Wimps and posers, leave the hall!

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
gäst

Wimps and posers, leave the hall!

Inlägg av gäst »

Precis hemkommen från ett hårdrockgig i Västerås och jag har ett tillkännagivandet att dela med mig av:
DET ÄR VIKTIGARE ATT SE COOL UT ÄN ATT SPELA BRA!
I alla fall i min värld. Jag kommer ofta på mig själv med ge blanka f-n i hur det låter och i stället bara koncentrera mig på att slänga med basen, stå bredbent, köra väderkvarnen och se allmänt störig ut. Det får liksom bära eller brista. Ibland så skramlar det bara, det kommer inte så mycket toner. Det är inte så noga, det är ändå bara någon enstaka basist i publiken som hör vad man spelar.
Förmodligen så håller ingen här på forumet med mig men jag har i alla fall Tim Armstrong på min sida. Och Pete, men han lät ju iofs ganska bra för det mesta. Tim spelar nästan inte, han snubblar bara omkring och glömmer texterna. Skitcoolt.

Bild
Användarvisningsbild
qwertz
Medlem

Inlägg av qwertz »

Håller ganska mykke med.
Tim Armstrong från Rancid?
Häftigare att hoppa omkring o spela lite fel än att stå stilla o spela perfa.
"When you blame yourself, you learn from it. If you blame someone else, you don`t learn nothing, cause hey, it`s not your fault, it`s his fault, over there."
Joe Strummer
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Äntligen!
Mer sprätt på basisterna.
Det är bara förunnat några få döda halvgudar att stå stilla.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Cee
Medlem

Inlägg av Cee »

Absolut, OCH TITTA INTE PÅ HALSEN HELA TIDEN!
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Var du månne under alkoholens influens när du skrev detta, Johannes, eller är du helt ärlig?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Fan vad jag saknar att lira punk.
Användarvisningsbild
lill_frasse
Medlem+

Inlägg av lill_frasse »

anli skrev:Äntligen!
Mer sprätt på basisterna.
Det är bara förunnat några få döda halvgudar att stå stilla.
And you know who we talking about.
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+

Inlägg av Bastappe »

Varför spelar Du bas?
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Gäst
Kontot är inaktiverat

Re: Wimps and posers, leave the hall!

Inlägg av Gäst »

Johannes skrev:Precis hemkommen från ett hårdrockgig i Västerås och jag har ett tillkännagivandet att dela med mig av:
DET ÄR VIKTIGARE ATT SE COOL UT ÄN ATT SPELA BRA!
I alla fall i min värld. Jag kommer ofta på mig själv med ge blanka f-n i hur det låter och i stället bara koncentrera mig på att slänga med basen, stå bredbent, köra väderkvarnen och se allmänt störig ut. Det får liksom bära eller brista. Ibland så skramlar det bara, det kommer inte så mycket toner. Det är inte så noga, det är ändå bara någon enstaka basist i publiken som hör vad man spelar.
Förmodligen så håller ingen här på forumet med mig men jag har i alla fall Tim Armstrong på min sida. Och Pete, men han lät ju iofs ganska bra för det mesta. Tim spelar nästan inte, han snubblar bara omkring och glömmer texterna. Skitcoolt.
:clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy: :clappy:
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Varför nöja sig med det ena när man kan få båda?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Bastappe skrev:Varför spelar Du bas?
Nu är ju frågan ställd till Johannes och jag är inte Johannes, men jag tar mig friheten att svara ändå:
1. För att det är roligt att spela
2. För att underhålla

I linje med 2:an kan jag förstå Johannes insikt.
Men jag har svårt att omsätta den i mitt lilla coverband... Tror övriga i bandet skulle bära mig av scenen om jag började köra väderkvarnen under Long train running e.dyl. coversmet.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Får jag skriva här Johannes? :)

Håller helt med..... Hellre bjuder jag på mig själv och missar ett par anslag än stå stiff och köra en låt till punkt och pricka.
Givetvis så så strävar iaf jag efter en kombination av röj och spela rätt toner, men på senare tid så är det back to basics som gäller, för att koncentrera mig mer på att se ball ut än att lägga fräcka fills som ändå bara är pärlor för svin i coverbandsträsket...
Klart man lägger en räka här och där men....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+

Inlägg av Bastappe »

fieldflower skrev:
Nu är ju frågan ställd till Johannes och jag är inte Johannes, men jag tar mig friheten att svara ändå:
2. För att underhålla

Men jag har svårt att omsätta den i mitt lilla coverband... Tror övriga i bandet skulle bära mig av scenen om jag började köra väderkvarnen under Long train running e.dyl. coversmet.
Varför går Du in? Johannes vaknar nog snart och kan svara själv. :wink:
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Är det alltså vedertaget att man inte kan röja och spela rätt samtidigt???
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Om man nu får hylla en giturg i sammanhanget, så är jag så jäkla impad av Dregen när det kommer till att både ösa järnet och spela klanderfritt.

