Då har man spelat in för första gången (ny låt uppe!)

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem

Då har man spelat in för första gången (ny låt uppe!)

Inlägg av tks »

Förra veckan tillbringade jag i studio med bandet. Sex låtar som vi skulle hinna med under en studiovecka, och det var första gången jag skulle spela in i studio, så jag var rätt nervös. Lustigt, inför spelningar blir jag aldrig nervös, det känns bara roligt - men att stå i studio och spela in kändes jobbigt.

Så, sex låtar som jag ägnade fem timmar åt att spela in om jag inte minns fel. Det kändes lite stressigt, men det blev helt ok.

Nu har vi lagt upp första låten på myspace. Det är inte slutgiltiga versionen, men ganska nära:
http://www.myspace.com/illfigure1

EDIT! Nu ligger en låt till uppe; "Just Wanna Know". Lite mer pop och lite mer bas. Lyssna! ;)

Ville bara skriva av mig lite. Känns skönt att ha inspelningen bakom sig nu, och även om det kunde ha varit bra med mer tid i studion är jag riktigt nöjd med slutresultatet. Får se om det blir mindre nervöst nästa gång!
Senast redigerad av tks den ons 22 okt 2008, 12:45, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+

Inlägg av ZoggeY »

Skön tung metal! Och riktigt bra breakdown på ca. 2:15.

Keep up the good work :tummenupp:
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem

Inlägg av tks »

Tackar! Det kommer nog upp lite mer material framöver. Gissar att det blir efter att låtarna blivit ordentligt mastrade. Sedan finns det också ett gäng låtar från två demos som spelades in innan jag gick med i bandet. Vet inte om något av det letar sig upp igen. Så vi har mer än en låt ;)
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Inlägg av FreCKo »

fem timmar, är du trummis eller? :roll: Jag spelade in tre låtar på 40min blankt!

Fast iofs spelar jag inte metal...

Grym musik hur som helst!
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
sorghwind
Medlem

Inlägg av sorghwind »

och vi brukar köra in och mixa 16 låtar på en helg... men det är inte heller metal precis.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

jaja, själv tar jag i princip 1-2 dagar på mig för att spela in 5 låtar.. då är första halva dagen i princip meckande med ljud. Men så har vi vår egen studio också så det är ju verkligen så att man kan ta sig tiden. Däremot har man ingen deadline vilket kan göra att man slöar ordentligt.

Förr brukade vi spela in 5-6 låtar på en helg inklusive slutmix.. så studion har ju ändrat allt radikalt.
Användarvisningsbild
a-row
Medlem+

Inlägg av a-row »

macahan skrev:...Men så har vi vår egen studio också så det är ju verkligen så att man kan ta sig tiden. Däremot har man ingen deadline vilket kan göra att man slöar ordentligt.

Förr brukade vi spela in 5-6 låtar på en helg inklusive slutmix.. så studion har ju ändrat allt radikalt.
Hehe det känner man igen, Vi har hållt på i snart ett halvår med vår EP, jävlar vad det hade blivit dyrt om man hade behövt betala för studiotiden.
men jag hoppas det kommer att bli värt mödan när allt e klart
Fender Jazz 02 MIM,Music Man Stingray 97, Squier VM Precision 07
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

ja.. det enda problemet man egentligen har är att man riskerar att överarbeta materialet man spelar in.
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Låter bra Tommy! När lirar ni igen?
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Danko_Jim
Medlem

Inlägg av Danko_Jim »

Låter bra det här :tummenupp:
Malt är bättre än majs.
-----------------------------------------------------------
Ibanez SR, Kasuga J Bas,
, Calsbro stingray, Ibanez PD7, Ashdown envelope, Line 6 Bas pod, osv
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem

Inlägg av tks »

FreCKo skrev:fem timmar, är du trummis eller? :roll:
Jag stod ju inte och spelade med rec-knappen intryckt i 300 minuter ;) Ren inspelningstid var nog max 20 minuter per låt, men det var en massa andra saker som tog tid. Lyssna igenom material, fixa med ljud, diskutera småändringar, lägga om diskuterade småändringar, lyssna igenom igen etc. Sedan märks det ganska så mycket tydligare i studion att man är lite ringrostig, jag började spela bas aktivt igen i år efter ett uppehåll på nästan tio år. Jag tröstar mig med att stora band kan ta månader på sig i studion ;)
Seaweed skrev:Låter bra Tommy! När lirar ni igen?
Tackar! Får se när det blir, vi ska titta på det nu när allt är klart med inspelningen. Vi är riktigt sugna på att komma ut och spela igen.
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++

Inlägg av Cliffy »

Najs tks. :tummenupp:
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Re: Då har man spelat in för första gången

Inlägg av GandhiMK2 »

tks skrev: Så, sex låtar som jag ägnade fem timmar åt att spela in om jag inte minns fel. Det kändes lite stressigt, men det blev helt ok.
Hur lång tid det tar är ju irrelevant bara det blir bra. =)
Jag förstår känslan av stress i studion. Det kostar pengar och man vill ju inte vara den som gör att det blir dyrt...;-)
Jag kan säga att det iaf är skönare nu för tiden än förut när man hade rullband....DET var seghet och ångest , tyckte jag...Nu är det ju så sjukt mycket lättare att rädda och reparera att iaf jag kan slappna av mer och lira mer på feeling utan att få ångest av att en ton plötsligt inte satt till hundra procent för om man vill så är det ju bara att flytta fanskapet...

