Oktavpedal, eh?

Prata om effekter och pedaler
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag har faktiskt BÅDE Ampegen och en gammal brun Boss (OC2?) på mitt pedalbord. Dom är så olika i karaktär så jag använder båda rätt flitigt. BOSSen är torrare, tydligare, knorrigare o liksom fyrkantigare i soundet. Ampegen fetare, blötare, rundare, större o mjukare.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

dereborn skrev:Jag har faktiskt BÅDE Ampegen och en gammal brun Boss (OC2?) på mitt pedalbord. Dom är så olika i karaktär så jag använder båda rätt flitigt. BOSSen är torrare, tydligare, knorrigare o liksom fyrkantigare i soundet. Ampegen fetare, blötare, rundare, större o mjukare.
Vi får ha en oktav-shootout på nästa pb-meet..
Hoppas på att NHS tar med sin nyinköpta ner till Aggarp.. så vi kan testa den..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Jag sålde min Micro POG för att jag inte tyckte den gjorde det jobb JAG vill en oktavpedal ska göra.
Det var ju skitcoolt och helt klart användbart med den trampan också, men jag tyckte att det trots att det ligger en sub-oktav, så vattnade den ur ljudet väldigt mycket.
Jag saknade verkligen fläsket som t.ex. Octabassen ger, Upplevde att Octabassen med sub:en på kl 12 ger mer fläsk än POG:en på full spätta.

Den triggar ju klockrent, men inte längre än till lös E-sträng vill jag minnas, vilket iofs är helt ok.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

blackparkas skrev:Den triggar ju klockrent, men inte längre än till lös E-sträng vill jag minnas, vilket iofs är helt ok.
:plaga:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Hahaaa!!
:D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++

Inlägg av Basmagnus »

dereborn skrev:Jag har faktiskt BÅDE Ampegen och en gammal brun Boss (OC2?) på mitt pedalbord. Dom är så olika i karaktär så jag använder båda rätt flitigt. BOSSen är torrare, tydligare, knorrigare o liksom fyrkantigare i soundet. Ampegen fetare, blötare, rundare, större o mjukare.
+1 på den!
Samma här, har kvar min gamla OC2 på bordet oxå :D
Ampegen har jag ställd med ganska svag volym på suboktaven för att kunna lyfta en låt i refrängen medan Bossen använder jag mer som traditionell oktaveffekt.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

Jag är på väg att göra mig av med min Ampeg-oktav-pedal...
Grymt besviken på den... den är diffus och grötig. Fattar inte vad det är ni gillar med den .. ni som har den!

Jag sålde min Octabass till Geddan... tyvärr.

Blir till att köpa en ny Octabass ... som i mina öron låter 10 ggr bättre än ampeg-pedalen!
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

lowfreq skrev:Jag är på väg att göra mig av med min Ampeg-oktav-pedal...
Grymt besviken på den... den är diffus och grötig. Fattar inte vad det är ni gillar med den .. ni som har den!

Blir till att köpa en ny Octabass ... som i mina öron låter 10 ggr bättre än ampeg-pedalen!
Vad kan du tänka dig att släppa den för?
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Också sugen! Bjudbattle?
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Rix skrev:Också sugen! Bjudbattle?
Inte förens jag testat en.. så köp den du..
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

Köpte den på MB, så jag lämnar tillbaka den utan penningförlust ... och plockar ut andra grejer istället bl.a en Octabass.

Är du/ni sugna på ampeg-trampan som ser ascool ut men låter piss .. så kan jag bara säga TESTA FÖRST !!
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++

Inlägg av Basmagnus »

lowfreq skrev:Jag är på väg att göra mig av med min Ampeg-oktav-pedal...

Du kan få köpa en Octabass av mig om du vill, den samlar mest damm nu ändå eftersom att jag gillar min Ampegtrampa.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

Basmagnus skrev:Du kan få köpa en Octabass av mig om du vill, den samlar mest damm nu ändå eftersom att jag gillar min Ampegtrampa.
Haha... jag förstår... :wink:
Men jag får tacka nej till ditt erbjudande. har ju redan fixat en Octabass.
dereborn

Inlägg av dereborn »

lowfreq skrev:...ampeg-trampan som ser ascool ut men låter piss ..
Jaadu, Lowfreak - vi tycker verkligen olika du och jag!

Vad har du testat i för stärk? Kan det vara så att den inte pallar fet-bottnen som ampegen levererar?
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

dereborn skrev:
lowfreq skrev:...ampeg-trampan som ser ascool ut men låter piss ..
Jaadu, Lowfreak - vi tycker verkligen olika du och jag!

