Favoritackord?
- Jonaz
- Medlem+
- Jan Hellman
- VIP medlem
- Jan Hellman
- VIP medlem
- hosse
- Medlem+++
nej, jag tänkte på spottandet. undrade mest om ni hade laminerade setlists så dom inte blev fuktskadade, men det har ni tydligen inte. lite synd.bootsy skrev:Minns inte, de brukar vara skrivna på papper tror jag. Hur så?hosse skrev:hur ser era setlists ut?bootsy skrev:Herregud vad töntigt. Jag slutar låten med att slå sönder basen och loska på publiken.Basmagnus skrev:Jag slutar, av princip, alla låtar med ett mollmajsju
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
- Basmagnus
- Medlem++
På väg, giget börjar inte förrän 22.30 så man hinner somna innan....Hellboy skrev:Vad gör du här? Ska inte du gigga på Sjöhästen??Basmagnus skrev:Jag slutar, av princip, alla låtar med ett mollmajsju![]()
//J
Kanske ska prova Bootsy´s slut ikväll.....fast vi spelar två set, typ 20 låtar....det blir många basar att slå sönder.....Hellboy, kommer du förbi med din samling? Jag har inte så många basar själv och du bor ju rätt nära.
- funkys**t
- Medlem++
- Kontakt:
En favorit:
C13, A13, F13, D13
C13, A13, F13, D13

"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jan Hellman
- VIP medlem
Hade jag inte varit sjuk och sitter och hostar som en jävla idiot hade jag nog kommit förbi. Måste ut i ruskvädret i allafall. Skit. Måste köra ner moppen till garaget innan det blir dimma och drivis. Storm blåser det ju redan. 6 - 7 sekundmeter sa dom på nyheterna..... Lögnare, det är vad dom är!!Basmagnus skrev:På väg, giget börjar inte förrän 22.30 så man hinner somna innan....Hellboy skrev:Vad gör du här? Ska inte du gigga på Sjöhästen??Basmagnus skrev:Jag slutar, av princip, alla låtar med ett mollmajsju![]()
//J
Kanske ska prova Bootsy´s slut ikväll.....fast vi spelar två set, typ 20 låtar....det blir många basar att slå sönder.....Hellboy, kommer du förbi med din samling? Jag har inte så många basar själv och du bor ju rätt nära.
//J
- bootsy
- Medlem+++
Jag spottar på publiken, inte på scenen.hosse skrev:nej, jag tänkte på spottandet. undrade mest om ni hade laminerade setlists så dom inte blev fuktskadade, men det har ni tydligen inte. lite synd.bootsy skrev:Minns inte, de brukar vara skrivna på papper tror jag. Hur så?hosse skrev:hur ser era setlists ut?bootsy skrev:Herregud vad töntigt. Jag slutar låten med att slå sönder basen och loska på publiken.Basmagnus skrev:Jag slutar, av princip, alla låtar med ett mollmajsju
Stallet liknar mest ett veteflak.
- broder blues
- Medlem++
"sug" 1-3 på ett low-D munspel.. De e fett.basmartin skrev:G, på gitarr.
Ett A dur med E i botten om jag minns rätt.
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
- Tarzan08
- Medlem++
- Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi
ba-dap....du-da-da-bada-dababada-dapdap...funkys**t skrev:En favorit:
C13, A13, F13, D13
doo-da-da-dabadabababa-dada....doo da bada....
skrev just hur det låter ungefär när man sjunger temat till den dära...
sticket blir ju mer....du-du-du-du-du-du-dooong bubup...du-du-du-du-du-du-boing...
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
{fyra strängar}
- mikkejohansson
- Medlem++
Fick förresten aldrig sagt vad som är MITT favvoackord...
Hellboys add9(no3) är fint, och då gärna med Db eller Gb som grundton. Annars gillar jag mollelva (eller egentligen m7add4, jag brukar skippa nian), gärna lagt med en stor sekund mellan ters och elva....typ så här nerifrån och upp Ab-Bb-Eb med F i basen (fm11/fm7add4).
Ett annat jättefavvo är dur-add4, alltså t ex ett D-dur med tonen g tillagd - gärna som liten sekund från tersen. Funkar fint som tonika eller dominant...
Egentligen alla ackord som innehåller små och stora sekunder
Hellboys add9(no3) är fint, och då gärna med Db eller Gb som grundton. Annars gillar jag mollelva (eller egentligen m7add4, jag brukar skippa nian), gärna lagt med en stor sekund mellan ters och elva....typ så här nerifrån och upp Ab-Bb-Eb med F i basen (fm11/fm7add4).
Ett annat jättefavvo är dur-add4, alltså t ex ett D-dur med tonen g tillagd - gärna som liten sekund från tersen. Funkar fint som tonika eller dominant...
Egentligen alla ackord som innehåller små och stora sekunder

Fender - Pedaler - GK - TKS
- funkys**t
- Medlem++
- Kontakt:
Du spela fel där vid du-du-du..Tarzan08 skrev:ba-dap....du-da-da-bada-dababada-dapdap...funkys**t skrev:En favorit:
C13, A13, F13, D13
doo-da-da-dabadabababa-dada....doo da bada....
skrev just hur det låter ungefär när man sjunger temat till den dära...
sticket blir ju mer....du-du-du-du-du-du-dooong bubup...du-du-du-du-du-du-boing...

- funkys**t
- Medlem++
- Kontakt:
Jag gillar och groova runt minusnian..
- kmo
- Medlem++
För en helt oskolad amatör så på bas blir det mest treklanger, typ barre`. Grundton, kvint, ters. 7or och 9or är snyggt på sina ställen. Klangmässigt på ackgura är ett hederligt Dmoll otroligt vackert! Spelar säkert en massa andra grejer som man inte har en aning om vad det heter 
Jag brukar säga håll käft och spela när det börjar snackas dim o maj o andra konstiga saker!!

Jag brukar säga håll käft och spela när det börjar snackas dim o maj o andra konstiga saker!!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
- Peavey Dude
- Medlem++
-
- Nykomling
Re: Favoritackord?
Så fort jag är i drop-d vill jag lägga ett Eb med tersen i basen. (568xxx)
Går ju såklart i normalstämning också men det känns så pretantiöst att sträcka ut ett ackord över mer än 3 band.
Går ju såklart i normalstämning också men det känns så pretantiöst att sträcka ut ett ackord över mer än 3 band.
- Roger Hedin
- Medlem++
Re: Favoritackord?
Inte favoritackord, men favorittonarter. F och Bb på elbas; f och G på kontra.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
- Roger Hedin