Kablar!

Prata om mickar och elektronik
TredoX
Medlem+

Inlägg av TredoX »

Liten skrev:Drar tråden vidare..
Hur många spelar Planet Waves CIRCUIT BREAKER™ CABLES??

Har använt en 3,5m kabel med vinklade pluggar varav en har brytare i några månader nu.. tveklöst bästa kabeln jag testat..

Kör också Planet Waves med strömbrytare.
Enda nackdelen är att "kragen" runt kontakten sliter på jacket. Tror jag iallafall, för mitt telejack är slappt som fan. Kan vara taskig kvalité också.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Liten!

Den tjocka GL-kabeln är bara tjockare, låter lika. Jag har oftast 3m sådan från basen som du säger. Enda fördelen är att den inte tvinnar sig lika lätt. Sedan kan man ju tycka att den ser lite mer macho ut också...

Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

GNUlars skrev:Liten!

Den tjocka GL-kabeln är bara tjockare, låter lika. Jag har oftast 3m sådan från basen som du säger. Enda fördelen är att den inte tvinnar sig lika lätt. Sedan kan man ju tycka att den ser lite mer macho ut också...

Lars
Får kolla in mig på en sån.. gissar att inte pluggarna jag har funkar till den? Nästan så man ska löda den iallafall antar jag..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem

Inlägg av precision65 »

Jag kör också George L. De bästa jag haft! Jag har både de tjocka och tunna, har för mig att det är olika kontaktdon?(Köpt dem av GNUlars på mässorna i Gtb).

Har en ganska lång med den tunna tråden, den tvinnar sig iofs ganska lätt. Eftersom jag är helt talanglös på kabellindning(roddning i allmänhet), så brukar det se ut som ett skatbo i gigbagen :D

AIK!

Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Eh, ny i basnördsvängen är jag ju, men inte desto mindre nördig!
Är George L en förkortning? Jag kör med Jams sladdar med hölje i metall, det tycker jag är rätt gött, men man är ju alltid sugen på att köpa kvalitet istället för att hänga på Jam...
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Vad ska man säga om introbilden på hemsidan? Komisk? Lite skrämmande? Både och? Håller mig nog till Jam ett tag till, i alla fall tills jag kommer till Stockholm...
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Chriller skrev:
Vad ska man säga om introbilden på hemsidan? Komisk? Lite skrämmande? Både och? Håller mig nog till Jam ett tag till, i alla fall tills jag kommer till Stockholm...
Du kan t ex köpa av GNULars också, betydligt närmare än Stockholm.....
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Chriller skrev:
Ser ju ut som en sida för sexleksaker...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
gäst

Inlägg av gäst »

GNUlars skrev:Ja, det är klart att man har en självlysande kabel från 80-talet. Jag har två, måste leta upp dem.... Den ena är en spiralkabel, en riktig vinnare...
Lars
Den jag hade fick helt plötsligt svarta brännmärken som kom från ingenstans. Skrämmande...
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

basmartin skrev:
Chriller skrev:
Och nånstans är det ju trots allt rätt nära sanningen... :!:
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Chriller skrev:
basmartin skrev:
Chriller skrev:
Och nånstans är det ju trots allt rätt nära sanningen... :!:

:D :D

För övrigt kan jag säga att den kabel jag nästan alltid använder från basen troligen är en tidig George L-kabel. Den har samma idé som George L men kontakterna ser inte ut som dagens och kabeln är omärkt. Jag har använt den som min "main cable" sedan tidigt 80-tal, ev till och med slutet på 70. Det enda är att den blivit lite kortare. Efter för mycket ryckande klipper man av en cm och sätter på kontakten igen. Om skruvmejseln ligger framme går det att fixa mitt i en låt.
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Okej, jag upptäckte en grej igår när jag satt och försökte spela in i datorn. Har köpt en sån där tele > 3,5mm för att kuna köra line-in direkt in i ljudkortet. Dock har jag bara monokablar (tele) hemma, måste jag alltså skaffa stereokabel för att kunna få vettigt ljud i båda hökarna? Typ en sån här:
http://www.saitenmarkt.com/lshop,showde ... 50.90,.htm

