Wimps and posers, leave the hall!

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+

Inlägg av Wall »

Johannes skrev:Ämnet var att showa på scen och skita i om det innebär att det låter illa emellanåt.
För några år sedan så gästade jag på Thåströms "Alla vill till himlen" på ett flerbands-gig. Jag spelade gitarr på låten och precis efter mitt fösta solo (jag tror jag gick ned på knä, huvudet rakt upp och öppen mun) så springer den ordinarie gitarristen ut på scen och sliter av några strängar på min gitarr.
Har man som jag då hade ett floyd rose stall som är sk. flytande så är det fruktansvärt svårt att spela en enda ren ton om en sträng går av. Ännu svårare är det när 3-4 försvinner!?! Men det spelar ingen roll för jag har nog aldrig haft så kul på scen och det var nog ingen i publiken som riktigt brydde sig. Dom fick ju en bra show.

Så SJÄLVKLART(!) väger det visuella över det musikaliska.
Vill man höra plattan är det ju bara att köpa den.
Störs man av grannar eller bilar som kör förbi utanför finns sk. hörlurar som man kan lyssna genom.
Går man på en konsert vill man UPPLEVA! musiken.

Hälsar,
/Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Vad som är coolt eller rätt beror verkligen på vilken del av "rock" man håller på med. Det är ett alldeles för vitt begrepp.
Är man övertygad så försöker man övertyga personer som inte delar uppfattningen.. Det behöver ju inte vara så att alla har samma infallsvinkel. Men att säga att man inte ska ha stora riggar för att det är jobbigt att rodda.. njae, jag skulle inte gå så långt i jämförelsen. Det är skillnad på in-ear och blås i ryggen. Precis som det är skillnad mellan en warwick och en thunderbird...även om båda "klarar" jobbet beroende på "del-genre".
Användarvisningsbild
b_luthman
Medlem+

Inlägg av b_luthman »

vill jag höra varje ton exakt rätt så lyssnar jag på en skiva eller en studioinspelning. vill jag ha en schysst upplevelse ser jag en livespelning, då förväntar jag mig inte 5 stela snubbar på scen med ett kvastskaft i arslet.
jag för samma resonemang när jag själv spelar.
spelar i:
www.myspace.com/jaganata

Ibanez SR1000EFB |Ibanez SRX 595
Hartke VXL | Ibanez PD7 | Crest Vs 900 | 210 +115
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

TDHP skrev:"Praktiskt" och "förnuftigt" är ord som aldrig kommer att bli särskilt RnR!

Hahaa!
+1!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Klart roligare att se på ett band som kan showa, är själv tyvärr rätt värdelöst på det (innebär dessvärre inte för den skull att jag spelar allting rätt. :roll: ). Däremot så måste dt vara nån sorts trovärdighet i showandet. Kan bli lätt patetiskt om ett band i korpserien försöker showa loss och inte riktigt grejar det.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Gäst

Inlägg av Gäst »

Wall skrev:För några år sedan så gästade jag på Thåströms "Alla vill till himlen" på ett flerbands-gig. Jag spelade gitarr på låten och precis efter mitt fösta solo (jag tror jag gick ned på knä, huvudet rakt upp och öppen mun) så springer den ordinarie gitarristen ut på scen och sliter av några strängar på min gitarr.
Har man som jag då hade ett floyd rose stall som är sk. flytande så är det fruktansvärt svårt att spela en enda ren ton om en sträng går av. Ännu svårare är det när 3-4 försvinner!?! Men det spelar ingen roll för jag har nog aldrig haft så kul på scen och det var nog ingen i publiken som riktigt brydde sig. Dom fick ju en bra show.
Nog var det väl ändå "Pervers politiker" vi spelade? Jag började med att trampa sönder sladden till min gitarr i första takten...

"-Into the fire"
"-KUKEN!!!"
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Det värsta är att jag har lite för dåligt flås för att orka ett helt gig rakt igenom....
De flesta gig vi körde med Copycat var 60-90min och det var på sniskan att man pallade mer än 45 min...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
optic
Medlem+

Inlägg av optic »

Jag känner lite grann samma sak som dig, Parkas.
När jag drog av ett chilipeppertributegig på typ en timme var jag helt sönder efteråt. Det krävs sin karl för att hålla igång på scen och samtidigt behålla fokus.
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Kontakt:

Re: Wimps and posers, leave the hall!

Inlägg av saft »

Johannes skrev:Precis hemkommen från ett hårdrockgig i Västerås och jag har ett tillkännagivandet att dela med mig av:
DET ÄR VIKTIGARE ATT SE COOL UT ÄN ATT SPELA BRA!
I alla fall i min värld. Jag kommer ofta på mig själv med ge blanka f-n i hur det låter och i stället bara koncentrera mig på att slänga med basen, stå bredbent, köra väderkvarnen och se allmänt störig ut. Det får liksom bära eller brista. Ibland så skramlar det bara, det kommer inte så mycket toner. Det är inte så noga, det är ändå bara någon enstaka basist i publiken som hör vad man spelar.
Förmodligen så håller ingen här på forumet med mig men jag har i alla fall Tim Armstrong på min sida. Och Pete, men han lät ju iofs ganska bra för det mesta. Tim spelar nästan inte, han snubblar bara omkring och glömmer texterna. Skitcoolt.

