jajaja...daionsavage skrev:Hur många countrybasister behövs det för att skruva i en glödlampa?
en, fem, en, fem, en, fem....
Och i Nashville kallas växelbas för "eat shit"
Någon som kan Country?
- Svensson
- Forumvärd
- Inlägg: 13012
- Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
- Ort: Gällivare
- DoggyD
- Medlem++
- Inlägg: 3715
- Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
- Ort: Fetholm
[quote="Randy "SilverBack&"]
[/quote] Ere' nu re' e' läge för en Sundbybergare 
Just nu försöker du förminska tuggtobakstuggande...det har tagit både baseball och countryn dit där de ör idag...DoggyD skrev:Det är klart att man kan göra så om man vill förminska en hel konstart till något så vulgärt som tuggtobakstuggandeBonafideYouth skrev:Spela country? In med tuggtobak i käften, dra på dig dina skitigaste jeans och tugga loss på E-strängen! Det brukar göra susen!![]()


-
- Medlem+
- Inlägg: 1790
- Blev medlem: fre 01 feb 2008, 02:09
- Ort: Mothmaiden
- Kontakt:
[quote="Randy "SilverBack&"]
[/quote]
+1
Just nu försöker du förminska tuggtobakstuggande...det har tagit både baseball och countryn dit där de ör idag...DoggyD skrev:Det är klart att man kan göra så om man vill förminska en hel konstart till något så vulgärt som tuggtobakstuggandeBonafideYouth skrev:Spela country? In med tuggtobak i käften, dra på dig dina skitigaste jeans och tugga loss på E-strängen! Det brukar göra susen!![]()

+1
- Steve
- Medlem
- Inlägg: 347
- Blev medlem: mån 06 aug 2007, 13:18
- Ort: Oskarshamn
Nu tycker inte jag du ska va sån...daionsavage skrev:Hur många countrybasister behövs det för att skruva i en glödlampa?
en, fem, en, fem, en, fem....
Och i Nashville kallas växelbas för "eat shit"
Men det var ju ett tag sen det spelades riktig country i Nashville. Kolla bara på Countrygalan... Tycker det är tid för dom att börja "äta lite skit" igen

- DoggyD
- Medlem++
- Inlägg: 3715
- Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
- Ort: Fetholm
Men det var ju ett tag sen det spelades riktig country i Nashville. Kolla bara på Countrygalan... Tycker det är tid för dom att börja "äta lite skit" igen
[/quote] Med tanke på din avatar , hur bra koll har du på vad som händer i Nashville egentligen, om du har galan som utgångspunkt så kan jag väl hålla med dej, den sög HB stortid. Annars händer det grejer där, var så säker på det.

- Steve
- Medlem
- Inlägg: 347
- Blev medlem: mån 06 aug 2007, 13:18
- Ort: Oskarshamn
Steve skrev:Men det var ju ett tag sen det spelades riktig country i Nashville. Kolla bara på Countrygalan... Tycker det är tid för dom att börja "äta lite skit" igen
HAHA! Så du menar att bara för att min avatar sammankopplas med ett rockband så har jag ingen koll på någon annan musik? eller har rätt att uttala mig om den?DoggyD skrev:Med tanke på din avatar , hur bra koll har du på vad som händer i Nashville egentligen, om du har galan som utgångspunkt så kan jag väl hålla med dej, den sög HB stortid. Annars händer det grejer där, var så säker på det.
Vet du bara hur ampeg låter?


Tro det eller ej men jag lyssnar en hel del på country. När jag spelade elgitarr på gymnasiet inriktate jag mig faktist på country och mitt projektarbete var att skriva och spela in countrymusik.
Jag föredrar Outlaw-country före "the Nashville sound"
-
- Medlem
- Inlägg: 104
- Blev medlem: tis 19 aug 2008, 09:39
- Ort: Anderslöv
- GROVIS
- Medlem+
- Inlägg: 587
- Blev medlem: lör 21 jul 2007, 00:19
- Ort: Stenungsund
De e Justin Timberlake med bootspizza bargeld skrev:vem e Justin??DoggyD skrev:Och om jag får tala för mej också,Svensson skrev:Steve EarlTDHP skrev:Varför just country?
Hank III
Johnny Cash
osv..
..om jag får tala för mig...
Justin Townes Earle
Hank Sr. & Jr.
Johnny Paycheck


