Oväntad njutning

Prata om övriga saker som rör bas-världen
dereborn

Inlägg av dereborn »

inber skrev:Jag tror det är som du själv skriver.

Amplituden (utstpänningen) från basmikarna beror på hur tjocka strängar du har. Tjockare strängar ger mer signal. Dessutom får du ju mer lågbas med tjockare strängar, vilket innebär att klen utrustning bottnar tidigare.

Det skulle ju kunna vara så att det komprimerade, feta ljudet du får med den lånta basen egentligen är ett tunnare spinkigare ljud som inte får förstärkare och högtalare att flämta efter andan.
Det var exakt min teori!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Danne skrev:Köp en Grabber! Antar att det var den "vanliga" Grabbern med en humbucker och inte G-3 som har 3 single coil. Min första bas var en G-1 och den gav inte så värst hög signal men den hade ett lätt komprimerat lite skitigt ljud. G-3 har jag upplevt som snärtigare och mera som en P-bas i karaktären. Strängarna kan säkert ha bidragit en del men jag tror ändå det var Grabbern som gjorde största skillnaden. Om det var en G-3 så är jag aningslös förutom strängarna eller din dagsform då. :lol:
Nä, det var bara en humbucker, men det var inte en sån som man kan flytta längs 2 rails, utan den satt fast.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Foxbat skrev:Säg bara till om du bestämmer dig för att du vill ha en Grabber. http://pratabas.se/viewtopic.php?t=12087
om jag ska köpa en så ska det vara en med EN humbucker, sorry...
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

inber skrev:...Amplituden (utstpänningen) från basmikarna beror på hur tjocka strängar du har. Tjockare strängar ger mer signal. Dessutom får du ju mer lågbas med tjockare strängar...
Fast det stämmer inte, du får mer lågbas med tunnare strängar. Stäm ner A-strängen till E och jämför med E-strängen. Den nedstämda A-strängen kommer att låta betydligt basigare än E-strängen. Däremot blir ju tonen fladdrigare.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++

Inlägg av Foxbat »

min har ju 1 1/2 humbucker när mickväljaren står centrerad :wink:
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Hellboy skrev:Jag kör över lag faktiskt 40 - 95 på 4-strängade och det är absolut inte mindre bas i tunnare strängar.

//J
basmartin skrev:Stäm ner A-strängen till E och jämför med E-strängen. Den nedstämda A-strängen kommer att låta betydligt basigare än E-strängen. Däremot blir ju tonen fladdrigare.
Exakt.... Högre massa i strängen ger inte mer botten. Sen finns det ju grader i helvetet. Man vill kanske inte spela på en A-sträng som är nedstämnd till E för att det blir FÖR sladdrigt men generellt sätt får du inte mer botten i en 1.05 sträng än i en .95... Instrumentet i sig och legeringen i strängen har mycket mer en inverkan. HUR strängen resonerar....

//J
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Hmm, mycket intressant tråd det här. Har ett set nya EB 40-100 som bara ligger o skräpar eftersom de är "för tunna" :oops: samtidigt som min bandlösa är i uppenbart behov av nya strängar. :roll: Läge att testa att bryta mot sina principer alltså... Tack för det televerket! :D

*Tillägg* Dereborn: tycker du ska hålla dig till alternativ 3, fast ändå grabba en Grabber vad det lider! 8)
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

dereborn

Inlägg av dereborn »

basmartin skrev:
inber skrev:...Amplituden (utstpänningen) från basmikarna beror på hur tjocka strängar du har. Tjockare strängar ger mer signal. Dessutom får du ju mer lågbas med tjockare strängar...
Fast det stämmer inte, du får mer lågbas med tunnare strängar. Stäm ner A-strängen till E och jämför med E-strängen. Den nedstämda A-strängen kommer att låta betydligt basigare än E-strängen. Däremot blir ju tonen fladdrigare.
tror det är precis här kärnfrågan ligger! Det blir mer bas, men mindre attack, och svagare signal/lägre amplitud. Det är det man upplever som kompression! Botten finns där, men inte samma attack och volym - precis som när man komprimerar lite tufft!
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

dereborn skrev:
basmartin skrev:
tror det är precis här kärnfrågan ligger! Det blir mer bas, men mindre attack, och svagare signal/lägre amplitud. Det är det man upplever som kompression! Botten finns där, men inte samma attack och volym - precis som när man komprimerar lite tufft!
Precis! Där har vi svaret. Strängen kroknar helt enkelt vid för hårda anslag.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Jag tycker du ska köpa Foxbats Grabber.
Även om det är en G-3 så är den grymt nice.
Lät väldigt bra genom Sunn/Marshall-riggen.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
dereborn

Inlägg av dereborn »

BB3000S skrev:...*Tillägg* Dereborn: tycker du ska hålla dig till alternativ 3, fast ändå grabba en Grabber vad det lider! 8)
Så blir det nog.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

Jag går emot strömmen. jag upplever att jag "försvinner" med tunnare strängar (40-100) , det blir inte samma tryck i tonen ... blir istället mer snärt och oljud ... ungefär som Flea när han spelar riktigt hårt. 45-105 is da shit!!

Däremot har jag gått från 130 till 125 på B-strängen ... då den då lirar bättre ihop med de övriga strängarna.

OCH, Ampeg-combos låter jäfligt bra ... särskilt om det är mer än 100w i dem!
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

basmartin skrev:
Får ge Basmartin rätt här. Även om skillnaden inte är himmelsvid, så låter nerstämda strängar basigare. Men fysikern inom mig är hyfsat säker på att amplituden är beroende av den svängande massan, dvs strängens tjocklek. Hmm.... :?

(Vad säger tks, den blivande civilingenjören? Har du något oscilloskop och spektralanalysator i garderoben som kan förklara problemet?)
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Skriv svar