Den allmänbildande basistfrågeleken
- peter_s
- Medlem++
- mikkejohansson
- Medlem++
- DoggyD
- Medlem++
Undrar hur många jazzskägg som kommer att tycka det när dom får höra hans senaste CD, det är ju old time mountain music och bluegrass/country för hela slanten och naturligtvis hur bra som helst. Här snackar vi äkta Americana. Jämför gärna med Ornette Coleman's Atlanticgrejer från sent 50-tal och tidigt 60-tal. Vadå mångsidig !?mikkejohansson skrev:...och BÄST I HELA JÄVLA VÄRLDEN.
Sådeså.

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
- mikkejohansson
- Medlem++
Dom flesta jazzskägg som spelar kontrabas "på riktigt" (läs: ankröv) avskyr ju redan Haden. För dålig teknik för att så många ska få tycka han gör bra musik brukar vara kontentan. Men jag är skitpeppad på den där plattan!DoggyD skrev:Undrar hur många jazzskägg som kommer att tycka det när dom får höra hans senaste CD, det är ju old time mountain music och bluegrass/country för hela slanten och naturligtvis hur bra som helst. Här snackar vi äkta Americana. Jämför gärna med Ornette Coleman's Atlanticgrejer från sent 50-tal och tidigt 60-tal. Vadå mångsidig !?mikkejohansson skrev:...och BÄST I HELA JÄVLA VÄRLDEN.
Sådeså.
Fender - Pedaler - GK - TKS
- peter_s
- Medlem++
Nej, nej. Men jag har nog läst ohälsosamt många nummer av Bass Player genom åren.ferm skrev:Känner du igen alla?

Mikke förresten, vad är det som gör Charlie Haden så bra? Jag har inte lyssnat så mycket på honom - mer än den utmärkta plattan Beyond the Missouri Sky - men eftersom jag är så oinlyssnad på jazz, så hör jag mest bara att han spelar kontrabas, inte att han är exceptionellt bra på det. Detsamma gäller för övrigt alla jazzkontrabasister. Alltså försöker jag inte dissa Charlie, utan är genuint nyfiken. Upplys mig!

Nog snackat, nästa basist är något av en Sverigebekant:

- DoggyD
- Medlem++
Frågan är om det inte är lättare att hata Jazzskägg än Charlie Haden.mikkejohansson skrev:Dom flesta jazzskägg som spelar kontrabas "på riktigt" (läs: ankröv) avskyr ju redan Haden. För dålig teknik för att så många ska få tycka han gör bra musik brukar vara kontentan. Men jag är skitpeppad på den där plattan!DoggyD skrev:Undrar hur många jazzskägg som kommer att tycka det när dom får höra hans senaste CD, det är ju old time mountain music och bluegrass/country för hela slanten och naturligtvis hur bra som helst. Här snackar vi äkta Americana. Jämför gärna med Ornette Coleman's Atlanticgrejer från sent 50-tal och tidigt 60-tal. Vadå mångsidig !?mikkejohansson skrev:...och BÄST I HELA JÄVLA VÄRLDEN.
Sådeså.
Den mannens musik går ju rätt in i hjärtat, till skillnad från allt för många musiker/teknikers avancerade ekvationer för ett fåtal redan insatta.
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
- peter_s
- Medlem++
Eftersom förslagen på vem basisten jag efterfrågar är inte direkt haglat in så kommer här några ledtrådar, och en till bild.
Först bilden (som är av senare datum än de jag redan postat):

Sedan några ledtrådar.
- Basisten har spelat i ett band som heter som ett land, och som spelade in en av sina skivor i svensk skärgårdsmiljö. På den plattan medverkar bl.a. Esbjörn Svensson och Björn Olsson. Den sistnämnde turnerade också med bandet som heter som ett land.
- Basisten har också medverkat på en E.S.T.-platta. (vet dock inte vad han gjorde på den...)
- Basisten har gjort en låt av andlig karaktär, som flera artister spelat in coverversioner av. Charlie Haden har gjort en, och Johnny Cash en annan. På Cashs version spelar den inte helt okände amerikanen Flea bas.
- Basisten är del av en musikalisk familj. Han har bl.a. två systrar som är någorlunda väletablerade på den amerikanska mainstreamalternativa scenen, och som har samarbetat med många kända namn. T.ex. Mike Watt. Basistens far är också han en hyfsat välkänd musiker.
Först bilden (som är av senare datum än de jag redan postat):