http://www.myspace.com/marcwhite" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.paintedblind.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/paintedblindmetal" onclick="window.open(this.href);return false;
Gibson Thunderbird Studio, Morgan aukustisk, Warwick SCREAMER STD,300W top,1x15,4x10, KorG pedal
http://www.paintedblind.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/paintedblindmetal" onclick="window.open(this.href);return false;
Gibson Thunderbird Studio, Morgan aukustisk, Warwick SCREAMER STD,300W top,1x15,4x10, KorG pedal
- MatsD
- Medlem++
- Inlägg: 4732
- Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
- Ort: Stockholm
Med ett fem (över eller under) och diatoniska och/eller kromatiska klättringar mellan ackordbytena kommer du rätt långt i rak country, både snabb och långsam, det är dansbandsstuket liksom. Kan funka i country shuffle också men där kan även walking användas. Tänk på att hålla tonerna korta och spänstiga. Men som andra sagt - lyssna på lite country så får du känsla för vad som passar.
Våga vägra Ampeg och p-bas
- Kale
- Medlem+
- Inlägg: 2438
- Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
- Ort: Landskrona
Det där skulle jag vilja ha exempel/förklaring på. Som självlärd basist använder jag säkert en del såna övergångar utan att jag vet om det...MatsD skrev: diatoniska och/eller kromatiska klättringar.
Men jag känner att det skulle behövas lite mer snygga övergångar i min arsenal. Så är det någon som orkar ge en kort förklaring? (även övergångar i blues)
- blackparkas
- Medlem++++
- Inlägg: 54765
- Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
- Ort: Bollnäs!
Lyssna på Daryl Johnson spelandes med Emmylou Harris.
Tycker han tar Country-basandet till en helt ny nivå.
"Spyboy" är skivan du ska leta efter!
Tycker han tar Country-basandet till en helt ny nivå.
"Spyboy" är skivan du ska leta efter!
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- bootsy
- Medlem+++
- Inlägg: 14384
- Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
- Ort: Slaktmask
Enkelhet och tydlighet är mitt motto när jag spelar country. Allt du spelar utöver 1-5 kommer att märkas, så var försiktig och noggrann med vad du lägger in i övrigt. En uppgång till ackordbyte eller en liten överbryggning till sticket är nog vad man ska begränsa sig till.
I de fall det blir lite jammigt brukar jag faktiskt tänka en aning gospel - stilarna är inte speciellt olika vad gäller sväng.
Ha grym koll på låtarna, du bör kunna alla vändor i sömnen - i country måste basisten vara en total klippa (visserligen alltid viktigt, men du har få möjligheter att mörka här!)
I de fall det blir lite jammigt brukar jag faktiskt tänka en aning gospel - stilarna är inte speciellt olika vad gäller sväng.
Ha grym koll på låtarna, du bör kunna alla vändor i sömnen - i country måste basisten vara en total klippa (visserligen alltid viktigt, men du har få möjligheter att mörka här!)
Stallet liknar mest ett veteflak.
- MatsD
- Medlem++
- Inlägg: 4732
- Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
- Ort: Stockholm
Sorry. Inte alls meningen att snobba - jag har inte täckning för det.Kalebas skrev:Det där skulle jag vilja ha exempel/förklaring på. Som självlärd basist använder jag säkert en del såna övergångar utan att jag vet om det...MatsD skrev: diatoniska och/eller kromatiska klättringar.
Men jag känner att det skulle behövas lite mer snygga övergångar i min arsenal. Så är det någon som orkar ge en kort förklaring? (även övergångar i blues)
Med "ett fem" menade jag växelspel mellan grundtonen och den femte tonen i durskalan - tonikan och kvinten. På ett C-ackord växlar du således mellan C och G, på ett F-ackord mellan F och C och ett G-ackord mellan G och D. När basens tonomfång så medger låter det ofta bättre att spela kvinten under tonikan i stället för över om man vill uppnå det där riktigt stompiga baskompet.
Med en diatonisk klättring menar jag att man tar sig från ett ackord till ett annat genom att spela skaltoner - om du t ex ska ta dig från C till F så spelar du C-D-E-F medan om du ska ta dig dit kromatiskt (eller med passing tones om man hellre vill se det så) då kan du t ex binda ihop ackorden genom att spela C-D-D#-E-F eller t o m C-C#-D-D#-E-F.
Om man ska generalisera lite så kan man säga att country är en mer diatonisk stil än blues och därför låter ofta diatoniska övergångar mellan ackorden bättre i country än i blues. I blues som är diatoniskt tvetydig eftersom grunden i blues är att man i realiteten spelar en mollskala över dur- eller sju-ackord är det vanligare med lite mer kromatik i övergångarna och/eller att man använder mollpentan/bluesskalan. Kromatik i basgångarna är särskilt vanligt i långsam blues i 6/8-takt skulle jag påstå (tänk SRV Texas Flood eller Jimi Hendrix Red House)
Det bästa är att lyssna på hur basister i blues och country spelar - det är inte så svåra grejor för det mesta och har man bara en gnutta gehör så plockar man ut grunderna i det spelet rätt snabbt.
Om jag hinner med ska jag göra en lite video som illustrerar vad jag menar med ovanstående tugg.
/Mats D
Re: Någon som kan Country?
Se Mitt senaste inlägg!Samuel V skrev:...För-slag till noterna är A och O. Svårt att förklara utan att spela exempel, men en sextondel före varje helslag brukar jag göra för-slag på.
...
