Effekter du _nästan_ aldrig använder?

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Punkster skrev:Mitt moddade 80-tals Bosschorus som jag köpte av Liten körs numera nästan enbart i true bypass-läget. Låtarna jag tänkte använda det på har sedan ett par månader strukits från setlisten, så numera tjänstgör den enbart under ett lugnt stick på en annan låt. Så det blir väl sisådär 15-20 sekunder under en setlist på 45 minuter. Riktigt bra pedal annars, fast den tycker om att brusa tillsammans med min Peaveytopp.
Trist att den brusar.. något jag personligen aldrig upplevde med den..
Vi får träffas nån gång uppe i vår lokal och titta på det om du upplever det för störande.. Kan vara strömmen som spökar.. och strömmen i vår lokal är väldigt störande.. gitarristen har precis kastat i nya mickar i guran bara för att stärken hans brummat extra mycket med texas special-mickarna han hade i..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Liten skrev:
Punkster skrev:Mitt moddade 80-tals Bosschorus som jag köpte av Liten körs numera nästan enbart i true bypass-läget. Låtarna jag tänkte använda det på har sedan ett par månader strukits från setlisten, så numera tjänstgör den enbart under ett lugnt stick på en annan låt. Så det blir väl sisådär 15-20 sekunder under en setlist på 45 minuter. Riktigt bra pedal annars, fast den tycker om att brusa tillsammans med min Peaveytopp.
Trist att den brusar.. något jag personligen aldrig upplevde med den..
Vi får träffas nån gång uppe i vår lokal och titta på det om du upplever det för störande.. Kan vara strömmen som spökar.. och strömmen i vår lokal är väldigt störande.. gitarristen har precis kastat i nya mickar i guran bara för att stärken hans brummat extra mycket med texas special-mickarna han hade i..
Kan iofs ha att göra med konditionen på min stärkare och mina sladdar också. För den brusar bra mycket mer i Peaveytoppen än dom gjorde i min gamla Ampegcombo. Peaveyn har ju ett inbyggt "grundbrus" som förstärks när man trampar igång pedaler. Det är samma sak med min Moody-dist också.
Fast jag kom att tänka på en sak... Du skrev att du nästan aldrig använder din stämpedal, och jag är på jakt efter en ersättare till min Behringer-tuner. Jag använder ju nästan aldrig choruset, som jag har för mig att du sålde ganska motvilligt? Förstår du hur jag tänker...? :wink:
/Linus
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Jag förstår hur du tänker.. men jag har tyvärr ingen nytta av choruset längre nu efter att jag vant mig med Rotospheren.. den gör ett ganska hyffsat "chorusjobb" på slow...
Sen använder jag ju DT10:an när jag gör underhåll på basarna.. och ibland mellan låtar.. så nej.. den får stanna..
Däremot kan vi ju titta på Peaveyn... låter som om den behöver en översyn??
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Liten skrev:Jag förstår hur du tänker.. men jag har tyvärr ingen nytta av choruset längre nu efter att jag vant mig med Rotospheren.. den gör ett ganska hyffsat "chorusjobb" på slow...
Sen använder jag ju DT10:an när jag gör underhåll på basarna.. och ibland mellan låtar.. så nej.. den får stanna..
Lite OT; är du supernöjd med Rotospheren? Vad tror du om BOSS RT-20 som Lesiesubstitut?
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

200071 skrev:
Liten skrev:Jag förstår hur du tänker.. men jag har tyvärr ingen nytta av choruset längre nu efter att jag vant mig med Rotospheren.. den gör ett ganska hyffsat "chorusjobb" på slow...
Lite OT; är du supernöjd med Rotospheren? Vad tror du om BOSS RT-20 som Lesiesubstitut?
Jag är galet nöjd med rotospheren.. primärt för att det blev 3 effekter i 1 pedal.. men också för att den är rörbestyckad.. och när man slår på pedalen i "slow".. och kör bandlöst.. uppstår något jag vill kalla för mumma!...

RT-20'n har fått bra kritik av basspelare på Talkbass.. den är nog den näst bästa kandidaten rent ljudmässigt efter rotospheren...
Det som är extra bra med den är möjligheten att ställa in hur snabbt "ramp" ska ske.. och även den inbyggda OD-delen ska vara perfekt till leslie-sworlet.. :)

Bara att testa!
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Jag fegar lite med oktavpedalerna. När ena gitarristen inte kan vara med så trampar jag i den och en dist under gitarrsolona (och spelar en oktav högre) så det inte blir så tunt.
Borde nog börja oktava lite mer. Jag är väl lite rädd för att gröta till det, det är sju man till i bandet...
Phasern köpte jag enbart för att vi började spela Waiting for an alibi av Thin Lizzy, så den används bara i den låten men där är den desto viktigare....
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Nu har jag ingen av mina pedaler kvar, men då jag hade dem var det EHX Bass Micro Synthesizer, Big Muff och EBS Multidrive jag aldrig använde.. EHX Bass Balls använde jag lite på Backstreet Boys Larger Than Life. Jag hade dem bara för ha lite kul när vi soudcheckade.. :)
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Ok!
Bassballs på Larger than life...
Vi spelar också den låten ibland och jag tycker att det är en bedrövligt tråkig låt. Man kanske kunde piffa upp den lite (resten av bandet vrider sig i plågor...)
Hade du den på i hela låten eller hur funkade det?
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Skriv svar