Sedan några ledtrådar.
- Basisten har spelat i ett band som heter som ett land, och som spelade in en av sina skivor i svensk skärgårdsmiljö. På den plattan medverkar bl.a. Esbjörn Svensson och Björn Olsson. Den sistnämnde turnerade också med bandet som heter som ett land.
- Basisten har också medverkat på en E.S.T.-platta. (vet dock inte vad han gjorde på den...)
- Basisten har gjort en låt av andlig karaktär, som flera artister spelat in coverversioner av. Charlie Haden har gjort en, och Johnny Cash en annan. På Cashs version spelar den inte helt okände amerikanen Flea bas.
- Basisten är del av en musikalisk familj. Han har bl.a. två systrar som är någorlunda väletablerade på den amerikanska mainstreamalternativa scenen, och som har samarbetat med många kända namn. T.ex. Mike Watt. Basistens far är också han en hyfsat välkänd musiker.
- mikkejohansson
- Medlem++
- mikkejohansson
- Medlem++
Han är rätt långt från ensam om en "bass bib" (ung. "bas-haklapp", den skyddar basen från repor...peter_s skrev: Nej, nej. Men jag har nog läst ohälsosamt många nummer av Bass Player genom åren.Och Charlie Haden är lätt att känna igen på den där tyggrejen han har på sin bas.
IMO - dels skriver han fantastisk musik (se ex skivorna med Quartet West), och dessutom tycker jag hans basspel har en hel massa kvaliteter jag saknar hos andra med mer felfri teknik. Hans melodier sjunger, hans ton är varm och nästan lite "vokal"...ja, han spelar helt enkelt precis som jag vill att det ska låtapeter_s skrev:Mikke förresten, vad är det som gör Charlie Haden så bra? Jag har inte lyssnat så mycket på honom - mer än den utmärkta plattan Beyond the Missouri Sky - men eftersom jag är så oinlyssnad på jazz, så hör jag mest bara att han spelar kontrabas, inte att han är exceptionellt bra på det. Detsamma gäller för övrigt alla jazzkontrabasister. Alltså försöker jag inte dissa Charlie, utan är genuint nyfiken. Upplys mig!

Och ja - han ÄR son till Charlie!peter_s skrev:Nog snackat, nästa basist är något av en Sverigebekant:
Han sjunger. Han återgäldade Esbjörns spel på Spains fantastiska "And she haunts my dreams" med att skriva en text till EST:s "Believe Beleft Below" som med sång kallas "Love is real". En grymt fin sång, som finns på Youtube med Nisse Landgren bland annat.peter_s skrev:- Basisten har också medverkat på en E.S.T.-platta. (vet dock inte vad han gjorde på den...)
Var också den sista sång som spelades på hyllningskonserten/minnesstunden för Esbjörn i somras av Magnus, Dan och Nisse Landgren...RIP Esbjörn.
Humor är också att Charlie Haden skrivit en låt med samma titel; "Spiritual" till sin Liberation Music Orchestra redan på 70/80-talet (finns också på Youtube). Så far och son har varsin (och John Coltrane en tredje...).peter_s skrev:- Basisten har gjort en låt av andlig karaktär, som flera artister spelat in coverversioner av. Charlie Haden har gjort en, och Johnny Cash en annan. På Cashs version spelar den inte helt okände amerikanen Flea bas.
- peter_s
- Medlem++
Visste väl att jag kunde lita på dig mikke!mikkejohansson skrev:Josh Haden!
Också bäst!

