Skojigaste effekten?
- klasextas
- VIP medlem
Skojigaste effekten?
OK, jag vill ha en effektmojäng. Det enda jag haft i den vägen är en Boss eq-pedal. Jag vill ha nåt ballare, för att få litet omväxling och för att livet skall bli ännu litet roligare. Jag vill inte ha en dist, det skall vara nåt mer funkigt, mer disco...är en kompressor funkig? Q-tron har jag läst om, denverkar kul, men är den mer kul än användbar? Vad kan man göra med en sån?
Låtsas att ni skall ge råd till nån som inte vet så mycket om det här och ös på med tips!
Låtsas att ni skall ge råd till nån som inte vet så mycket om det här och ös på med tips!
- kmo
- Medlem++
- Valle
- VIP medlem
Re: Skojigaste effekten?
EHX Q-tron och EBS Octabass blir nog gött!
Lite fuzz på det också kanske 

- Bastappe
- Medlem+
kmo skrev:Låter bestämt som du behöver ett envelopefilter, t ex Q-tron eller EBS BassIQ.
En wha-wha kan vara skoj oxå.

Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
- peter_s
- Medlem++
Jag skulle vilja utveckla det lite, eftersom det är viss skillnad på en autowah och ett envelopefilter, även om de är snarlika. De jobbar med samma parametrar, och kan låta ungefär likadantklasextas skrev:Det är en automatwahwah skulle jag säga.
Ett envelopefilter är s.a.s. anslagskänsligt, och påverkas av dynamiken i ens spel. Ett hårt anslag påverkar de aktuella effektparametrarna mer än ett lätt. En autowah, däremot, ger en jämn wahwah-effekt, utifrån de inställningar man gjort i förväg. Båda effektsorterna är definitivt funkiga, men envelopefilter är mer använda av basister, kanske just tack vare sin anslagskänsliga natur.
Och, tja, mer disco än med ett envelopefilter blir det nog inte. Köp ett sådant!
- klasextas
- VIP medlem
För mycket rattar för mig...jag är nog inne på ett sånt däringa envelopefilter. Kanske en Bassball, den har bara en ratt och en switch (för dist, så får man litet sånt på köpet)...eller en mini q-tron som kan kompleteras med en separat dist. Finns en som heter Bass blogger som verkar vara litet snällare än Big muff (ja, jag har bara tittat på electro harmonix hemsida än...). Nån som har testat?Bonehead skrev:Boss space echo. En väldigt skojig leksak jag har en själv och den är nästan beroendeframkallande.
- peter_s
- Medlem++
Har inte testat Bass Blogger, men de testvideor jag sett, och de kommentarer jag läst, har inte gjort mig direkt sugen heller. Inte många som testat den verkar tycka att den är bra.klasextas skrev:Finns en som heter Bass blogger som verkar vara litet snällare än Big muff (ja, jag har bara tittat på electro harmonix hemsida än...). Nån som har testat?
- BB3000S
- VIP medlem
Jag skulle rekommendera en Qtron (stora modellen helst) i första läget, och längre fram en Bassballs också. Qtron är grymt kul och mångsidig som envelope-effekt, men inte särskilt svårrattad: ge den 30min så har du bra koll på hur den svarar på de rattar som finns. Bassballs utan disten är ärligt talat rätt tråkig som envelope-effekt, men med dist-switchen i blir det helt andra bullar! Fast då mer cool synth effekt än Bootzy-funk.
Lyssna på tex Sir Psycho Sexy med Red Hot: Kör man Bassballs'en in i Qtron'en är det inga problem att ratta in det soundet. Ensam Bassballs är lite tunnare - fortfarande coolt dock.
När jag vill space'a till det kör jag Qtron 70% av gångerna, Bassballs+Qtron 25% och Octaver + Bassballs + Qtron 5%.
Har haft en Big Muff för att köra med Qtron'en, men föredrog helt klart Bassballs + Qtron helt. Har även avverkat en EBS BassIQ - den hade inte en chans mot Qtron'en.
Allt IMHO förstås.
Lyssna på tex Sir Psycho Sexy med Red Hot: Kör man Bassballs'en in i Qtron'en är det inga problem att ratta in det soundet. Ensam Bassballs är lite tunnare - fortfarande coolt dock.
När jag vill space'a till det kör jag Qtron 70% av gångerna, Bassballs+Qtron 25% och Octaver + Bassballs + Qtron 5%.
Har haft en Big Muff för att köra med Qtron'en, men föredrog helt klart Bassballs + Qtron helt. Har även avverkat en EBS BassIQ - den hade inte en chans mot Qtron'en.
Allt IMHO förstås.
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |
| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |
- klasextas
- VIP medlem
Jag skall försöka hitta en begagnad och börjar nog leta en Q-tron mini, om det inte finns någon stor till bra pris. Är ju helt rudis på det här med effekter och vill inte satsa hela veckopengen på en gång...
Har sett att stora Q-tron finns i en variant med effekt-loop och i en utan loop. Är det värt de extra pengarna att få med loopen? Är poängen med loopen att signalen från basen slipper gå genom effekterna när man inte använder dem (för att den (signalen) tappar något på vägen...?).
Har sett att stora Q-tron finns i en variant med effekt-loop och i en utan loop. Är det värt de extra pengarna att få med loopen? Är poängen med loopen att signalen från basen slipper gå genom effekterna när man inte använder dem (för att den (signalen) tappar något på vägen...?).
- BB3000S
- VIP medlem
Ingen som helst aning om det där med loopen, jag kör oftast genom Octabass + Qtron + Bassballs även när jag lirar "rent" och tycker inte att jag förlorar nån signalkvalitet jmf med att köra direkt in i toppen.klasextas skrev:Jag skall försöka hitta en begagnad och börjar nog leta en Q-tron mini, om det inte finns någon stor till bra pris. Är ju helt rudis på det här med effekter och vill inte satsa hela veckopengen på en gång...
Q-tron mini är säkert kanon, fast gillar du den kommer du garanterat att bli sugen på en stor...

- Bonehead
- Medlem+
Ju fler ratter desto roligare leksak vet du väl

klasextas skrev:För mycket rattar för mig...jag är nog inne på ett sånt däringa envelopefilter. Kanske en Bassball, den har bara en ratt och en switch (för dist, så får man litet sånt på köpet)...eller en mini q-tron som kan kompleteras med en separat dist. Finns en som heter Bass blogger som verkar vara litet snällare än Big muff (ja, jag har bara tittat på electro harmonix hemsida än...). Nån som har testat?Bonehead skrev:Boss space echo. En väldigt skojig leksak jag har en själv och den är nästan beroendeframkallande.
- adde_johansson
- Medlem+
- Bonehead
- Medlem+
- klasextas
- VIP medlem
- BB3000S
- VIP medlem
klasextas skrev:Så var det klart! Det bidde en stor Q-tron, hittade en begagnad till helt OK pris (tror jag...). Kan knappt vänta till onsdans rep!
Nu måste jag bara hitta fler låtar där den passar - det är ju ett rätt spaceiellt ljud...
Tack för alla tipsen!

- BB3000S
- VIP medlem
Bra pris = intresserad!

Bonehead skrev:Jag har en sån som jag funderar på att sälja faktiskt
adde_johansson skrev:Roligaste trampan som jag nånsin pillat lite med var Electro Harmonix bassynth. Inte bara synth- och funkljud heller utan dessutom bland den mest brutala basfuzz jag någonsin hört. Synd att den ska vara så jäkla dyr bara.