Att ha gitarren nere vid knäna....svettas och röja som han gör.
Samtidigt som han spelar så grym gitarr och körar klockrent.
Det är en njutning att se honom!
Bild
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
gäst

Inlägg av gäst »

qwertz skrev:Tim Armstrong från Rancid?
Yes!
Samuel V skrev:Var du månne under alkoholens influens när du skrev detta, Johannes, eller är du helt ärlig?
In vino veritas. Jag var inte helt nykter men inte heller särskilt berusad. Jag står för allt jag skrev.
GrafZeppelin skrev:Fan vad jag saknar att lira punk.
Jag med. (Fast detta var ett Eclipse-gig.)
Bastappe skrev: Varför spelar Du bas?
Jag? För att det är skitkul. Fortfarande efter 25 års spelande.
Chriller skrev:Varför nöja sig med det ena när man kan få båda?
Helt rätt. Ofta så är även spelet någorlunda ok när jag giggar men måste jag välja så blir det hellre en snygg pose än en snygg ton.
Hellish skrev:Är det alltså vedertaget att man inte kan röja och spela rätt samtidigt???
Nej då. Som sagt, ofta så går det men ibland spricker det och det får det göra enligt mig.

Edit: Stavfel
Senast redigerad av gäst den lör 08 nov 2008, 12:27, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
optic
Medlem+

Inlägg av optic »

Om man inte kan put on a good show när man spelar kanske man ska lära sig sina låtar bättre?
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Johannes skrev:
Chriller skrev:Varför nöja sig med det ena när man kan få båda?
Helt rätt. Ofta så är även spelet någorlunda ok när jag giggar men måste jag välja så plir det hellre en snygg pose än en snygg ton.
Jo. Publiken får nog mer ut av att man rockar loss än att man står still och koncentrerar sig på att spela rätt. Om man spelar ösig musik alltså. Men för att ändå försöka göra båda två har jag börjat öva på att posera och slänga runt med basen i lokalen eftersom jag upptäckt hur jävla svårt det är med koordinationen. Gränsen går väl kanske vid att sätta ypp en spegel i lokalen... Kanske.
gäst

Inlägg av gäst »

optic skrev:Om man inte kan put on a good show när man spelar kanske man ska lära sig sina låtar bättre?
Nu kanske jag missuppfattar men om du menar att jag inte skulle kunna låtarna ordentligt så är det helt fel, jag var väldigt välplankad inför detta giget.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Hårdrock för fan!

:tummenupp:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
dereborn

Inlägg av dereborn »

If ever in doubt - Strike a pose!
Valspråket under alla Itajpturnéer.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Bastappe skrev:
fieldflower skrev:
2. För att underhålla

För att det var en intressant frågeställning.
Varför skriver Du frågan i forumet om du vill ha privatsvar...?
:wink:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+

Inlägg av Bastappe »

fieldflower skrev:
Bastappe skrev:
fieldflower skrev:
2. För att underhålla

Varför spelar man bas? OK?
gäst

Inlägg av gäst »

Bastappe skrev:
fieldflower skrev:
Bastappe skrev:
fieldflower skrev:
2. För att underhålla

Som sagt, jag spelar bas för att det är kul. Ibland spelar för att jag tjänar pengar på det men det har fortfarande oftast varit kul även på de gigen. Varför undrar du? Har det något med topic att göra eller är det bara en allmän fråga?
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+

Inlägg av Bastappe »

Johannes skrev:
Bastappe skrev:
fieldflower skrev:
Bastappe skrev:
fieldflower skrev:
2. För att underhålla

Som sagt, jag spelar bas för att det är kul. Ibland spelar för att jag tjänar pengar på det men det har fortfarande oftast varit kul även på de gigen. Varför undrar du? Har det något med topic att göra eller är det bara en allmän fråga?
Jag spelar också bas för att det är kul. Jag tjänar inga pengar på det. Att du utgår ifrån att det bara är basister i publiken som hör vad du spelar tycker jag är ok.
Skriv svar