Status Graphite - 3000:- måste ju vara BILLIGT ?
- whatawaste
- Medlem++
Status Graphite - 3000:- måste ju vara BILLIGT ?
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre
Mesa D800 med PH412
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre
Mesa D800 med PH412
- Dramo
- VIP medlem
Re: Status Graphite - 3000:- måste ju vara BILLIGT ?
Från vad jag kan se på google så verkar det vara en "The Jack"-liknande bas, eller någon metalyxa.
Fast det är bara vad google visar mig.
Så den kanske inte är ful.
-
- Medlem++
Har ringt och pratat med säljare.
Det är en vit huvudlös Status och modellen heter som sagt Graphite. Det är grafithals på den. Glömde fråga om den var genomgående eller skruvad, men jag antar skruvad för det var ingen "lyx"-modell. Det är i vilket fall en äkta grafithals och inte bara förstärkt.
2 st. av Status egna mickar. Förmodligen singelcoil för det fanns ingen switch på den. Aktiv, men bara tre potar. Han gissade på vol./vol./ton. Jag gissar vol./blend/ton, men kan givetvis ha fel. Hur som verkar den ju bara ha preamp och ingen eq. 3000... Prutar man ner den är det nog ett klipp. Dessa står ju rätt lågt idag. Den bör vara från skiftet 80/90.
Som sagt, ner lite i pris så har man nog gjort ett klipp. Riktigt rolig bas gissar jag. Han lät inte förtjust i att skicka. "Först till kvarn". Köp om du är sugen på att testa grafit!
Det är en vit huvudlös Status och modellen heter som sagt Graphite. Det är grafithals på den. Glömde fråga om den var genomgående eller skruvad, men jag antar skruvad för det var ingen "lyx"-modell. Det är i vilket fall en äkta grafithals och inte bara förstärkt.
2 st. av Status egna mickar. Förmodligen singelcoil för det fanns ingen switch på den. Aktiv, men bara tre potar. Han gissade på vol./vol./ton. Jag gissar vol./blend/ton, men kan givetvis ha fel. Hur som verkar den ju bara ha preamp och ingen eq. 3000... Prutar man ner den är det nog ett klipp. Dessa står ju rätt lågt idag. Den bör vara från skiftet 80/90.
Som sagt, ner lite i pris så har man nog gjort ett klipp. Riktigt rolig bas gissar jag. Han lät inte förtjust i att skicka. "Först till kvarn". Köp om du är sugen på att testa grafit!
- MatsD
- Medlem++
Ja, om det är en engelsktillverkad Status och det inte är nåt fel på den som att halsen har gett sig iväg, då är ju 3.000 kr verkligt billigt - dubbla priset vore billigt det också.
Redigerat: Vofflan: även om det är skruvad hals borde 3.000 kr inte vara för mycket och är det genomgående hals så står jag för att han börde kunna få ut över det dubbla - om det inte är nåt fel på den alltså.
/Mats D
Redigerat: Vofflan: även om det är skruvad hals borde 3.000 kr inte vara för mycket och är det genomgående hals så står jag för att han börde kunna få ut över det dubbla - om det inte är nåt fel på den alltså.
/Mats D
- BB3000S
- VIP medlem
Hmmm, sugen...
Vad blir skillnaden i klang o känsla med grafit vs trä? Jag köpte ju MatsD's Washurn Status 1000 för inte så länge sen, och den är askul som slapbas!
Bättre attack med grafit eller trä? Vet att det förstås "ska" vara grafit på en Status.
Sen låter ju iofs vit inte särskilt upphetsande.
Vad blir skillnaden i klang o känsla med grafit vs trä? Jag köpte ju MatsD's Washurn Status 1000 för inte så länge sen, och den är askul som slapbas!

Bättre attack med grafit eller trä? Vet att det förstås "ska" vara grafit på en Status.
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |
| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |
- Dramo
- VIP medlem
+1BB3000S skrev:Hmmm, sugen...
Synd att man inte vill spendera 3000:- bara.
