Ovangkol vs. Swamp ash

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

Jobbigt, men OJ så häftigt och snyggt! Ifall det är "Väldigt svårt att karva i och bör inte försökas på utan erfarenhet bla bla" så bör jag hoppa det, men så länge det bara är "kan flisa lätt, kräver koll på krattan etc." så tänker jag fan iallafall FÖRSÖKA! :anli:
Holm.nu är förresten ena jäääääääääääävular på att ta god tid på sej med att svara på mejl, inte i klass med gubben sleipner dock..
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Av vad jag läst på "Luthiers Forum" på TalkBass, så finns det åtminstone några stycken professionella byggare som skyr wenge, just för att det är jobbigt att arbeta med och sliter hårt på redskap. Så, ja, wenge verkar inte vara det roligaste träslaget att slöjda i.

Men, det betyder givetvis inte att du inte ska försöka. Själv skulle jag dock ha valt ett träslag med rykte om sig att vara lite lättare att arbeta med.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Får se vad som sägs mer här, jag använder väldigt gärna wenge för att det är så extremt coolt, annorlunda från lönn, och dessutom känns väldigt najs i handen, men ifall det visar sej vara ett idiotprojekt KANSKE jag skippar det! Men är det verkligen samma sak med bara halsen? Kan tänka mej att det är ett rent helvete med greppbrädan med tanke på band etc. , men halsen bör väl vara åtminstone nåt snäpp lättare? Och sluta för guds skull inte försöka övertyga mej att inte använda wenge bara för att jag inte lyssnar ändå, för det gör jag faktiskt, och bara för att jag gör det kommer jag inte kunna sova inatt :x
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

peter_s skrev:Men, det betyder givetvis inte att du inte ska försöka. Själv skulle jag dock ha valt ett träslag med rykte om sig att vara lite lättare att arbeta med.
Det är vad jag försökt tuta i Alfonz!
Ask, lönn, al!
Vad är det för fel på dessa TGA?
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Se intro av ovanstående inlägg!
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

the_great_alfonzo skrev:Får se vad som sägs mer här, jag använder väldigt gärna wenge för att det är så extremt coolt, annorlunda från lönn, och dessutom känns väldigt najs i handen, men ifall det visar sej vara ett idiotprojekt KANSKE jag skippar det! Men är det verkligen samma sak med bara halsen? Kan tänka mej att det är ett rent helvete med greppbrädan med tanke på band etc. , men halsen bör väl vara åtminstone nåt snäpp lättare? Och sluta för guds skull inte försöka övertyga mej att inte använda wenge bara för att jag inte lyssnar ändå, för det gör jag faktiskt, och bara för att jag gör det kommer jag inte kunna sova inatt :x
Tänk på hur ådringen går i träet, för det är i samma riktning flisorna kommer sticka iväg - d.v.s. på längden i t.ex. en hals. Jag tror således att det är enklare att göra en greppbräda i wenge, än en hel hals.

Varför inte satsa på en askhals förresten? Det har inte många gjort (jag kan komma på Manne, MTD och Fodera på rak arm), och det sägs ge en ton med mycket attack. Och attack är väl metal? ;)
Användarvisningsbild
EA
Medlem+

Inlägg av EA »

haha... du är rolig Alfons! Kör hårt! Det kan inte vara värre än att du får pilla lite med superlim i fall det lossnar lite bitar hit och dit, slipa kan man också. Be läraren om hjälp!
Jag förutsätter att du pratar om wenge som halsämne
Jag rstar på wenge hals, ebenholtz greppbräda, ask i kropp och 2 EMG mickar
I live and I learn!
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

peter_s skrev: Tänk på hur ådringen går i träet, för det är i samma riktning flisorna kommer sticka iväg - d.v.s. på längden i t.ex. en hals. Jag tror således att det är enklare att göra en greppbräda i wenge, än en hel hals.

Varför inte satsa på en askhals förresten? Det har inte många gjort (jag kan komma på Manne, MTD och Fodera på rak arm), och det sägs ge en ton med mycket attack. Och attack är väl metal? ;)
Äh, så länge man raspar lugnt är det väl inga problem :) ;) Och ask, det får jag ta mej en titt på hur det ser ut.. Attack låter bra! Vad har förresten Les Claypool för trä i sin? Lite däri EMG-behovet ligger också, perfekt till framtida Pribute-bandet lixom!
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

the_great_alfonzo skrev: Vad har förresten Les Claypool för trä i sin?
Vilken av dem? Han har ju några stycken, och de kan säkert ha helt olika träslag i sig. Carl Thompson är nämligen känd för att vara inkonsekvent i sitt träval när han bygger instrument. Eller så är han kanske snarare väldigt konsekvent: han väljer de träslag han har hemma, och som han tycker ser bra ut tillsammans. Jag tror dock att många av CT:s instrument har lönnhals.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