Fan va rookie jag känner mig.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Mja, har du stereo ut från basen då? Kör du på preamp så är ju stereo fint, men kopplar du in basen direkt i kortet så är det mono som gäller.
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Hellish skrev:Mja, har du stereo ut från basen då? Kör du på preamp så är ju stereo fint, men kopplar du in basen direkt i kortet så är det mono som gäller.
Förlåt, glömde förstås säga att jag kör in i preamp först... sen in i burken. Så det räcker alltså med en stereotele mellan preamp och ljudkort?
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

Johannes skrev:Någon mer än jag som hade självlysande fosforkabel med risk för självantändning på 80-talet?
+1
:lol: Jag hade en sådan, grön var den och snygg på en mörk scen :lol:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Seaweed skrev:Förlåt, glömde förstås säga att jag kör in i preamp först... sen in i burken. Så det räcker alltså med en stereotele mellan preamp och ljudkort?
Jajemän!
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

TDHP skrev:Exakt! Och se till att du kopplar +/- lika på alla kablar om du har flera lådor! (Spelar inte så stor roll vilket som är vilket, bara det är lika överallt!)
När jag skulle shoppa en kabel på JAM så frågade han om jag skulle ha + på spetsen eller inte. Hur vet man vad som ska vara vad? Om det är plus på spetsen i förstärkaren och lådan vill ha minus på spetsen....eller spelar det inte heller någon roll?
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

Jag kör Klotz TM Stevens till och från pedalbord, funkar prima! Mellan pedalerna kör jag uteslutande George L, funkar också prima! Jag har även en Monster Cable Bass som jag kan rekommendera varmt!

:shock: Rackarns vad man slängt iväg pengar på kablar, när man tänker efter :roll:
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
Guran
Medlem

Inlägg av Guran »

cub skrev:
TDHP skrev:Exakt! Och se till att du kopplar +/- lika på alla kablar om du har flera lådor! (Spelar inte så stor roll vilket som är vilket, bara det är lika överallt!)
När jag skulle shoppa en kabel på JAM så frågade han om jag skulle ha + på spetsen eller inte. Hur vet man vad som ska vara vad? Om det är plus på spetsen i förstärkaren och lådan vill ha minus på spetsen....eller spelar det inte heller någon roll?
Om det gäller högtalarkabel spelar det ingen roll, bara kabeln är kopplad likadant i båda ändarna.
Hm....för övrigt tycker jag att frågan från JAM-killen är mycket märklig,....eller?!?! :roll:
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Guran skrev:
cub skrev:
Om det gäller högtalarkabel spelar det ingen roll, bara kabeln är kopplad likadant i båda ändarna.
Hm....för övrigt tycker jag att frågan från JAM-killen är mycket märklig,....eller?!?! :roll:
Det var iofs XLR i andra ändan så det gällde kanske att få ihop spets med rätt tapp i XLR:en.
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem

Re: Kablar!

Inlägg av jisac »

Sprang på Planet Waves Circuit Breaker-kabel på nätet. Sökte lite om den här och hittade några entusiaster i den här tråden. Tänkte se om kabeln fortfarande är lika bra nu efter några års användning?
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

jisac skrev:Sprang på Planet Waves Circuit Breaker-kabel på nätet. Sökte lite om den här och hittade några entusiaster i den här tråden. Tänkte se om kabeln fortfarande är lika bra nu efter några års användning?
Jag har kört dem i ca tio år nu och de är lika bra fortfarande. Aldrig upplevt nåt glapp. Brytaren är kanon.
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem

Inlägg av jisac »

Rix skrev:
jisac skrev:Sprang på Planet Waves Circuit Breaker-kabel på nätet. Sökte lite om den här och hittade några entusiaster i den här tråden. Tänkte se om kabeln fortfarande är lika bra nu efter några års användning?
Jag har kört dem i ca tio år nu och de är lika bra fortfarande. Aldrig upplevt nåt glapp. Brytaren är kanon.
Det tar jag som "KÖP!" :) Tack!
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Skriv svar