Den lämnas tillbaka idag. Zoomringen känns som ett skämt för det priset. Förhoppningsvis är det bara ett uselt exemplar, för om man vänder gluggen uppochned så känns den bra.MrFredrik skrev:Jävlar, kom gärna med en rapport senare om hur det är!

Den lämnas tillbaka idag. Zoomringen känns som ett skämt för det priset. Förhoppningsvis är det bara ett uselt exemplar, för om man vänder gluggen uppochned så känns den bra.MrFredrik skrev:Jävlar, kom gärna med en rapport senare om hur det är!
Skumt! Nikkor brukar ju överlag ha bra kvalitet på sina grejer, iallafall utifrån mina erfarenheter. Du kanske har fått ett måndagsexemplar, som sagt. Hoppas det löser sig, du kanske får jämföra med en likadan glugg och se om det är så på alla 24-70!Makten skrev:Den lämnas tillbaka idag. Zoomringen känns som ett skämt för det priset. Förhoppningsvis är det bara ett uselt exemplar, för om man vänder gluggen uppochned så känns den bra.
Nu har jag bytt! Det nya exemplaret är avsevärt bättre, om än inte heller så perfekt som jag tycker att man bör vänta sig för priset. Expediten påpekade att den sk. "helicoiden" hos normalzoomar är extra känslig i vidvinkelläge eftersom det är så mycket saker som ska flytta på sig vid tämligen liten vridningsvinkel, och det har han förstås rätt i. Han menade att man får räkna med att ringen blir stum och/eller ojämn i känslan, men inte efter 2-3 dagar, så han hade inget emot att låta mig byta.MrFredrik skrev:Skumt! Nikkor brukar ju överlag ha bra kvalitet på sina grejer, iallafall utifrån mina erfarenheter. Du kanske har fått ett måndagsexemplar, som sagt. Hoppas det löser sig, du kanske får jämföra med en likadan glugg och se om det är så på alla 24-70!
Ähum, det är väl lite pinsamt med tanke på mitt ogillande av prylbögeri.macahan skrev:shit makten.. du drar på ordentligt på utrustningen nu!!
Men det är ju verkligen inte dåliga prylar du valt. jag blev helt golvad av kvaliteten som d700 gav. HELT makalöst.
Hör talas om avbetalning?macahan skrev:Ja, jag kommer investera i uppföljaren till d700 när den dyker upp, men det kommer ta några år tack och lov.. så jag kanske hinner spara ihop lite pengar tills dess..
Japp, de har samma sensor och AF-modul. Det man får hos D3 som D700 saknar är slutare som ska klara 300 000 exponeringar istället för 150 000, vertikalgrepp, 9 bilder per sekund istället för 5, samt lite annan sökare. Absolut inget som är värt dubbla priset som jag ser det.macahan skrev:Det är ju samma klass på bilderna i d700 som i d3 på högt brus. Om jag inte är helt ute och snurrar så är den identisk eftersom det är samma komponenter.
Jag har varken sommarstuga, bil eller fru.macahan skrev:ja, om det inte vore för sommastuga, bil och fru så hade jag nog uppgraderat till d700:an
Snyggt Makten. Grym kontrast!Makten skrev:Man får nästan ont i ögonen av den lokala kontrast man kan plocka ut från D700. Trots att min nyinköpta 24-70 är det bästa jag provat, så är mitt gamla 105/1,8 AIS (som kostat en spottstyver i sammanhanget) en trogen kamrat. Här har jag bländat ner rejält för att inte bara låset ska vara skarpt, då bilden är tagen ungefär vid närgränsen (ca 1 meter). Den är beskuren till kanske 2/3 av originalbildens bredd.
Nikon D700 + Nikkor 105/1,8 AIS @ f/11, 1/100 sekund, ISO 5000.
Grymt bra! Kanske att skärpedjupet är för kort, till och med, för motivet ifråga. Hur som helst är det ett fint djup i bilden eftersom bakgrunden ligger nedanför motivet i fokus. En lite ovanlig vinkel, kan man väl säga.MrFredrik skrev:Här fotade jag en FRA-demonstration med ett 50mm/1.8
Kritik uppskattas faktiskt!
Det beror väl på vad man fotograferar. Om man behöver f2.8 för att man fotar mycket i lite sämre belysning är det ju mer värt. Däremot gör ju inte den skillnaden så mycket när det gäller skärpedjup när man har så mycket vidvinkel. Jag har inte testat Tokinas 11-16, men Canon 10-22 har jag testat, och det är riktigt bra optik. Likaså Sigmas 10-20 som jag äger själv. Däremot är inte autofokusen på det objektivet speciellt bra. Jagar mycket och är långsamt.Johannes skrev:Jag funderar på att köpa ett vidvinkelobjektiv. Nu använder jag nästan alltid ett Canon 24-105/4L och därför så funderar jag på att skaffa ett Canon 10-22/3,5-4,5. Då har jag ju täckt allt från 10-105. Jag är dock intresserad av att kolla in ett Tokina 11-16/2,8 p.g.a att det är mer ljusstarkt. Vad tycker ni, väger ljusstyrkan upp att det bara går till 16 mm?