Dansbandstråden!
- Klopper
- Hedersmedlem
Äh?200071 skrev:För mig är en Dansmusiker som en Spårvagnsförare. Ju smidigare han tar mig från punkt A till punkt B desto större respekt ska han ha.
Och jag vill inte byta med någon av dem.
Kim S?

"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!

- kanifflesmannen
- Medlem+
Inget fel med dansband, alla borde prova.
Det har jag gjort iaf. Musiken är inget jag lyssnar på men hör jag något på radion så stänger jag inte av direkt utan minns tillbaka till en underbar tid.
Nja, men det var kul att spela iaf.

Det har jag gjort iaf. Musiken är inget jag lyssnar på men hör jag något på radion så stänger jag inte av direkt utan minns tillbaka till en underbar tid.

Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212
http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212
http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
- BBQV
- Forumvärd
- Klopper
- Hedersmedlem
Absolut!kanifflesmannen skrev:Inget fel med dansband, alla borde prova.![]()
Hade en släkt i släkting som var en gudabenådad musiker och kliade elfenben i Limmerics.
Existerar Limmerics fortfarande?
Skit samma!
Som jag tidigare skrivit så tillhör dansbandsmusiker de mest rutinerade i landet. Att dom ibland draperar sig i paljetterade sparkbyxor är en helt annan fråga!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.

Just det! Skulle absolut inte vilja ha det ogjort, men tänker inte göra om det.Geddy_Lee skrev:Jag säger ett ärligt lycka till och hoppas det går bra!melodika skrev:Jag älskar det, ska provspela för ett deltidsband i Mariestad imorgon söndag.
Jag hoppas innerligt att jag blir PB:s första dansbandsbasist![]()
Men PB´s första dansbandsbasist? Neeeeeee!
Dereborn spelade ex dansband redan på 80-talet.
Jättenyttigt att spela "skarpt" 4-5 timmar per kväll 15-20 dagar i !månaden, samt slippa ha ett dayjob. Men extremt frustrerande att ingen lyssnar aktivt eller bryr sej om musiken.
All lyck till er som tänker testa, tror det är ett jättebra steg i utvecklingen
- Fernan
- Kontot är inaktiverat
Dansbandsarbete på heltid är bla:kanifflesmannen skrev:Inget fel med dansband, alla borde prova.![]()
Det har jag gjort iaf. Musiken är inget jag lyssnar på men hör jag något på radion så stänger jag inte av direkt utan minns tillbaka till en underbar tid.![]()
- ca 150 jobb / år
- roliga jobb med fyllda dansgolv i en folkpark eller bra dansrestaurang
- tråkiga veckojobb på hotell, båtar och krogar
- många mil i buss / sova i buss
- packa upp / packa ned 150 ggr / år
- man får scenvana och rutin
- gnällig restaurangpersonal (ibland)
- en helt annan dygnsrytm än kompisar med "vanliga" jobb
-
m.m..
Låtvalet kan man ju till viss del påverka själv och en snyggt arrangerad repertoar är ett rent nöje att plöja igenom (även 150 ggr / år)
En hel del jobb brukar sluta med fester efteråt, så risk för spritproblem finns (kanske mer vanligt hos yngre, "färska" band)
Man måste nog vara lite speciell för att orka med det i 15-20 år och mer.
Många gånger risiga musiker som inte spelar på sina egna plattor. Kan det bero på att dansbanden ofta kommer från mindre orter där det inte finns storstädernas möjligheter att provspela många olika musiker när man sätter ihop bandet?
Kul att så många hyllar Vikingarna och tycker att de är överlägsna alla andra dansband när det är samma gäng som spelar på alla bandens plattor.
Kul att så många hyllar Vikingarna och tycker att de är överlägsna alla andra dansband när det är samma gäng som spelar på alla bandens plattor.
- Jan Hellman
- VIP medlem
Jag har också kört dansband under en period tidigt 80-tal och sedan vickat en del. Länge sedan sist nu. Nyttigt på många sätt men ingenting jag skulle kunna tänka mig att göra nu för tiden och framförallt inte under en längre tidsperiod. Jag har dock märkt att dansbanden förändrats rejält på sistone i och med generationsskifte på publiken. Det är inte "Blue Hawaii", "34:an" och "Meet me in Stockholm" som gäller längre utan många moderna dansband kör näst intill samma repertoar som vilket coverband som helst. Fast lite snällare och med mer reverb.
Inte min grej som heltidsjobb, dock. Musik är för viktigt för mig och dansbandsmusik kan ha en tendens till att tära på mitt lustkonto. Det stora problemet är nog att det finns väldigt många dansband och dom flesta är inte i världsklass. Några är till och med ruskigt dåliga. Men det finns också dom som är riktigt bra på det dom gör. Kommer ihåg när jag var uppe och spelade i Vemdalen med coverbandet jag var med i och dansbandet "Boogart" (tror att dom var från Östersund) spelade i restaurangen på kvällen. Hela bandet satt och lyssnade på dom flera kvällar den veckan vi var uppe. Dom hade en rolig repertoar och dom spelade precis hur bra som helst! Riktigt bra musikanter, det där, och då blir det ju bra med en gång. Åtminstone ur ett musikerperspektiv. Så det är ju som med allting annat. Det finns bra och det finns dåligt och detta gäller även dansband. Men får jag välja håller jag mig helst borta. Finns annat som jag tycker är roligare. Och dansa kan/vill jag inte så den infallsvinkeln är inte intressant heller men jag har all förståelse för dom som tycker om att svänga dom lurviga.
MVH//Jan
Inte min grej som heltidsjobb, dock. Musik är för viktigt för mig och dansbandsmusik kan ha en tendens till att tära på mitt lustkonto. Det stora problemet är nog att det finns väldigt många dansband och dom flesta är inte i världsklass. Några är till och med ruskigt dåliga. Men det finns också dom som är riktigt bra på det dom gör. Kommer ihåg när jag var uppe och spelade i Vemdalen med coverbandet jag var med i och dansbandet "Boogart" (tror att dom var från Östersund) spelade i restaurangen på kvällen. Hela bandet satt och lyssnade på dom flera kvällar den veckan vi var uppe. Dom hade en rolig repertoar och dom spelade precis hur bra som helst! Riktigt bra musikanter, det där, och då blir det ju bra med en gång. Åtminstone ur ett musikerperspektiv. Så det är ju som med allting annat. Det finns bra och det finns dåligt och detta gäller även dansband. Men får jag välja håller jag mig helst borta. Finns annat som jag tycker är roligare. Och dansa kan/vill jag inte så den infallsvinkeln är inte intressant heller men jag har all förståelse för dom som tycker om att svänga dom lurviga.
MVH//Jan
-
- VIP medlem
Har kört samma sväng några år på 90-talet, och håller med;dereborn skrev:Just det! Skulle absolut inte vilja ha det ogjort, men tänker inte göra om det.Geddy_Lee skrev:Jag säger ett ärligt lycka till och hoppas det går bra!melodika skrev:Jag älskar det, ska provspela för ett deltidsband i Mariestad imorgon söndag.
Men PB´s första dansbandsbasist? Neeeeeee!
Dereborn spelade ex dansband redan på 80-talet.
Jättenyttigt att spela "skarpt" 4-5 timmar per kväll 15-20 dagar i !månaden, samt slippa ha ett dayjob. Men extremt frustrerande att ingen lyssnar aktivt eller bryr sej om musiken.
All lyck till er som tänker testa, tror det är ett jättebra steg i utvecklingen
Skulle inte vilja ha det ogjort, men tänker inte göra om det igen.
Kul med schysst turnébuss, kanon-PA, Bra betalt, trevliga människor,
slippa dayjobb, liverutin med ca 60 tim på scen/mån, flickor....

