Fototråden
- Makten
- Medlem++
Nypriset är kring 8000:- tror jag, men jag bytte det till mig mot Sigma 20/1,8. Det är till salu för 3000:- om du är intresserad. Det är helt enkelt för vidvinkligt på FF för att kännas användbart, och jag skrapar ihop pengar till ett 24-70/2,8.MrFredrik skrev:Makten: Hur mycket kostade ditt Sigma Sigma 14/2,8?
För Nikons motsvarighet kostar typ, 14'000.. Det är lite för mycket pengar för mig just nu.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Vilket är till salu för 3000:-?
Jag skulle kunna vara intresserad, men jag kan inte bestämma mig om jag ska köpa en SB-900 blixt, eller ett vidvinkelobjektiv. Mesta vidvinkeln på det jag har nu är 18. Vilket är helt okej. Men jag ska fota mycket spelningar och då behöver jag ljuskänsligheten, och det får jag ju både från blixten och ljuskänsligare objektiv... Kluven, det är jag. Haha.
Jag skulle kunna vara intresserad, men jag kan inte bestämma mig om jag ska köpa en SB-900 blixt, eller ett vidvinkelobjektiv. Mesta vidvinkeln på det jag har nu är 18. Vilket är helt okej. Men jag ska fota mycket spelningar och då behöver jag ljuskänsligheten, och det får jag ju både från blixten och ljuskänsligare objektiv... Kluven, det är jag. Haha.
- Makten
- Medlem++
14/2,8MrFredrik skrev:Vilket är till salu för 3000:-?
Blixt på spelningar = no-no! Dels blir bilderna helt usla eftersom det befintliga ljuset försvinner, och dels stör man både bandet och publiken.Jag skulle kunna vara intresserad, men jag kan inte bestämma mig om jag ska köpa en SB-900 blixt, eller ett vidvinkelobjektiv. Mesta vidvinkeln på det jag har nu är 18. Vilket är helt okej. Men jag ska fota mycket spelningar och då behöver jag ljuskänsligheten, och det får jag ju både från blixten och ljuskänsligare objektiv... Kluven, det är jag. Haha.
Jasså? Dom flesta fotografer jag ser på dom spelningar jag är på, har blixt. Och jag har inte hört klagomål från en enda själ.Makten skrev:14/2,8
Blixt på spelningar = no-no! Dels blir bilderna helt usla eftersom det befintliga ljuset försvinner, och dels stör man både bandet och publiken.
Om det går ner till 2,8 är det ju relativt ljuskänsligt. Men det brusar lätt på min D80, kan inte ha mer än ISO 800, och redan då brusar det rätt duktigt.
Vill ju inte köpa ett objektiv och sen inse att det blir alldeles för brusigt att använda på spelningar (utan blixt) ändå..
Dock tror jag att 14 är bra glugg vidvinkelmässigt att ha på trånga spelningar.
-
- Medlem++
Jag håller med, ingen blixt på konserter. Men som jag misstänker är det hardcore-spelningar du är på, och där har det blivit någon sorts oskriven regel att ta bilder med blixt och lång slutartid. Men det går lika bra att göra med den interna blixten har jag märkt. Om man inte har för mycket vidvinkel, då är det bra med en extern blixt. Men det krävs ingen SB-900 för nästan 5000:- för det, köp en billigare blixt istället. Jag har en Sigma (EF-500) som fungerar utmärkt.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
- Ale
- Medlem++
- sorghwind
- Medlem

NÅ?!
Var på spelning ikväll, en av dom galnaste jag varit på. Tyvärr återspeglas inte det i fotona jag tagit. Men iallafall.
Men blixt, ni som var så mycket emot det får gärna komma med kritit på dom fotona jag tagit, alla med blixt.
Fler foton finns på: http://www.flickr.com/photos/xfredrikx/
- Geddan
- VIP medlem
Visst kan man använda blixt på konserter, men det beror på hur man använder den.
Är frontljuset förträfligt så finns det kanske inte ngt stort behov av blixt,
men det är ju ganska ofta frontljuset är taffligt, iaf på mindre gig.
Det viktiga är givetvis att man kan hantera kameran så man får med det befintliga ljuset.
Om jag stod så nära som du verkar ha gjort, Fredrik, skulle jag nog desutom ha underexponerat blixten ett eller två steg.
Tycker det är för hårt.....om det nu inte är meningen som en effekt.
Annars coola bilder!
Det viktiga är givetvis att man kan hantera kameran så man får med det befintliga ljuset.
Om jag stod så nära som du verkar ha gjort, Fredrik, skulle jag nog desutom ha underexponerat blixten ett eller två steg.
Annars coola bilder!