- Bastappe
- Medlem+
Specifikatonerna tre potar och skruvad grafithals tyder på en Status 4000 modell?
Då är 3000:- ett bra pris.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
- BB3000S
- VIP medlem
Är Status 4000 helt i grafit? Även kroppen alltså?Bastappe skrev:Specifikatonerna tre potar och skruvad grafithals tyder på en Status 4000 modell?
Helt annan grej än en Washburn Status 1000 byggd i trä med genomgående hals?
Vilket ger mest attack vid slap - trä eller grafit?
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
- Jonaz
- Medlem+
4000 har hals i grafit & kropp i nån form av komposit om jag minns rätt från när jag shoppade sådana i början på 90 talet.... 3000:- är ett MYCKET bra pris...BB3000S skrev:Är Status 4000 helt i grafit? Även kroppen alltså?Bastappe skrev:Specifikatonerna tre potar och skruvad grafithals tyder på en Status 4000 modell?
beware of the boogie monster...
Spector | T-bass | Jake | Yamaha | Warwick | Trace elliot |
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- Mark Kung Sthlm
- Medlem+
Hur vet man om det är en 4000?Jonaz skrev:4000 har hals i grafit & kropp i nån form av komposit om jag minns rätt från när jag shoppade sådana i början på 90 talet.... 3000:- är ett MYCKET bra pris...BB3000S skrev:Är Status 4000 helt i grafit? Även kroppen alltså?Bastappe skrev:Specifikatonerna tre potar och skruvad grafithals tyder på en Status 4000 modell?
Har den jazzmickar eller humbuckers?
Är det skillnad på elektroniken på Status-basarna idag och då?
- Jonaz
- Medlem+
Det låter som en 4000... skruvad grafithals... 3 pottar 2 mickar ( J ) hyperactive... Tror att elektroniken är ungefär densamma.Mark Kung Sthlm skrev:Hur vet man om det är en 4000?Jonaz skrev:4000 har hals i grafit & kropp i nån form av komposit om jag minns rätt från när jag shoppade sådana i början på 90 talet.... 3000:- är ett MYCKET bra pris...BB3000S skrev:Är Status 4000 helt i grafit? Även kroppen alltså?Bastappe skrev:Specifikatonerna tre potar och skruvad grafithals tyder på en Status 4000 modell?
beware of the boogie monster...
- Mark Kung Sthlm
- Medlem+
Jonaz skrev:Det låter som en 4000... skruvad grafithals... 3 pottar 2 mickar ( J ) hyperactive... Tror att elektroniken är ungefär densamma.Mark Kung Sthlm skrev:Hur vet man om det är en 4000?Jonaz skrev:4000 har hals i grafit & kropp i nån form av komposit om jag minns rätt från när jag shoppade sådana i början på 90 talet.... 3000:- är ett MYCKET bra pris...BB3000S skrev:Är Status 4000 helt i grafit? Även kroppen alltså?Bastappe skrev:Specifikatonerna tre potar och skruvad grafithals tyder på en Status 4000 modell?
Ähh vad faan, jag åker och tittar på den ikväll!
- Mark Kung Sthlm
- Medlem+
Mark Kung Sthlm skrev:Jonaz skrev:Det låter som en 4000... skruvad grafithals... 3 pottar 2 mickar ( J ) hyperactive... Tror att elektroniken är ungefär densamma.Mark Kung Sthlm skrev:Hur vet man om det är en 4000?Jonaz skrev:4000 har hals i grafit & kropp i nån form av komposit om jag minns rätt från när jag shoppade sådana i början på 90 talet.... 3000:- är ett MYCKET bra pris...BB3000S skrev:Är Status 4000 helt i grafit? Även kroppen alltså?Bastappe skrev:Specifikatonerna tre potar och skruvad grafithals tyder på en Status 4000 modell?
Ähh vad faan, jag åker och tittar på den ikväll!
Hahaha, jag köpte den...
Det var ett par avslagna tonkontroller men dom får jag byta...
Dessutom tror jag att jag lackar den röd!
Annars helt ok skick, för 3k.....

- Mark Kung Sthlm
- Medlem+