Sextondel är RIKTIGT sällsynt! Bara i nån enstaka ballad. Åttondel förkommer ibland, men ofta ofta är det bara raka fjärdedelar! Bland annat där har man skillnaden på dansbandsförsvenskningen (av groovet)och "the American Original And Best"
- basmartin
- Medlem+++
- Inlägg: 18152
- Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
- Ort: Göteborg
Re: Någon som kan Country?
+1dereborn skrev:Se Mitt senaste inlägg!Samuel V skrev:...För-slag till noterna är A och O. Svårt att förklara utan att spela exempel, men en sextondel före varje helslag brukar jag göra för-slag på.
...
Sextondel är RIKTIGT sällsynt! Bara i nån enstaka ballad. Åttondel förkommer ibland, men ofta ofta är det bara raka fjärdedelar! Bland annat där har man skillnaden på dansbandsförsvenskningen (av groovet)och "the American Original And Best"
Inga förslag för i h-e! Förslag är i många fall en dålig vana hos en del basister.
Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Någon som kan Country?
Därav uttrycket "Skamliga förslag"!basmartin skrev:...Förslag är i många fall en dålig vana hos en del basister.
- basmartin
- Medlem+++
- Inlägg: 18152
- Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
- Ort: Göteborg
Re: Någon som kan Country?
Haha!dereborn skrev:Därav uttrycket "Skamliga förslag"!basmartin skrev:...Förslag är i många fall en dålig vana hos en del basister.
Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
- bootsy
- Medlem+++
- Inlägg: 14384
- Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
- Ort: Slaktmask
Re: Någon som kan Country?
Precis. Tänkte ge mig på en förklaring av detta, men se nu behövs inte det längre. Tack Dereborn!dereborn skrev: Sextondel är RIKTIGT sällsynt! Bara i nån enstaka ballad. Åttondel förkommer ibland, men ofta ofta är det bara raka fjärdedelar! Bland annat där har man skillnaden på dansbandsförsvenskningen (av groovet)och "the American Original And Best"
Stallet liknar mest ett veteflak.
- MatsD
- Medlem++
- Inlägg: 4732
- Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
- Ort: Stockholm
Jag menar inte staccato precis men att man avslutar varje ton i växelspelet tydligt på eller strax efter "och" innan man tar nästa ton. I countryballader kan man dock låta tonerna ringa och gå i varandra mer tycker jag.dereborn skrev:Inte alltid.MatsD skrev:...Tänk på att hålla tonerna korta och spänstiga. ...
Oftast tvärt om faktiskt. Oavsett låttempo.
Långa, tunga ett-och-tre. Oftast UTAN åttondel på två-och.
Det gör en jäkla skillnad med/utan den lilla okynnesåttondelen!
Beträffande okynnesåttondel så är jag osäker på vad du menar men en okynnes sextondel kan kanske passa precis innan man går från dominantackordet till tonikaackordet och undantagsvis i övergångarna i övrigt men då kanske mest i form av en ghost note.
I övergångarna mellan ackorden spelar i varje fall jag oftast åttondelar dock, t ex:
C-och-G-och-C-C-D-E-F-och-C-och-F-F-E-F-G-och-D-och-G-F-E-D-C-och-G-och-C osv...
/Mats D
- Kale
- Medlem+
- Inlägg: 2438
- Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
- Ort: Landskrona
Tack Mats!MatsD skrev:Sorry. Inte alls meningen att snobba - jag har inte täckning för det.Kalebas skrev:Det där skulle jag vilja ha exempel/förklaring på. Som självlärd basist använder jag säkert en del såna övergångar utan att jag vet om det...MatsD skrev: diatoniska och/eller kromatiska klättringar.
Men jag känner att det skulle behövas lite mer snygga övergångar i min arsenal. Så är det någon som orkar ge en kort förklaring? (även övergångar i blues)
Med "ett fem" menade jag växelspel mellan grundtonen och den femte tonen i durskalan - tonikan och kvinten. På ett C-ackord växlar du således mellan C och G, på ett F-ackord mellan F och C och ett G-ackord mellan G och D. När basens tonomfång så medger låter det ofta bättre att spela kvinten under tonikan i stället för över om man vill uppnå det där riktigt stompiga baskompet.
Med en diatonisk klättring menar jag att man tar sig från ett ackord till ett annat genom att spela skaltoner - om du t ex ska ta dig från C till F så spelar du C-D-E-F medan om du ska ta dig dit kromatiskt (eller med passing tones om man hellre vill se det så) då kan du t ex binda ihop ackorden genom att spela C-D-D#-E-F eller t o m C-C#-D-D#-E-F.
Om man ska generalisera lite så kan man säga att country är en mer diatonisk stil än blues och därför låter ofta diatoniska övergångar mellan ackorden bättre i country än i blues. I blues som är diatoniskt tvetydig eftersom grunden i blues är att man i realiteten spelar en mollskala över dur- eller sju-ackord är det vanligare med lite mer kromatik i övergångarna och/eller att man använder mollpentan/bluesskalan. Kromatik i basgångarna är särskilt vanligt i långsam blues i 6/8-takt skulle jag påstå (tänk SRV Texas Flood eller Jimi Hendrix Red House)
Det bästa är att lyssna på hur basister i blues och country spelar - det är inte så svåra grejor för det mesta och har man bara en gnutta gehör så plockar man ut grunderna i det spelet rätt snabbt.
Om jag hinner med ska jag göra en lite video som illustrerar vad jag menar med ovanstående tugg.
/Mats D
Jag frågade för att jag var nyfken och vill lära mig, inte för anklaga någon för snobbism. Nu kan jag analysera "mina" klättringar på ett teroetiskt plan. Och dessutom använda rätt vokabulär för vad jag försöker åstadkomma...