"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
Det var förövrigt första gången jag fotade en spelning.Geddy_Lee skrev:Visst kan man använda blixt på konserter, men det beror på hur man använder den.
Annars coola bilder!
Använde "stroboskop"effekten på blixten, det blev bra så länge jag höll kameran still. Ska på en till spelning nu på torsdag, funderar på att bara ha vanlig blixt på då. Ingen stroboskopeffekt. På Kafe 44 är det alldeles för dåligt ljus för att inte använda blixt. Underexponera var ju ett bra tips, så kanske dom inte blir så hårda. För jag hade nämligen blixten på extra ljust, eller vad man ska säga. Kanske ska ha den på "neutral" nästa gång. Se hur det blir. Tack för tipsen!
Haha förövrigt, har du varit på Kafe 44 nån gång? Trångaste stället som finns ungefär.

- Liten
- Hedersmedlem
Han kanske kompenserar för den andra gitarristen.Liten skrev:Varje gitarrist dröm.. att få ha 8 fingrar på vänsterhanden!MrFredrik skrev:![]()

En lite kul grej jag fick reda på efter spelningen var att den andra gitarristen var med om en olycka där han förlorade två fingrar på vänsterhanden, så han fick lära sig gitarr igen, fast med högerhanden!
Senast redigerad av gäst den ons 29 okt 2008, 10:14, redigerad totalt 1 gånger.
- Makten
- Medlem++
Ballt! Jag tycker att du ska fota på precis det sätt du har lust med, så länge ingen misstycker.MrFredrik skrev:NÅ?!
Var på spelning ikväll, en av dom galnaste jag varit på. Tyvärr återspeglas inte det i fotona jag tagit. Men iallafall.
Men blixt, ni som var så mycket emot det får gärna komma med kritit på dom fotona jag tagit, alla med blixt.
Fler foton finns på: http://www.flickr.com/photos/xfredrikx/

Jag håller också med Gäddan om att det antagligen varit snyggare om du exponerat ett uns lägre. Kanske längre slutartid, så att det befintliga ljuset utgör en större del av belysningen än blixten. Men jag har själv knappt någon erfarenhet av fotograferande på spelningar, så det är bara en spontan tanke. Exemperimentera så hittar du nog det som passar dig!
---------------------------------
Själv tömde jag igår plånboken (fast på avbetalning) och köpte ett Nikkor 24-70/2,8. Dyrt, stort och tungt. Men vad jag kan se helt suveränt bra. Det kanske kommer nån bild lite senare.
Ska på en till spelning imorgon kväll, då ska jag fortfarande fota med blixten på. Men utan stroboskopeffekten. Får se hur det blir. Och inte riktigt lika hårt blixtljus, jag tar ner det några snäpp får vi se.Makten skrev:Ballt! Jag tycker att du ska fota på precis det sätt du har lust med, så länge ingen misstycker.Skit i alla regler; det jag menade var mest nån slags gammal sanning som kanske inte var så genomtänkt. Det beror ju på spelningens karaktär också. Ibland kan det nog störa rejält med blixt, medan det andra gånger är helt okej.
Jag håller också med Gäddan om att det antagligen varit snyggare om du exponerat ett uns lägre. Kanske längre slutartid, så att det befintliga ljuset utgör en större del av belysningen än blixten. Men jag har själv knappt någon erfarenhet av fotograferande på spelningar, så det är bara en spontan tanke. Exemperimentera så hittar du nog det som passar dig!
---------------------------------
Själv tömde jag igår plånboken (fast på avbetalning) och köpte ett Nikkor 24-70/2,8. Dyrt, stort och tungt. Men vad jag kan se helt suveränt bra. Det kanske kommer nån bild lite senare.
-------------
Jävlar, kom gärna med en rapport senare om hur det är!
- Klopper
- Hedersmedlem
Är det någon som testad en objektivkonverter som gör det möjligt att nyttja Canons FD objektiv på kameror med EF fattning?
Har sett att det finns en dylik för c:a 800 pistoler, men är lite osäker på om den är värd pengarna.
Det hade varit kul att kunna nyttja mina gamla FD objektiv trots de begränsningar dom har på EOS:en.
Har sett att det finns en dylik för c:a 800 pistoler, men är lite osäker på om den är värd pengarna.
Det hade varit kul att kunna nyttja mina gamla FD objektiv trots de begränsningar dom har på EOS:en.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
- Geddan
- VIP medlem
Du kan skaffa en sån här oxå:MrFredrik skrev:Det var förövrigt första gången jag fotade en spelning.Geddy_Lee skrev:Visst kan man använda blixt på konserter, men det beror på hur man använder den.
Annars coola bilder!
Använde "stroboskop"effekten på blixten, det blev bra så länge jag höll kameran still. Ska på en till spelning nu på torsdag, funderar på att bara ha vanlig blixt på då. Ingen stroboskopeffekt. På Kafe 44 är det alldeles för dåligt ljus för att inte använda blixt. Underexponera var ju ett bra tips, så kanske dom inte blir så hårda. För jag hade nämligen blixten på extra ljust, eller vad man ska säga. Kanske ska ha den på "neutral" nästa gång. Se hur det blir. Tack för tipsen!
Haha förövrigt, har du varit på Kafe 44 nån gång? Trångaste stället som finns ungefär.