Josh Haden, Charlies son, it is.
Här är en hemmasnickrad youtube-video till "Untitled #1" (det finns en officiell också, men tydligen inte på tuben), en av Spains allra bästa låtar i mina ögon. Bästa Precisionsbasljudet.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rn8MWBVAMhE[/youtube]
Ja, dåså. Shoot mikke!
- peter_s
- Medlem++
Okej. Det verkar onekligen vettigt, men jag har nog inte sett någon annan med en sådan där "bib". Är kanske inte alltid så uppmärksam på kontrabasister och deras instrument, dock.mikkejohansson skrev:Han är rätt långt från ensam om en "bass bib" (ung. "bas-haklapp", den skyddar basen från repor...
Tack för svaret! Ska låna hem några plattor från biblan, och lyssna, med det du säger i åtanke.mikkejohansson skrev:IMO - dels skriver han fantastisk musik (se ex skivorna med Quartet West), och dessutom tycker jag hans basspel har en hel massa kvaliteter jag saknar hos andra med mer felfri teknik. Hans melodier sjunger, hans ton är varm och nästan lite "vokal"...ja, han spelar helt enkelt precis som jag vill att det ska låta. Dessutom tycker jag han verkar ha en hel del "humor" i sitt spel vilket är befriande. Sen har han ett jädra sväng med, kanske framför allt på de lite "friare" sextitalsplattarna med ex Ornette Coleman.
Jag tycker förresten att det du säger om Charlies ton också kan appliceras på Joshs. Den är också varm, nästan lite vokal, och full av känslor. Åtminstone på skiva. Däremot har jag alltid blivit gravt besviken när jag sett Spain live. För att inte tala om när jag för första gången hörde Spains andra platta. Då började jag nästan gråta (sittandes med min Discman utanför Riksdagshuset), för att jag tyckte att den var så mycket sämre än deras första, The Blue Moods of Spain. Senare samma dag gick jag till Studion på S:t Eriksplan och såg på Fint Tillsammans, och jag glömde Spain-besvikelsen för en stund. Fint Tillsammans är förresten ett gravt underskattat band.
Japp! Jag tyckte att det kunde vara trevligt att göra den här tråden till ett father/son-event.mikkejohansson skrev:Och ja - han ÄR son till Charlie!

Och som för att spinna vidare på familjetemat, här är en bild på Charlies dotter Rachel, tillsammans med Todd Rundgren.

- mikkejohansson
- Medlem++
- mikkejohansson
- Medlem++
Och för att ta det spåret ÄNNU längre;peter_s skrev:
Och som för att spinna vidare på familjetemat, här är en bild på Charlies dotter Rachel, tillsammans med Todd Rundgren.

Ännu en dotter (de är väl trillingar?), denna gången Petra Haden och Bill Frisell, som gjort en coverplatta ihop med bland annat låtar av Coldplay...det jag hört är kanon. Men då avgudar jag Frisell också.
- mikkejohansson
- Medlem++
Okej, lite ledtrådar;
Basisten har ett förnamn som skulle kunna tillhöra en kvinna. Med lite annan stavning. Hans efternamn tyder dock på tvivelaktig psykisk hälsa.
Bandet han spelar med har ett namn som indikerar att de skulle vara av nåt slags adlig börd.
Artisten de kompar är en ikon i amerikansk singer/songwriter/countryrock med inrikespolitisk vinkling på texterna...
- peter_s
- Medlem++
- mikkejohansson
- Medlem++
- peter_s
- Medlem++
- peter_s
- Medlem++
En ledtråd...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_rI5D7-M_ao[/youtube]
Musik blir nog inte mycket bättre än såhär.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_rI5D7-M_ao[/youtube]
Musik blir nog inte mycket bättre än såhär.
- mikkejohansson
- Medlem++
Jag nappar väl då (kände igen ansiktet men fick svårt att placera det, england var givet men det krävdes en ledtråd
).
Mr John Warde a.k.a. JAH WOBBLE
Första band. PiL som ses ovan...
Fast jag förknippar honom mest med otaliga intervjuer i engelska bas- och gitarrtidningar på tidigt nittital...pre-grungeeran när jag bara ville
bry mig om "spelafort"-killar. En reggae/dub-snubbe med tvivelaktig hattsmak stod inte högt i kurs då. Måste kolla in nu tror jag för att se om
jag (eller han) förändrats. Det tidigare alternativet mer troligt.

Mr John Warde a.k.a. JAH WOBBLE
Första band. PiL som ses ovan...
Fast jag förknippar honom mest med otaliga intervjuer i engelska bas- och gitarrtidningar på tidigt nittital...pre-grungeeran när jag bara ville
bry mig om "spelafort"-killar. En reggae/dub-snubbe med tvivelaktig hattsmak stod inte högt i kurs då. Måste kolla in nu tror jag för att se om
- peter_s
- Medlem++
Ungefär samtidigt köpte jag plattan Becoming more like God, med Jah Wobble's Invaders of the Heart, mest för att jag läst om honom i nämnda tidningar och ville veta hur han lät. Till min stora förvåning gillade jag den etnopop som han spelar på den plattan, och jag gillar den fortfarande. Men det låter inte PiL på långa vägar.mikkejohansson skrev:Fast jag förknippar honom mest med otaliga intervjuer i engelska bas- och gitarrtidningar på tidigt nittital...pre-grungeeran när jag bara ville
Så visst, du har helt rätt mikke. Vad gillar du förresten gitarristens gitarr i videon?

- mikkejohansson
- Medlem++
- mikkejohansson
- Medlem++
- mikkejohansson
- Medlem++