peter_s skrev:
the_great_alfonzo skrev: Vad har förresten Les Claypool för trä i sin?
Vilken av dem? Han har ju några stycken, och de kan säkert ha helt olika träslag i sig. Carl Thompson är nämligen känd för att vara inkonsekvent i sitt träval när han bygger instrument. Eller så är han kanske snarare väldigt konsekvent: han väljer de träslag han har hemma, och som han tycker ser bra ut tillsammans. Jag tror dock att många av CT:s instrument har lönnhals.
Den klassiska 4an tänkte jag på! Slog mej just att jag nog aldrig direkt sett baksidan av den.. Eller överhuvudtaget kollat in den nåt.. Hmm, to the http://www.ctbasses.com -omobile!
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

the_great_alfonzo skrev: Den klassiska 4an tänkte jag på!
Hans första, som en gång byggdes som piccolobas? Skulle tro att den har lönnhals - det ser ut så, om jag minns rätt - men rätta mig gärna om du hittar svaret på ctbasses.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Men det var som fasen.. Inte en enda bild på baksidan, och inte står det nåt om träslag i halsen heller :x Garrr
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Men vilken sorts stadighet är det som behövs i handen för att man inte ska flisa sönder eländet då? Gäller det bara att inte ta i som ett fån så är det ju lugnt, men ifall man ska undersöka ådringens vidd och på det basera slipstyrkan bla bla bla låter det inte så jättespännande..
Användarvisningsbild
jocke
Medlem

Inlägg av jocke »

Klopper skrev:
jocke skrev: ... Hade den framme före midsommar och om jag tar fram den nu så ringer fortfarande sista ackordet! :wink:
Är du säker på att det är det "sista"? :wink:
Mmmm... Lirar helst bas!

/J
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Faen, trä kostar ju pengar.. glömde..
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Vad är det förresten för skillnad på vanlig ask och swamp ash? Fattar inte holms prislista heller.. Står såhär på wenge:

Mått(mm) | Pris | Enhet |
52----------4891:--kvm
52---------93300:--kbm

Innebär det att 0,052kbm kostar 93.300 eller vad? Eller att en kvadratmeter stor bräda 52mm tjock kostar 4891:-, men en kubikmeterstor bräda som är 52mm tjock låter på något sätt lite osannolikt?
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

the_great_alfonzo skrev:Vad är det förresten för skillnad på vanlig ask och swamp ash? Fattar inte holms prislista heller.. Står såhär på wenge:

Innebär det att 0,052kbm kostar 93.300 eller vad? Eller att en kvadratmeter stor bräda 52mm tjock kostar 4891:-, men en kubikmeterstor bräda som är 52mm tjock låter på något sätt lite osannolikt?
52 står nog för tjockleken, 52mm alltså. Så en kvadratmeter 52mm wenge kostar 4891:-.

Och kubik menas nog att det är ett helt jävla lass med plankor.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

knedy skrev:
the_great_alfonzo skrev:I dont know shit mon, men den ser extremt grov ut iaf, typ som om ådringen verkligen hoppar ut ur basen..
Här är ju min kropp i ask, först olja sen bets för att betsen bara ska sätta sig i dom djupaste porerna och sen lite mer olja på det. 8)
Bild

Skiter man i första oljandet och använder sig av svart bets så blir det nog liknande resultat som Warwicks.
Hoppsan vilken skillnad det var på bilden på sidan och den förstorade bilden! På den lilla bilden såg den väldigt klarlackad och äcklig ut, men nu ser jag ju att det ser bra ut!
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

the_great_alfonzo skrev:
knedy skrev:
the_great_alfonzo skrev:I dont know shit mon, men den ser extremt grov ut iaf, typ som om ådringen verkligen hoppar ut ur basen..
Här är ju min kropp i ask, först olja sen bets för att betsen bara ska sätta sig i dom djupaste porerna och sen lite mer olja på det. 8)
Bild

Skiter man i första oljandet och använder sig av svart bets så blir det nog liknande resultat som Warwicks.
Hoppsan vilken skillnad det var på bilden på sidan och den förstorade bilden! På den lilla bilden såg den väldigt klarlackad och äcklig ut, men nu ser jag ju att det ser bra ut!
Storleken gör skillnad! :tummenupp:
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

basmartin skrev:
the_great_alfonzo skrev:Vad är det förresten för skillnad på vanlig ask och swamp ash? Fattar inte holms prislista heller.. Står såhär på wenge:

52 står nog för tjockleken, 52mm alltså. Så en kvadratmeter 52mm wenge kostar 4891:-.

Och kubik menas nog att det är ett helt jävla lass med plankor.
Ja förstås.. Fan, venge kostade ju svin.. Ifall det inte går att köpa mindre bitar och ifall skolan inte går med på att beställa hem en planka som jag köper en mindre bit av blir jag SUR!
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

knedy skrev:
the_great_alfonzo skrev:
knedy skrev:
Bild

Storleken gör skillnad! :tummenupp:
Som konstaterat! Men du, vita bindings på det där ser ändå riktigt kyligt ut!
Skriv svar