Lumiquest heter fabrikatet. De har en uppsjö med produkter för blixtfoto.
Men det där är den enkla vanliga varianten. Kostar några hundralappar
och fästes med kardborre på blixten.
Ger ett mjukt och inderekt ljus.
- Jan Hellman
- Jan Hellman
Är den till för inbyggda blixtar?Geddy_Lee skrev:Du kan skaffa en sån här oxå:MrFredrik skrev:Det var förövrigt första gången jag fotade en spelning.Geddy_Lee skrev:Visst kan man använda blixt på konserter, men det beror på hur man använder den.
Annars coola bilder!
Lumiquest heter fabrikatet. De har en uppsjö med produkter för blixtfoto.
Men det där är den enkla vanliga varianten. Kostar några hundralappar
och fästes med kardborre på blixten.
Ger ett mjukt och inderekt ljus.
För jag använder den inbyggda blixten i min D80.
- Geddan
- VIP medlem
Okej, tack ändå.Geddy_Lee skrev:Nej!MrFredrik skrev:
Är den till för inbyggda blixtar?
Den är till för blixtar monterade på blixtskon med riktbart huvud.
Har fotat lite porträttliknande saker tidigare med min inbyggda blixt. Då har jag tagit ett lite tjockare A4, och klippt till det som en skärm framför blixten. Det har funkat rätt okej faktiskt!
- Geddan
- VIP medlem
Det finns tillfällen när man kan använda den inbyggda blixten.MrFredrik skrev:Okej, tack ändå.Geddy_Lee skrev:Nej!MrFredrik skrev:
Är den till för inbyggda blixtar?
Den är till för blixtar monterade på blixtskon med riktbart huvud.
Har fotat lite porträttliknande saker tidigare med min inbyggda blixt. Då har jag tagit ett lite tjockare A4, och klippt till det som en skärm framför blixten. Det har funkat rätt okej faktiskt!
Men den ställer allt för ofta till det och skapar fula skuggor,
om du planerar att använda den som enda blixt öht.
Dessutom får du röda ögon redan på ett väldigt litet avstånd till motivet.
De brukar oxå ha ett ledtal på runt 10, vilket inte räcker särskilt långt.
En sån här, eller liknande, om inte budgeten är för stor är min rekomendation:
http://www.scandinavianphoto.se/product ... ID=5826606
- Jan Hellman
- Jan Hellman
Var som sagt på spelning ikväll, detta var vad som hände:

Vad sägs? Ros och ris mottages med största glädje.
FLER BILDER FINNES PÅ: http://www.flickr.com/photos/xfredrikx/ !!!

Vad sägs? Ros och ris mottages med största glädje.
FLER BILDER FINNES PÅ: http://www.flickr.com/photos/xfredrikx/ !!!