Bild
ser du töntig ut e de du som får skiten, låter de kass har du ett gäng bandmedlemmar att skylla på....
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev:Det värsta är att jag har lite för dåligt flås för att orka ett helt gig rakt igenom....
De flesta gig vi körde med Copycat var 60-90min och det var på sniskan att man pallade mer än 45 min...
Jag tror inte man ska ösa i 60-90 min. Vare sig band eller publik.
Det behöver vara en dipp någonstans i mitten. Annars tröttnar folk på öset oxå.

Men fredagsgigen kan jag tycka är grymt jobbiga ibland.
Man har kanske gått upp 6-halv 7 påmorgonen. Slitit på jobbet hela dan.
Packat kärran....kört 20 mil...riggat....käkat (fått palt-koma)
Sen vid 23 ska man vara fit-for-fight och palla alla 3 seten till 10 i 2.
Det vill till att publiken är entusiastisk och vrider ur en som en disktrasa om man ska orka ända in i kaklet. :roll:

Känns skönt om man även gigar på samma tälle på lörda´n.
Då tar man alltid lite revansch.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Tur att man sjunger lead och därför är lite fast vid mickstället för det mesta! Annars hade man väl dött! :lol:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

tror det längsta setet jag körde med mitt förra band var runt 35 min. fast då var jag så trött och mörbultad att jag spydde när vi gick av. 20-25 minuters set för att välta nån cymbal, sparka omkull mickstativ, hoppa från monitor samt röja röven av sig och publiken. det är ju inte jazz man lirar liksom 8)
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Geddy_Lee skrev: Jag tror inte man ska ösa i 60-90 min. Vare sig band eller publik.
Det behöver vara en dipp någonstans i mitten. Annars tröttnar folk på öset oxå.

Men fredagsgigen kan jag tycka är grymt jobbiga ibland.
Man har kanske gått upp 6-halv 7 påmorgonen. Slitit på jobbet hela dan.
Packat kärran....kört 20 mil...riggat....käkat (fått palt-koma)
Sen vid 23 ska man vara fit-for-fight och palla alla 3 seten till 10 i 2.
Det vill till att publiken är entusiastisk och vrider ur en som en disktrasa om man ska orka ända in i kaklet. :roll:

Känns skönt om man även gigar på samma tälle på lörda´n.
Då tar man alltid lite revansch.

Ja, så kan det kanske vara.
Gäller väl både coverband och originalband för den delen, kanske i högre grad ett originalband där det körs 1,5 timme eller så.
(Fast när hade man ett gig i originalband på 1,5 timme!?!:))

Men som coverband, FÅR det egentligen vara en dipp där man lugnar ner tempot och röjet egentligen?
Iofs så hinner de ju gå och köpa lite öl, röka etc etc.

Jag sjöng/sjunger en hel del, inte lead med stämmor på det mesta så lite måste man ju stå still. Men det går ganska bra att röja på stället också om det är så att man behöver stå nära en mick.
Finns en hel del poser man kan utnyttja sig av inkluderat bredbentstående och dylikt....

Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev: Men som coverband, FÅR det egentligen vara en dipp där man lugnar ner tempot och röjet egentligen?
Iofs så hinner de ju gå och köpa lite öl, röka etc etc.
Får jag välja mellan 1, 2 eller 3 set så tycker jag 2 set på runt 45-50 min
är det bästa.
Ngn halvtimmes paus emellan.
Och i bägge seten bör det vara ett eller ett par nummer som tar ner tempot lite.
Min kompis lirar coverband 100 gig om året och vi var helt överens om det där med dipen.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Ja, kan tänka mig det.
Som sagt, Öl-rökpaus är ju ett måste så man får gott ta in nå´n lugnare.

Jag tycker 2x45 är rätt bra, men här i stan har flera krögare börjat föredra ett längre set istället, det är nästan roligast, även om det är jobbigt att röja på i 60-90 minuter som sagt.

Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Rekordet hitills är nog i somras på Hising Island MC, 2 timmar och 20 minuter utan paus! Halvtufft!
TDHP
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av anli den tis 11 nov 2008, 16:35, redigerad totalt 1 gånger.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

dubbelpost
Johannes Dee Dee bild är dock oslagbar.
Hittade inte nån riktigt bra på Pete, men de fick duga
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Saft har iaf hajat!

Bild
TDHP
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Absolutley!
Saft tycker jag vi väljer till bästa basist!
Har i´nte hört men det ser dödsbra ut. Och det räcker för mig.
Användarvisningsbild
Vibe
Medlem+

Inlägg av Vibe »

Bild

Spelade inte många rätt det gigget :roll:
Men som vanligt hördes tydligen inte basen iaf, så ingen skada skedd :wink:
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

anli skrev:Absolutley!
Saft tycker jag vi väljer till bästa basist!
Har i´nte hört men det ser dödsbra ut. Och det räcker för mig.

+100
Användarvisningsbild
TommyLove
Medlem

Inlägg av TommyLove »

När jag började lira kunde jag ingenting så jag var tvungen att dölja det genom att röja. Nu när jag har lärt mej ialla fall lite kan jag röja för att det är kul!
www.myspace.com/tommylovesweden

Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+

Inlägg av Wall »

GrafZeppelin skrev:Nog var det väl ändå "Pervers politiker" vi spelade? Jag började med att trampa sönder sladden till min gitarr i första takten...

"-Into the fire"
"-KUKEN!!!"
Ja det har du såklart helt rätt i. Ebba Grön inte Thåström...sorry.
Visst spelade Andreas sönder virveln..?

Dream doc:ar,
/Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Den här tråden var rolig.
Skriv svar