- peter_s
- Medlem++
Sedär, ett inlägg som helt avskräcker mig från att bli turnerande heltidsmusiker, i dansbands- eller coversvängen.BB5000 skrev:Dansbandsarbete på heltid är bla:
- ca 150 jobb / år
- roliga jobb med fyllda dansgolv i en folkpark eller bra dansrestaurang
- tråkiga veckojobb på hotell, båtar och krogar
- många mil i buss / sova i buss
- packa upp / packa ned 150 ggr / år
- man får scenvana och rutin
- gnällig restaurangpersonal (ibland)
- en helt annan dygnsrytm än kompisar med "vanliga" jobb
-
m.m..
Låtvalet kan man ju till viss del påverka själv och en snyggt arrangerad repertoar är ett rent nöje att plöja igenom (även 150 ggr / år)
En hel del jobb brukar sluta med fester efteråt, så risk för spritproblem finns (kanske mer vanligt hos yngre, "färska" band)
Man måste nog vara lite speciell för att orka med det i 15-20 år och mer.

Vad gäller dansband som fenomen så har jag ingen relation till det. Ingen i min omgivning har någonsin varit intresserad, så jag har inte fått tillfälle att ryckas med.
- Bassmaniac
- Medlem+
Jo, det stämmer. När jag var 16 fick jag erbjudandet att få spela i ett heltidsdansband, Melodix. Höll på med det i 3-4 år tills jag var spyless på att harva runt och spela dansmusik för medelålders fylltrattar. Det som det gav mig är ovärderlig rutin och tighthet som jag har mycket glädje av idag, fast musikstilen och sättet man framför den på intresserar mig inte det minsta. Min fru frågade mig igår efter att ha sett Lars-Kristerz på TV, om du fick 30000:-, skulle du då klä på dig sådana kläder och åka runt och lira. -Javisst, sa jag. Men inte för ett öre under 30 lök! Det är väl tyvärr det som det handlar om: Prostution! För speciellt kul är det inteTDHP skrev:Passar på att outa Bassmaniac, den gamle (bland MYCKET annat)melodika skrev:Jag älskar det, ska provspela för ett deltidsband i Mariestad imorgon söndag.
dansbandsbasisten!