Cool, you do it your way, and I'll do it mine!MatsD skrev:Jag menar inte staccato precis men att man avslutar varje ton i växelspelet tydligt på eller strax efter "och" innan man tar nästa ton. I countryballader kan man dock låta tonerna ringa och gå i varandra mer tycker jag.dereborn skrev:Inte alltid.MatsD skrev:...Tänk på att hålla tonerna korta och spänstiga. ...
Oftast tvärt om faktiskt. Oavsett låttempo.
Långa, tunga ett-och-tre. Oftast UTAN åttondel på två-och.
Det gör en jäkla skillnad med/utan den lilla okynnesåttondelen!
Beträffande okynnesåttondel så är jag osäker på vad du menar men en okynnes sextondel kan kanske passa precis innan man går från dominantackordet till tonikaackordet och undantagsvis i övergångarna i övrigt men då kanske mest i form av en ghost note.
I övergångarna mellan ackorden spelar i varje fall jag oftast åttondelar dock, t ex:
C-och-G-och-C-C-D-E-F-och-C-och-F-F-E-F-G-och-D-och-G-F-E-D-C-och-G-och-C osv...
/Mats D
Jag spelar t.ex. alltid längre ett-tre-toner än en åttondel (du släpper på "och" = åttondel), och jag spelar nästan ALDRIG en sextondel i ett åttondelgroove. (i country, dåra...)
Med okynnesåttondel medar jag att det finns en tendens att alltid spela en tonikaåttondel (2-och) innan kvinten (på trean).
Det så kallade "am-sterdam" groovet helt enkelt.
Blir direkt mer pop än country. Vilket iofs kan vara helt rätt, och ett bra verktyg om man vil dra åt det hållet, men allt för ofta slinker den där åttondelen med utav bara farten - och vips blir det lite mer dansbandscountry!
- MatsD
- Medlem++
- Inlägg: 4732
- Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
- Ort: Stockholm