Det har hänt mer än en gång att jag avslutat med att lira ett tok-track där jag röjt på och fillat som en idiot och producenten tyckt att nåt blev så ball att det kommit med igen...och igen...och igen...(tex trött-carolas genom allt där jag "egentligen" spelade grundtoner men spelade come together-ish en gång , vilket Peter Produucah fäste på och klippte in om och om igen. =))
Senast redigerad av GandhiMK2 den mån 20 okt 2008, 09:46, redigerad totalt 1 gånger.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Cheeba
Medlem

Inlägg av Cheeba »

hallå tks.
det där låter ju hur bra som helst :fullband:
hade ni devo som ratta spakarna eller ??
EBS 450 Classic
EBS 8x10 Classic Line
Woodo BX5 Tiger Maple
---------------------------------------------
Crystal Light-melodic metal
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

ÅH!!! DEVO!! STOR KÄRLEK! =)
yeah yeah yeah yeah yeyeyeyeyeyeyeyeyeeeeeeah!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Re: Då har man spelat in för första gången

Inlägg av bootsy »

figgebass skrev: Det har hänt mer än en gång att jag avslutat med att lira ett tok-track där jag röjt på och fillat som en idiot och producenten tyckt att nåt blev så ball att det kommit med igen...och igen...och igen...
Jo, det där känner man igen. Mitt bästa och konstigaste exempel på detta är i slutet av en tagning på ett spår på första Eagle Eye-skivan. Jag tycker att låten är färdig och lägger av att spela -jag låter bara vänsterhanden glida upp och ner längs strängarna så att det "raspar" lite (det var rounds på denna bas). Producenten får spel och tvingar mig att göra om det 20 gånger för att han älskar ljudet - vilket senare hamnar i inledningen på samma låt.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Det där med att stå ensam med 3-4 par ögon riktade mot dig ett par hörlurar på skallen och lira in
är inte skoj någonstans.

Sist gjorde vi en slask som trummisen la färdigt sitt track på.
Sen lirade vi in bas och bägge gitarrerna samtidigt.
Eftersom allt är lajnat så kunde vi ha trummorna på fullt blås i PA:at
och spela precis som vi brukar.
Förutom att sång och solon inte var med då, förstås.
Det blev lite skilnad i spelkänsla, må jag säga.
Senast redigerad av Geddan den mån 20 okt 2008, 10:12, redigerad totalt 1 gånger.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Upplever det värre när matrialet man ska spela in ligger på gränsen av ens förmåga.. (tex i hastighet)
Att dubbla ett "16dels-gitarr-riff" i 120bpm tex.. att få det att sitta 100% mot redan inspelade trummor och få det att "sitta".. hua.. den consistency som krävs är något man verkligen får jobba på.. och efter x antal försök så krampar handen ihop och man blir VÄLDANS ödmjuk för faktumet att man inte klarar av det..
Hem och öva i 130bpm.. :cry:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem

Inlägg av tks »

Cheeba skrev:hallå tks.
det där låter ju hur bra som helst :fullband:
hade ni devo som ratta spakarna eller ??
Yes, det är Devo - den här gången så spelade vi in i hans studio också, så varenda litet spakrattande är det han som stått för! :tummenupp:
Användarvisningsbild
Cheeba
Medlem

Inlägg av Cheeba »

Yes, det är Devo - den här gången så spelade vi in i hans studio också, så varenda litet spakrattande är det han som stått för! :tummenupp:
ja,han är lite av en ikon denna mannen,han har inte varit å hjälpt er producera eller nåt ???
jag tycker jag "känner" av honom lite i materialet gällandes sång och ackordföljd osv
för nog låter det lite devo om vissa partier allt..
men skit samma...det låter jävligt bra oavsett vem som har gjort vad och när :tummenupp:
EBS 450 Classic
EBS 8x10 Classic Line
Woodo BX5 Tiger Maple
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem

Inlägg av tks »

Det enda i produktionen Devo har varit med och sett till att det blev av är diverse stämmor. Gitarrstämmorna föreslog han bara; "åh, här skulle det vara perfekt med stämmor", och så står han själv för en sångstämma på en låt. Mer än så är det inte, så han har inte gjort några ackordföljder etc ;) Däremot var han väldigt förtjust i det han hörde, så det är kanske bara så att vi helt enkelt låter mycket "Devo", och att det är därför han gillar vad han hör?
Användarvisningsbild
Cheeba
Medlem

Inlägg av Cheeba »

tks skrev:Det enda i produktionen Devo har varit med och sett till att det blev av är diverse stämmor. Gitarrstämmorna föreslog han bara; "åh, här skulle det vara perfekt med stämmor", och så står han själv för en sångstämma på en låt. Mer än så är det inte, så han har inte gjort några ackordföljder etc ;) Däremot var han väldigt förtjust i det han hörde, så det är kanske bara så att vi helt enkelt låter mycket "Devo", och att det är därför han gillar vad han hör?
jo det kan nog vara så...hur som haver så låter det alldeles fantastiskt om det :tummenupp:
EBS 450 Classic
EBS 8x10 Classic Line
Woodo BX5 Tiger Maple
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem

Inlägg av tks »

Sådär, då ligger en låt till uppe! "Just Wanna Know". Lite poppigare, och lite mer bas.
Användarvisningsbild
Cheeba
Medlem

Inlägg av Cheeba »

:shock:
Den där tror jag bestämt att jag har hört förut nånstans :hmm: :nickar:
låter bra mycket bättre om den nu. 8)
EBS 450 Classic
EBS 8x10 Classic Line
Woodo BX5 Tiger Maple