Anders
Basar: Rickenbacker 4001 -74, Fender AVRI `64 Jazz Bass, Ampeg Dan Armstrong -70
Rigg: Fender Custom Shop Rumble Bass 300T+ 2x410 Rumble Bass-lådor
Fender Rumble Bass V3 500 Combo
http://www.myspace.com/bluecometsblues" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.myspace.com/bluecometsblues" onclick="window.open(this.href);return false;
- broder blues
- Medlem++
Re: Dansbandstråden!
Har i princip slutat se på TV men jag har ingen fördragsamhet alls för dansbandsfenomenet, iaf i klassiskt betydelse.TDHP skrev:Sitter och slötittar på det där dansbandsprogrammet på TV och blir rätt förfärad. Vad tycker vi om dansbandsfenomenet egentligen?
Jag VET att ni som gärna gör det finns på forumet!
Så, då fick jag sagt d.
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
30 lök för ett gig?, en vecka? en månad?Bassmaniac skrev:Jo, det stämmer. När jag var 16 fick jag erbjudandet att få spela i ett heltidsdansband, Melodix. Höll på med det i 3-4 år tills jag var spyless på att harva runt och spela dansmusik för medelålders fylltrattar. Det som det gav mig är ovärderlig rutin och tighthet som jag har mycket glädje av idag, fast musikstilen och sättet man framför den på intresserar mig inte det minsta. Min fru frågade mig igår efter att ha sett Lars-Kristerz på TV, om du fick 30000:-, skulle du då klä på dig sådana kläder och åka runt och lira. -Javisst, sa jag. Men inte för ett öre under 30 lök! Det är väl tyvärr det som det handlar om: Prostution! För speciellt kul är det inteTDHP skrev:Passar på att outa Bassmaniac, den gamle (bland MYCKET annat)melodika skrev:Jag älskar det, ska provspela för ett deltidsband i Mariestad imorgon söndag.
dansbandsbasisten!![]()
Anders
- Svensson
- Forumvärd
Har ingen aning om det är inhyrda musiker på skivorna men det kan säkert ligga något i att utbudet av musiker på mindre orter gör att man "tar vad som finns". Samtidigt så är det ju jäkligt många etablerade rock/pop band som kommer från mindre orter.Johannes skrev:Många gånger risiga musiker som inte spelar på sina egna plattor. Kan det bero på att dansbanden ofta kommer från mindre orter där det inte finns storstädernas möjligheter att provspela många olika musiker när man sätter ihop bandet?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Där sprack min teori...Svensson skrev:Har ingen aning om det är inhyrda musiker på skivorna men det kan säkert ligga något i att utbudet av musiker på mindre orter gör att man "tar vad som finns". Samtidigt så är det ju jäkligt många etablerade rock/pop band som kommer från mindre orter.Johannes skrev:Många gånger risiga musiker som inte spelar på sina egna plattor. Kan det bero på att dansbanden ofta kommer från mindre orter där det inte finns storstädernas möjligheter att provspela många olika musiker när man sätter ihop bandet?
- Svensson
- Forumvärd
- Bassmaniac
- Medlem+
Ja, i månaden då(15-20 gig).30 lök för ett gig?, en vecka? en månad?
Anders
Basar: Rickenbacker 4001 -74, Fender AVRI `64 Jazz Bass, Ampeg Dan Armstrong -70
Det var billigt.Bassmaniac skrev:Ja, i månaden då(15-20 gig).30 lök för ett gig?, en vecka? en månad?
Anders
15 gig = 2000 per gig...
Det är rätt dåligt betalt för att vara borta från familjen varenda helg, resa långt, sova obekvämt, rodda rodda rodda och rodda samt spela lååååånga gig.
...och rodda rodda rodda...
rodda
rodda
- Bassmaniac
- Medlem+
Jo, när du säger det så. Been there, done that... Får nog lägga på en lök per gig får att få det att kännas intressantdereborn skrev:Det var billigt.Bassmaniac skrev:Ja, i månaden då(15-20 gig).30 lök för ett gig?, en vecka? en månad?
Anders
15 gig = 2000 per gig...
Det är rätt dåligt betalt för att vara borta från familjen varenda helg, resa långt, sova obekvämt, rodda rodda rodda och rodda samt spela lååååånga gig.
...och rodda rodda rodda...
rodda
rodda

Anders
- Fernan
- Kontot är inaktiverat