄLP!!!
Har din thumb ingen greppbräda?Hjalle skrev: en bas som inte har någon greppbräda, den har liksom bara halsen?
- Hjalle
- Medlem
Nope, gammla modellen eller möjligen coustom från 89, vet inte hur det ligger till.
Man kan äga att det är en lönnbräda fast gjort av wenge då alltså, eller om den kanske är i bubinga som kroppen.
En sak är säker jag älskar hur det känns o e lite skraj för att byta banden men det ska nog bli bra.
Man kan äga att det är en lönnbräda fast gjort av wenge då alltså, eller om den kanske är i bubinga som kroppen.
En sak är säker jag älskar hur det känns o e lite skraj för att byta banden men det ska nog bli bra.
Fender Jazz CS 64, Fender Roscoe Beck V, Gewa Kontrabas, Aguilar DB680, Aguilar Tonehammer 500, Aguilar SL410x, Aguilar GS410
- blackparkas
- Medlem++++
Är hals och greppbräda i samma stycke menar du?
Det kan man lätt tro på Wengehalsarna med Wengebräda, men tittar man noga så ser man att det är just en Wengebräda ovanpå en Wengehals.
Det kan man lätt tro på Wengehalsarna med Wengebräda, men tittar man noga så ser man att det är just en Wengebräda ovanpå en Wengehals.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Hjalle
- Medlem
Det är säkert så det ligger till, men lite knepigt att se, ända stället de e riktigt tydligt är när den går ihop med kroppens ljusare trä då syns det.
Har aldig kollat supernoga förräns nu o ja tror att du har helt rätt.
Har aldig kollat supernoga förräns nu o ja tror att du har helt rätt.
- blackparkas
- Medlem++++
Jag tror också jag har helt rätt.. 
Min är lika, trodde i början att de var ett stycke men tittar man riktigt noga som sagt så ser man att det skiljer lite i ådringen bla.

Min är lika, trodde i början att de var ett stycke men tittar man riktigt noga som sagt så ser man att det skiljer lite i ådringen bla.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Hjalle
- Medlem
Japp du har helt rätt.
Har någon av er fått banden på någon av edra basar bytta? speciellt warwick.
Hur stor är skillnaden i början, jag förstod det som så att jag o herr gitarrmakarn som e grymt trevlig skulle sätta oss ner o slipa tillsammans när han bytt så jag kan bestämma själv.
Känns som om jag kommer slipa bort för mycket för att det är nytt o vasst??
Hur stor är skillnaden i början, jag förstod det som så att jag o herr gitarrmakarn som e grymt trevlig skulle sätta oss ner o slipa tillsammans när han bytt så jag kan bestämma själv.
- HighfidelitY
- Medlem
Hej!Hjalle skrev:Japp du har helt rätt.
Jag har fått banden bytta på min Fortress av Klas Eldh. Jag var jättenervös för jag älskar verkligen den basen! Men oron var helt obefogad! Det blev jättebra! Jag hade djupa gropar i banden särskilt vid första till tredje.
Go for it! Du kommer inte att ångra dig!
// Jocke
-
- Medlem+++
- Hjalle
- Medlem