Vad har du testat i för stärk? Kan det vara så att den inte pallar fet-bottnen som ampegen levererar?
Har testat den i min B200R och Ashdown 5-15 och alla möjliga varianter ihop med Sansamp, Tonehammer och Avalon U5.
A/B testade Sub-Blastern och Octabass'en ganska länge i lugn och ro. Sub-Blastern har väldigt fet botten men jag tycker den är för odistinkt och grötig, ungefär som om man vrider på full bas och noll diskant på stärkaren och drar på.
Det är rejält med botten i Octabass:en också men ljudet är mer kontollerat och distinkt och klarare. Octabass:en har också fler inställningsmöjligheter allt från soft till väldigt aggressivt medans Sub-Blastern i princip har ett sound, basigt.
Jag hade också Boss OC-2 i många år och jag tycker den är ett mellanting av Octabass och Sub-Blastern.

Men det är som du säger, vi har inte samma smak och fiskar inte efter samma sounds.

Men jag ska kolla med oktavpedals-institutet i Schweiz vad som är fakta! :wink:
Användarvisningsbild
Johanivansson
Medlem+

Inlägg av Johanivansson »

Ampeg Sub-blaster är lätt den bästa octavern jag hört och testat!
Den är liksom inte så knorrig som andra är, och triggar på allt! Inte för att det enligt mig låter nåt vidare lägre än A, men jag har stämt ned min bas till F# och fått den att trigga! Aldrig varit med om nåt liknande...

Men framför allt låter den bättre än allt jag hört...
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

Liten skrev:Vi får ha en oktav-shootout på nästa pb-meet..
Hoppas på att NHS tar med sin nyinköpta ner till Aggarp.. så vi kan testa den..
Ser fram emot testresultatet, om ni får till någon test!
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+

Inlägg av 41HZ »

Bild
Skaffade en sådan här idag utan att hoppas på för mycket. Tror väl att den baseras på boss OC-2 eller har jag fel?
Provade den i replokalen en stund och kunde konstatera följande...

1. Definitivt inte true-bypass. Slukar volym även när den är avstängd och färgar ljudet något.
2. Brusar eller liksom knastrar svagt i bakgrunden när den är påslagen.
3. Triggar däremot riktigt bra.
4. Går att få en gigantiskt basbotten men diskant är då ett okänt begrepp i ljudbilden.
5. oct2(2oktaver ner)fungerade väl sådär, mest kaos av det hela. Kan tänka mej att det kanske fungerar med gitarr.

Kom förbi volymsänkningen genom att placera den i en loop o sedan boosta upp oktaveffekten. Lät lite luddigt men tillsammans med en fuzz fick jag till en dov syntlik ton ur det hela.
Lite åt MXR-bluebox hållet när jag även började boosta oct2 läget.
Kan bli användbar, men jag lär nog titta efter en bättre octavpedal framöver
Någon som vet om den bygger på nämnda BOSS OC-2 och om den även har samma egenheter som volymsänkning, diskantkapning samt att själva oktaveffekten liksom luddar till eller övertar hela ljudbilden även vid försiktigare inställningar. Jag upplevde det som att en hel del topp-frekvenser försvann.

Antar att det kanske är åt EBS-hållet jag ska snegla åt?
Eller kan det vara värt att titta på MXR-bassoctave?
Sub-blastern verkar dock inte vara i min smak efter de beskrivningar jag läst här.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

Johanivansson skrev:Ampeg Sub-blaster är lätt den bästa octavern jag hört och testat!
Den är liksom inte så knorrig som andra är, och triggar på allt! Inte för att det enligt mig låter nåt vidare lägre än A, men jag har stämt ned min bas till F# och fått den att trigga! Aldrig varit med om nåt liknande...

Nu finns det ett ex av den eftertraktade Sub-Blastern på MB Slagverket på söder.

Bara att åka å köpa å fynda! Den är ju jäkligt snygg. :wink:
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem

Inlägg av newheartshadow »

lowfreq skrev:
Johanivansson skrev:Ampeg Sub-blaster är lätt den bästa octavern jag hört och testat!

Nu finns det ett ex av den eftertraktade Sub-Blastern på MB Slagverket på söder.

vad vill de ha för den då?
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

newheartshadow skrev:
lowfreq skrev:

Vet inte...ring och hör. listpris är ju 3.695- (helt sjukt)
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem

Inlägg av newheartshadow »

lowfreq skrev:
newheartshadow skrev:
lowfreq skrev:

Vet inte...ring och hör. listpris är ju 3.695- (helt sjukt)
*HOST* oj då det var mycket.
nu har ju jag redan en o kommer förhoppningsvis inte att behöva en till, men tur att ebay finns säger jag.. :)
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Skriv svar